آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

فراکسیون بازی!



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مجلس

بنا به نظر رئیس مجلس فراکسیون مستقل ها زیر مجموعه فراکسیون ولایت باقی می ماند

 ‌نرسیدن به وحدت بین اصولگرایان که بارها آن را تکذیب کردند باردیگر در مجلس نمود پیدا کرد. این بحث از زمان تهیه لیست برای برگزاری انتخابات اخیر مجلس ایجاد شد و عمق فاصله دیدگاه بین اصولگرایان تاجایی بود که حتی کمیته ده نفره‌ای که برای حفظ انسجام بین اصولگرایان حاضر در مجلس دهم تشکیل داده بودند نیز بدون نتیجه باقی‌ماند کمااینکه امروز حتی از آن یاد هم نمی‌کنند.

 

این اخیر نیز تشکیل فراکسیون سوم در مجلس تحت‌عنوان مستقلین که بخش اعظم آن را اصولگرایانی تشکیل می‌دهند که به نام اعتدالگرا وارد مجلس شده‌اند و ریاست آن را نیز کاظم جلالی از دوستان نزدیک علی لاریجانی که به صورت مکتوب بار دیگر برای انتخابات مجلس کاندیدا شده و در قالب لیست امید وارد عرصه تقنین کشور شد، عهده‌دار است. مهرداد لاهوتی سخنگو و از موسسان این فراکسیون در مورد علل تشکیل این فراکسیون گفته بود« هیچ توافقی برای تداوم حضور اعتدالگرایان در فراکسیون ولایت انجام نشده و ما تنها در جلسه‌ای برای انتخاب رئیس مجلس شرکت کردیم و همگی روی موضوع انتخاب آقای لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس دهم اتفاق‌نظر داشتیم و هم‌اکنون نیز این انتخاب صورت گرفته و در شرایط کنونی، هر فراکسیونی که بتواند تاثیرگذاری بیشتری داشته‌باشد، باید فعالیت کند.


شخصیت این گروه از نمایندگانی که قرار است به فراکسیون سوم بپیوندند، شخصیت‌هایی مستقل است که در میان این افراد، علاوه بر اصولگرایان، حتی برخی از اصلاح‌طلبان نیز حضور دارند. باتوجه به این‌ شخصیت مستقل این دسته از نمایندگان، طبیعتاً قصد دارند فراکسیونی مستقل از دیگر فراکسیون‌ها تشکیل دهند و فکر می‌کنم این فراکسیون سوم، فراکسیونی تاثیرگذار باشد که بیش از ۱۰۰ نفر نیز به‌عضویت آن درخواهند آمد.


با تشکیل فراکسیون مستقلین، قطعاً این فراکسیون نسبت به فراکسیون ولایت درخصوص تعداد اعضا در اکثریت خواهد بود. تصمیم‌گیری آقای لاریجانی برای حضور در این فراکسیون به خود ایشان مربوط است و من صرفاً نظر شخصی‌ام را مطرح می‌کنم و معتقدم آقای لاریجانی، جایگاهی پدرانه در مجلس دارند که بر این اساس، باید به فعالیت‌های هر سه فراکسیون توجه داشته‌باشد.» کاظم جلالی نیز مدتی بعد در واکنش به انتشار خبری مبنی‌بر کناره‌گیری وی از سمت ریاست فراکسیون مستقلین مجلس گفته« جواب این سوال را باید کسانی که می‌گویند پاسخ دهند اما باید بگویم که نه چنین موضوعی درست نیست و من از فراکسیون مستقلین خارج نشده‌ام.»

 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بیان علل تشکیل این فراکسیون و جدا‌شدن عده‌ای از اعضای آن از فراکسیون امید و ولایت گفته«کسی از جایی جدانشده بلکه از ابتدا هم بحث همین بود که دوستانی هستند که گرایش مستقل و معتدل دارند و خواهان این موضوع هستند که به اصلی‌ترین مسائل کشور بپردازند و چالش‌های کشور را با برخوردهای جناحی افزایش ندهند و به‌جای تقابل یک حلقه وصلی باشند لذا تصمیم گرفتیم که این فراکسیون را شکل دهیم و باید بگویم که قصد تقابل با کسی را نداریم و تلاش ما همراهی با همه فراکسیون‌های مجلس است.»

