آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

آمادگی سازمان پدافند غیرعامل برای همکاری با سازمان ملل در امور بشردوستانه



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سازمان پدافند

 رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، سردار جلالی در دیدار با استفان اوبراین و هیات همراه گفت: ما در ایران دو سازمان داریم؛ یکی سازمان مدیریت بحران و دیگری سازمان پدافند غیر عامل، سازمان مدیریت بحران بر مدیریت حوادث با منشاء طبیعی متمرکز شده است و سازمان پدافند غیرعامل بر تهدیدات و حوادث انسان ساخت متمرکز است. در تهدیدات انسان ساخت دو دسته تهدیدات کلی داریم، دسته اول تهدیدات صنعتی مثل نشت زیرساخت های صنعتی و دسته دوم موارد مربوط به درگیری ها و جنگ است.

وی مسئولیت دیگر سازمان را هماهنگ کننده استفاده از نیروهای مسلح در کمک به دولت در حوادث طبیعی برای امداد رسانی مردم اعلام و اظهار کرد: ما طرح ریزی‌هایی انجام می‌دهیم که از ابزار نظامی مثل بالگرد و هواپیما و حتی نیروهای نظامی برای شرایط و حوادث بسیار حاد جهت کمک به مردم استفاده کنیم و هماهنگی‌ها را در این زمینه با بخش‌های غیرنظامی انجام می‌دهیم.

جلالی مأموریت اصلی سازمان را رویکرد غیر عامل عنوان داشت و گفت: این بدین معنی است که بدون استفاده از هیچ نوع سلاح و تجهیزات نظامی بلکه با آمادگی، تحرک و جابجایی بتوانیم جان انسان ها را در برابر حوادث نجات دهیم. در واقع موضوع محوری و اساسی سازمان پدافند غیرعامل حفاظت، صیانت و حمایت از مردم در برابر هر نوع تهدید است.

وی در ادامه گفت: همچنین سعی می کنیم در ساخت و ساز کشور سیاست‌ها و ملاحظاتی تنظیم کنیم تا زیر ساخت‌ها بتوانند کارکرد دوگانه‌ای داشته باشند برای ایجاد فضای امن در شرایط بروز جنگ و حوادث، مانند استفاده از متروها به عنوان کارکرد دوگانه یا پارکینگ‌های مجتمع‌های مسکونی، این دسته از رویکردها را به عنوان رویکردهای مهندسی و زیرساختی دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور رویکرد دیگر سازمان را شناسایی مراکز پرخطر درون شهرها و مراکزجمعیت نام برد و گفت:در این زمینه طراحی‌هایی انجام می‌دهیم تا در برنامه‌های توسعه این مراکز به بیرون شهر‌ها منتقل شود و احتمال خطر آن برای مردم به حداقل برسد.

جلالی حوزه بعدی فعالیت‌های سازمان را حوادث نشت هسته‌ای عنوان داشت و گفت: برای مثال اگر احتمال نشت صنعتی وجود داشته باشد باید مردم را سازماندهی کرده، تابلوهای آلودگی سنج نصب کنیم، هشدارهای لازم را به مردم داده و آموزش های مورد نیاز انجام گیرد. تا کنون ما در ۴ استان بوشهر، اصفهان، مرکزی و تهران تمرین‌هایی در این زمینه انجام داده ایم، مهرماه تمرینی در شهر کاشان برگزار خواهیم کرد که در آن تمام ظرفیت‌های شهری کاشان را در این زمینه آموزش خواهیم داد.

جلالی اشاره‌ای هم به دوران دفاع مقدس داشت و گفت: ما تجربه خوبی از دوران دفاع مقدس داریم. زمانی که توسط صدام مورد تهاجم واقع شدیم و بخش هایی از کشور ما اشغال شد، جمعیتی نزدیک به یک و نیم تا دو میلیون نفر تحت تأثیر جنگ قرار گرفتند. در این دوران مجبور بودیم که اسکان اضطراری مردم را در شهرهای جدید انجام دهیم و آنها را به مدت ۸ سال اداره کنیم، خوشبختانه پس از پایان جنگ توانستیم شهرها را بازسازی کرده و مردم را به خانه‌های شان بر گردانیم. در واقع ما یک عملیات هشت ساله انتقال و ادراه جمعیت ۲ میلیون نفری را در طول جنگ تجربه کردیم.

وی گفت: زمانی که جنگ افغانستان و عراق در اطراف کشور به وجود آمد، تبعات مهاجرت جمعیت انسانی بی دفاع و غیرنظامی به اندازه زیادی بر ما تحمیل شد. در حوزه افغانستان پذیرای جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر مهاجر هستیم که به خاطر نا امنی‌های جنگ به داخل کشور ایران مهاجرت کردند و حقوق شهروندی از جمله آموزش را برای این افراد ایجاد کرده ایم. در جنگ عراق هم همین اتفاق افتاد و بخش زیادی از مردم عراق به داخل مرزهای ما آمدند و از آنها حمایت و حفاظت کردیم. حتی در داخل عراق نیز کمک هایی در این زمینه انجام داده ایم.

جلالی ضمن استقبال از اینکه در سازمان ملل با یک نگاه غیر سیاسی و صرفاً برای کمک به حفظ جان انسان ها در برابر حوادث فعالیت می کنند گفت: آمادگی داریم تا بتوانیم اقدامات دوجانبه ای هم در زمینه ی انتقال تجارب و هم در زمینه ی آموزش داشته باشیم  که بتوانیم کمک هایی در این زمینه ارائه کنیم.

وی در رابطه با همکاری های بخش نظامی در حوادث نیز گفت:حوادث را به سطوح ملی، منطقه‌ای، انسانی و شهرستانی دسته بندی کرده‌ایم ، اگر احساس کنیم که حادثه در مقیاس ملی اتفاق افتاده است با اعلام وزارت کشور، استانداران و سازمان مدیریت بحران نیروهای نظامی می‌توانند وارد عمل شده و به مردم کمک کنند مانند حادثه زلزله بم.

جلالی در رابطه با زمینه های همکاری با سازمان ملل گفت: اگر دوستان آمادگی داشته باشند می توانند لیستی از کمک ها و اقدامات اجرایی را که می توان انجام داد تهیه کنند و ما هم لیستی تهیه می کنیم و بر اساس آن می توانیم یک کار مشترک تنظیم کرده و یک برنامه ی دو جانبه آماده کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: نقش سازمان پدافند غیرعامل یک نقش اجرایی نیست بلکه نقش هماهنگ کنندگی و حاکمیتی دارد که بین بخش های نظامی و غیرنظامی انجام می‌دهد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------