آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

رفتارهای قالیباف، احمدی‌نژاد و روحانی حاکی از تصمیم به حضور در صحنه انتخابات است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,وزیر دولت دهم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت قبل معتقد است که رفتارهای قالیباف، احمدی‌نژاد و روحانی نشان می‌دهد که در صحنه انتخابات ریاست جمهوری حاضر می‌شوند.

رضا تقی پور از سال 1388 تا 1391 و حدود سه سال در هیئت دولت دهم حضور داشته و نهایتا به دلایلی که خود آن را مشکلات مدیریتی می‌نامد، از وزارت کنار رفت و در سال پایانی کار آن دولت، مشاور احمدی‌نژاد در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود.

او که اکنون عضو شورای شهر تهران است، تاکید دارد که شاید صلاح نباشد احمدی‌نژاد در این مقطع وارد عرصه انتخابات شود اما در عین حال قالیباف را یکی از مدیران موفق جمهوری اسلامی می‌نامد.

وزیر دولت دهم با وجود مطرح بودن پرونده‌هایی همچون فساد سه هزار میلیاردی، دکل نفتی گم شده و توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران در آمریکا در دولت دهم، می‌گوید برای محمود احمدی نژاد هیچ پرونده اقتصادی متصور نیست.

او در تمام زمان مصاحبه در دفتر کارش در چهارراه جهان کودک، تاکید می‌کند هیچوقت آدم سیاسی نبوده و نیست. درحال حاضر هم کار تشکیلاتی نمی‌کند و در جلسات ساختمان ولنجک حضور ندارد. در عین حال میگوید: هیچ وقت با احمدی نژاد مشکل سیاسی نداشتم و نفی کننده خدمات دولتش نیستم.

این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا معتقد است بزرگترین ظلم در حق شوراهای اسلامی این است که آن را سیاسی کنیم.

بعد از سال 88 دیگر اصولگرا و اصلاح طلب نداریم

تقی پور در گفت‌گوی تفصیلی با خبرنگار ایسنا ، در ارزیابی خود از فضای سیاسی کشور گفت: بعد از سال 88 و اتفاقاتی که افتاد به نظر من آرایش سیاسی در کشور کاملا تغییر کرد البته این فقط حرف بنده نیست و مقام معظم رهبری نیز بارها به این نکته اشاره کردند.

وی ادامه داد: در این آرایش جدید دو گروه عمده را می‌بینیم، گروهی که طرفدار اقتدار انقلاب و مقاومت  هستند و با قاطعیت میخواهند راه امام راحل را ادامه دهند، گروه دیگر متاسفانه در همان سال 88 زاویه پیدا کردند تا حدی که دشمن و استکبار جهانی به آنها امیدوار شد البته این را خیلی خوش بینانه عرض میکنم و نمیخواهم خدای نکرده جسارتی داشته باشم و بگویم همکاری با دشمن وجود داشته اما همین مقدار که کاری کنیم دشمن به ما امیدوار شود، از نظر مواضع انقلاب اسلامی پذیرفته نیست.

وی همچنین تصریح کرد: در این تقسیم بندی به عقیده من دیگر اصولگرا و اصلاح طلب نداریم و باید در این دسته بندی کلی فعالیت جریانات را بررسی کرد. کسانی که میخواهند انقلاب اسلامی با قدرت پیش رود قطعا هیچگاه حاضر نیستند از اصول و ارزش های انقلاب عدول کنند ولو اینکه در شرایط سخت سیاسی یا اقتصادی قرار گیرند. اسامی که گروه های سیاسی برای هم میگذارند نیز مهم نیست، مهم عملکرد هاست.

این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به شرایط منطقه‌ای، افزود: ما امروز میبینیم که شجره طیبه ای که امام(ره) بنیانگذاری کردند روز به روز به ثمره بیشتری میدهد. حرکت بیداری اسلامی چیزی نیست که با تغییر دولت ها یا با سرکوب چند جریان در چند کشور یا کودتا صدمه ببیند. این جریانی بسیار قوی و ریشه دار است وعلی رغم همه توان و نیرویی که استکبار جهانی به منطقه ما آورده، توانسته مقاومت کند. این موضوع کاملا در کشورهایی همچون عراق، سوریه و یمن مشهود است.

