آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

تمام‌‌قد پشت روحاني ايستاده‌ايم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,زیبا کلام

 در هفته گذشته شاهد تلاش‌هايي از سوي اصلاح‌طلبان براي معرفي فردي براي جانشيني احتمالي روحاني بوديم. از يك‌ سو خبرهايي درباره مذاكره برخي از روحانيون قم با محمدجواد ظريف در خبرها منتشر شد كه به نظر مي‌رسد درباره انتخابات با ايشان مذاكره كرده باشند. از سوي ديگر محمدرضا عارف انتقادات جدي و مهمي را متوجه دولت كرد. همچنين شوراي عالي اصلاحات نيز درباره انتخابات تشكيل جلسه داده‌اند و برخي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب مجددا موضوع حمايت مشروع از روحانی را مطرح كردند. احتمالا مقصود آنها اين است كه اگر آقاي روحاني شروط اصلاح‌طلبان را نپذيرند، شايد اصلاح‌طلبان تصميم ديگري بگيرند.

لذا با در نظر گرفتن موارد فوق «آرمان امروز» گفت‌وگويی با دكترصادق زيبا كلام انجام داده است كه درادامه مي‌خوانيد.

تحركات اخير در جبهه اصلاح‌طلبان درباره حمايت از روحاني به چه علت است؟ آیا اصلاح‌طلبان در حمايت از حسن روحاني دچار ترديد شده‌اند؟
بله، همان طور كه شما فرموديد تحركاتي در هفته گذشته اتفاق افتاده است. آقای عارف براي نخستين بار انتقادات جدي نيست به آقاي روحاني به عمل آوردند و خبرهايي هم درباره ديدار برخي روحانيون با دكتر ظريف منتشرشده است؛ اما هيچ ‌كدام از اين تحركات به اين معني نيست كه اصلاح‌طلبان به گزينه ديگري درانتخابات سال آتي مي‌انديشند.

اگر گزينه ديگري براي اصلاح‌طلبان در مقابل روحاني مطرح نيست، علت تحركات اخير در جبهه اصلاح‌طلبان چيست؟ دليل ابراز ناراحتي ازسوي آقاي عارف نسبت به روحاني چيست؟ آقاي عارف شخصيت محافظه‌كاري دارند ولي اين‌بار به ‌صورت جدي و علني از آقاي روحاني انتقاد كردند و اتفاقا انتقادات خوبي درباره عدم ‌تغيير و تحول در مديران ارشد پيرامون روحاني داشته‌اند. شايد واقعا اصلاح‌طلبان از روحاني رضايت ندارند.

اصلاح‌طلبان ممكن است از آقاي روحاني در برخي موارد ناراضي باشند و شايد بيشترين انتقاد را خود من از آقاي روحاني در سه سال و اندي پيش داشته‌ام. بنده در همين امسال از برخي انتصابات كه بايد صورت مي‌گرفت و روحاني از كنار آن گذشت و از برخي انتظارات درباره زنداني‌هاي سياسي شخصا به آقاي روحاني انتقاد داشته‌ام ولي تا آنجا كه من اطلاع دارم هيچ ‌گونه بحثي درباره اينكه اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني حمايت نكنند، وجود ندارد.

منظورشما اين است كه اصلاح‌طلبان همچنان پشت آقاي روحاني هستند؟
بله، بله؛ وما همچنان تمام ‌قد پشت روحاني هستيم و هيچ ترديدي در ما وجود ندارد.

اگر قرار است از روحاني حمايت كنيد، به چه علت از دولت انتقاد مي‌كنيد؟
ببينيد! گفتن اينكه ما تمام ‌قد پشت روحاني هستيم، اعلام اينكه ما بعد از سه سال و نيم از روحاني حمايت مي‌كنيم، به معني اين نيست كه از ايشان رضايت داريم و اتفاقا انتقادهاي زيادي به دولت آقاي روحاني و شخص رئيس‌جمهور وارد مي‌كنيم و اين انتقاد از دولت را صرفا به عنوان انتقاد مطرح نمي‌كنيم. اگر انتقاداتی از روحاني از سوي اصلاح‌طلبان صورت مي‌گيرد، اين انتقادات با توجه به محدوديت‌هاي كشور به آقاي روحاني است.

