آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

شغل‌جدید کاسبان تحریم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,دلواپسان

دلواپسان پس از مانع‌تراشی در مسیرحصول برجام این روزها به دنبال بحران‌سازی هستند

برجام چیز بازگشت پذیری نیست اما می‌توان در پس آن بحران‌ها‌ی جدیدی ایجاد کرد ، کاری که کاسبان تحریم و دلواپسان در آن توانا هستند ، گاهی به سفارت حمله می‌کنند و گاهی هم موضوع جاسوسی در تیم هسته ای را به جاهای باریک و حاد می‌کشانند. باهمه این احوال باز هم قرار نیست به عقب برگردیم


 بازهم با همان نوع نگارش و ادبیات خاصش که محبوب دلواپسان است، کاسه داغتر از آش بودن خود را به نمایش گذاشت. او این بار نیز مثل خیلی وقت‌ها‌ی دیگر سعی کرد تا با پیوند بی‌ربط دو موضوع با هم ، تمام کاسه کوزه‌ها‌ی برجام را یک جا بر سر دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای خراب کند و دست پیش را بگیرد تا پس نیفتد .


حسین شریعتمداری در جدیدترین اظهار نظرهایش شائبه جاسوسی در تیم مذاکره کننده هسته‌ای را که متفق القول دولتمردان آن را نفی و تکذیب می‌کنند به کاسبان تحریم ربط داد! و گفت:" کاسب تحریم جاسوسی است که در طول مذاکرات همسایه دیوار به دیوار تیم مذاکره کننده بوده است، اگر منتقدان برجام کاسب تحریم بودند از برجامی که تحریمی را لغو نکرده استقبال می‌کردند."


وی ادامه داد: " اگر واژه کاسبان تحریم واقعیت بیرونی داشته باشد، تنها مصداق آن کسانی هستند که برجام را با وجود باقی ماندن تحریم‌ها فتح‌الفتوح و بزرگترین دستاورد معرفی می‌کنند. وقتی باقی ماندن تحریم‌ها را دستاورد می‌دانند و به آن افتخار می‌کنند یعنی اینکه نان خود را در تحریم‌ها می‌بینند! "


حرف‌های شریعتمداری آن زمانی عجیب تر می‌شود که سعی دارد توپ را در زمین دولت بیندازد، او نه تنها کاسب تحریم بودن دوستانش را نفی و از آنها دفاع می‌کند ، بلکه اتهاماتش را به جناح مقابل معطوف کرده و دولتیان را کاسب‌ها‌ی تحریم برمی‌شمرد . اما او برچه مبنا و تحلیلی اینگونه نعل وارونه می‌زند ؟


کاسب تحریم کیست ؟
روزی که حسن روحانی در دفاع از برجام و کارشکنی‌ها‌یی که در مسیر آن انجام می‌شد از لفظ کاسبان تحریم استفاده کرد و گفت اینها (کاسبان تحریم) هستند که نمی خواهند برجام به فرجام برسد، فکرش را هم نمی کرد که روزی مدیر مسئول روزنامه کیهان اینگونه دولت را نشانه رود و تدبیر و امیدی‌ها‌ را کاسب تحریم بخواند. آن هم با پیوند این موضوع با ماجرای جاسوسی در تیم مذاکره کننده هسته ای!


برای همه روشن است که کاسبان تحریم همان‌هایی هستند که همه کار کردند برجام شکست بخورد تا شرایط نابسامان اقتصادی پابرجا بماند و آنها از قبل این نابسامانی سودهای کلان ببرند. همان‌ها‌یی که بسیار امیدوار بودند اگر چوب لای چرخ مذاکره و توافق بگذارند می‌توانند از سفره تحریم بهره ببرند و تا می‌توانند نوش کنند!


اما وقتی برجام به سرانجام رسید، تمام رویاهایشان نقش برآب شد. رویاهایی که در سال‌های قبل از این دولت به تحقق پیوسته بود اما بعد از روی کار آمدن روحانی، همه رشته‌ها‌یشان پنبه شد ...


این روزها بعد از توافق هسته‌ای دیگر کسی از کاسبان تحریم نمی گفت؛ از حال و روز آنها، از اینکه آنها اکنون کجایند، چه می‌کنند و مخالفت‌هایشان با برجام و دولت را چگونه و از کجا تداوم می‌دهند و اکنون چه استراتژی‌ای را در قبل وقایع بعد از توافق دنبال می‌کنند؟


هرچند شریعتمداری حرف‌ها‌یش از جنس دلواپسی‌های این چند ساله است اما این بار باید از او تشکر کرد که با چنین تحلیل عجیب و غریبی، لااقل بار دیگر ما را به یاد کاسبان تحریم و حال و هوای این روزهای آنها انداخت.


دلواپسان و کاسبانی که هر چند واقعیات جامعه را پیش چشم خود می‌بینند، اما پایشان را در یک کفش کرده اند و روند سابق خود را ادامه می‌دهند.


