آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیشنهاد یک استاد دانشگاه پس از کشف ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش: فهرست اموال ۱۰۰ روحانی مشهور و آقازاده های شان را منتشر کنید

یک استاد دانشگاه با انتشار توئیتی به حواشی ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت…

كابوس امضا در خواب دلواپسان



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,دلواپسان


كم كم به پاييز نزديك مي‌شويم و برگريزان آغاز خواهد شد اما ظاهرا اين فصل يك ويژگي ديگر هم دارد كه آن هم بيدار شدن اخلاق در وجود برخي دلواپسان است. اولين مشخصه بارز اين تغيير در نامه سعيد مرتضوي بود كه از عملكرد ۷ سال پيش خود كه منجر به شهادت ۳ جوان شد، عذرخواهي كرد و مورد ديگرش هم اعتراف به ناكامي دلواپسان بود كه جواد كريمي قدوسي نماينده دلواپس مشهد آن را اعلام كرد.

آنچه بر پايداري گذشت
جبهه پايداري فعاليت خود را آنچنان كه از عملكردهايش مشخص است بر پايه مثلث دولت، اصلاحات و اعتدال تعيين كرده است و ابايي ندارد كه درباره اين سه ضلع هر آنچه به مذاق خودش خوش مي‌آيد را بگويد و ترويج دهد اما اينكه تا چه اندازه در اين مسير موفق بوده است بايد اذعان داشت كه نتيجه اين تلاش‌ها جز «تقریبا هيچ» نبوده است. آغاز اين ناكامي‌ها را شايد بايد در پيش از انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم يعني سال ۹۲ دانست كه حمايت اين تشكل از دولت دهم و برخورد آنها به منتقدان رئيس‌جمهور وقت سبب رويگرداني جامعه از آنها شد. پس از آن هم روحاني با شعار تدبير و اميد پاي در عرصه فعاليت گذاشت و از همان ابتدا دلواپسي‌ها را خط قرمز خود و دولتش ناميد. بنابراين جامعه هم پذيراي اين گفتمان و از ساير گفتمان‌ها به ويژه دلواپسي، رويگردان شد كه نتيجه آن در انتخابات اسفند ۹۴ يعني انتخابات مجلس عيان‌ شد و مجلسي با حضور دلواپساني كمتر از انگشتان دست تشكيل شد. لذا طبيعي است در اين مجلس عرصه براي هجمه به دولت فراهم نيست و دلواپسان بر خلاف مجلس قبل بايد مطيع ساير نمايندگان باشند.

اعتراف تلخ كريمي قدوسي براي پايداري‌ها
از ويژگي‌هاي ديگر پايداري‌ها اصرار آنها بر مواضع خود است، اما اين روزها چنان از قدرت آنها كاسته شده كه مجبور شده‌اند در فصل اعتراف به بيان حقيقت بپردازند. البته اين كمرنگ شدن قدرت آنها تنها در بهارستان نيست، چرا كه رهبر سياسي آنها يعني آيت ا... مصباح يزدي هم به تدريج از دايره تصميم‌سازان اردوگاه اصولگرايي خارج شده و به صراحت اعلام مي‌شود او نقشي درانتخابات ۹۶ ندارد! اكنون بايد به اظهارات كريمي قدوسي يادگاري جبهه پايداري در مجلس دهم كه در سايت دانا منتشر شد، توجه شود كه چنين است: جواد كريمي قدوسي، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در سلسله همايش‌هاي بصيرتي خط ۵۷ گفت: مجلس خبرگان رهبري سه نفر را مامور كرد، از جمله حجت الاسلام رئيسي كه به آقاي روحاني تذكر دهند چرا مواضع ايشان با رهبري در تضاد است؟ وي در پاسخ به علت عدم استيضاح رئيس‌جمهور در يك سال باقيمانده گفت: «براي سوال از رئيس‌جمهور ۷۵ امضا لازم است اما من در مجلس حداكثر مي‌توانم ۱۲ امضا جمع كنم و ديد من از مجلس اين است كه چنين امكاني وجود ندارد.» همين اعتراف صادقانه در دل خود اخبار زيادي دارد.

