آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

جنگنده های روس «نوژه» را ترک کردند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,جنگنده های روس

هنوز زمان زیادی از نشستن جنگنده های روس روی زمین پایگاه هوایی نوژه همدان نگذشته، اما این خبر سر و صدای زیادی به پا کرد؛ مقام های ایرانی بلافاصله واکنش نشان دادند و از واگذاری پایگاه هوایی به روسیه انتقاد کردند.

 به گزارش  ایران ؛ هنوز زمان زیادی از نشستن جنگنده های روس روی زمین پایگاه هوایی نوژه همدان نگذشته، اما این خبر سر و صدای زیادی به پا کرد؛ مقام های ایرانی بلافاصله واکنش نشان دادند و از واگذاری پایگاه هوایی به روسیه انتقاد کردند. امریکایی ها آن را تاسف بار خواندند و خلاصه واکنش های جهانی را به دنبال داشت. حالا خبر رسیده که یگان هوابرد نیروی هوافضای ارتش روسیه که از پایگاه نظامی ایران، مواضع تروریست ها را هدف قرار دادند، ایران را ترک کرده و در روسیه مستقر شدند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، امروز درباره استقرار جنگنده های روسی در پایگاه هوایی نوژه همدان می گوید: "آن چه که انجام شده یک کار موقت و با هماهنگی بوده است و باید تاکید کنم که روسیه نه در ایران پایگاه دارد و نه در ایران مستقر شده بلکه کار موقتی بوده که عجالتا پایان پذیرفت."

به گزارش ایران آنلاین، سفیر مسکو در تهران هم گفته: «نیروی هوایی روسیه ممکن استفاده از پایگاه همدان را از سر بگیرد.»

با وجود اینکه وزیر دفاع ایران از رسانه ای شدن خبر استفاده از پایگاه نوژه توسط روسیه به شدت انتقاد کرده اما سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: «درباره روسیه هم تفاهم بود که طرفین بعد از عملیات اطلاع رسانی کنند، که انجام گرفت.»

سردار دهقان این موضوع را ناشی از "خودنمایی" و "بی معرفتی روس ها" دانست.

استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه در همدان هفته گذشته در یک وبسایت عرب زبان منتشر و توسط خبرگزاری‌های مختلف پخش شد.

در گزارشی که اولین بار یک وبسایت عربی در مورد استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان منتشر کرد، تصاویری از هواپیماهای روسی منتشر شد که آنها را در این پایگاه نشان می‌داد. ساعاتی بعد، وزارت دفاع روسیه به طور رسمی تائید کرد که هواپیماهای این کشور با پرواز از پایگاه هوایی همدان، ماموریت‌هایی را در سوریه انجام داده‌اند. یک روز پس از این هم وزارت دفاع روسیه استفاده مجدد از این پایگاه را تایید کرد.

استفاده از پایگاه نوژه در ایران توسط روسیه با واکنش هایی همراه بود. 20 نماینده مجلس در نامه ای از علی لاریجانی خواستار ارائه توضیح در این باره در جلسه غیر علنی مجلس شدند.

همچنین حشمت الله فلاحت پیشه نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در اخطار قانون اساسی به علی لاریجانی واگذاری پایگاه به روسیه را خلاف قانون اساس دانست اما علی لاریجانی گفت که ایران هیچ پایگاه نظامی به روسیه نداده است.

این اقدام واکنش هایی بین المللی هم در پی داشت. وزارت امور خارجه آمریکا آن را تاسف‌بار خواند و مدعی شد که این اقدام نقض قطعنامه 2231 است. سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ادامه گفت:‌ من فکر می‌کنم که این اقدام ادامه الگویی است که از روسیه برای انجام حملات هوایی دیده‌ایم که به نظر می‌آید این بار با کمک مستقیم ایران انجام شده که دست کم هدف آن داعش و جبهه النصره بوده است. آن چه اکنون برای ما نامشخص است، از نظر من این است که آن‌ها تا چه اندازه قصد دارند از ایران استفاده کنند.

آخرین خبر در مورد خروج روسیه از پایگاه نوژه را هم سفیر روسیه در تهران به اینترفکس داده. او گفت: «تمام هواپیماهای روس فعلا ایران را ترک کرده‌‌‌اند. ممکن است در آینده بر اساس صلاحدید و نظر سران طرفین، حملات از ایران بار دیگر از سر گرفته شود. هیچ مشکل و مانعی برای انجام حملات علیه تروریست‌ها با استفاده از زیرساخت‌های ایران از جمله پایگاه همدان وجود ندارد.»

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------