 

وی در رابطه با دلایل عدم‌حضور خود در فراکسیون امید بعد از پیروزی که در پی حضور در لیست امید برای ورود به مجلس کسب کرده بود گفته« در ارتباط با لیست امید و فراکسیون امید باید بگویم که چه روندی طی شد و چه اتفاقاتی افتاد که لیست امید تشکیل شد در واقع لیست امید فلسفه‌ای داشت و ائتلافی داشت اما اکنون برخی دوستان که آن موقع نبودند و خبر نداشتند صحبت‌هایی می‌کنند اما من تاکنون سکوت کرده‌ام و هر چه در رسانه‌ها به ما حمله شد چیزی نگفتم که البته این حمله‌ها از سر ناآگاهی بود اما در آینده نزدیک این موضوع را با جزئیات آن تشریح خواهم کرد.البته معتقدم نباید مجلس را در مسیر تقابل جریان‌های مختلف پیش ببریم. اینکه فراکسیون‌های مختلف در مجلس شکل بگیرند اشکالی ندارد و فراکسیون مستقلین هم می‌تواند مسیر تعامل در داخل مجلس را بهتر کند.» بعد از انتشار اخبار متعددی پیرامون احتمال حضور لاریجانی به‌عنوان رئیس فراکسیون مستقلین خبری مبنی‌بر مخالفت وی برای تشکیل این فراکسیون منتشر شد که البته با پیگیری این خبر نیز با اظهارنظرهای ضد و نقیض اعضای دو فراکسیون ولایت و مستقلین روبرو شدیم.

 

اعضای فراکسیون مستقلین با اعلام این خبر که لاریجانی در نشست با اعضای این فراکسیون با تشکیل آن مخالفت نکرده است به این مهم تاکید داشتند که دیدگاه آنها در تعامل با دولت و رفع مشکلات کنونی کشور با تندروهایی که در دو فراکسیون امید و ولایت حضور دارند همسو نبوده و به دلیل اصرار آنها برای حفظ این فراکسیون در مجلس، لاریجانی نیز با دادن‌پیشنهاد تشکیل شورای مشترک بین سه فراکسیون امید، ولایت و مستقلین بر تداوم فعالیت این فراکسیون سوم مهر تایید گذاشته است و این در حالی است که اعضای فراکسیون ولایت از این فراکسیون به‌عنوان زیرمجموعه فراکسیون متبوعشان یاد می‌کنند که می‌تواند نشست‌هایی هم جدای از نشست‌های فراکسیون ولایت که با محوریت لاریجانی تشکیل می‌شود، داشته باشد.


لاریجانی با تشکیل فراکسیون مستقلان مخالفت نکرد
عبدالله رضیان عضو فراکسیون مستقلین مجلس دهم در مورد انتشار خبری مبنی‌بر مخالفت علی لاریجانی با تجزیه فراکسیون ولایت به «ابتکار» گفت: آقای لاریجانی با تشکیل فراکسیون مستقلین مخالفت نکرد و حرفشان این بود که آنچه در مورد تشکیل فراکسیون ولایت گفته‌ام نگاهم این بوده است که این فراکسیون متشکل از نماینده‌های مستقل مجلس باشد.وی در اشاره به دلیل تشکیل فراکسیون مستقلین در مجلس افزود: نگاه ما برای ایجاد فراکسیون مستقلین این بوده که شان آقای دکتر لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس فراتر از فراکسیون‌های موجود است ما هم وی را در درایت برای اداره مجلس قبول داریم کمااینکه در ابتدا با آقای لاریجانی پیمان دوستی بستیم و عهد کردیم که در کنار هم باشیم.

