آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

بهروز نعمتي : برجام بهانه دلواپسان برای عقده‌گشايي است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,بهروز نعمتي

 حضور در دو دوره مجلس و تلاش براي احقاق حقوق ملت، تجربياتي را پديد مي‌آورد كه خواندن آنها خالي از لطف نيست. به ويژه آنكه بازخواني اين تجربيات مخاطب را به درك روشن‌تري از وقايع اخير و تاثيرگذار قوه مقننه رهنمون سازد. موضوعاتي همچون جلسات برجام مجلس، تشكيل ليست اميد، انتخابات اسفند ۹۴، انتخابات هيات رئيسه مجلس دهم، چينش نيروها و جناح‌ها در خانه ملت و غيره كه طرحشان از سوي فردي كه در اين موضوعات عامليت داشته، تاثير بسزايي در افزايش آگاهي مان از نحوه فعاليت وكلاي ملت دارد.

 در ادامه گفت‌وگوی «آرمان» با بهروز نعمتي، عضو هيات رئيسه مجلس دهم و فعال سياسي اعتدالگرا را مي‌خوانيد:

در مجلس نهم، در كميسيون برجام حضور داشتيد و اخطارهايي را هم در اولين جلسه به هيات رئيسه آن كميسيون و مخصوصا علیرضا زاكاني وارد كرديد. از آن روزها براي ما بگوييد.

نمايندگان مجلس حق حضور در همه كميسيون‌هاي مجلس را دارند و از آنجا كه اتفاقاتي در كميسيون برجام در آن دوره رخ داد، يكي از نمايندگان فراكسيون رهروان ولايت راي خود را به كانديداي فراكسيون رهروان نداد و عملا رياست كميسيون به دست آقاي زاكاني افتاد. در آن زمان ما به خوبي مطلع بوديم كه آقاي زاكاني و همفكران وي به دنبال اين بودند كه مسائل را آن طور كه مي‌خواهند، پيش برند و شرايط را با مديريت خود كنترل كنند.

 

در دو جلسه آغازين كميسيون برجام حضور نداشتم و در جلسه سوم كه از سفر زيارتي مشهد بازگشتم در جلسه حضور پيدا كردم. آقاي زاكاني در همان جلسه مي‌خواست كه سوءاستفاده كند اما نمايندگان حاضر در جلسه مطلع بودند كه من در جلسات كميسيون امنيت ملي شركت كرده و حضور من در آن جلسه اولين بار هم نبود. در آن شرايط عده‌اي به دنبال آن بودند كه افراد حامي برجام را تضعيف كنند. اگر به جلسات كميسيون برجام مراجعه كنيد، مي‌بينيد كه من سوالي را با سه بار تكرار از آقاي دكتر ظريف پرسيدم كه آقاي ظريف! تحريم‌ها به يك‌باره برداشته مي‌شود؟ وي هم با تكرار گفت كه بله به يك‌باره برداشته مي‌شود، به اين دليل كه در توافق اين مساله ديده شده است.

 

در آن جلسه سوالي هم كه از آقاي زاكاني پرسيدم مبني بر اينكه شما اين مقدار كه براي موضوع برجام زحمت مي‌كشيد و شما كه حامي دولت و شخص آقاي احمدي‌نژاد بوديد چه دليلي دارد كه اين حجم از فشار را عليه دولت وارد مي‌كنيد؟ بالاخره ۶ سال مذاكرات را آقاي جليلي انجام دادند اما نه يك بار به مجلس آمدند و نه يك گزارشي را به مجلس دادند و اينكه آقاي جليلي يك نگاه از بالا به پايين داشتند و با نگاه امنيتي به مساله نگاه مي‌كردند و بر اين اساس به مجلس پاسخي نمي‌دادند. بنابراين اين رفتار شما، طرفداري‌جانبدارانه‌اي است كه شما در جلسه كميسيون داريد.

 

از زاكاني پرسيدم آيا شما از آقاي جليلي و تيم مذاكره كننده قبلي هم چنين توقعاتي داشتيد و با آنان اين چنين برخورد مي‌كرديد؟ اما متاسفانه آقاي زاكاني براي اينكه نوبت براي صحبت كردن در جلسه به من نرسد از خودشان قانوني صادر كردند كه اول اعضاي اصلي كميسيون بايد صحبت كنند كه اين تصميم برخلاف آيين نامه بود. من هم كه ديدم با اين ترفند فرصتي براي دفاع از حق مردم در آن جلسه ندارم از آقاي دكتر تاجگردون كه عضو بودند خواهش كردم كه وقت خودشان را به من بدهند تا مطالب خود را در جلسه مطرح كنم. بنابراين ما در آن دوره با تندروي‌ها برخورد كرديم و اسناد آن موجود است.

