آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

وزیر کشور: دخالت بیگانگان هزینه زیادی برای کشورهای اسلامی به بار آورده است



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, وزیر  کشور

وزیر کشور دخالت نیروهای بیگانه را اصلی‌ترین چالش در میان کشورهای اسلامی و مخصوصا منطقه دانست و گفت: این دخالت‌ها شرایطی را رقم زده که هزینه‌های بسیاری برای کشورهای اسلامی و مسلمانان به بار آورده است.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی،  در اولین نشست مشترک استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران (خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان) و جمهوری اسلامی افغانستان(هرات، فراه و نیمروز)  که در محل هتل هما مشهد برگزار شد، اظهار کرد:  جای خوشحالی است که به لطف خداوند و همت دو دولت ایران و افغانستان این رویداد تاریخی در مکانی مقدس در جوار امام رضا(ع) برای پیشرفت، توسعه و امنیت دو کشور پایه‌گذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه ایده نشست مشترک استانداران مرزی ابتدا توسط وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، ادامه داد: جلساتی که با رئیس جمهور افغانستان و سایر مقامات این کشور تاکنون برگزار شده موجب برپایی این نشست مشترک شده است. این واقعه برای نسل‌های بعد در بخشی از تاریخ دو کشور به عنوان کار خیر و بزرگی  نسبت داده خواهد شد.

وزیر کشور با اشاره به شرایط کنونی دنیای اسلام، خاورمیانه و مخصوصا منطقه افزود: وضعیت فعلی در منطقه در امتداد دخالت‌های نیروهای بیگانه، عدم خیرخواهی آنها نسبت به مسلمانان و دسترسی به تجهیزات و امکانات برای حفظ قدرت و جایگاهشان به وجود آمده و شرایطی را رقم زده که هزینه‌های بسیاری برای کشورهای اسلامی و مسلمانان به بار آورده است.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: نیروهای بیگانه با طرح جنبه‌های افراطی در دنیا سعی بر ایجاد اسلام هراسی داشته در حالی که اسلام دین رحمت، صلح،‌ برادری و امنیت است، این نیروها در حوزه‌های مختلف با اسلام به مخالفت می‌پردازند و تنها دلیل این مخالفت را می‌توان این دانست که اسلام دین تفکر است، تمام«ایسم»‌هایی که تاکنون به وجود آورده‌اند  از جمله فاشیسم براساس عقل بشری بوده که مصلحت‌اندیش و ناقص است، علت نقصان عقل بشر را می‌توان در این جست که بیشتر فلسفه‌هایی که روزی به وجود آمدند دوامی نداشته یا یکدیگر را نقص کردند.

وی تصریح کرد: وضعیتی که در خاورمیانه و منطقه به وجود آمده هزینه‌های بسیاری ایجاد کرده  است، مشکلات موجود به هیچ‌ عنوان با دخالت نیروهای بیگانه حل نخواهد شد، زیرا آنها تنها به دنبال منافع خود هستند، ما کشورهای همسایه باید دست در دست یکدیگر داده تا این معضلات را مرتفع کنیم. مقام معظم رهبری از کشورهای همسایه ایران و افغانستان به عنوان قوم و خویش یاد می‌کنند زیرا این کشورها در مسائل فرهنگی، تاریخی و دینی نزدیک‌ترین کشورها به یکدیگر هستند. باید تلاش کنیم تا برای توسعه، ‌رفاه و امنیت در منطقه پرچم‌دار باشیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های  ایران وافغانستان با اشاره به اینکه چالش‌ها و ظرفیت‌های دو کشور ایران و افغانستان آنها را در مسیر انتخاب قرار می‌دهند، عنوان کرد: ما به عنوان حاکمین دو ملت باید یک انتخاب بزرگ داشته باشیم تا برای مردم صلح‌، امنیت و رفاه به همراه بیاورد، مردم ما را به عنوان حاکمان و به منظور  فراهم کردن این شرایط انتخاب کردند. ما تعهد داریم مسیر صلح،‌ رفاه و عدالت را پیش بریم.

وی امنیت را اصلی‌ترین چالش در منطقه و به خصوص در دو کشور ایران و افغانستان دانست و بیان کرد: باید امنیت به معنای کلی آن برقرار شود. متاسفانه سالهاست در افغانستان با شرایط بی‌ثباتی و ناامنی مواجه‌ایم. ملت افغانستان هزینه‌های بسیاری داده و آسیب دیده‌اند و اصلی‌ترین علت آن را می‌توان دخالت نیروهای بیگانه دانست.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه سود اصلی قاچاق مواد مخدر به کشورهای اروپایی می‌رسد، اظهار کرد: قاچاق مواد مخدر یکی دیگر از چالش‌هایی است که در دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد. در حالی که تجارت این مواد در دست کشورهای اروپایی است اما هزینه‌های آن را ملت ایران و افغانستان می‌پردازند. جوانان ما قربانی شده و خانواده‌ها دچار هرج و مرج می‌شوند، این در حالیست که سود 60 میلیارد دلاری حاصل از آن به اروپا می‌رسد.

