آیت الله مصباح می خواهد شکست درانتخابات را جبران کند



اخبار,اخبار سیاسی,مصباح یزدی

 

 اخبار سیاسی - آیت الله غرویان،شاگرد سابق مصباح یزدی:

آیت الله مصباح می خواهد شکست درانتخابات را جبران کند

فاضل میبدی:صحبت های اخیر آقای مصباح یزدی حتی مورد قبول بعضی از اصولگرایان هم نیست

 «حقوق بشر و حقوق شهروندی با روح اسلام مخالف است »؛این بخشی از سخنان روز دوشنبه آیت الله مصباح یزدی  در دیدار با جمعی از طلاب و مسئولان مدرسه علمیه رشد است.

آیت الله مصباح یزدی علاوه بر انتقاد از تدوین منشور حقوق شهروندی، تساوی حقوق افراد با مذاهب مختلف را هم به نقد کشید و تاکید کرد: « حقوق شهروندی به معنای برابری بهایی و مسلمان خلاف اسلام و قانون اساسی است . اسلام هرگز یک یهودی و مسلمان را مساوی نمی داند » .


رئیس" موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)" در سخنرانی اخیر خود استفاده از لفظ جمهوریت توسط بنیان گذار جمهوری سالامی ،برای حکومت اسلامی را صرفا برای تطابق با سیاست روز و فهم دیگران عنوان کرد.

تدوین منشور حقوق شهروندی یکی از وعده های انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بود که زمینه های تنظیم آن هم بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم کم کم فراهم شد. اقدام تازه ای از دولت که مطابق روش چند ماه اخیر جبهه پایداری با انتقاد رهبر فکری این جبهه رو به رو شده است.

مواجهه با دولت از هر طریق برای اعضای جبهه پایداری به عادتی مالوف تبدیل شده است. اعضای جبهه پایداری از هر تریبونی استفاده می کنند تا هم رو به روی دولت یازدهم بایستند و هم در اقلیت بودن خود را جبران کنند . تلاش های مکرر پایداری های مجلس برای سوال های پیاپی و استیضاح وزرای دولت یازدهم و حتی تهدید به احضار حسن روحانی به مجلس گواهی بر مخالف خوانی های مدام این گروه از جریان محافظه کاران است.

محافظه کاران جبهه پایداری که  حتی با سایر محافظه کاران هم خیلی سر سازش نداشتند پیش از انتخابات یازدهم از میان چهار کاندیدای محافظه کار هم به اجماع نرسیدند و در نهایت با رای  چهار میلیونی سعید جلیلی در انتخابات ، شکست خوردند .شکستی که بار حمایت تمام قد از محمود احمدی نژاد در 8 سال گذشته را برایشان سنگین تر کرد .

حالا  آیت الله مصباح یزدی به عنوان رهبر معنوی این جریان، تئوری های فرهنگی و اجتماعی دولت یازدهم را مورد انتقاد قرار داده است. آیت الله مصباح پیش تر در پاسخ به سخنان رییس جمهوری که برخی منتقدان ژنو را "بی سواد" خوانده بود گفت:" اینها می گویند انتقاد را دوست داریم اما دروغ می گویند، طاقت یک جمله را ندارند.

 

"مصباح یزدی بدون اشاره مستقیم به نام حسن روحانی گفت: "علما و بزرگان که وارث انبیاء هستند، خانواده‌های شهدا شما را نصیحت می کنند که فریب آمریکا را نخورید، دنبال راحتی خیالی نروید؛ این رفاهی که به شما وعده می دهند دروغ است و به آن نخواهید رسید؛ اگر هم برسید به چه قیمتی؟ عزت مردم را می فروشید، خون‌های هزاران شهید را که در طول این سه دهه ریخته شده به باد می دهید تا این که چند روزی چند دلاری که از پول‌های خودتان است را به شما بازگردانند؛ زهی خیال باطل!"

آیت الله محسن غرویان از شاگردان سابق آیت الله مصباح یزدی در گفت و گو با تدبیر تاکید دارد که حقوق شهروندی به هیچ وجه در منافات با حقوق شرعی نیست و می گوید:«ما معتقدیم که بر اساس تعاریف دینی ، حقوق شهروندی هیچ منافاتی با حق و تکلیف در شریعت ندارد .خداوند بر ما حقی دارد و ما در برابر خداوند تکلیف داریم اما این را نباید در عرض حقوق شهروندی قرار داد و گفت حقوق شهروندی باطل است وتنها  حقوق شرعی صحیح است .

 

حقوق شهروندی بخشی از حقوق شرعی است . مقام معظم رهبری در انتخابات اخیر فرمودند رای مردم حق الناس است . در اسلام حق الناس گاهی بالاتر از حق الله است . به این دلیل که حق الله را گاها با یک توبه می توان پرداخت اما حق الناس با توبه بر طرف نمی شود . حق الناس همان حقوق شهروندی است.»