 

نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه دوستان فعال در فراکسیون مستقلین در واقع نگاهی دارند که وجه افتراقی بین مجموعه اصولگرا با مستقلین به‌حساب می‌آید البته با هم وجه مشترک هم دارند کمااینکه مستقلین نیز بر اصل اطاعت از ولایت‌فقیه به‌عنوان مریدان مقام معظم رهبری تاکید دارند اما تندروی‌هایی که در هر دو طرف فراکسیون‌های امید و ولایت وجود دارد را قبول ندارند.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بیان سایر اختلاف نظرهای اعضای دو فراکسیون ولایت و مستقلین یادآورشد: نگاه مستقلین با اعضای فراکسیون ولایت برای تعامل با دولت و دیگر موضوعات روز مبتلابه که در جامعه داریم متفاوت است ضمن‌اینکه اکثر دوستان که در فراکسیون مستقلین عضو هستند آسیب‌هایی را در جریان برگزاری انتخابات مجلس نسبت به خودشان از جریان اصولگرا دیده‌اند به این صورت که یا مورد تایید آنها نبوده‌اند یا با نظراتشان به‌طور جدی مخالفت شده است.

 

وی در تشریح تصمیمی که در نشست لاریجانی با اعضای فراکسیون مستقلین به‌منظور تعیین سرنوشت این فراکسیون گرفته شده است، تاکیدکرد: در نشستی که اعضای فراکسیون مستقلین با آقای لاریجانی داشتند قرار بر این شد که این فراکسیون باقی بماند اما شورایی که متشکل از مجموعه طرفین باشد هم تشکیل شود و یکسری از نمایندگان مستقل و اصولگرا در آن حضور داشته تا اگر در جاهایی نیاز باشد که با هم نقطه‌نظرات مشترکی داشته باشند در این شورا تصمیم‌گیری کنند ضمن‌اینکه اگر دوستان فراکسیون امید هم تمایل داشته باشند می‌توانند در این شورا حضور داشته باشند.رضیان اظهارکرد: اعضای فراکسیون مستقلین اصرار دارند در یک فراکسیون مستقلی که بتواند در تصمیم‌گیری‌ها نقطه‌نظرات خود را داشته باشد، فعالیت کنند.


فراکسیون مستقلان زیرمجموعه فراکسیون ولایت است
داریوش اسماعیلی عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم با بیان اینکه تفکیکی در فراکسیون ولایت صورت نگرفته است به «ابتکار» گفت: در جلساتی که تاکنون داشته‌ایم قرار بر این بوده است که تنها یک فراکسیون ولایت برای اصولگرایان در مجلس وجود داشته باشد البته ممکن است در داخل این فراکسیون دیگر فراکسیون‌هایی به صورت فرعی هم تشکیل شوند.


وی افزود: این موضوع در مجالس گذشته هم سابقه داشته است که برخی به نام اعتدال یا کارآمدی و... زیرمجموعه فراکسیون اصلی قرار بگیرد اما همه اعضای فراکسیون ولایت همچنان بر محوریت آقای دکتر لاریجانی به‌عنوان محور اصلی این مجموعه اعتقاد دارند و ما یک فراکسیون به نام فراکسیون ولایت بیشتر نداریم.نماینده خرامه، سروستان، کوار در ادوار نهم و دهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در فراکسیون‌های زیرمجموعه گروه‌هایی که از نظر فکری به هم نزدیک‌تر هستند می‌توانند دورهم نشستن‌هایی را داشته باشند منتهی اینکه نظر آقای دکتر لاریجانی در مورد تشکیل این فراکسیون‌های فرعی چه باشد از خود ایشان باید پرسیده شود.


عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآورشد: اصولگریان در ابتدای تشکیل مجلس دهم فراکسیونی تحت‌عنوان ولایت تشکیل دادند که محور آن آقای دکتر لاریجانی بود و تاکنون تصمیمی برای ایجاد تغییر در شکل این فراکسیون گرفته نشده است.


 اخبار سیاسی  -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------