بحران سازی
احمد شیرزاد نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی با اشاره به اظهارات اخیر حسین شریعتمداری و ارتباط دادن حضور یک جاسوس در تیم مذاکره کننده با کاسبان تحریم، به آفتاب یزد گفت: «هر چند شرایط نشان می‌دهد که برجام کاری تمام شده است وهمه ارکان کشور با شرایط پسابرجامی تنظیم شده اند ولی ظاهرا آنچه تغییر نکرده و در شرایط پیش از برجام باقی مانده، ذهنیت دلواپسان است؛ ذهنیتی که فکر نمی کنم به این راحتی تغییر کند.»


وی درباره روشی که دلواپسان در پس از برجام ادامه می‌دهند گفت: «برجام چیز بازگشت پذیری نیست اما می‌توان در پس آن بحران‌ها‌ی جدیدی ایجاد کرد ، کاری که کاسبان تحریم و دلواپسان در آن توانا هستند ، گاهی به سفارت حمله می‌کنند و گاهی هم موضوع جاسوسی در تیم هسته ای را به جاهای باریک و حاد می‌کشانند. باهمه این احوال باز هم قرار نیست به عقب برگردیم .»


وی اضافه کرد: «اما اینکه عده ای بگردند و کسی را به نام جاسوس در تیم مذاکره کننده معرفی کنند یک بحث حاشیه ای در جهت بحران سازی است. البته اگر این موضوع صحت نیز داشته باشد، صرفا موضوع بغرنجی نیست و در دنیای سیاست چنین مسائلی طبیعی است به علاوه نکته ای نیست که مخالفین دولت درباره آن «دیدم !» «دیدم!» راه بیندازند و فکر کنند افشاگری انجام شده است.»


چرا منجمد شدند؟
شیرزاد درباره اینکه چرا ذهنیت کاسبان تحریم همچنان در گذشته ودر زمان پیش از برجام منجمد شده و تغییر پیدا نمی کند، پاسخ داد: «من فکر می‌کنم در کنار تئوری‌ها‌ی خاک گرفته ای که در برخی محافل دلواپس مطرح شده ، منافع اقتصادی نیز مطرح است. به هر حال در شرایط بد اقتصادی که امکان سرمایه گذاری مستقیم وجود ندارد کسانی پیدا می‌شوند که به عنوان دلال بتوانند نقش بازی کنند، همان کسانی که کاسبان تحریم نام گرفتند. بنابراین افرادی مصر هستند که همواره کشور ما در شرایط دشوار اقتصادی باشد، این جماعت شرایط اقتصادی غیر عادی ایران را دوست دارند تا بتوانند، از قبل آن سود به دست آورند.»


نماینده سابق مجلس ادامه داد:« بعید می‌دانم که برگشت به شرایط پیش از برجام از طریق احیای بحث هسته ای امکان پذیر باشدولی بازهم به نظر نمی رسد استراتژی دلواپسان و کاسبان تحریم بعد از برجام تغییر خاصی کند.»


وی در پاسخ به اینکه آیا کاسبان تحریم خودشان هم ممکن است بحران ایجاد کنند گفت:« قطعا همین طور است! مگر در بحث حمله به سفارت عربستان چیزی جز بحران سازی شکل گرفت؟ در حمله به سفارت عربستان فضایی در سیاست خارجه به وجود آمد که شاید یک دهه طول بکشد تا به حالت عادی برگردیم .»


هنوز هم هستند
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد:« کاسبان تحریم (پیش از برجام) را از این پس می‌توان کاسبان بحران در پسابرجام نامید، کاسبانی که از طریق ایجاد بحران‌ها‌ می‌توانند منتفع شوند و ممکن است با بحران سازی یا دامن زدن به بحران‌ها‌ ، شرایط تحریم را شبیه سازی یا تحمیل کنند.»


شیرزاد گفت:« در واقع از این پس نام کاسبان تحریم به کاسبان بحران تبدیل شده و استراتژی آنها بحران سازی یا بهره وری از بحران است، چون هر موضوعی که شرایط اقتصادی، را تحت الشعاع قرار دهد می‌تواند برای آنها مفید باشد. مطمئنا بحران‌ها‌ در حوزه‌های مختلف چنین فرصتی را به آنها خواهد داد. همین بحران‌ها برای عده‌ای سود دارد.»


وی افزود: «البته فراموش نکنیم در کنار کاسبان تحریم عده ای هم از این موضوع که به همه نشان دهند ایرانی‌ها‌ متفاوت با بقیه هستند و با کسی و کشوری سازش نمی کنند لذت می‌برند و فکر می‌کنند که این جنگ و ستیزهاست که برای ما آبرو و حیثیت می‌آورد.»


اینکه آیا از دید شیرزاد کسانی چون شریعتمداری جزو همان‌هایی هستند که می‌اندیشند جنگ و ستیزهاست که برای ما آبرو و حیثیت می‌آورد و ناخواسته در کنار کاسبان تحریم‌ها‌ ایستاده اند یا نه ؟ حرفی است جدا! اما باید این را خطاب به شریعتمداری‌ها بگوییم که آری! کاسبان تحریم هنوز هم هستند، با همان منش و گرایش‌های فکری ... اما بی آنکه ربطی به دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای‌اش داشته باشند .

 

 اخبار  سیاسی  -  افتاب  یزد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------