آخرین اخبار سیاسی

مهاجری,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

آقای ذوالنور، نایب‌رییس مجلس و نماینده قم در اظهاراتی که پایه اصلی‌اش نقد به آقای قالیباف است، به نکته قابل اعتنایی اشاره دارد که هر چند…

روحانی، سیبل وهن و افترا



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی

  در روزهای اخیر، طرح تعابیر توهین‌آمیز و حتی پاره‌ای اتهام‌ها از سوی برخی افراد که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است، موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشته است. چهره‌های مختلف سیاسی، دولتی و حتی قضایی، ضمن تقبیح به کار بردن این توهین‌ها علیه شخص دوم مملکت، خواستار برخورد قانونی با چنین ادبیاتی شده‌اند.


اواخر هفته گذشته حمید روحانی که به بی پروایی در بیان نظرات مشهور است، در سخنانش به صورت تلویحی حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران را با «عمروعاص» مقایسه کرد و گفت: «آن روزی که رهبری فرمودند من مذاکره را بیهوده می‌دانم، عمروعاص‌های امروز، رهبری را مجبور به مذاکره کردند. اگر سیل نامه از بسیج و روحانیت به ریاست‌جمهوری گسیل می‌شد، آقای روحانی جرات مذاکره با آمریکا را نداشت. نباید می‌نشستند و نظاره‌ می‌کردند». او حتی یک ماه قبل هم در سخنانی عجیب‌تر عنوان کرده بود «اگر برای رییس‌جمهوری حریم قائل نمی‌شدیم، در جریان حمله به سفارت سعودی آقای روحانی نیز باید محاکمه می‌شد.» وی در هتاکی به رییس دولت تا آنجا پیش رفته که عنوان می‌کند «آقای روحانی به جرم خیانت به کشور و دروغ و دوری از ولایت باید محاکمه شود».

 

البته رییس‌جمهوری در هفته گذشته تنها از ناحیه خیانتکار خطاب شدن مورد اهانت قرار نگرفت، آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز با ساده‌لوح خواندن، منتخب مردم در انتخابات خرداد 92 را مورد توهین قرار داد. چند روز پیش، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری درنشست استانداران کشور با اشاره به اینکه رییس‌جمهوری و دولت یازدهم مظلوم‌ترین دولت و رییس‌جمهوری بعد از انقلاب هستند گفت:‌طوری رییس‌جمهوری را مورد تهاجم قرار داده‌اند که این تهاجم‌ها بی‌سابقه است، آن هم رییس‌جمهوری که در دور اول ریاست جمهوری خود گره‌های بزرگی را باز کرده است.

 

وی اظهار کرد: حرف‌های بد و سخیفی راجع به شخصیت دوم کشور زده می‌شود در حالی که ما نجابت می‌کنیم و نمی‌گوییم این افراد چه شرایطی را برای کشور فراهم کرده‌اند. وی در ادامه افزود: افرادی که علیه رییس‌جمهوری صحبت می‌کنند فراموش کرده‌اند منابع کشور را چگونه هدر دادند و چه رکود و تورم و هم‌چنین رکود تورمی در کشور ایجاد کرده‌اند، آن‌ها کم کم طلبکار شده‌اند فراموش کرده‌اند چه فضای سیاسی در داخل کشور درست کردند که دو نفر که در طول انقلاب همواره با هم برادر بوده‌اند رو در روی هم قرار گرفته‌اند. معاون اول رییس‌جمهوری هم‌چنین تصریح کرد: این در حالی است که با روی کار آمدن روحانی ثبات و آرامش در کشور به وجود آمد و در میان قوا دوستی برپا شد و آن‌ها دیگر علیه هم اقدامی نکردند البته ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد که این اختلافات در جلسات سران قوا حل می‌شود.


