آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

سکوت خاص‌جامعه روحانیت درباره نقش مصباح دراضلاع وحدت



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,روحانیون


در جلسات هنوز درباره حضور یا عدم حضور آیت‌الله مصباح صحبتی نشده که به جمع‌بندی برسیم

  دوضلعی یا سه‌ضلعی بودن روحانیون تصمیم‌گیر در روند وحدت اصولگرایان در انتخابات پیش‌رو، موضوعی است که این روزها به یکی از سوژه‌های رسانه‌ای تبدیل شده است.

به گزارش خبرآنلاین، در انتخابات مجلس دهم در اسفندماه ۹۴، سران جامعتین به همراه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به‌عنوان سه ضلع تصمیم‌گیر در راس ائتلاف اصولگرایان حضور یافتند تا وحدت حداکثری در این جریان سیاسی حاصل شود. هر چند وحدت ایجاد شده در انتخابات مجلس دهم نسبت به انتخابات مجلس نهم و انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم بهبود یافته بود اما این‌بار «عدم‌اقبال عمومی»، به پاشنه آشیل اصولگرایان تبدیل شد و نتوانستند کاندیداهای موردحمایت خود را به‌عنوان پیروز انتخابات به بهارستان بفرستند.

این بار اما گویا داستان قدری متفاوت است. حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با سخنان خود درباره دو ضلعی بودن محوریت روحانیت در انتخابات 96، بار دیگر این موضوع را کلید زد؛ اظهاراتی‌که واکنش تند اعضای شاخص جبهه پایداری نظیر روح‌الله حسینیان و مرتضی آقاتهرانی را در پی داشت.

مصباحی‌مقدم  زمانی که در مقابل سوالی درباره شرط آیت‌الله مصباح‌یزدی برای جامعتین مبنی بر حمایت از جلیلی یا لنکرانی برای انتخابات قرار گرفت چنین گفت: «آنچه گفتید در مورد شرط آیت‌الله مصباح‌یزدی، مربوط به دوره گذشته است. در دوره جدید نه چنین چیزی داریم، نه اینکه از جامعه روحانیت بنای مشورت با ایشان را داریم، دوره قبل هم ایشان به میدان نیامد.»

سخنانی که بیان آن از زبان فردی که در جایگاه سخنگویی جامعه روحانیت نشسته است حکایت از آن داشت که جامعه روحانیت و جامعه مدرسین قرار نیست این دور از انتخابات تسلیم سهم خوانی و شرط و شروط نواصولگرایانی شوند که معتقد به فقهای ثلاثه هستند.

مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره اظهارنظر منتشرشده به نقل از وی، به خبرآنلاین می‌گوید: خبرنگاری از من سوال کرد که آیا بناست آیت‌الله مصباح‌یزدی به‌عنوان ضلع سوم با اصولگرایان همکاری کنند؟ که من گفتم بنا نداریم. وی همچنین در واکنش به انتقادات مطرح شده از سوی پایداری‌ها، گفت: ضرورتی نمی‌بینم پاسخ بدهم.

صحبتی در جلسه جامعه روحانیت نشده است

این در حالی است که حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: نظر آقای مصباحی‌مقدم نظر شخصی ایشان است و در جامعه روحانیت در این‌باره صحبتی نشده است. در جلسات جامعه روحانیت هنوز درباره حضور یا عدم حضور آیت‌الله مصباح یزدی صحبتی نکرده‌ایم که بخواهیم به جمع‌بندی برسیم.

وی با بیان این‌که باید ببینیم در جلسات آینده جامعه روحانیت، دستورکار چه خواهد بود، تاکید می‌کند: تاکنون مصداقی صحبت نکرده‌ایم و نامی از افراد به میان نیامده است. همکاری میان سران جامعه روحانیت و جامعه مدرسین برقرار است و جامعتین هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نبوده‌اند.

این عضو جامعه روحانیت در واکنش به اظهارات تند برخی چهره های منتسب به جبهه پایداری علیه اصولگرایان و مشخصا جامعه روحانیت، نیز می‌گوید: اینها نظرات افراد است و من قضاوتی درباره آن ندارم. هر فردی صحبتی کرده، خودش باید پاسخگو باشد.

سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت اما از اظهارنظر امتناع می‌ورزد و می‌گوید: مصباحی مقدم صحبت کرده‌اند، من باید توضیح بدهم؟ از خودشان موضوع را جویا شوید.

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحیش عضو جامعه روحانیت نیز همچون اکرمی از واکنش به اظهارات حجت‌الاسلام مصباحی مقدم خودداری می‌کند و به خبرآنلاین می‌گوید: در جامعه روحانیت توافق شده که همه اظهارنظرها از سوی سخنگو باشد و سایر اعضای این تشکل از بیان نظرات‌شان خودداری کنند.

به نظر می رسد این روزها سکوت عجیب و مبهمی بر جامعه روحانیت مبارز سایه افکنده است، نهادی که قرار است در مدل ائتلافی جدید محور رایزنی ها و وحدت اصولگرایان شود ولی هستند نواصولگرایان و افرادی در درون همین جامعه روحانیت که همچنان مدل ائتلافی سال 94 را ایده آل می دانند، مدلی که یک سر آن به آیت الله مصباح می رسد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------