آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

استیضاح فانی فنا شد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,وزارت آموزش‌و‌پرورش


 وزارت آموزش‌و‌پرورش، یکی از حساس‌ترین وزارتخانه‌هاست که مـــی‌توان آن را کارخانه انسان‌سازی نامید؛  از این روکه کودکان از سنین پایین در مدارس پرورش می‌یابند و این نوع آموزش در تربیت و جهت‌دهی زندگی و حتی نگاه سیاسی آنها به دیدگاه سیاسی مدیران آموزش‌و‌پرورش و خود وزیر بستگی دارد؛ بنابراین همیشه درباره این وزارتخانه مهم، میان گرایش‌های سیاسی خاص در دولت و مجلس، چالش و بحث و جدل زیادی وجود دارد. علی‌اصغر فانی هم یکی از وزرای آموزش‌و‌پرورش است که از این قاعده مستثنا نیست و بارها از طرف مجلس نهم و اکنون از طرف مجلس دهم مورد توجه قرار گرفته است.

 

زمزمه‌های استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌و‌پرورش دولت یازدهم، از مجلس نهم به گوش رسید؛ به نحوی که در سال 93، دو کارت زرد از مجلس نهم گرفت و در تیر سال 94 نمایندگان استیضاح او را در صحن علنی مجلس مطرح کردند و با 167رأی مخالف، منتقدان موفق به استیضاح او نشدند، اما تنها چند ماه پس از استیضاح در 30 آذر سال94، فانی سومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد و دوباره در دی سال 94، چهارمین کارت زرد خود را گرفت. وزیر اصلاح‌طلب دولت اعتدال، گویا قرار نیست از تیغ مخالفان در امان باشد و با روی کارآمدن مجلس دهم نیز این وزارتخانه مورد هجمه مخالفان قرار گرفت و به‌عنوان جدی‌ترین گزینه استیضاح، در لیست مجلس دهمی‌ها قرار گرفت و اولین استیضاح مجلس دهم به نام فانی رقم خورد؛ البته برخی شنیده‌ها حاکی از این است که دولت هم دل خوشی از برخی وزرایش ازجمله «فانی» ندارد و بدش نمی‌آید که از سوی مجلس استیضاح شوند؛ یعنی به نحوی دولت قصد دارد توپ را در زمین مجلس تازه‌کار بیندازد تا کنارگذاشتن این وزرا در پرونده خودش ثبت نشود. عبدالکریم حسین‌زاده، عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید، با رد این ادعا به «وقایع اتفاقیه» گفت: این موضوع را اصلا قبول ندارم و دولت با کسی تعارف ندارد؛ پس اگر می‌خواست وزیری را کنار بگذارد، این کار را می‌کرد و  نیازی به سناریو نداشت.

 


البته روزسه‌شنبه، خبر قطعی‌شدن استیضاح فانی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور امضا‌کنندگان طرح استیضاح مطرح شد ولی چهارشنبه در حاشیه صحن علنی مجلس، رمضانعلی سبحانی‌فر از منتفی‌شدن استیضاح فانی خبر داد.


نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه بسیاری از مشکلات موجود در حوزه آموزش‌و‌پرورش فقط در اختیار وزیر و وزارتخانه نیست، بیان کرد: استیضاح در آستانه بازگشایی مدارس، می‌تواند آسیب‌های جدی و عواقبی برای دانش‌آموزان و اهالی آموزش‌و‌پرورش به دنبال داشته باشد؛ به همین دلیل نمایندگان امضاهای خود را برای استیضاح وزیر آموزش‌و‌پرورش پس گرفتند و استیضاح منتفی شد.


عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» با تأکید بر اینکه تذکر، سؤال و استیضاح، حق قانونی نمایندگان و از ابزارهای نظارتی مجلس است، تصریح کرد: نمایندگان می‌توانند هر وقت که احساس نیاز کردند، از این حق قانونی استفاده کنند و دولت نیز باید پاسخگوی مطالبات جامعه باشد.


عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید گفت: بخش اعظم جامعه ما در حوزه آموزش‌وپرورش، مطالبه‌گر و پرسشگر هستند و البته مطالبه بحقی هم دارند ولی نباید فراموش کرد که بخشی از مشکلات آموزش‌و‌پرورش زیرساختی است و با تغییر و استیضاح وزیر در 6 ماه باقی‌مانده از دولت یازدهم، هیچ کمکی به جامعه فرهنگیان نمی‌کند.

 

او خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در طول زمان به وجود آمده است با تغییر وزیر در 6 ماه باقی‌مانده تغییر نمی‌کند؛ بنابراین باید توجه کنیم که آغاز سال تحصیلی نزدیک است و استیضاح در این بازه زمانی، دردی از جامعه فرهنگی کم نمی‌کند؛ البته در صورتی که آقای روحانی دوباره رأی بیاورد، می‌توانیم در حوزه آموزش‌وپرورش، برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم و به دولت کمک کنیم. حسین‌زاده در پاسخ به این موضوع که برخی معتقدهستند نمایندگان با فراخواندن مکرر وزرا، سؤال، استیضاح و قرار‌دادن آنها در مسیر رفت‌و‌آمد بین وزارتخانه و بهارستان، فرصت خدمت را از آنها می‌گیرند، گفت: این ادبیات و نگاه را قبول ندارم؛ چون تذکر، سؤال و استیضاح، حق نمایندگان است و نباید تحلیل غلط و نابجایی از این موضوع داشته باشیم.


