آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

معاون پارلمانی رئیس جمهور: دولت هیچ مطلب پنهانی از نمایندگان ندارد/تعامل دو قوه در حد عالی است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,حسینعلی امیری

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه تعامل مجلس و دولت در حد عالی است، گفت: ما هیچ مطلبی را در دولت پنهان از نمایندگان نداریم.

به گزارش  خبرآنلاین، حسینعلی امیری در برنامه گفت‌گوی ویژه خبری سیما در پاسخ به سوالی درباره گلایه‌ها از عدم تعامل دولت با مجلس اظهار کرد: ممکن است برادری در مجلس چنین مطلبی را مطرح کرده باشد اما واقعیت کلی این است که تعامل مجلس و دولت در حد عالی است و نمایندگان هر وقت گزارش یا عدد و رقمی خواسته‌اند در اختیارشان قرار داده شده است.

وی درباره گلایه‌ها در موضوع قراردادهای نفتی بیان کرد: این قراردادها هم کاملاً مورد بحث باز قرار گرفت و اصلاحاتی که در آن انجام شد بر اساس همین بحث‌ها و نظرات کارشناسی بود. ما هیچ مطلبی را در دولت پنهان از نمایندگان نداریم و من آمادگی دارم هر نماینده‌ای از هر طیفی اطلاعاتی درباره بحث‌هایی که در مجلس باید انجام شود نیاز داشت در اختیارش قرار دهم. ممکن است یک نفر گلایه‌ای کرده باشد اما در کل تعامل در سطح کلان بسیار خوب است.

امیری با اشاره به اینکه تعامل بین مجلس و دولت برای پیشبرد اهداف کشور بسیار مهم و اساسی است، یادآور شد: در جمهوری اسلامی قانون اساسی اصل تفکیک قوا را به رسمیت شناخته اما تفاوتی که با بقیه نظام‌ها دارد این است که نظام بر اساس ولایت فقیه است و سه قوه تحت نظارت مقام معظم رهبری هستند و با تقسیم کاری که صورت گرفته تعامل بین سه قوه به ویژه قوه مجریه و قوه مقننه از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از اهدافی هم که من بر اساس توصیه رئیس جمهور تعقیب می‌کنم ارتقای سطح تعامل و همکاری دولت و مجلس است.

وی درباره بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس خاطرنشان کرد: درباره برنامه ششم یک برداشت حقوقی وجود دارد و آن این است که خصیصه بخشی از موادی که در برنامه‌های گذشته آمده بود اجرایی و خصیصه بخشی تقنینی است. آنجا که اجرایی است در حوزه دولت تعریف می‌شود و آنجا که نیاز به احکام قانونی دارد باید از مجلس حکمش گرفته شود. در تعاملاتی هم که با رئیس مجلس داریم و باید از حسن نیت آقای لاریجانی و هیئت رئیسه در این زمینه تشکر کنم، کار در حال پیش‌ رفتن است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره انتقاد رئیس مجلس از یکی از وزرا که در روزهای اخیر مطرح شده اظهار کرد: چون ما امروز با هیئت دولت در محضر مقام معظم رهبری بودیم دقیقاً در جریان این موضوع نیستم.

وی همچنین درباره راهبرد معاونت پارلمانی رئیس جمهور برای تعامل مثبت با مجلس بیان کرد: مجلس کار تقنین و نظارت را بر عهده دارد و حق سوال از وزرا، تحقیق و تفحص و استیضاح دارد. دولت تمام این حقوق را صرف‌نظر از اینکه نمایندگان در چه تبار سیاسی تعریف می‌شوند، به رسمیت می‌شناسد. بر اساس توصیه رئیس جمهور با رئیس کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها برای پیشرفت کار کشور تعامل می‌کنیم.

امیری ادامه داد: تجربه نشان داده که هرجا دولت و مجلس همدل بودند کار کشور خیلی خوب پیش رفته و هرجا ناهماهنگی بوده کار کشور با مشکل مواجه شده که مردم متضرر شده‌اند. ما اهداف کلانی در این زمینه تعریف کرده‌ایم و بر آن اساس اهداف خردی هم تعیین کردیم و کار را پیش می‌بریم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا تعداد سوالات و تذکرات در این مجلس از میانگین گذشته بیشتر است یا خیر، گفت: هنوز زود است در این باره قضاوت کنیم؛ چرا که وقت زیادی از تشکیل مجلس دهم نمی‌گذرد و بیشتر وقت نمایندگان برای تشکیل کمیسیون‌ها گذشته است. من آماری از سوالات و تذکرات ۹ دوره قبلی دارم ولی وقتی به آن‌ها نگاه کردم متوجه شدم که هنوز قضاوت در این باره زود است.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از نمایندگان مجلس دهم همراه دولت هستند، تأکید کرد: تعداد قابل توجهی از نمایندگان در مجلس دهم همراه دولت هستند و درک مشترکی با دولت از مسائل کشور دارند. ما این مسئله را فرصت خوبی می‌بینیم و باید از آن استفاده کنیم. خوشبختانه شاهد ارتباط خوبی بین دستگاه اجرایی و نمایندگان و کمیسیون‌ها و روسای دو قوه هستیم.

