آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیشنهاد یک استاد دانشگاه پس از کشف ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش: فهرست اموال ۱۰۰ روحانی مشهور و آقازاده های شان را منتشر کنید

یک استاد دانشگاه با انتشار توئیتی به حواشی ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت…

رئیس سازمان انرژی اتمی: نیروگاه 360 مگاواتی دارخوین با طراحی جدید ساخته می‌شود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , صالحی

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه، قرار بود تا سهم تولید برق هسته ای 8- 10 درصد باشد گفت: برای انجام محاسبات دقیق بسیاری از پارامتر ها را در نظر گرفتیم همچنان ظرفیت20 هزار مگاوات را برای افق صنعت هسته ای کشور در نظر داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی افق صنعت هسته ای کشور پرداخت.

به گزارش انتخاب ، "علی اکبر صالحی" رییس سازمان انرژی اتمی ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی افق صنعت هسته ای کشور پرداخت.

صالحی در ابتدا با اشاره به اینکه، مطالعات توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران در افق 20 ساله قبل از انقلاب صورت گرفته بود گفت: طی برنامه بلند مدت توصیه شده بود تا 20 هزار مگاوات در سبد برق کشور قرار بگیرد اما بعد از انقلاب به دلیل شرایط انقلاب و جنگ تحمیلی پروژه ها متوقف شد.

وی با بیان اینکه، در جنگ تحمیلی متوجه شوديم که باید در بسیاری از زمینه ها خود اتکا باشیم ادامه داد: طی مطالعات به عمل آمده قرار شد تا 8 نیروگاه در افق 10- 15 ساله ساخته شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه، قرار بود تا سهم تولید برق هسته ای 8- 10 درصد باشد گفت: برای انجام محاسبات دقیق بسیاری از پارامتر ها را در نظر گرفتیم همچنان ظرفیت20 هزار مگاوات را برای افق صنعت هسته ای کشور در نظر داریم.

وی با بیان اینکه، سوخت فسیلی برای نیروگاههايمان تقریبا مجانی است افزود: همچنان ظرفیت20 هزار مگاوات را برای افق صنعت هسته ای کشور در نظر داریم.

با چینی ها برای ساخت نیروگاه های هسته ای در حال مذاکره نهايی هستیم

وی با اشاره به اینکه، با روسیه هم در حال مذاکره هستیم گفت:  با چینی ها برای ساخت نیروگاه های هسته ای در حال مذاکرات نهایی هستیم اما به نتیجه نهایی نرسیده ايم و لذا کشورهای دیگر هم نیز در این رابطه اعلام آمادگی کرده اند.

بخش ساختمانی نیروگاه های جدید توسط متخصصان ایران ساخته خواهد شد

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه، اگر روس ها سریع تر پروژه خود را تحویل دهند شرایط تشویق در نظر گرفته ایم گفت: بخش ساختمانی نیروگاه های جدید توسط متخصصان ایرانی ساخته خواهد شد به طوری که 30 درصد حجم قرارداد مربوط به این بخش می شود.

صالحی با بیان اینکه، بخش قابل توجهی از تجهیزات خارج از جزیره هسته ای را می توانیم بسازیم اظهار داشت: در استراتژی جدیدمان به دنبال نیروگاه های کوچک هم نیز هستیم.

صالحی درباره چگونگی تامین سوخت نیروگاه های در دست احداث نیز بیان داشت: تامین سوخت اختیاری است به این معنی که اگر ما اراده کنیم که سوخت نیروگاه های جدید را از روسیه بگیریم، این اختیار را داریم و روسیه نیز اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: در این راستا قراردادی با روس ها برای تامین سوخت مورد نیاز خواهیم بست که قرارداد منعطفی است و بعد از یک افق ۱۵ ساله که می توانیم حداقل ۱۹۰ هزار سو داشته باشیم می توانیم سوخت مطمئن سالانه یک نیروگاه هزار مگاواتی را تامین کنیم.