وی خاطر نشان کرد: جریان انقلاب اسلامی به معنای دفاع از مقاومت در منطقه، دفاع از اقتدار انقلاب اسلامی و دفاع از همه مظلومانی است که در این کشورها با شرایط سخت مقاومت میکنند و نشان میدهد آن الگو و سرمشقی که از امام راحل گرفتند به خوبی در این کشورها جواب میدهد.

بهترین ویژگی یک رییس جمهور این است که حافظ مواضع انقلابی مدنظر رهبری باشد

وی در ادامه تاکید کرد: منافع ملی ما ایجاب میکند که در انتخابات پیش رو و در همه انتخابات ها به دنبال این باشیم که کدام حرف، جهت گیری و موضع باعث تقویت انقلاب اسلامی میشود. به نظر من بالاترین شاخص برای رییس جمهور آینده این است که فرد مواضع انقلابی مدنظر رهبری را داشته و از آن حراست و مراقبت کند. من هیچ ویژگی بهتر از این نمیشناسم.

وزیرارتباطات دولت قبل همچنین گفت: وحدت حول محور گفتمان و اقتدار انقلاب اسلامی قطعا می‌تواند بسیاری از جریانات را از اسامی که وجود دارد تحت عنوان اصولگرا، اصلاح طلب، معتدل و میانه رو دور کند. این عناوین بعضا ایجاد اختلاف افکنی میکند. اگر منظور از میانه روی کوتاه آمدن از اصول است قطعا پذیرفته نیست و اگر اقدامی درچارچوب شرع و وظیفه انجام میگیرد، کند و تند ندارد و الفاظی همچون تندرو و افراطی معنا پیدا نمیکند.

نباید جامعه را یک سال در التهاب و نگرانی مسائل گروهی و جناحی قرار دهیم

وی با تاکید بر این‌که «انتخابات 96 باید برای کشور تبدیل به فرصت شود»، افزود: آنچه امروزطرفداران گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر دنیا از ما انتظار دارند این است که بتوانیم با قدرت از مواضع و مظلومیت آنها در مجامع جهانی دفاع کنیم. اگر فعالیت های سیاسی به این سمت و سو برود قطعا انتخابات فرصتی برای کشور خواهد بود. بهتر است به جای اینکه جامعه را یک سال در التهاب و نگرانی مسائل گروهی و جناحی قرار دهیم، ارزش های والای انقلاب اسلامی را به عنوان محور وحدت توسعه دهیم. قطعا در این فضا انتخاب مردم، انتخابی اصلح بوده که میتواند اهداف انقلاب اسلامی را محقق کند.

وی خاطر نشان کرد: انتظار مردم این است که ما قدری مسائل اساسی کشور را بیشتر مدنظر قرار داده و تمام تلاش خود را در جهت توسعه اقتصاد مقاومتی داشته باشیم؛ چرا که در تمام این سالها دشمن حربه های مختلفی برای مقابله با کشورمان به کار برده اما موفقیتی نداشتند. امروز صحنه، صحنه ی جنگ اقتصادی بوده، هرچند این جنگ قطعا خلاف اخلاق انسانی است.

نقد به دولت نقد مدیریتی است نه سیاسی

تقی پور در ارزیابی خود از عملکرد سه ساله دولت یازدهم، گفت: نظر شخصی من این است که دولت از فرصت ها به خوبی استفاده نکرده است. فرصت هایی همچون حمایت و حضور گسترده مردم در عرصه های مختلف پیش روی دولت بود که میتوانست بسیاری از معضلات به خصوص مشکلات اقتصادی را روان تر کند. البته من خودم مسئولیت اجرایی داشتم و بیرون گود ننشسته ام و بگویم لنگش کن!

وی تاکید کرد: قطعا تلاش همه اعضای هیئت دولت غیر قابل کتمان است اما اگر وحدت توسط هر دو جناح کشور تقویت میشد میتوانستیم در سیاست خارجی دست بالاتر را داشته و با اقتدار بیشتری در مقابل دشمنان انقلاب اسلامی بایستیم و قطعا امروز نتایج بهتری کسب کرده بودیم.

وی ضمن بیان اینکه نقد من به دولت، نقد مدیریتی است و نه سیاسی، افزود: ابتدای سال جاری یک روز تمامی مسئولان وشخصیت ها از گروه های مختلف در خدمت مقام معظم رهبری بودیم که ایشان بعد از نماز صحبت کوتاهی داشتند و فرمودند که من همین ترکیب را قبول دارم به شرط آنکه همه اقدامات منافعش در سبد انقلاب اسلامی بریزد. به این معنا که همه نیات و جهت گیری ها به نفع نظام و انقلاب باشد.