شما از جمله افرادي بوديد كه بسيار تلاش كرديد كه برجام به سرانجام برسد، حال وضعيت را بعد از گذشت چند ماه از تصويب برجام چگونه مي‌بينيد؟
معتقدم بهروز نعمتي هر آنچه از عمر بعد از عمليات كربلاي چهار از خداوند گرفته، عمر اضافي است و خداوند شاهد است كه اين گفته شعار نيست و اعتقاد دارم بهترين دوران عمر ما همان دوران جنگ بود كه سپري شد. در حال حاضر ايمان دارم كه بايد خود را فداي اين نظام و كشور كنم و تعارفي هم ندارم. ممكن است در جايي ما را ترور شخصيت كنند يا بايكوت شوم، ولي آنچه مهم است اين بوده كه من و طيفي كه به آن تعلق داريم سرباز نظام هستيم و آنچه را هم كه تشخيص مي‌دهيم در چهارچوب نظام و قانون اساسي بوده و هست. حال پس از برجام بعضي از موارد و مسائل در كميسيون امنيت ملي و دولت بررسي مي‌شود و حتي المقدور در اين جلسات شركت مي‌كنم. اما توقع ما از تيم مذاكره كننده اين است كه توافقي كه تصويب شده را بايد با ديپلماسي پيش برد.

 

ما شاهد توافق خوبي بوديم كه آقاي ظريف و معاونان وي وقت و انرژي گذاشتند و برجام را امضا كردند. بايد گفت كه فوايد برجام بر كسي پوشيده نيست و اتفاقات بزرگي كه در برجام رخ داده را همه اطلاع دارند. وزارت خارجه در اين راستا بايد با استفاده از روش‌هاي خود موضوعات حل نشده و به‌طور مثال بدعهدي طرف آمريكايي را حل و فصل كند و در مواردي كه نياز است مجلس هم به آنان كمك مي‌كند. در اين خصوص اخيرا مشاهده كرديم كه رهبر انقلاب در جلسه با دولتمردان، با صراحت گفتند كه ما از خودمان بد نديده ايم و اگر بدعهدي رخ داده، از جانب آمريكايي‌ها بوده است. اين را هم نبايد فراموش كنيم كه مخالفان برجام، تريبون و قدرت خود را به كار مي‌برند تا به هر روشي كه شده برجام را تخريب كرده و اهداف خود را پيش ببرند. به نظر من آن چيزي كه بايد اتفاق بيفتد اين است كه بايد با قوت به اهداف عاليه نظام برسيم.

مخالفان داخلي برجام چقدر در بدعهدي طرفين مذاكره كننده تاثير گذار بودند؟
برخي در دو انتخابات اخير شكست سنگيني را متحمل شدند و سپس با تمام قدرتي كه داشتند سعي كردند به دولت حمله كنند و تنها موردي كه مي‌توانست به عنوان يك اهرم فشار قوي عمل كند، موضوع برجام بود تا به وسيله آن عقده گشايي كنند. برجام كار بسيار بزرگي است كه حقانيت ما در انرژي صلح آميز هسته‌اي را اثبات كرد. بر اين اساس پرداختن به موضوع برجام از سوي مخالفان بيشتر پرداختن به نقاط ضعف آن است. چرا كه شكست انتخاباتي جريان رقيب را به‌شدت عصبابي كرد و به دنبال فرصتي بودند كه از آن سوءاستفاده كنند. علاوه بر اين، ورود به موضوعاتي همچون قراردادهاي نفتي، انرژي هسته‌اي يا حتي درباره كنسرت‌ها به نوعي تلافي‌كردن شكستشان است.

چرا در اين دوره از حوزه انتخابيه خود در انتخابات شرکت نكرديد و از تهران حضور پيدا كرديد؟ همچنين از چگونگي ورود خود و آقاي جلالي به ليست اميد بگویيد؟
ليست اميد داراي سه ركن بود. ركن اول اصلاح‌طلبان معتدل، ركن دوم اصواگرايان معتدل و ركن ديگر مستقلين و معتدلين. يك سال پيش از انتخابات جلساتي برگزار شد تا در برابر دلواپسان يك ليست واحد تعيين شود و از شكستن راي جلوگيري كنيم. اگر چنين نمي‌كرديم صداي ملت، معتدلين، اصلاح‌طلبان و حتي لاريجاني ليست‌هاي جداگانه ارائه مي‌دادند. بر اين اساس جلسات مشترك منتج به ليست واحدي در برابر تندروي‌ها شد. برخي از افراد هم كانديداي ليست اميد بودند كه در آخر تصميم گرفتند به منطقه بومي خود بروند و از آن حوزه انتخابيه ثبت نام كنند كه حتي آقايان مظفر و ابوترابي هم مي‌خواستند كه در ليست اميد قرار بگيرند اما به دليل اينكه به ليست ديگري قول داده بودند، ديگر در ليست اميد قرار نگرفتند.