توهین به رییس جمهور جرم آشکار است و نیاز به شکایت ندارد
حجت‌الاسلام مجید انصاری، معاون حقوقی رییس‌جمهوری نیز درباره اقدام دولت درباره این اظهارات توهین‌آمیز گفت: برخورد با جرم آشکار نیاز به شکایت ندارد و مثل سایر جرایم آشکار مدعی‌العموم می‌تواند رسماً اقدام کند. وی در نشست خبری خود در رابطه با توهین‌های روزهای اخیر علیه شخص رییس‌جمهوری و مسئولان دولت،‌ اظهار کرد: در مورد حقوق شخصی، رییس‌جمهوری با بزرگواری و سعه صدر همواره تاکید می‌کنند که ورود نداشته باشیم و شکایت نکنیم و معتقدم از علل هجمه‌های اخیر علیه شخص رییس‌جمهوری همین بردباری و صبرشان است.

 

وی افزود: بعد از گفت‌وگوی اخیر رییس‌جمهوری با مردم علی‌رغم هتاکی‌ها بدون عصبانیت و با منطق با مردم سخن گفتند، اما در این مدت شاهد هتاکی و اهانت‌های بی‌سابقه از سوی برخی از هم‌لباسان بنده که لباس اخلاق را بر تن دارند، بودیم که پیشتاز شکستن اخلاق در کشور شدند. معاون حقوقی رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه برخی تلاش دارند با عصبانی کردن رییس‌جمهوری ایشان را وادار به برخوردهای غیرمنطقی کنند، خاطرنشان کرد: رییس‌جمهوری با گفت‌وگوی منطقی و سرشار از سعه صدر و آرامشی که با مردم داشتند آنها را بیشتر عصبانی کردند چرا که سوژه مورد نظرشان را به دست نیاوردند. وی با اشاره به اینکه علاوه بر حقوق شخصی رییس جمهور، ایشان به عنوان رییس‌جمهوری، مردم از حقوق عمومی برخوردار هستند، گفت: ما وظیفه داریم از حقوق عمومی مردم دفاع کنیم و توهین به رییس‌جمهوری به عنوان نماد ملی همه مردم ایران در واقع توهین به 77 میلیون ایرانی و حق رای و انتخاب مردم است که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

 

انصاری خاطرنشان کرد: ما به عنوان معاونت حقوقی وظیفه دفاع از حق مردم را داریم و آنجا که اهانت‌ها به هنجارشکنی و هتک حرمت رییس جمهور به عنوان منتخب مردم اتفاق بیفتد طرح شکایت کرده و قوه قضائیه حتماً پیگیری خواهد کرد. معاون حقوقی رییس‌جمهوری با اشاره به توهین‌های آشکار چند روز گذشته به رییس‌جمهوری از سوی برخی از معممین کشور، گفت: به واحدهای ذی‌ربط تاکید کرده‌ام که حتماً در دادگاه ویژه روحانیت طرح شکایت کنند چون نباید در کشور احساس شود که بی‌قانونی وجود دارد چرا که هرج و مرج قانونی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد حق‌کشی‌ها، اتهام‌افکنی‌ها و لجن پراکنی‌ها علیه اشخاص حقوقی جامعه بوده‌ایم، افزود: اتهام‌زنی‌ها علیه هر شخصی که اتفاق بیفتد قابل قبول نیست و باید پیگیری شود اما متاسفانه بی‌اخلاقی‌ها در سطح عالی کشور از دوره‌ای شکل گرفت که از مناظرات انتخاباتی و بعد از آن شاهد این رفتارها بوده‌ایم. انصاری تاکید کرد: در کشور نباید قانونی وجود داشته باشد که برخی افراد،‌ رسانه‌ها یا مسئولان خبرگزاری‌ها نسبت به گفتار و رفتارشان مصونیت فراتر از قانون داشته باشند، چرا که این موضوع باعث هرج و مرج در جامعه خواهد شد. معاون حقوقی رییس‌جمهوری گفت: کسانی که از امروز اسب انتخابات را زین کرده‌اند و در میدان بداخلاقی می‌تازند باید به میدان اخلاق برگردند و قانون را رعایت کنند.