مصداق تبلیغات زودرس است اگر از حالا بگوییم فلانی رای بیشتری دارد

وزیر دولت دهم خاطر نشان کرد: طبیعتا مردم انتظاراتی از دولت آقای روحانی داشتند. در انتخابات نشان خواهند داد که آیا این انتظارات برآورده شده یا خیر. بنابراین نمیتوان از حالا درباره نظر مردم قضاوت کرد. مصداق تبلیغات زودرس است اگر از حالا بگوییم فلانی رای بیشتری داشته یا مردم به دیگری تمایل دارند.

وی یادآور شد: به دلیل ساختار سیاسی حاکم در کشور ما، شاید همیشه آن جریانی که از نظر مدیریتی موفق است نتواند در جریان انتخابات نیز موفق بوده و رای کافی را به دست آورد و اصولا حرف ها در عرصه سیاست همیشه آنقدر شفاف نیست که مردم بتوانند از روی شناخت کافی انتخاب کنند. البته من فکر میکنم این فرصت یک سال برای دولت فرصت خوبی است که به جای اینکه انرژی خود را صرف فعالیت های سیاسی یا حتی به قول خودشان خنثی سازی فعالیت های سیاسی رقیب کنند، بحث خدمتگزاری به مردم و حل مشکلات اقتصادی را دستور کار قرار دهند؛ چراکه بخش عمده مشکلات به داخل برمیگردد.

وی  همچنین تاکید کرد: اگر دولت یکسری تغییرات در روند فعالیت های خود داشته باشد میتواند مجددا اعتماد مردم را به خود جلب کند البته من معتقدم نباید برای رای آوردن کار کرد بلکه هدف باید خدمت به مردم باشد. مردم هم قدرشناس هستند و زحمات و تلاش هایی که انجام میگیرد را میبینند.

رفتار احمدی نژاد، قالیباف و روحانی نشان میدهد که در انتخابات شرکت میکنند

وزیر دولت دهم با اشاره به کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: گفته می‌شود آقای احمدی‌نژاد و آقای قالیباف فعالیت هایی دارند و در میان مردم که میروند با استقبال مواجه میشوند، این برداشتی واقعی است؛ چراکه مردم خدمات و تلاش های آنها را دیده اند. اگر جوسازی های سیاسی که معمولا نزدیک انتخابات تشدید میشود و معمولا تاثیرگذار است را کنار بگذاریم، برداشت مردم اینگونه است. به هرحال رفتار هر سه نفر آقایان احمدی نژاد، قالیباف و روحانی نشان میدهد که در صحنه رقابت برای ریاست جمهوری حاضر میشوند.

وی اظهار کرد: دغدغه ما باید دغدغه مدیریتی و رقابت ها، رقابت در نحوه مدیریت باشد و نه رقابت در قدرت و بازی های سیاسی. نیاز امروز کشور نیاز سیاسی نیست، بلکه نیاز اصلی مدیریت اجتماعی است. ان شاالله روزی به این شرایط برسیم.

وی در ارزیابی خود از حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری 96 گفت: بی شک آقای قالیباف یکی از مدیران موفق جمهوری اسلامی بوده و از زمان جنگ تحمیلی در عرصه های مختلف فعالیت داشته است. اما نمیتوان گفت شرایط سیاسی به نحوی شکل میگیرد که مردم بتوانند انتخابی داشته باشند که آن انتخاب به موفقیت اداره کشور بینجامد.

با احمدی نژاد کار تشکیلاتی نمیکنم

تقی‌پور خاطر نشان کرد: من با آقای احمدی نژاد کار تشکیلاتی نمیکنم و در جلسات خصوصی که توسط ایشان برگزار میشود حضور ندارم. البته به این معنا نیست که خدمات انجام شده در دولت های قبل را نفی کنم. من هیچ گاه با او مشکل سیاسی نداشتم و در سال آخر دولت نیز به دلیل مسائل مدیریتی کار وزارت را ادامه ندادم.