وی ادامه داد:  با وجود ادعاهای کشورهای اروپایی در مجالس مختلف و نشست‌های بین‌المللی من به عنوان مسئول مبارزه با مواد مخدر می‌گویم تاکنون هیچ کمکی در این راه به ایران و افغانستان نکرده‌اند. ما باید خودمان شروع کنیم. اگر نمی‌توان به تنهایی تمام کشور را از این معضل پاک کرد می‌توان از مناطق کوچک‌تر شروع کنیم.

وزیر کشور قاچاق انسان را یکی  دیگر از چالش‌های موجود دانست و افزود: دین اسلام برای انسان بزرگترین حرمت را قائل شده است. زمانی که شرایط زندگی آنقدر سخت می‌شود که فرد ناچار است خود را در اختیار قاچاقچیان انسان بگذارد کرامت انسانی زیر سوال می‌رود. باید مسیرهای قانونی طی شود. ما آمادگی داریم تا در کوتاه‌ترین زمان شرایط قانونی را برای آنها که قصد سفر دارند آماده کنیم. به عقیده من اگر اراده کنیم قطعا به هدف خود خواهیم رسید.

وی جریانات تکفیری  را جریاناتی انحرافی از اسلام تلقی و اضافه کرد: این جریانات برخواسته از فرقه‌های دست‌سازی هستند که به هیچ‌چیز رحم نمی‌کنند و معلوم نیست به دنبال چه هستند. کدام تفکر دینی چنین توصیه‌ای می‌کند؟ این همان تفسیری است که عوامل استعماری در اسلام ایجاد کرده و بسیار خطرناک است. ما باید کمک کنیم دنیای اسلام و مردم مسلمان را در برابر این معضل صیانت کنیم. مگر می‌شود مردم دائما در اضطراب زندگی کنند؟ ظلم، بی‌خانمانی، بی‌ناموسی و ... حاصل این  تفسیر است.

رحمانی فضلی در خصوص دخالت نیروهای بیگانه در منطقه یادآور شد: این نیروها از کوچکترین فرصت برای حضور در منطقه استفاده می‌کنند و از هیچ فرصتی برای نشان دادن اسلام به عنوان دینی خرافی دریغ نمی‌کنند در حالی که اصل پذیرفتن حاکمیت ملی اصلی پذیرفته شده در منشور سازمان ملل است. رژیم صهیونیستی را می‌توان سردسته و هادی تمام این مداخلات بین‌المللی دانست. با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در دو کشور می‌توان در برابر این معضلات ایستادگی و با آنها برخورد کرد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های  ایران و افغانستان با بیان اینکه ایران و افغانستان قرابت‌های بسیاری دارند، تصریح کرد: خدا،‌ اسلام، قرآن، رسول خدا(ص) و اعتقاد به قیامت از مشترکات ملت این دو کشور است که می‌تواند محور انسجام دنیای اسلام باشد. اختلافات علمی و طلبگی را باید فقها در مجامع علمی بررسی و رفع کنند. این اختلافات نباید موجب جدایی ملت‌ها و سوء استفاده دشمنان شود.

وی شرایط اقتصادی منطقه را  یکی دیگر از ظرفیت‌های  موجود در منطقه دانست و اضافه کرد: کشورهای همسایه نباید یکدیگر را رقیب بدانند.در این منطقه کشورها یکدیگر را کامل می‌کنند.

رحمانی فضلی وجود امنیت در کشورها را ضروری دانست و افزود: امنیت در منطقه بدون هماهنگی حاصل نخواهد شد. تنها زمانی می‌توان امنیت را پایدار کرد که به توسعه اقتصادی رسیده باشیم. اگر مردم شغل، درآمد مناسب و آگاهی لازم را داشته باشند بسیاری از اتفاقات که  مانع  ثبات و امنیت هستند نخواهند افتاد.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های  ایران و افغانستان به لزوم تقویت بازارچه‌های مرزی در هر دو کشور اشاره کرد و گفت: افغانستان باید از انزوای جغرافیایی که دارد خارج شود و راه‌آهن ایران می‌تواند این راه خروج باشد. این همکاری‌ها جزء تعهدات دینی و اخلاقی ماست.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه دولت نمی‌تواند به معنای واقعی در فعالیت‌های اقتصادی در تمام جوانب وارد شود، تصریح کرد: دولت تنها وظیفه بسترسازی را بر عهده دارد. باید قوانین را اصلاح کرده و مسیر را هموار کند تا بخش خصوصی وارد شود. استانداران نباید به هیچ کار تجاری ورود کنند. تنها باید بسترسازی کرده و مسیر را برای فعالیت بخش خصوصی تسهیل کنند، زیرا تجار و فعالین اقتصادی راه و روش ایجاد شغل و درآمد را می‌دانند، باید به تجار و سرمایه‌گذاران اعتماد کرد.

رحمانی فضلی عنوان کرد: علاوه بر همکاری‌های اقتصادی باید همکاری‌های لازم در سایر زمینه‌ها نیز صورت گیرد. در این راستا می‌توان به آمادگی ایران در ایجاد مراکز مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی و راه‌اندازی شعبه‌های دانشگاهی اشاره کرد. ما از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد اما افغانستان باید روی پای خود بایستد.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------