عکس‌العمل جامعه نسبت به توهین به رییس‌جمهور معکوس خواهد بود
نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم توهین اخیر به رییس‌جمهوری را در راستای تخریب دولت و بهره‌برداری از آن در انتخابات آینده ریاست جمهوری دانست و در عین حال گفت که افکار عمومی همواره عکس‌العمل معکوسی نسبت به این‌گونه توهین‌ها داشته‌اند.

 

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس تص صریح آیه قرآن هرگونه توهین محکوم است و حتی نباید به کسی که خدا را قبول ندارد فحش داد چه برسد به کسی که در یک مملکت در یک چارچوب قانونی با تایید مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور رسمی یک مملکت است. وی افزود: افرادی که از تریبون‌های رسمی این توهین‌ها را مطرح می‌کنند اعتبار آن جایگاه را پایین می‌آورند. این‌که کسی الفاظ نامناسبی نسبت به فردی به کار ببرد از نظر اعتقادی، قانونی و اخلاقی قابل قبول نیست و نتیجه هم این است که مردم روز به روز از این افراد دورتر می‌شوند. وی گفت: اگر در جایی مشکلی در کشور وجود دارد نباید به جای حل مشکل و همفکری، توهینی را نسبت به کسی مطرح کنیم؛ چرا که این راه‌حل مشکل نیست.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «این توهین‌ها برای بهره‌برداری در انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح می‌شود»، تصریح کرد: عده‌ای تصور می‌کنند با این کارها می‌توانند دولت را تخریب کنند اما تجربه نشان داده عکس‌العمل جامعه به این موارد همواره معکوس بوده است. همان‌طور که در انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران از تریبون نماز جمعه و صداوسیما گفتند به لیست آمریکایی و انگلیسی رای ندهید پس چرا مردم به این‌ها گوش نکردند؟ دلیلش این است که صداقتی در کار نیست. وی با بیان این‌که «نباید همه مسائل را به شکل سیاه و سفید مطلق دید»، گفت: همواره محاسن و معایب به شکل توامان وجود دارد و ما باید به جای تخریب و سیاه‌نمایی، منصفانه و عادلانه قضاوت کنیم؛ چراکه انصاف به قول شهید بهشتی تمام دین است.


توهین به مسوولان و نهادهای کشور جرم است
جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز طی سخنانی در نشستی با موضوع «کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» یکی از مسائل تاثیرگذار بر قوه قضاییه و به ویژه دادسرای عمومی تهران را فضای سیاسی کشور دانست و گفت: پر کردن فضای رسانه‌ها از توهین و تهمت، نه در شان نظام اسلامی و نه در شان مسوولان است؛ نظام جمهوری اسلامی بر اخلاق و مردم‌سالاری دینی استوار است، اما متاسفانه امروزه هم از سوی برخی مسوولان و هم توسط برخی رسانه‌ها، توهین و نشر اکاذیب و انتشار مطالب خلاف واقع صورت می‌گیرد که این اقدامات واجد وصف مجرمانه است. وی با خاطر نشان کردن این که «رسیدگی به برخی جرایم در صلاحیت دیگر مراجع از جمله دادسرای ویژه روحانیت و دادسرای نظامی است»، گفت: در حوزه جرایم عمومی که داخل در وظایف دادسرای عمومی تهران است، دادستانی تهران با جدیت ورود می‌کند و اعلام می‌نماییم طبق قانون مطبوعات که؛ انتقاد با رعایت قیود عدم تخریب و توهین آزاد است.


مجازاتی برای توهین به رییس‌جمهوری
اما قانون درباره جرم توهین به مقام‌های کشور و از جمله رییس‌جمهوری چه می‌گوید؟ در ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی آمده است که «هرکس با توجه به سمت یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهور یا وزرا.....در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود».


 اخبار  سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------