آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

سرگردان میان دو مجلس



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , مجلس

 
  برنامه ششم توسعه که قرار است ریل‌گذاری مسیر رشد و تعالی کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی،‌ اقتصادی، ‌اجتماعی،‌ فرهنگی و ... را انجام دهد با حواشی بسیاری همراه شده است. در مجلس نهم بررسی این لایحه با بررسی لایحه بودجه 95 همزمان شد ضمن‌اینکه بررسی این دو لایحه نیز به‌دلیل تاخیر دولت در ارائه این لوایح که در نهایت در تاریخ 27 دی‌ماه سال گذشته تقدیم مجلس شد و فرارسیدن زمان انتخابات مجلس دهم، به‌تعویق افتاد.

 

بعد از برگزاری انتخابات مدت زمانی نیز به بی‌انگیزگی نمایندگان گذشت و بعد از اینکه لایحه بودجه نیز به صورت دو دوازدهم به تصویب رسید طبیعی بود که زمانی برای تصویب برنامه ششم باقی نماند و اینجا بود که 104 نماینده به رییس مجلس نامه نوشتند و از وی خواستند که بررسی این لایحه را به مجلس دهم موکول کند.


علی لاریجانی در یکی از جلسات صحن با اعلام اینکه تنها 5 جلسه تا پایان دوره مجلس باقی‌مانده خطاب به غلامرضا مصباحی‌مقدم، بررسی لایحه برنامه را نیازمند دو هفته کاری در مجلس دانست و در ادامه با بیان اینکه اگر اصرار دارید، مانعی ندارد، تاکید کرد«اما خودتان سبک و سنگین کنید که آیا امکان‌پذیر است یا خیر؟ مجلس ضیق وقت دارد.» البته ناگفته نماند که نمایندگان مجلس نهم از همان ابتدای ارائه لایحه برنامه ششم توسعه براین موضوع اتفاق‌نظر داشتند که در این برنامه تنها به احکام اشاره شده و از این جهت نیاز به این دارد که به دولت برگردانده شده تا اصلاحات لازم در آن اعمال شود.

 

اینجا بود که کلیات این لایحه مورخ 17 فروردین‌ماه سال 95 در مجلس به‌تصویب رسید اما بررسی محتوای آن به این دوره مجلس موکول شد. در مجلس دهم هم به‌دلیل ارائه گزارش از سوی اعضای کابینه دولت یازدهم به نمایندگان جدیدالورود و تشکیل کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و ....بار دیگر بررسی این برنامه مهم با تاخیر همراه شد. در این دوره مجلس نیز نمایندگان بر این مهم اتفاق نظر دارند که برنامه ششم توسعه شامل احکام بوده و این در حالی است که باید در قالب برنامه به مجلس ارائه شود کمااینکه مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی دراین مورد گفته« انتظار ما این است که دولت به مجلس لایحه برنامه و نه یک‌سری احکام را ارایه دهد و بعد بخواهد مجلس مجوزهای لازم را نیز صادر کند.

 

ما باید بدانیم که محتویات برنامه چیست و سپس آن را به‌تصویب برسانیم و نه اینکه احکام کلی صادر شود و انتظار داشته باشند مجلس آن را تصویب کند. وقتی ما نمی‌دانیم دولت می‌خواهد در قالب برنامه توسعه چه کاری انجام دهد نمی‌توانیم مجوزهای لازم را نیز بدهیم چون دادن مجوز به‌معنای نظارت بر آن کار است که باید این موارد به‌روشنی مشخص شود.» بعد از اینکه لایحه برنامه ششم توسعه به دولت برگردانده شد و اصلاحات لازم در آن اعمال شد بار دیگر بهارستان‌نشینان ایراداتی را بر آن وارد دانستند که یکی از آنها به این موضوع اشاره داشت که چرا این لایحه به‌جای امضای حسن روحانی با امضای محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به مجلس فرستاده شده است بعد از رفع این اشکال نیز بار دیگر بهانه‌تراشی‌های جدید آغاز شد کمااینکه در جلسه روز گذشته صحن مهردادلاهوتی در تذکری با استناد به ماده 184 آیین‌نامه داخلی مجلس گفته:«دولت، قانون برنامه ششم را تحت‌عنوان صدور مجوز احکام برنامه به مجلس ارائه داد و در حال حاضر نیز پس از اعمال اصلاحاتی، لایحه‌ای را با 35 ماده به‌نام لایحه برنامه ششم به مجلس ارائه داده است.