غرویان مطرح کردن بحث های انتقادی روز افزون توسط جبهه پایداری علیه دولت  را در راستای  تلاش این جریان فکری برای بازگشت به صحنه سیاست می داند و معتقد است:« من فکر می کنم این بحث ها برای بازگشت دوباره به صحنه ریاست و قدرت است همان طور که آقای احمدی نژاد هم با طرح دانشگاه ایرانیان به دنبال راهی برای مطرح کردن دوباره خود است آقای مصباح هم به عنوان تئوریسین این طیف دوباره در پی این است که با این گونه انتقادها و اعتراض ها علیه دولت، به طرفداران خود و اعضای جبهه پایداری روحیه بدهد و شکست در انتخابات را جبران کند.

 

یکی از مهم ترین علل مطرح کردن این مباحث و فشار ها یی که به دولت می آورند بازسازی خودشان است چون شکست بسیار سختی در انتخابات خوردند و جبرانش بسیار مشکل است .اعضای جبهه پایداری فکر می کنند با این تئوری پردازی ها می توانند دوباره به صحنه بازگردند.»

غرویان اضافه می کند:«علاوه بر جنبه های سیاسی جنبه های تئوریک و علمی این صحبت ها هم اشکال دارد . حقوق شهروندی  با حقوق الهی منافاتی ندارد . در نهج البلاغه هم امام علی در نامه ای به مالک اشتر توصیه کرده اند که مراقب حقوق شهروندی و احترام ، آبرو ، عزت و سفره مردم باشد . نباید این ها را معارض یکدیگر معرفی کنیم.»

او معتقد است پایگاه مردمی جبهه پایداری با رای چهار  میلیونی که در انتخابات به دست آوردند بسیار ضعیف است و توضیح می دهد:« امیدی به موفقیت تندروها ندارم چون فضای کشور عوض شده و مقام رهبری هم پشتیبان فضای جدید هستند . رای چهار  میلیونی کاندیدای مورد نظر این طیف نشان داد پایگاه مردمی بسیار ضعیفی دارند. مگر این که در غالب و پوشش های جدیدی عده ای را به سوی خودشان جلب کنند. تئوری های جدیدی که بر پایه  های ضعیفی است و منطق و استدلال دینی و شرعی درستی ندارد. »


محمد تقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز این انتقادات را شروع مبارزه علیه دولت یازدهم می داند و معتقد است  محافظه کارانی از جنس جبهه پایداری برای پیشبر اهدافشان حتی سخنان بنیان گذار جمهوری اسلامی را هم تحریف می کنند.

او به تدبیر می گوید: « این افراد چون کاندیدای مورد نظرشان در انتخابات ریاست جمهوری توسط مردم انتخاب نشد این مبارزده را شروع کرده اند . برای این مبارزه سیاسی هم حرف های امام را ابزار کارشان قرار می دهند . من معتقدم حرف هایی که از قول امام گفته شده تحریف سخنان امام است .

 

امام در تمام صحبت هاشان به رای مردم و حقوق شهروندی تاکید و به جمهوریت و اسلامیت نظام اعتقاد داشتند. این افراد چون با امام و در کنار انقلاب نبوده اند با حرف های امام بیگانه هستند بنابراین حالا این گونه اظهار نظر می کنند . چه کسی است که نداند امام همان قدر که بر اسلامیت نظام تاکید داشت بر جمهوریت نظام هم تاکید داشت . همه این حرف ها برای مبارزه سیاسی است که به عنوان ابزار از آن استفاده می کنند . من معتقدم حقوق شهروندی عین روح اسلام است .

 

اساس اسلام برای جلوگیری از ضایع شدن حق افراد است. به نظر بحث منشور حقوق شهروندی از افدامات مثبت دولت یازدهم است . حقوق شهروندی باید در ادبیات مردم جا بیفتد تا مردم با حقوق شهروندی خود آشنا باشند علاوه بر این دولت و ملت در مورد این موضوع هم سو هستند»

فاضل میبدی در پاسخ به این سوال که چرا جبهه پایداری به تمام برنامه های دولت یازدهم انتقاد می کند به خبرنگار سیاسی تدبیر می گوید:« صحبت های اخیر آقای مصباح یزدی  حتی مورد قبول بعضی از اصولگرایان هم نیست . چون امام همه جا به رای مردم احترام می گذاشت و اصرار داشت در همان سال های اول انقلاب مجلس شورا تشکیل شود ، قانون اساسی به رای گذاشته شود و مجلس خبرگان تشکیل شود . تمام این گفته ها  برای پیشبرد اهداف است.»

او همچین به اقدامات فرهنگی و اجتماعی دولت روحانی نگاه مثبتی دارد و می گوید: « من دید مثبتی نسبت به رویکردهای فرهنگی و اجتماعی دولت دارم. از نظر من آقای جنتی خوب عمل می کند. من بر این باورم که سیاست های فرهنگی کشور در مقایسه با قبل پیش می رود. این دولت به فکر ، هنر و قلم احترام می گذارد و با هر چیزی که مانع کسب اطلاعات مردم هست مثل فیلترینگ مبارزه می کند.البته در این راه در اول راه است.»

اخبار سیاسی - تدبیر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------