ولي اين محدوديت‌ها ومعذوريت‌ها را رئيس‌جمهورهاي ديگر هم داشته‌اند. احمدي‌نژاد هم از قدرت كامل برخوردار نبود؟
محدوديت‌هاي آقاي احمدي‌نژاد با محدوديت‌هاي آقاي روحاني متفاوت است. شما چطور حمايتي كه مراكز اصلي قدرت از آقاي‌احمدي‌نژاد انجام مي‌دادند را با نوع نگرش مراكز قدرت در حمايت از روحاني مقايسه مي‌كنيد. احمدي‌نژاد بعد از قهر ۱۱ روزه، حمايت از دولت خود را از دست داد. ضمن اينكه خيلي از اصولگرايان حتي بعد از خانه‌نشيني ۱۱ ‌روزه احمدي‌نژاد همچنان از احمدي‌نژاد حمايت مي‌كردند و امروز هم از وي حمايت مي‌كنند. لذا حمايت مراكز قدرت از احمدي‌نژاد با حمايت از روحاني كاملا متفاوت بود. از همان روز اول اصولگرايان‌ ساز مخالف با روحاني را كوك كردند و تا به امروز هم شاهد هستيم كه چگونه با وي از سوي اصولگرايان مخالفت مي‌شود؛ بنابراين هرگونه انتقاد ما به روحاني با توجه به محدوديت‌هاي دولت و توانمندي‌هاي اجرايي مديران روحاني است اما به ‌هيچ‌وجه مساله به اين شكل نيست كه اصلاح‌طلبان به دنبال گزينه ديگري در انتخابات ۹۶ باشند.

این نظر شخصي شماست يا اينكه با يك جمع‌‌بندي به اين نكات رسيده‌ايد؟
نه، اين حدس و گمان و تحليل نيست. به‌هيچ‌وجه شخص دیگری براي اصلاح‌طلبان مطرح نيست مگر اينكه...

مگر اينكه چه؟
 مگر اينكه آقاي روحاني بنا به دلايلي خود علاقه‌اي به ايستادگي نداشته باشند يا اينكه مانند آيت‌ا... هاشمي رد صلاحيت شوند. در اين شرايط بايد ديد رهبري اصلاحات چه تصميمي خواهند گرفت، بعد از رد صلاحيت آقاي هاشمي هم خود حاج‌ آقا و هم ساير رهبران اصلاح‌طلب به‌ هيچ‌وجه نمي‌گفتند كه ما از انتخابات كناره‌گيري مي‌كنيم. اتفاقا يكي از اميدهاي اصولگرايان اين بود كه با رد صلاحيت حاج‌آقا اصلاح‌طلبان اعلام كنند كه در انتخابات شركت نخواهند كرد، تا اصولگرايان ازخداخواسته با حداقل آرا بتوانند رئيس‌جمهور بعدي را تعيين كنند.

 

اما آيت‌ا... هاشمي اجازه ندادند كه اصلاح‌طلبان در چنين دام و تله‌اي كه اصولگرايان براي آنها طراحي كرده بودند بيفتند؛ ودر ساعتي كه وي رد صلاحيت شدند بلافاصله اعلام كردند كه با تمام وجود در انتخابات شركت خواهند كرد و پشت آقاي روحاني خواهند ايستاد. در حال حاضر هم همين ‌طور بايد ديد به فرض رد صلاحيت روحاني، رهبري اصلاحات چه تصميمي خواهند گرفت.

يعني شما احتمال رد صلاحيت آقاي روحاني را می‌دهید؟
اميدوار هستم اين اتفاق نيفتد. شاید تنها راهی كه اصولگرايان می‌توانند جلوي آقاي روحاني را بگيرند، اين است كه آرزو كنند وي رد صلاحيت شود و طبق معمول اعلام كنند كه دلايلي براي رد صلاحيت آقاي روحاني وجود دارد. ممكن است اصولگرایان مخالف روحانی بگویند ما مي‌گوييم ايشان صلاحيت این پست را ندارند نه اینکه صلاحيت ندارد! هرچند احتمال رد صلاحيت ايشان ضعيف است ولي درباره آقاي هاشمي هم كسي اين تصور را نمي‌كرد كه وي رد صلاحيت شود كه شدند. چون این مساله‌ای نيست که به‌سادگي از آن عبور شود، اما اگر آقاي روحاني تایید صلاحيت شد و تمايل داشت در دور دوم ايستادگي كند، آنگاه خيلي علني اعلام مي‌كنيم كه نه آقاي ظريف و نه آقاي عارف و نه هيچ شخص ديگري نامزد اصلاح‌طلبان نيست و ما پشت روحاني خواهيم ايستاد.