 

لایحه‌ای با 35 ماده به‌طور حتم قانون برنامه توسعه نیست و باید به این موضوع توجه داشت که طبق تاکیدات مقام معظم رهبری و پیگیری رشد اقتصادی 8 درصد، این لایحه نمی‌تواند جوابگوی مسائل باشد.» لاریجانی نیز در پاسخ به تذکر وی گفته: «لایحه برنامه دارای نواقصی است که این نواقص باید در کمیسیون‌های تخصصی رفع شود بنابراین باید توجه داشت که لازم است قانون بودجه سال 96 براساس برنامه ششم توسعه نوشته شود از این رو با توجه به اینکه 15 آذرماه، لایحه بودجه سال 96 به مجلس ارائه می‌شود باید تا پیش از آن قانون برنامه ششم در مجلس تصویب شود. نمایندگان می‌توانند پیشنهادات خود را درخصوص رفع ایرادات و نواقص لایحه برنامه ششم به کمیسیون‌های مجلس ارائه دهند.»

 

در چنین شرایطی باید همچنان مدت‌زمان طولانی را منتظر باشیم تا مجلسی‌ها که هنوز معتقدند این لایحه نیاز به اصلاح دارد چراکه در قالب برنامه ارائه نشده یا رییس‌جمهور آن را امضاء نکرده یا اینکه ممکن است اصلاح آن از حوزه اختیارات نمایندگان خارج بوده و لازم باشد که باردیگر برای رفع نواقص موجود به دولت برگردانده شود، برنامه ششم را از این کمیسیون به آن کمیسیون برده یا بین دولت و مجلس رد و بدل کرده تاجایی‌که این لایحه عنوان سرگردانترین برنامه را در تاریخ ادوار مختلف مجلس به خود اختصاص دهد.

 

نمایندگان باید به این نکته نیز توجه کنند که این برنامه قرار است مسیر نیل به اهداف اقتصادی کشور را که هم‌اکنون مهم‌ترین دغدغه جامعه بوده مشخص کند بنابراین باید در پی تحقق بهبود معیشت مردم به‌عنوان اولویت برنامه‌های مجلس امید، روند بررسی و تصویب این لوایح مهم و تاثیرگذار را تسریع بخشند.


اهداف و منابع مالی در برنامه ششم توسعه مشخص نشده است
عبدالرضا هاشم‌زایی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم در مورد علل تاخیر این دوره از مجلس در تصویب لایحه برنامه ششم توسعه به «ابتکار» گفت: اصلاحیه لایحه برنامه ششم توسعه تازه به مجلس آمده است که البته یک ایراد کوچک بدان وارد بوده به این صورت که این لایحه به‌جای اینکه با امضای رییس‌جمهور ارائه شود با امضای آقای نوبخت به مجلس فرستاده شده بود که رفع شد.

 

وی افزود: هم‌اکنون مجلس برای تصویب این لایحه عجله دارد چراکه لایحه بودجه سال 96 را که آذرماه به صحن خواهد آمد باید در قالب برنامه بنویسیم ضمن‌اینکه رییس‌مجلس نیز در صحن نسبت به این موضوع تذکر داد و تاکید کرد که این لایحه بعد از این در جلسات متوالی با فوریت بررسی شده تا قبل از اینکه لایحه بودجه به مجلس بیاید به تصویب برسد.نماینده تهران، ری، ‌شمیرانات، ‌اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که این امکان وجود دارد که نمایندگان باردیگر این لایحه را برای اصلاح به دولت عودت دهند،‌ یادآورشد: دولت در مورد لایحه برنامه ششم توسعه اقدامات لازم را انجام داده است و هم‌اکنون مراحل بررسی این لایحه در کمیسیون تلفیق و سایر کمیسیون‌های مجلس طی می‌شود ضمن‌اینکه در این مسیر به‌طور قطع از نظر کارشناسان دولت نیز برای رفع نواقص این لایحه استفاده خواهیم کرد.