دومین جلسه کارگروه ویژه سوخت طبق برجام هفته آینده در نیویورک تشکیل می شود

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه موضوع اورانیوم ذخیره 300 کیلو گرمی مانعی برای تامین سوخت نیروگاه ها نخواهد بود اعلام کرد: سوخت نیروگاه ها از ذخیره اورانیوم معاف خواهد بود و در دومین جلسه کارگروه ویژه سوخت که هفته آینده در نیویورک تشکیل می شود این معافیت مشخص خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: در خصوص راکتور آب سنگین اراک نیز قرار شده که اولین سوخت را چین برای ما تامین کند ولی سوخت های بعدی در ایران ساخته خواهد شد و سوخت راکتور تهران را نیز خودمان تامین می کنیم.

بیش از هشت جلسه میان کارشناسان ایران، آمریکا و چین برای بومی سازی راکتور اراک تشکیل شده است

صالحی در خصوص قراردادی که برای بومی سازی راکتور اراک می بایست تنظیم می شد، گفت: تاکنون بیش از هشت جلسه بین متخصصان ایرانی ، چینی و آمریکایی در خصوص مدل سازی راکتور اراک تشکیل شده و آخرین مراحل تنظیم قرارداد انجام شده که قرار است در آینده ای نزدیک در چین امضا شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطر نشان ساخت این یک قرارداد تجاری است که تمام ملاحظات لازم را برای مدل سازی اراک در بر می گیرد ضمن اینکه قبل از انعقاد این قراداد ما یک شرکت بزرگ را از اقدام چند شرکت در سازمان انرژی اتمی تشکیل دادیم که قریب به پانصد الی نهصد مهندس شبانه روزی بر روی طراحی راکتور کار می کنند.

طراحی مفهومی بازسازی راکتور آب سنگین اراک را انجام داده ایم

وی با بیان اینکه ایران صاحب این پروژه است اضافه کرد: براین اساس طراحی مفهومی را انجام دادیم و در اختیار مهندسین چینی و آمریکایی گذاشتیم و تبادل اطلاعات خوبی انجام شده و کار رو به پیشرفت است.

صالحی خاطرنشان ساخت: تعهدنامه ای که قرار بود برای بازسازی راکتور اراک صورت گیرد بیش از 95 درصد مفاد آن مشخص شده و طبق وعده ای که به ما داده شده، قرار است طی هفته های آینده این قرارداد در پکن امضا شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین درباره این سوال که آیا با مشکل مشتری در خصوص آب سنگین مواجه هستیم نیز اظهار داشت: این مشکل ما نیست و در برجام اینگونه آمده که ذخایر آب سنگین بیش از صد و سی تن را در معرض فروش قرار دهیم و بر این اساس اگر خریدار وجود داشته باشد آن را می فروشیم و در غیر اینصورت آن را انبار می کنیم.

وی یادآور شد: وقتی به زمان عملیاتی شدن برجام نزدیک می شدیم، موضوع فروش آب سنگین را با آمریکایی‌ها مطرح کردیم که در آن زمان 70 تن مازاد ذخایر آب سنگین خود را به عمان بردیم که 32 تن آن را به آمریکا فروختیم و پول آن را هم دریافت کردیم و روسیه نیز برای خرید مابقی این ذخایر ابراز تمایل کرده است و در حال حاضر نیز الزامی برای نگهداری آب سنگین در عمان نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره تامین الیاف کربنی که در ساخت روتورها به کار می رود نیز بیان کرد: درباره ارسال کربنی تفاهمی انجام شده اما هنوز نهایی نشده است و نباید در کمیسیون کالاهای دو منظوره که در برجام پیش بینی شده مورد بررسی قرار گیرد.

صالحی ادامه داد: الیاف کربنی در داخل تولید نمی شود اما امیدواریم که صنعتگران ما به سمت تامین این کالا در داخل کشور بروند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در خصوص قرار دادن نام باران در قانون ویزای آمریکا هم گفت: این یک بد عهدی از سوی آمریکا بود که بعد از اعتراض ایران، آمریکا بازرگانان را از این قانون معاف کرد اما گردشگران و دانشمندان هنوز مشکل دارند.

در پایان صالحی درباره استقرار سامانه S300 در اطراف تاسیسات فردو نیز اظهار داشت: فردو نماد صنعت هسته ای ایران است ضمن آنکه دارای استحکامات کافی است اما از باب رساندن این پیام به بیرون که حفاظت از فردو برای یک امر حیاتی است مسلم است که نیروهای نظامی ما تمام توان خود را برای حفاظت از آن به کار خواهند بست.
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------