آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

ملاقات اضطراری در ولنجک



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سعید مرتضوی

سعید مرتضوی، دادستان برکنار‌شده تهران، که این روزها‌ یک پای ثابت دادگاه‌های کهریزک و تأمین اجتماعی است، بعد از انتشار نامه اعلام شرمندگی و تأسف از رخداد جنایت کهریزک که واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته، دیروز، (چهارشنبه) در خیابان مقدس‌اردبیلی‌شادآور به دفتر محمود احمدی‌نژاد واقع در ولنجک سر زده و چند ساعتی را آنجا گذرانده است.

به گزارش وقایع‌اتفاقیه ، حضور سعید مرتضوی از صبح روز چهارشنبه تا حدود ساعت سه بعد‌از‌ظهر در دفتر محمود احمدی‌نژاد، سؤالات بسیاری را در ذهن ایجاد می‌کند. اگرچه حضور مرتضوی در دفتر رئیس دولت سابق با پیشینه حمایت احمدی‌نژاد و اعطای مدیریت تأمین اجتماعی در روزهای بحران بعد از برکناری و ماجرای کهریزک، دور از انتظار نیست اما بعد از انتشار نامه‌ وی به دادگاه قربانیان کهریزک کمی سؤال‌برانگیز به نظر می‌رسد.

 

بااین‌حال عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد، در پاسخ به پرسش «وقایع‌اتفاقیه» در مورد دلایل حضور سعید مرتضوی در دفتر محمود احمدی‌نژاد در ولنجک، این حضور را رد کرد و افزود: محمود احمدی‌نژاد درحال‌حاضر در استان گلستان و شهر گرگان به سر می‌برد. او بااین‌حال طرح حضور مرتضوی در دفتر محمود احمدی‌نژاد بعد از ماجرای نامه‌ عذرخواهی او از قربانیان کهریزک را شیطنت و دروغ رسانه‌ای عنوان کرد و تصاویر واضح و مستند حضور دادستان سابق در دفتر محمود احمدی‌نژاد را فاقد ارزش دانست. این درحالی است که تصاویر روزنامه‌ «وقایع‌اتفاقیه» نشان‌ می‌دهد سعید مرتضوی با خودروی «سفید‌رنگ» «هیوندای- سوناتا» با «شماره رند» و مشخص آن که در تصاویر دیگری مالکیت آن به آقای مرتضوی مسلم شده است، به دفتر محمود احمدی‌نژاد رفته و چند ساعتی نیز در آنجا توقف داشته است.

 

نامه عذرخواهی و شرمندگی سعید مرتضوی اگرچه تلاشی برای فرار رو به جلو از احتمال رأی سنگین صادره، ارزیابی شده و خانواده قربانیان حادثه غم‌انگیز کهریزک صراحتا از نبخشیدن خود حرف زده و خواهان برخورد قضائی هستند، اما این نامه بخشش با استقبال برخی از چهره‌های سیاسی نیز مواجه شده است و برخی ضمن استقبال از این اعتراف، از دادستان برکنار‌شده تهران ‌خواسته‌اند درباره ماجرای قتل زهرا کاظمی و همین‌طور سعید پوراندرزجانی و دیگرانی که طی سال‌های قضاوت مرتضوی در مسند دادستانی تهران، آسیب دیده‌اند نیز اظهار‌نظر کند.


شریعتمداری: نامه مرتضوی شایسته تقدیر است
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، که از حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد و سعید مرتضوی در زمان زمامداری آنها بوده، روز گذشته در یادداشتی به نامه عذرخواهی سعید مرتضوی اشاره کرد و آن را «قابل تقدیر» دانسته است.

 

او در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: «روز یکشنبه هفته جاری سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، در جریان فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس و هیئت قضات شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر از خانواده‌های امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی، سه متهم به آشوب‌آفرینی در فتنه 88، که در زندان کهریزک جان باخته بودند، عذرخواهی کرد. پوزش مرتضوی به‌خاطر اعزام سه متهم یاد شده به بازداشتگاه کهریزک و فوت آنها به علت شرایط نامناسب این زندان و بی‌توجهی مسئولان کهریزک بود؛ رخدادی که رهبر معظم انقلاب از آن با‌عنوان جنایت یاد کرده و دستور تعطیلی هر چه سریع‌تر این بازداشتگاه را صادر کرده بودند.» او همچنین تأکید کرده است: «اقدام درخور‌تقدیر مرتضوی، این انتظار قانونی، شرعی و منطقی را به‌دنبال دارد که سران و اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 نیز که برخی از آنان مصداق بی‌چون و چرای مفسد فی‌الارض هستند، از مردم به خاطر جنایت‌های شرم‌آوری که مرتکب شده‌اند، عذرخواهی کنند، اگرچه پوزش آنها نمی‌تواند و نباید مانع از مجازات قانونی آنان باشد.

 

خودداری سران و اصحاب فتنه 88 از عذرخواهی درحالی است که صدها سند غیرقابل انکار از عامدانه‌بودن جنایاتی که مرتکب شده‌اند، حکایت می‌کند و کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که آنان تحت مدیریت مستقیم مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس دست به جنایت زده‌اند؛ برخلاف مرتضوی که اقدام وی غیرعامدانه بوده است.» یادداشت قابل تأمل شریعتمداری که عمدتا و طبق تجربه از تبعات احتمالی آینده نامه مرتضوی و تسری آن به دیگر رویدادها خبر می‌دهد، درحالی نوشته شده است که پیشتر سعید مرتضوی منکر هرگونه دخالت در ماجرای کهریزک شده بود و کیهان و دیگر رسانه‌های همسو در قبال اقدامات وی سکوت کرده بودند.