سفرهای استانی سیستم پیشرفته و مکانیزم جالبی بود

وزیر دولت دهم تاکید کرد: آقای احمدی نژاد واقعا به ارتباط با مردم اعتقاد دارد. برخی همان زمان به سفرهای استانی انتقادات زیادی داشتند. من هم به عنوان کسی که بعضا در این سفرها حضور داشتم نقدهایی وارد میدانستم. یعنی این اطلاعات میتوانست با استفاده از فناوری های نوین نیز منتقل شوند اما واقعیت این است که برخوردهای رو به رو با مردم دستاوردهایی داشت که قطعا با ارتباط ماشینی و شبکه های غیر حضوری حاصل نمیشد. با حضور در استان ها میتوانستیم درک درستی از مشکلات مردم داشته باشیم.

وی افزود: سفرهای استانی مکانیزمی در کنار سایر مکانیزم ها بود که فقط به عنوان مطالعه میدانی انجام میشد که ببینیم آنچه احساس میکنیم ان شاالله همه چیز مرتب و سرجایش است چقدر واقعیت دارد و آیا برداشت مردم همین است یا خیر. اگر با این نگاه موضوع را بررسی کنیم واقعا سیستم پیشرفته و مکانیزم جالبی بود.

وی در رابطه با پرونده های مطرح در دولت نهم و دهم گفت: مسائل اختلافی که هنوز جزئیات آن مشخص نیست نباید در جامعه مطرح شود. کشور قوه قضاییه و قانون دارد و ما به عنوان مدیر وظیفه داریم واقعیات را مدیریت و گزارش کنیم. وظیفه قضاوت بر عهده قوه قضاییه است و نباید قبل از قضاوت فقط به دغدغه های مردم افزود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برای شخص آقای احمدی نژاد هیچ پرونده اقتصادی متصور نیست چون از نزدیک با ایشان کار کردم. متاسفانه این روزها فضای کشور با چنین مباحثی ملتهب شده است اما این واقعیت است که در همه دوره‌ها عده ای در سطوح مختلف از قدرت سوء استفاده کرده اند و مختص یک دولت نیست. در عین حال باید تاکید کرد که رییس دولت باید ضد فساد باشد و اراده جدی در مبارزه با فساد در همه سطوح داشته باشد.

وی افزود: در دولت قبل نیز عده ای از اختیارات قانونی سوء استفاده کرده و بعضا تخلفاتی نیز در رابطه با برداشت حقوق داشته اند. بهتر نبود این مسئله ابتدا مستندسازی شده و پرونده ها به قوه قضاییه ارسال شود و پس از بررسی، نتیجه آن به مردم اعلام شود؟ اکنون همه میگویند منتظریم ببینم بقیه قضیه چه میشود. این خیلی بد است. خدا وکیلی من بسیاری افراد را میشناسم، مدیران خدوم و درستکار در کشور کم نیستند و مدیران خلافکار شاید به نیم درصد هم نرسد. اما موضوع جوری در جامعه مطرح میشود که در ذهن مردم به همه مدیران تعمیم پیدا میکند.

شاید صلاح نیست احمدی‌نژاد در این مقطع وارد عرصه شود

تقی پور در رابطه با احتمال تایید یا رد صلاحیت محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 96 گفت: ملاک های شورای نگهبان مشخص است و نمیتوان پیشاپیش در رابطه با نظر اعضای شورا قضاوت کرد. البته برای شخص آقای احمدی نژاد دلیلی برای رد صلاحیت و رای منفی نمیبینم هرچند ممکن است تا آن موقع شرایطی که شورای نگهبان در نظر میگیرد متفاوت باشد و قطعا تشخیص و رای آنها برای همه لازم الاتباع است.

این وزیر دولت دهم تاکید کرد: بهتر است به جای اینکه از یک سال مانده به انتخابات به تخریب بپردازیم، اینگونه مطرح کنیم که شاید صلاح نیست در این مقطع، این فرد وارد عرصه شود و قطعا بحث مصلحت کشور توسط شورای نگهبان در نظر گرفته میشود.

وی افزود: اگر پرونده شخصی اطرافیان آقای احمدی‌نژاد بررسی شود می‌بینیم که به مسئولیت‌شان در دولت ربطی ندارد و مربوط به زمان دیگری است. پس جفا در حق مردم است که بگوییم چون یک فرد زمانی در دولت بوده پس تخلفاتش حتما مربوط به این دوره است. نباید صرفا برای ایجاد هیجان در جامعه کارها و پرونده ها را دنبال کرد، باید به فکر نفع و مصلحت مردم بود.  بعضی از این آی دزد آی دزد گفتن ها برای این است که دزد واقعی فرار کند و اصلی ها شناخته نشوند. اکنون فضا طوری شده که اجازه میدهیم آبروی یک نفر میرود بعد که به دادگاه میرود میبینیم گناهی نداشته، این درحالی است که باید برعکس باشد. فرد اول باید محکوم شود بعد آبرویش برود و جوابگوی اشتباهاتش باشد.