پس انتقادات آقاي دكترعارف درباره حداقل انتظار از دولت چيست؟
زماني ممكن است تغييري در كابينه اعمال شود، به ‌صرف اينكه اعلام كنيد تغيير انجام ‌شده است. من اعتقادي به ‌چنين تغييري ندارم كه آقاي روحاني وزير ورزش و جوانان، نوبخت و نعمت‌زاده را عوض كنند. من حقيقتا به چنين تغييراتي كه صرفا به مردم اعلام شود كه آقاي روحاني دست به تغييرات زده‌اند، اعتقادي ندارم.

يعني شما ضرورتي براي تغيير نمي‌بينيد؟
 من هيچ ارتباطي بين انتخابات و تغيير دردولت نمي‌بينم و اعتقاد دارم كه اگر اين وزير يا آن وزير بايد تغيير پيدا كنند چون كارايي ندارند و مديریت ضعيفي داشته‌اند، ربطي به انتخابات ندارد. فرض كنيم اصلاح‌طلبان در انتخابات اخير پيروز نشده بودند، اين بدان معناست كه اگر مديري ناتوان است آقاي روحاني همچنان او را نگاه دارد.

نه مقصود آقاي دكتر عارف اين بود كه با توجه به تغييري كه در مجلس به وجود آمده و حمايت از آقاي روحاني بيش از گذشته شده، انتظار تغيير به وجود آمده است. به چه علت رئيس‌جمهور دست به تغييرات نمي‌زنند؟
نه، من خيلي با آقاي عارف همراه نيستم و اعتقاد دارم اگر قرار است وزيري تغيير كند بايد دغدغه آقاي روحاني مشخص باشد. اگر حقيقت اين مطلب را بخواهيد، به اعتقاد من جز چند وزير يعني ظريف، زنگنه، رحماني فضلي، آخوندي و طيب نيا بقيه وزراي دولت در يك سطح هستند. من هيچ تفاوت بنيادين بين وزير علوم با سایر وزرا نمي‌بينم. اگر قرار است اين وزرا تغيير يابند آن‌گاه ساير وزرا هم بايد تغيير كنند. چون من اعتقاد دارم جز چند نفر نام‌برده‌شده تمامي وزرا در يك سطح هستند.

 

اگر علی جنتي را كنار بگذاريم، نوبخت با كناری چه قدر فاصله خواهد داشت؟ من نگاهي اين‌چنينی به تركيب دولت آقاي روحاني دارم و معتقد هستم از نظر اجرايي تفاوتي ميان روحاني، جنتي، ربیعي، سيف و قاضی‌زاده هاشمي وجود ندارد. اگر قرار است معدل بگيريم كه كساني كه زير ده يا پانزده از نظر اجرايي نمره دريافت مي‌كنند را كنار بگذاريم، آنگاه اكثريت كابينه را بايد كنار گذاشت. به همين علت است كه من با آقاي عارف اختلاف ‌نظر دارم. من اعتقاد دارم كه تغيير به ‌صرف تغيير نبايد باشد. بلكه تغيير بايد دلايل منطقي داشته باشد.

يعني شما نمره قبولي به كابينه آقاي روحاني مي‌دهيد؟
من كجا گفتم كه نمره قبولي مي‌دهم. تمام استدلال من اين است كه وقتی شما مي‌خواهيد چند نفر از وزرا را تغيير دهيد بايد دلايل و استدلال شما براي تغيير كابينه درست باشد و چرا فقط آن وزير را كنار بگذاريم، چون همه وزرا در يك سطح هستند. اگر قرار است همه را كنار بگذارم آن‌گاه كابينه روحاني جديد خواهد شد. اين در صورتي است كه آقاي عارف اعلام كرده‌اند كه تنها بايد تغييراتي همين ‌طور به وجود آيد. مشكل ديگر اينكه آقاي احمدي‌نژاد زماني كه رئيس‌جمهور شدند پشت تراكتور نشستند و از مديران ارشد تا آبدارچي را تغيير دادند. يعني هركسي که در دوران اصلاحات پستي داشت، آقاي احمدي‌نژاد به ‌صرف همين مورد آن شخص را كنار گذاشتند.

