آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

بازنده بازیهای احمدی نژاد!؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , احمدی نژاد


این روزها خبرهای انتخاباتی حول احمدی نژاد، می چرخد. هر از چندی، او به یک محفلی می رود و چندان سخنرانی می کند که اهداف انتخاباتی از سرو رویش می بارد.در تازه ترین اقدام نیز، نامه ای عجیب و غریب، به رئیس جمهور آمریکا می نویسد و تیغ بر چهره دولت می کشد.


گمان نکنم البته فرد مهمی در دنیا باشد که نامه او را خوانده باشد. حتی بنظر نمی رسد خود اوباما نیز نامه او را جدی گرفته باشد؛ اما این نامه نشان داد که قصد او برای ورود به انتخابات و تحولات آینده سیاسی ایران جدی است. او به هر دری می زند که جدی گرفته شود. چرا که او دوست ندارد در چرخه زمان بر او غبار فراموشی بیفتد. از این رو او از هر اقدام و پاسخی که او را تیتر رسانه ها کند، نمی گذرد. خلاصه او این روزها، به جد در تکاپوست و به هر دری می زند که جدی گرفته شود.

 

با این وجود تا کنون نه تنها اصلاح طلبان که حتی اصولگرایان نیز به کارهای او وقعی ننها ده اند. اما چندان نباید از او سرسری گذشت. او در طی هشت سال ریاست جمهوری، مخاطبان خود را خوب شناخته است و آنها را دست چین کرده است. و زبان آنان را خوب می فهمد. او ذائقه جوانان اصولگرا را شناخته است و خوب می داند با آنان چگونه سخن بگوید. بزرگان اصولگرا اما اصلا دوست ندارند او به سیاست برگردد. احمدی نژاد هم البته دست اصولگرایان را خوانده است و لذا بازی اش را طوری طراحی کرده است که در صحنه بماند و کسی از اصولگرایان نتواند از او عبور کند مگر با هزینه زیاد! احمدی نژاد طوری بازی می کند که عبور از خود را برای جریان اصولگرا پرهزینه کند. او برای این کار ذائقه بخش اصولگرای ملت را هدف قرار داده است. شعارهای او طوری است که سطح مطالبات جریان خود را بالا می برد. او فضا را طوری رادیکال می کند که هیچ کس جز خود او تاب این فضا را نداشته باشد.


در واقع هنر او رادیکالیزه کردن صحنه است و نفع او هم البته در چنین فضایی است. در حقیقت سخن او در چنین بازاری خریدار دارد. برای فضای این چنینی هم، اصولگرایان بهتر از احمدی نژاد ندارند. به نوعی می توان گفت اصولگرایان منهای احمدی نژاد هیچ شانسی برای رقابت در این عرصه ندارند. چرا که او نبض و ذائقه حامیان اصولگرایان را طوری تنظیم می کند که جز با آهنگ شعارهای او هماهنگ نباشد. بطور مثال او وقتی سطح شعارها را تا نابودی فرانسه و انگلیس ببرد دیگر کسی به شعار نابودی آمریکا و انگلیس رضایت نمی دهد. یا وقتی او وعده یارانه ٣٠٠ هزار تومانی بدهد دیگر کسی پی وعده های معیشتی دیگران نمی رود. شاید سال ٨۴ او نمی دانست که این شعارها چقدر از واقعیت دور است.

 

ولی اکنون خوب می داند که شعارهایش هیچ گاه پای انضمام و تحقق نمی یابد. اساسا او در این موقعیت دیگر شعاری نمی دهد که بخواهد عملی اش کند. بلکه شعارهای او برای تنظیم و مدیریت فضا است. با این شعارها طوری صحنه را مدیریت می کند که در موضع اصولگرا فقط جای او باشد و بس! علت ورود زود هنگام او نیز به همین علت است. باید ابتکار عمل در صحنه گردانی میان اصولگرایان را بدست بگیرد. او در نهایت می خواهد عرصه انتخابات طوری شود که یا اصولگرایان به حمایت از او تن دهند یا به تمدید ریاست روحانی رضایت دهند. به عبارت دیگر او عرصه را برای مخالفان اصولگرای خود، دو سر باخت کرده است. آنها یا باید به بازگشت احمدی نژاد رضایت دهند یا به تمدید ریاست روحانی!


در واقع با این فضا، اصولگرایان دو راه بیشتر ندارند. آنها به علت غلظت شعارهای احمدی نژاد، توان عبور از وی و معرفی گزینه حداکثری به غیر از او را نخواهند داشت. لذا مجبورند از او حمایت کنند چرا که تنها گزینه حداکثری میان آنان، احمدی نژاد است و در این صورت تنها او می تواند با روحانی رقابت جدی داشته باشد. در غیر اینصورت روحانی بدون کوچکترین مشکل و چالش، ریاستش تمدید می شود. لذا احمدی نژاد، اصولگرایان را در بد مخمصه ای انداخته. اصولگرایان خود بهتر از هر کس می دانند که نه حمایت از احمدی نژاد و نه حمایت از روحانی مطلوب آنان نیست. از این رو، در بازی دو سر باخت گرفتار شده اند.


 اخبار  سیاسی -  ابتکار/محمدعلی وکیلی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------