آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

احمد علیرضابیگی گفت: «دولت باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات خودش استفاده کند تا وقتی انتقاداتی صورت می‌گیرد، آن را حل کند و کارنامه موفقی از…

واكنش كدخدايي به امكان رد صلاحيت رئيس‌جمهوري



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,كدخدايي


سخنگوي شوراي نگهبان ديروز در نشست خبري گفت احراز صلاحيت‌ها براي يك دوره است، نه دو دوره.

 

«شرق»، ديروز از عباسعلي كدخدايي پرسيد: «اين روزها برخي از يك‌دوره‌اي‌شدن رياست‌جمهوري حسن روحاني سخن مي‌گويند و حتي پيشنهاد رد صلاحيت يا دادگاهي‌شدن او را مي‌دهند، واكنش شوراي نگهبان به اين‌گونه تعيين تكليف‌ها چيست و با توجه به اينكه رد صلاحیت رئيس‌جمهوري مستقر براي دور بعد سابقه نداشته است، فرايند بررسي تأييد صلاحيت دوباره رؤساي جمهوري چگونه است؟»

 

كدخدايي در پاسخ گفت: «من بارها گفته‌ام شورای نگهبان هیچ‌گاه توجهی به گمانه‌زنی‌ها نداشته و ندارد. ما نمی‌توانیم مانع گمانه‌زنی‌ها شویم، ممکن است هر گروه یا فردی درباره کسی نظری داشته باشد و نظرش را اعلام کند، ولی این نظر شورای نگهبان نیست. در هر مرحله از انتخابات (مجلس، ریاست‌جمهوری، خبرگان) صلاحیت افراد مجددا بررسی می‌شود...

یعنی اعلام صلاحیت شورای نگهبان فقط برای همان یک دوره است و براساس قانون مجددا شورای نگهبان برای دوره‌های بعد صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند». «شرق» همچنين در سؤال ديگري درباره استقبال كدخدايي از رفتن به سمت انتخابات حزبي پرسيد «آيا در اين صورت به جاي افراد، احزاب رد يا تأييد صلاحيت خواهند شد؟» كدخدايي پاسخ داد: «روند تأييد يا صلاحيت احزاب به شوراي نگهبان مربوط نيست و در اختيار نهادهاي ديگر است، اما اگر ما یک نظام حزبی مستقل داشته باشیم که با تمام شرایط شکل گرفته باشد، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

 

در مجلس هم به جای اینکه شورای نگهبان با ١٢ هزار نفر سروکار داشته باشد با ١٠ حزب سروکار دارد و بررسی مقدماتی صلاحیت ممکن است در اختیار نهادهای مردمی و احزاب قرار گیرد».


از من تحليل سياسي نخواهيد
«كدخدايي» درباره خریدوفروش آرا - مسئله‌ای كه دبير شوراي نگهبان مطرح كرده بود - گفت: «یکی از راهکارهای جلوگیری از خریدوفروش آرا، الکترونیکی‌شدن انتخابات است که در این صورت ما شاهد این‌گونه مسائل نخواهیم بود».

 

کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان آماری از خریدوفروش آرا در استان‌های مختلف دارد یا خیر؟ گفت: «اجازه بدهید من آمار این مسئله را نگویم، در برخی استان‌ها با شدت و ضعف این موضوع وجود داشته است که آمار آن در اداره نظارت بر انتخابات وجود دارد».خبرنگاری از کدخدایی پرسید «یک مقام دولتی درباره یکی از افرادی که حقوق نامتعارف دریافت می‌کرده گفت این افراد امانت‌دار نظام بودند، شورای نگهبان درباره این موضوع و صلاحیت‌ها چه نظری دارد؟» سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: «شما سؤالات را در چارچوب شورای نگهبان بگویید، دوستان از من تحلیل سیاسی می‌خواهند، من تحلیل سیاسی نمی‌کنم. آنچه به ما مربوط است این است که اگر تخلف و جرائمی صورت گیرد در هنگام بررسی صلاحیت‌ها مبنا قرار می‌گیرد».

 

اخبارسیاسی - شرق

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------