او تأکید کرد: البته معتقدم نمایندگان هم باید سؤال، تذکر و استیضاح دقیق‌تری داشته باشند و برای هر موردی وزیر را مورد سؤال قرار ندهند؛ ولی نباید این تلقی را داشته باشیم که هر سؤالی که از وزرا پرسیده می‌شود، نگاه سیاسی دارد؛ اما برخی سؤال‌ها بحق است و وزرا باید طبق قانون به مجلس پاسخگو باشند. نماینده نقده و اشنویه در مجلس، تصریح کرد: بنابراین معتقدم اگر دولت ایراداتی دارد، باید خودش دست به اصلاح بزند و مجلس هم پرسشگری و استیضاح دقیق‌تری داشته باشد.


برای استیضاح فانی قانع نشدیم
دراین‌راستا، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم، هم به «وقایع‌اتفاقیه» گفت: از جهتی پیگیری مطالبات فرهنگیان، لازم و ضروری است ولی برای استیضاح آقای فانی قانع نشدم و معتقدم مطالبات را از راه‌های مختلفی هم می‌توان پیگیری کرد و آخرین راه، استیضاح است. عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون امید افزود: بخشی از مشکلات مزمن، مربوط به بدنه آموزش‌وپرورش است و هر شخص دیگری به‌جای وزیر فعلی بیاید، مشکلی حل نمی‌شود، به‌ویژه اینکه شرایط زمانی مناسب نیست و سال تحصیلی جدید در حال شروع‌شدن و عمر دولت هم رو به اتمام است. شاید بخشی از انتظارات را آقای فانی با تغییر مدیران و کارآمدترکردن حوزه‌های پشتیبانی و امور معیشتی بتواند حل کند، مجلس هم در بحث بودجه باید به دولت کمک کند.


آموزش‌وپرورش در شرایط حساسی است
ولی زهرا سعیدی، نماینده مبارکه در مجلس، یکی از منتقدان وزیر آموزش‌وپرورش و از طراحان سؤال از فانی است و در این‌باره به «وقایع‌اتفاقیه» گفت: درست است که زمان زیادی تا پایان دولت یازدهم باقی نمانده ولی آموزش‌وپرورش در شرایط حساسی قرار دارد و حتی یک دقیقه را هم برای اصلاح امور مربوط به آن نباید از دست داد، چون فرزندان ما در این سیستم درس می‌خوانند و کوچک‌ترین غفلت و کوتاهی از این وزارتخانه ممکن است بزرگ‌ترین آسیب را به دانش‌آموزان بزند. این نماینده مجلس تصریح کرد: وقتی تعداد مراجعه درباره یک سازمان به دفاتر ما زیاد می‌شود، متوجه می‌شویم که ایرادی در کار آن سازمان وجود دارد و کم‌کاری از طرف مسئولان اتفاق افتاده است؛ بنابراین معتقدم باید حساسیت‌ها را در این‌باره بالا ببریم.


او ادامه داد: حرف مردم از حنجره نمایندگان بیرون می‌آید و ما اعتراضات مردم را به این شیوه عملکرد آقای فانی مطرح کرده‌ایم و البته من از توضیحات ایشان قانع نشدم، در انتقال اعتراضات فرهنگیان و والدین دانش‌آموزان به وزیر، وظیفه انسانی و نمایندگی خود را انجام دادم؛ بنابراین با منتفی‌شدن استیضاح وزیر و فرصتی که به او داده شده است، امیدوارم برخی از مشکلات که به ایشان تذکر داده‌ایم، اصلاح شود تا نیاز به استیضاح نباشد. این نماینده موافق استیضاح همچنین افزود: اگر آقای فانی برنامه‌ریزی‌هایشان را قوی‌تر کنند که اعتراضات مردم و فرهنگیان کم شود، مخالفتی با حضور ایشان نداریم ولی این سطح نارضایتی مورد قبول و پذیرش نیست.


حالا وقت استیضاح نیست
از طرفی دیگر پروانه مافی، نماینده تهران، در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» بیان کرد: با توجه به زمان باقی‌مانده از دولت یازدهم به‌هیچ‌وجه موافق استیضاح هیچ وزیری نیست و نمایندگان نباید وقت خود را به‌جای کمک به دولت و حل مشکلات موجود به استیضاح اختصاص دهند.


این عضو فراکسیون امید افزود: دولت شرایط سختی را پشت سر گذاشته است و کشور در موقعیت اقتصادی نامناسبی قرار دارد؛ بنابراین به‌جای همدلی با دولت و ایجاد شرایط زندگی بهتر برای مردم نباید مانع حرکت دولت شویم. عضو فراکسیون زنان مجلس، تصریح کرد: ما وظیفه داریم اگر مشکلی وجود دارد با تعامل، صحبت، رایزنی و گرفتن تعهدات موردنیاز از وزرا، راه باقی‌مانده را برای حل مشکلات هموار کنیم نه اینکه مانع ادامه راه شویم. هرچند به حق قانونی مجلس نسبت به نظارت، سؤال، تذکر و استیضاح کاملا آگاه و واقف هستم ولی در این شرایط استیضاح را به‌صلاح دانش‌آموزان نمی‌دانم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------