 

حال برخي ما را خيانتكار مي‌نامند اما واقعيت اين است كه ما برمبناي اصولي كه داشتيم، عمل كرديم. اما درباره اينكه چرا از حوزه انتخابيه قبلي خودم يعني اسدآباد همدان شركت نكردم اين است كه من سرباز هستم و به من دستور دادند كه اينجا باشم وگرنه در حوزه انتخابيه قبلي هم اگر شركت مي‌كردم با استقبال خوبي به مجلس راه پيدا مي‌كردم. حواشي شكل گرفته پيرامون ليست هم سطحي بود و به جاي پرداختن به آنها، بايد به انتخابات سال ۹۶ فكر كنيم. شك نكنيم كه دلواپسان از همه توان خود استفاده مي‌كنند تا شرايط كشور را عوض كنند. آنچه مسلم است ائتلاف مجدد ما در سال ۹۶ اتفاق خواهد افتاد.

برخي معتقدند كه دو دستگي ايجاد شده در ليست اميد از زمان رقابت بر صندلي رياست مجلس شكل گرفت، چنين گزاره‌اي را تاييد مي‌كنيد؟
من شخصا ارزش ويژه‌اي براي دكتر عارف قائل هستم و معتقدم ايشان نيروي پرتوان و زحمتكشي هستند، اما در مجلس، مبنا راي نمايندگان است. به اين معنا كه در مجلس هر اقدامي که قرار بر انجام آن باشد مبناي آن راي است. بر اين اساس تعدادي به آقاي لاريجاني راي داده و برخي به آقاي عارف راي دادند و نتيجه بر اساس آراي نمايندگان مشخص شد و در حال حاضر انتخابات رئيس و هيات رئيسه تمام شده و بايد تمام فكر و خيال ما انتخابات سال ۹۶ باشد.

شما گفته ايد كه اگر در ليست اميد حضور نداشتيد ليست راي نمي‌آورد؟
من چنين حرفي نزدم، بلكه گفتم اگر از سه ركن حاضر در ليست اميد يكي از آنها بنا به دلايلي از همكاري در ليست منصرف مي‌شد، در آن زمان امكان موفقيت كمتر بود.

از حواشي اولين جلسه فراكسيون ولايت و نحوه عمكرد و ارتباط آنها با فراكسيون متبوعتان براي ما بگوييد.
مجلس داراي سه طيف سياسي اصلاح‌طلب، مستقلان و اصولگرايان است. در مجموع سه طيفي كه نام بردم در مجلس حضور دارند. به شخصه از تندروي‌ها بيزارم و معتقد هستم در كنار يكديگر با تعقل مي‌توان كار را به خوبي پيش برد. برخي از افراد هم در فراكسيون‌هاي مختلفي قرار دارند كه مواضع تندي دارند و من با آنها نمي‌توانم زير يك سقف بنشينم. در مجموعه معتدلين، آقاي جلالي رئيس هستند و من هم عضوي از آن هستم. اخيرا جلسات مشورتي برگزار شد كه آقاي لاريجاني از هر دو طيف مستقلين و معتدلين دعوت كردند و جلسه‌اي به پيشنهاد آقاي جعفرزاده برگزار شد و مبنا شد كه «شوراي مشورتي فراكسيون ها» تشكيل شود.

اگر جلسات مشورتي برگزار مي‌شود، چرا برخي از افراد در اولين جلسه فراكسيون ولايت يا به گفته شما در شوراي مشورتي، جلسه را به اعتراض ترك كردند؟
من هيچ اطلاعي ندارم.


نگاه طيف رهروان ولايت و مستقلان نسبت به انتخابات آينده چيست؟
من نگاه خودم را مي‌گويم. در دوره قبل انتخابات رياست‌جمهوري، در مجلس ما ۲۳ نفر بوديم كه از آقاي روحاني و مشي اعتدالي وي حمايت كرديم كه نامه آن هم نزد آقاي تابش موجود است، حتي در فراكسيون هم برخي به خاطر اين حمايت با ما برخورد مناسبي نداشتند. در حال حاضر، كشور در پرتو تفكرها و مشي مختلف اداره مي‌شود و آقاي روحاني در تجربه اين را ثابت كرده است. به‌طوري كه در كابينه از همه طيف‌هاي مختلفي استفاده شده و بر اين مبنا مي‌توان گفت كه كابينه دولت يازدهم، كابينه اعتدالي است. بر اين اساس هر كجا كه اعتدال باشد ما هم هستيم و با افتخار از آقاي روحاني حمايت كرده و ديگر بار به ايشان اعتماد مي‌كنيم.

درباره اتفاق اخير در مجلس و برخورد نامناسب يكي از نمايندگان مجلس با یک خبرنگار پارلماني براي ما بگوييد و اینکه آیا قصد داريد اين موضوع را پيگيري كنيد؟
خبرنگاران بي‌شك بي‌ادعا‌ترين همكاران ما در مجلس هستند و من به شخصه قول مي‌دهم با بررسي موضوع، نتايج را اعلام كرده و به سهم خود مانع از تكرار و وقوع چنين اتفاقاتي در مجلس باشم.

 

اخبار سیاسی  -  آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------