پروژه تفرقه در پشت پرده يك اعتراف
در اظهارات منتشر شده به نقل از كريمي قدوسي اين نكته آشكار است که آنچه بيان شده در راستاي همان پروژه تفرقه‌افكني در جامعه روحانيت است. از چندي قبل مشخص شد كه جامعه روحانيت مبارز محور فعاليت اصولگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري است و همان طور كه اشاره شد مصباح يزدي جايگاهي در اين‌سازو كار ندارد. طبيعي است كه شاگردان آیت‌ا... مصباح از نقش برجسته جامعه روحانيت و حذف يا كمرنگ شدن نقش خود ناراضي باشند. بنابراين روزي اقدام به تضعيف ناطق نوري مي‌كنند و روز ديگر كريمي قدوسي سعي مي‌كند حجت‌الاسلام رئيسي را در مقابل حسن روحاني رئيس‌جمهور كه او هم عضو جامعه روحانيت است قرار دهد تا به اين نحو تنش و اختلاف دروني در جامعه روحانيت را القا كند.

مظلوم‌نمايي مي‌كنيم، محبوب شويم
از سوي ديگر نبايد نسبت به پروژه مظلوم نمايي جبهه پايداري دراظهارات كريمي قدوسي بي‌توجه بود. نزديك‌ترين شخصيت مطرح به جبهه پايداري كه احتمال كانديداتوري درانتخابات ۹۶ را دارد، سعيد جليلي است كه مصباح يزدي علاقه زيادي به او دارد. مصباح يزدي در سال‌هاي گذشته اعتبار خود را براي حمايت از احمدي‌نژاد هزينه كرد كه در بخش پاياني آن دولت متوجه ايرادات شد؛ بنابراين حمايت از جليلي را در دستور كار قرار داد اما بر خلاف سال‌هاي قبل كه حمايت خود از احمدي‌نژاد را علني كرده بود اين بار سعي كرد تا در نهان به حمايت از جليلي بپردازد تا شايد اگر اعضاي جبهه پايداري به ائتلاف با ديگر اصولگراياني رسيدند كه مطيع تصميم جامعه روحانيت هستند، منزوي نشود. بنابراين اكنون كريمي قدوسي اذعان دارد كه تنها توانايي جلب ۱۲ راي را دارد تا نشان دهد جريان اصولگرايي در مقابل دولت دچار مشكل شده است تا از اين طريق بتواند نظر ساير اصولگرايان را به سمت اعضاي جبهه پايداري منهاي مصباح يزدي جلب كند تا حداقل به پايان عمر سياسي خود نرسد كه البته اين چرخش براي اعضاي جبهه پايداري عجيب نيست و فلسفه تشكيل اين تشكل هم بر پايه همين چرخش بود.

در نهايت
در نهايت كريمي قدوسي كه روزي ذره‌اي انتقاد به قدرت نداشتن جبهه پايداري را بر نمي‌تابيد امروز اعتراف مي‌كند قدرت هم طيفان و همفكران او در حد تنها ۱۲ امضاست تا بتوانند از رئيس‌جمهور سوال بپرسند. اين اعترافات البته يك نكته مثبتي هم در دل خود دارد، يعني طيف پايداري كه سال‌ها خود را برتر از جريانات ديگر اصولگرايي مي‌دانست اكنون با اعتراف به عدم توانايي در جمع آوري امضا اين منش را در اردوگاه اصولگرايي ترويج مي‌كند كه مي‌توان به ضعف‌ها و شكست‌ها اعتراف كرد تا محبوبيت از دست رفته به واسطه اين صداقت، حتي اگر ظاهري هم باشد، به اين اردوگاه بازگردد.
 

اخبار  سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------