 

حال سوال از آقاي عارف اين است كه آيا آقاي احمدي‌نژاد شيوه درستي را اجرا كردند. اينكه يك مقام اجرايي را به‌ صرف مديريت وي در دولت احمدي‌نژاد كنار بزنيم، اشتباه است و من به‌شدت با اين نگرش فكري مخالف هستم. من اعتقاد دارم اگر قرار است استاندار احمدي‌نژاد را به ‌صرف مديريتش در آن دوران تغيير دهيم، رويكرد درستي نيست و نبايد خطاي احمدي‌نژاد و اصولگرايان را تكرار كنيم و به منافع ملي ضربه بزنيم. اگر مديري را آقاي روحاني قرار است تغيير دهند بايد بر اساس عملكرد نامطلوب، وي را تغيير دهند و تا آنجا كه من مي‌دانم نه اصلاح‌طلبان و نه اعتداليون و ميانه ‌روها هيچ‌ گونه بررسي در اين مورد انجام نداده‌اند. اينكه به ‌صورت فله‌اي اعلام شود كه در سطح استان‌ها بايد تغييرات صورت بگيرد، روش احمدي‌نژاد است.

 

من اعتقاد دارم اگر ده سال هم طول بكشد بايد مديريت مديران را در نظر بگيريم. به اين معنا كه آقاي روحاني بايد يك جمع ۵ تا ۱۰ نفره را كه تصميم‌گيري جهت‌دار ندارند، مامور كنند كه عملکرد مديران استان‌هاي مختلف را بررسي كنند و اگر يك مديري ازنظر اجرايي خوب كار مي‌كند و با تجربه و موفق است، چرا بايد به ‌صرف مديریت وي در زمان احمدي‌نژاد وي را كنار بگذاريم.

ولي آقاي احمدي‌نژاد همين كار را كرد
تمام حرف من همين است. مگر آقاي احمدي‌نژاد معلم اخلاق اصلاح‌طلبان است؟ ما نبايد كارهاي اشتباه احمدي‌نژاد را تكرار كنيم. اگرآقاي احمدي‌نژاد يك مدير موفق و استاندار موفقي را كنار گذاشتند، روحاني هم بايد همين كار را بكند؟ بسياري از مديراني كه در زمان احمدي‌نژاد كنار گذاشته شدند، مديران بدي نبودند ولي چون زمان دو دولت قبل سمت داشتند، بايد كنار گذاشته مي‌شدند. اين سياست ضربه به مملكت است. ما بايد مدير توانمند خود را نگاه ‌داريم حتي اگر عكس احمدي‌نژاد را بالای سرخود نصب كند و بگويد من احمدي‌نژادي هستم ولي اگر او مدير موفقي است، بايد از وي استفاده كرد.

نظرشما درباره خبر حمايت برخي از روحانيون از ظريف برای کاندیداتوری چيست؟
 من دقيقا از كم و كيف اين مساله خبر ندارم ولي از نظر من صورت ‌مساله روشن است و ۱۹ ميليوني هم كه به آقاي روحاني راي دادند از جامعه مدرسين حوزه و روحانيت مبارز حرف‌ شنوي ندارند؛ بنابراين اينكه جامعه مدرسين از ظريف حمايت كنند، بعيد است وي چندان راي بياورد. زيرا بدنه اجتماعي روحاني از جامعه روحانيت خیلی حرف ‌شنوي ندارند؛ و اينكه جامعه روحانيت مبارز و سایر جوامع از روحاني يا عارف يا ظريف حمايت كنند چندان بازي را تغيير نخواهد داد.

پس شما اعتقاد داريد گزينه اصلاح‌طلبان تنها روحاني خواهد بود؟
 بله، من معتقدم تنها گزينه اصلاح‌طلبان روحاني است و ما تمام‌ قد از روحاني حمايت خواهيم كرد.

 

اخبار  سیاسی  -  ارمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------