امیری اضافه کرد: درصد قابل توجهی از نمایندگان همسو با دولت هستند. البته به این معنا نیست که احیاناً وقتی نماینده‌ای که با دولت همسو نیست، در مسائل کلان کشور هم همراهی نمی‌کند. ممکن است نماینده‌ای با دولت زاویه داشته باشد اما در جهت حل مسائل کشور با دولت همراهی کند.

وی افزود: من می‌توانم عدد ارائه بدهم اما نمی‌خواهم تفکیکی قائل شوم و معتقدم در این راه نیاز به وحدت و همراهی داریم. اینکه بخشی را موافق و بخشی را مخالف تعریف کنیم زیاد جالب نیست. تعداد کسانی که همراه دولت نیستند بسیار کم است و رویکرد مجلس نسبت به دولت سازنده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که تعامل نمایندگان با دولت در تصمیمات استانی چقدر اثرگذار است؟ اظهار کرد: رویکرد دولت تعامل ضابطه‌مند با مجلس است؛ البته با حفظ اصل تفکیک قوا. مثلاً در تعیین استاندار دولت گزینه‌هایی دارد و می‌بیند نمایندگان نسبت به یک گزینه عنایت دارند. این فهم مشترک به وجود می‌آید و دولت آن شخص را نصب می‌کند. گاهی هم در بحث‌های کارشناسی که انجام می‌شود، نظر کارشناسی دستگاه اجرایی غالب می‌شود و گاهی نظر کارشناسی نمایندگان قوی است و وزیر مربوطه را متقاعد می‌کنند و به یک فهم مشترک می‌رسند.

وی ادامه داد: گاهی مسائل بخشی و مربوط به شهرستان و استان است و نمایندگان با وزیر مربوطه به توافق می‌رسند. زمانی هم که موضوع کلان‌تر می‌شود به حوزه معاونت امور مجلس می‌آید. مثلاً گاهی دستگاه اجرایی با نمایندگان به توافق نمی‌رسد و ما در حوزه معاونت امور مجلس، با نمایندگان کار کارشناسی و تعامل می‌کنیم و تا حدودی نقش حکم داریم.

امیری همچنین درباره لابی‌هایی که نمایندگان انجام می‌دهند بیان کرد: فضای مجلس فضای خاصی است و کار با مجلس خودش یک فن و حرفه است. نمایندگان دارای اختیاراتی هستند و بحث و مشورت و لابی در زمانی که برای ارائه نظرات کارشناسی باشد اشکالی ندارد. لابی در آن‌جایی که منجر به رانت و امتیاز غیرقانونی و غیرشرعی شود اشکال دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خود مجلس در درون خود بخش‌های نظارتی مانند کمیسیون اصل ۹۰ و نظارت بر رفتار نمایندگان دارد و اگر رفتارهای نادری پیدا شود آن‌ها بررسی و نظارت می‌کنند و در اختیار شورای نگهبان قرار می‌دهند و شورا در بررسی‌ صلاحیت‌ها به آن‌ها می‌پردازد. مواردی بوده که این مسائل منجر به رد صلاحیت شده، البته آمار این‌ها زیاد نیست که خیلی بخواهیم به آن بپردازیم و در کلیت نمایندگان شریف و خدوم هستند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که لابی دولت با مجلس بر سر چه موضوعاتی بوده است؟ گفت: بهتر است به جای لابی از ارائه نظر کارشناسی و مشورت استفاده کنید. این یک مسئله معمولی و متعارفی است. وقتی لایحه‌ای به مجلس می‌رود یا طرحی از طرف نمایندگان ارائه می‌شود چون دولت از بدنه کارشناسی قوی برخوردار است نظر کارشناسی و اسناد ارائه می‌دهد. این که دولت با بهره‌مندی از امکانات کارشناسی ذهن نمایندگان را روشن کند تا آگاهانه رأی بدهند، کار درستی است.

وی افزود: نقش این تعامل و مشورت منفی نیست. به طور مثال ما اصلاح لایحه بودجه را داشتیم که فرصتی نبود در کمیسیون مربوطه توضیح بدهیم اما بعد از آن دوستان رفتند و گزارش‌های کارشناسی مستند دادند و کار به خوبی پیش رفت و دیدیم که در صحن هم تصویب شد. ارائه نظر کارشناسی به مجلس نه تنها بد نیست بلکه ممدوح و مثبت است.

امیری با اشاره به وظایف معاونت پارلمانی یادآور شد: معاونت پارلمانی یک رئیس طولی دارد که در بحث‌های حرفه‌ای تابع وزیر و دستگاه اجرایی است اما در مجلس صدایی که شنیده می‌شود صدای معاونت پارلمانی است و عمده بحث معاونت مدیریت بخش‌های امور مجلس وزارت‌خانه‌ها به بخش‌های اجرایی به حساب می‌آید.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پایان گفت: ما به تعامل مجلس و دولت بسیار خوشبین هستیم. در این مدت روابط بین قوه مجریه و قوه مقننه مناسب و حسنه بوده و اعضای هیئت رئیسه مجلس با حسن نیت در حال همکاری با دولت هستند. رئیس مجلس حقاً و انصافا برای حل امور کشور بزرگوارانه با دولت برخورد می‌کند و روابط بسیار خوبی با رئیس جمهور دارد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------