آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

آیا عربستان سعودی در قبال ایران راه ترکیه را خواهد پیمود؟



تحلیلگران ایرانی باور دارند که ریاض به زودی خواهد پذیرفت که نمی تواند فراتر از ظرفیت ها و قابلیت هایش دست کم برای مدت زمانی طولانی عمل کند.

 خبرنگار "میدل ایست ای" در تهران با اشاره به تعطیلی سفارت عربستان سعودی در تهران می نویسد:"در سفارت بسته است و یک پلیس تنها ایستاده است. او نیازی به کمک ندارد چرا که دیپلمات ها سفارتخانه را ترک کرده اند و ساختمان نیز ویران شده است. در فلزی در طبقه اول باز است. شیشه های پنجره ها شکسته اند و شیشه تازه ای به جای آن گذاشته نشده است. این ها آثار حمله 2 ژانویه معترضان به درون سفارت خانه بود. آنان به درون سفارتخانه کوکتل مولوتف پرتاب کردند و آنجا را به آتش کشیدند. غارت سفارتخانه نیز قبل از رسیدن پلیس صورت گرفت. کارکنان عربستان سعودی اکنون در سفارتخانه نیستند. عربستان سعودی پس از این حمله روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. این روابط هنوز ترمیم نشده اند. معترضان خشمگین به اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعه توسط دولت عربستان سعودی اعتراض داشتند. سخنگوی قوه قضاییه پس از این حمله سه هفته بعد اعلام کرد که حدود 100 نفر از حمله گنندگان دستگیر شده اند اما برخی از آنان بعدا آزاد شدند.

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سفارت  عربستان


به گزارش خرداد، میدل ایست ای در ادامه اشاره می کند که علیرغم پایان تماس های رسمی میان دو کشور و ادامه خشم از اعدام شیخ نمر تحلیلگران مسائل ایران باور دارند که قدرت و نفوذ عربستان سعودی در منطقه در حال کاهش است. این گروه از تحلیلگران باور دارند که منطقه دیگر پذیرش خلق و خوی تهاجمی ای از جمله رویکرد کنونی عربستان سعودی را ندارد.

این سایت در ادامه اشاره می کند که در ماه مه سال 2015 میلادی شاهراده محمد بن سلمان به عنوان قدرتمندترین فرد نزدیک پادشاه و وزیر دفاع و نائب ولیعهد آن کشور مداخله نظامی علیه یمن را آغاز کرد. این سایت می نویسد:"پوشش اخبار یمن موضوع اصلی برنامه های تلویزیون و رسانه های دولتی ایران است. علاوه بر یمن به نظر می رسد که در سوریه نیز بازی در حال تغییر است. علیرغم حمایت عربستان سعودی از معارضان ترکیه کاهش خصومت با اسد را آغاز کرده است. "کیهان برزگر" مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه می گوید:"عربستان سعودی با استفاده زا مفاهیم قدیمی از به اصطلاح تهدید ایران می گوید تا به سیاست های خود مشروعیت بخشد. اما دوران این ادبیات و گفتمان سرآمده است. من فکر می کنم دکترین سلمان ایده خوبی است اما واقعیت ان است که منطقه دیگر آمادگی پذیرش خلق و خوی تهاجمی این چنینی را ندارد".

او معتقد است که ترکیه متوجه شده که دولت ها نمی توانند فراتر از ظرفیت های خود برای طولانی مدت عمل کنند. او معتقد است که همین موضوع درباره عربستان سعودی نیز صدق می کند و در این باره می افزاید:"آنان احتمالا فکر می کردند که می توانند در کنار امریکا موضعی ضد ایرانی را بار دیگر تکرار کنند اما این موضوع روی نخواهد داد به خصوص در زمانی که چین و روسیه در حال توسعه روابط خود با ایران هستند".

میدل ایست ای در ادامه اشاره می کند که جنگ در یمن وضعیت را برای سعودی ها بدتر کرده است و انصارالله موفق شده تا ضربات قابل توجهی را بر نیروهای سعودی وارد کند. برزگر در ادامه می گوید:"عربستان سعودی در قضیه یمن مجبور به سازش است. من نمی گویم که ایرانیان خواستار آن هستند که سعودی ها ببازند اما واقعیت آن است که شرایط منطقه سعودی ها را وادار خواهد کرد تا روابط خود را با کشورهای منطقه را دوباره تنظیم کنند.

این سایت در ادامه به نقل از فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران اشاره می کند که برخی از ایرانیان معتقد به لزوم اتخاذ موضعی سخت گیرانه تر و قاطعانه تر از سوی ایران در قبال عربستان سعودی هستند اما او نیز می داند که این موضوع مخاطره آمیز است. او می گوید:"بر سر این که ایران از چه طریقی باید به تجاوزگری های سعودی ها واکنش نشان دهد اختلاف نظر است اما آرایش نظامی کنونی عربستان پرهزینه شده است و آن کشور هیچ چیزی را از این موضوع به دست نخواهد آورد. متاسفانه در طرف سعودی سلمان هیچ محدودیتی در اعمال فشار بر ایران برای خود قائل نیست وتغییری ایجاد نشده است. این موضوع سبب شده تا در ایران طیف وسیعی در نظرات خود تجدیدنظر کنند".

این سایت اشاره می کند با این حال، مخاطرات زیاد هستند. تاسیسات نفتی ایران در جنوب و عربستان سعودی در شرق نسبتا نزدیک به یکدیگر هستند و احتمال بروز مواجهه نظامی میان آنان می تواند خطرناک باشد.

"حشمت الله فلاحت پیشه" عضو کمیته امنیت ملی و امور خارجی مجلس ایران که از محافظه کاران محسوب می شود می گوید:"عربستان سعوید کشوری بزرگ در جهان اسلام است. با این حال، به نظر من رویه کنونی آنان در سیاست خارجی نوعی خودکشی است".

این نماینده مجلس اشاره می کند که حاکمان عربستان سعودی با افزایش فشار دموکراسی خواهان بر حکام بحرین که نزدیک به آل سعود هستند بیش از پیش در سطح منطقه ای احساس خطر می کنند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------