 

عضو فراکسیون امید به‌عنوان عضو کمیسیون اول برنامه توسعه در مورد اینکه این نواقص به‌کدام بخش از لایحه برنامه ششم توسعه برمی‌گردد، تصریح کرد: ‌بر روی این لایحه یک اختلاف‌نظر وجود دارد مبنی براینکه در این لایحه باید اهداف و منابعی که برای مدت 5 سال هزینه‌ها را تامین کند مشخص شده باشد تا بدانیم قرار است با اجرای این برنامه به‌کجا برسیم و چه اندازه رشد خواهیم داشت.وی اظهارکرد: بنده معتقدم آنچه که تاکنون تحت‌عنوان برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه شده دارای نواقصی است چراکه جداول مورد نیاز نمایندگان ارائه داده نشده و بیشتر احکام است تا اینکه برنامه باشد که امیدواریم این نواقص هر چه سریع‌تر توسط کمیسیون‌های مجلس برطرف شود.


امکان برگشت لایحه برنامه ششم توسعه به دولت وجود دارد
مهدی افتخاری عضو کمیسیون عمران در مجلس دهم در اشاره به روند بررسی برنامه ششم توسعه به «ابتکار» گفت: این لایحه هم اکنون در کمیسیون های مجلس در حال رسیدگی است و نمایندگان اشکالات و موانعی که در آن وجود دارد را رفع می کنند و بلافاصله بعد از رفع این موانع این برنامه اجرایی خواهد شد.وی در بیان نواقص موجود در اصلاحیه لایحه برنامه ششم توسعه افزود: اشکال اولی که به این لایحه وارد است این بوده که احکامی که در قالب برنامه ششم توسعه به مجلس فرستاده شد با امضای آقای نوبخت آمده بود و این در حالی است که باید آقای رییس‌جمهور آن را امضاء ‌می‌کرد.

 

نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: با وجود اینکه ظاهر امر این است که بعد از اصلاح لایحه برنامه ششم توسعه رفع سایراشکالات برعهده مجلس است اما ممکن است در روند بررسی‌ها به مشکلاتی بربخورند که نیاز باشد لایحه مجدد به دولت برگردانده شود که تشخیص آن به تصمیم کمیسیون‌هایی که هم‌اکنون در حال رفع موانع موجود در آن هستند، بستگی دارد.


روال مجلس دهم در بررسی برنامه ششم توسعه بدون اشکال است
ابراهیم کارخانه رییس کمیته هسته‌ای مجلس نهم در مورد علل عدم‌تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس نهم به «ابتکار» گفت: بزرگ‌ترین اشکالی که به برنامه ششم توسعه وارد بوده این است که دولت برخلاف روند برنامه‌های توسعه قبل که اصل برنامه توسط دولت به مجلس ارائه داده می‌شد و محتوای برنامه توسط نمایندگان مورد بررسی قرار می‌گرفت اما این‌بار در لایحه برنامه ششم توسعه احکام به مجلس فرستاده شده بود و این در حالی است که نمایندگان باید بدانند که این احکام در مورد چه موضوعاتی است.


وی افزود: این موضوعی بود که در مجلس نهم مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت و باعث شد روند بررسی این برنامه در دوره قبل مجلس نیز با تاخیر همراه شود و هم‌اکنون نیز نمایندگان مجلس دهم هم این اشکال اساسی را بر این لایحه وارد می‌دانند.نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی یادآورشد:‌ البته هم‌اکنون کمیسیون تلفیق برای بررسی این لایحه تشکیل شده و اعضای آن هم مشخص شده‌اند و به‌طور قطع بررسی‌های لازم صورت گرفته و نمایندگان طبق برنامه جلو می‌روند و مشکلی هم به وجود نخواهد آمد.

 اخبار سیاسی -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------