وی در تشریح بحث مبارزه با فساد گفت: در هر وزارت خانه و سازمان چند لایه مسئولیت وجود دارد که به طور مثال شامل وزیر، معاونت ها، اداره کل و اداره میشود که طبق قانون همه مسئولیت ها برعهده وزیر است. این درحالی است که وقتی قانون اجازه تفویض اختیار داده پس سایر مسئولین زیر مجموعه نیز باید پاسخگو باشند چون بسیاری از امضاها و اجازه ها توسط وزیر انجام نمیگیرد.

تقی‌پور خاطر نشان کرد: اراده مبارزه بافساد باید در رییس دولت، وزرا و همه رده های مدیریت وجود داشته باشد. گاهی مدیران تخلفاتی میبینند اما میگویند به مصلحت نیست آبروی او برده شود، متاسفانه مشکلات اینچنینی وجود دارد و اگر قاطعیت برخورد وجود داشته باشد بسیاری مسائل کشور حل میشود. واقعیت مطلب این است که مشکل مدیریت اطلاعات در بحث نظارت وجود داشته و کشورمان به مرکز و سازمان اطلاعاتی نیاز دارد که تمامی اطلاعات مربوط به افراد آنجا به صورت مستمر ذخیره شوند. البته این اطلاعات به معنای امنیتی نیست و معنای فناوری اطلاعات دارد. اگر این اطلاعات و آمار مربوط به همه وزارت خانه ها یک جا تجمیع شود، بسیاری از درزها پوشانده خواهد شد.

بزرگترین ظلم در حق شوراهای اسلامی این است که آن را سیاسی کنیم

این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال 96 تصریح کرد: اینکه اصلاح طلبان اسم این انتخابات را گام سوم گذاشتند را میتوان ایجاد جو و فضایی تعبیر کرد که مانع کار صحیح مدیریتی میشود. بزرگترین ظلم در حق شوراهای اسلامی شهر و روستا این است که آن را سیاسی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در شوراها قرار بر این است که امور شهری یک شهر، مرکز استان یا روستا را مدیریت شوند. حال اگر اصولگرا پای کار باشد یا اصلاح طلب، در نوع خدمت شهری، نظافت و عمران شهر تغییری ایجاد میشود؟ یعنی اگر این طیف سرکار باشد زباله ها جوری جمع میشود و طیف دیگر مدیریت کند، زباله ها طور دیگر جمع آوری خواهند شد؟

وی تاکید کرد: در انتخاب شهردار نیز همین موضوع صدق میکند. نمیتوان گفت که شهردار از جناح ما باشد حتی شده کار بلد نباشد. قطعا این ظلم در حق مردم است. هفته گذشته یکی از اعضای اصلاح طلب شورای تهران گفت که از نظر ما آقای قالیباف اصولگرا نیست. من کار به درت و غلطی این تعبیر ندارم اما اگر این دیدگاه را در نظر بگیریم یعنی ما در این دوره شورا نیز جناحی عمل نکرده و برخورد مدیریتی داشته ایم.

تقی پوربا بیان این‌که «عضویت در شوراهای اسلامی را باید مسئولیتی اجتماعی تلقی کرد»، افزود: من همان موقع در زمان وزارت هم به آقای احمدی نژاد میگفتم که خواهشا حساب مترو را از سایر حساب و کتاب ها جدا کن چون تهران به مترو نیاز دارد و فرق5ی ندارد دولت و شهردار چه کسی باشد، اما متاسفانه نه آن دولت و نه این دولت توجهی نداشته و پول مناسبی اختصاص داده نشد.

وی در پایان گفت: در دوره چهارم شورای شهر تهران واقعا تصمیمات سیاسی نبود و هر دو طیف قطعا بر این موضوع اذعان دارند. مردم نیز همیشه نشان دادند که در انتخابات شوراها نگاه سیاسی ندارند. طرح هایی که داده شده امضای هر دو طیف را دارند و انشقاقی بین مجموعه شورا وجود نداشته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------