علی مطهری: قتل زهرا کاظمی را روشن کنید
بااین‌حال علی مطهری که عمدتا درباره این‌گونه رویدادهای صراحت مختص به خودش را دارد، از انتشار نامه سعید مرتضوی استقبال کرده اما از وی خواسته است حالا که چنین نامه‌ای نوشته و در آن خطای خود در ماجرای جنایت کهریزک را پذیرفته، درباره قتل زهرا کاظمی نیز اظهارنظر کرده و ابهام از این پرونده جنجالی را بزداید. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه عذرخواهی سعید مرتضوی درباره وقایع بازداشتگاه کهریزک گفت: مرتضوی در این نامه خطای خود را پذیرفته و با به‌ کاربردن عنوان «شهید» برای کشته‌شدگان کهریزک، درواقع معترضان سال 88 را محق دانسته است. علی مطهری به ایسنا گفته که نامه آقای مرتضوی در مجموع یک کار مثبت بود و خوب است نامه‌ای هم درباره ماجرای زهرا کاظمی بنویسد و موضوع را روشن کند.

 

وی در ادامه گفت: اینکه ایشان سه جوان مرحوم روح‌الامینی، کامرانی و جوادی‌فر را «شهید» نامیده است، نشان می‌دهد اعتراض مدنی را در جمهوری اسلامی ایران به رسمیت می‌شناسد و مانند برخی افراد نیست که معتقد هستند - اگرچه به زبان نمی‌آورند - اساسا در جمهوری اسلامی ایران خطایی رخ نمی‌دهد و کسی هم حق اعتراض ندارد و هر معترضی را ضدنظام و حتی ضداسلام و ولایت معرفی می‌کنند. مطهری تصریح کرد: این هم یک نقطه مثبت در نامه ایشان بود و حتی می‌توان از تعبیر «شهید» نتیجه  گرفت که آقای مرتضوی، معترضان سال ۸۸ را محق می‌داند اما به نظر من بیش از آنکه آقای مرتضوی به‌عنوان مسئول خطاهای خود مجرم است، کسانی که چیزی به نام مرتضوی را ساختند و از او حمایت کردند مجرم هستند. وقتی شما به جوانی کم‌تجربه آن همه اختیارات بدهید که هر نشریه‌ای را که خواست تعطیل کند و هر رفتاری با متهمان داشته باشد، خودبه‌خود سرکش می‌شود و این طبیعت انسان است. نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه هر جا تمرکز قدرت بدون نظارت ایجاد شود و منتقدان سرکوب شوند، فساد به‌وجود می‌آید، گفت: افرادی از آقای مرتضوی که به‌دنبال قدرت بود به‌عنوان ابزار دست استفاده کردند و در پشت سر او پنهان شدند که به نظر من پرونده آنها هم باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

وی تأکید کرد: مسئله‌ای که برای من حل نشده است، حمایت عجیب آقای احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهوری از آقای مرتضوی است که با علم به تخلفات و خطاهای ایشان، تا این‌ حد از او حمایت کرد تا آنجایی که حاضر شد وزیر کارش به‌خاطر حمایت رئیس‌جمهوری از آقای مرتضوی برکنار شود و حادثه یکشنبه سیاه مجلس نهم در روز استیضاح وزیر کار رخ دهد، چراکه دلیل اصلی استیضاح وزیر کار دولت دهم، عزل‌نکردن آقای مرتضوی از ریاست سازمان تأمین اجتماعی بود، درحالی‌که طبق قانون و به‌ویژه رأی دیوان عدالت اداری، باید او را عزل می‌کرد. مطهری تصریح کرد: به‌هرحال اینها باید برای ما درس شود تا در آینده با اختیارات وسیع‌دادن به یک فرد موجب بدبختی خودش و افراد دیگر و آسیب اجتماعی نشویم.


علیرضا رحیمی: عذرخواهی مرتضوی، بخشی از یک برنامه جامع نانوشته است
همچنین علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس، نیز به ایلنا گفت: ترمیم خلأ سیاسی در کشور که به ‌دلیل انشقاق و افتراق ناشی از حوادث سال ۸۸ در جامعه ایجاد شد، نیاز به یک برنامه مشخص دارد که این عذرخواهی نیز بخشی از همین برنامه نانوشته است اما از آنجایی که روشنگری لازم در جامعه اتفاق نیفتاده و انگیزه‌های مرتضوی از نگارش این نامه نیز به افکار عمومی اعلام نشده است، اثربخشی لازم را نخواهد داشت. عضو فراکسیون امید در مجلس همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره انگیزه مرتضوی از استفاده از عنوان «شهید» برای جانباختگان حوادث سال ۸۸، خاطرنشان کرد: به‌هرحال تا زمانی که مرتضوی انگیزه‌های خود را مشخص‌تر بیان نکند، نمی‌توان اظهارنظر جدی کرد. درواقع مرتضوی باید با روشنگری بیشتری با افکار عمومی روبه‌رو شود و خطاب به خانواده‌های داغ‌دیده صریح‌تر اظهارنظر کند که از چه زمانی متوجه اشتباه‌ها شده‌اند و فهمیده‌اند این قربانیان «شهید» هستند. وی در پاسخ به پرسشی مبنی‌براینکه با توجه به صدور احکام سنگین حبس و حصر برای برخی از اصلاح‌طلبان به ‌دلیل مدعیاتی که امروز از سوی مرتضوی مورد پذیرش قرار گرفته است، آیا امکان جبران خسارت وجود خواهد داشت، گفت: طبیعتا مسئولان قضائی باید دراین‌باره پاسخگو باشند اما آنچه مسلم است، نامه مرتضوی منجربه تحیر و ابهام بیش‌ازپیش افکار عمومی شد. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------