آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

احمدی نژاد چگونه می خواهد به قدرت سیاسی بازگردد؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,احمدی نژاد

علاوه بر مخالفان از جمله مردم عادی و اصلاح طلبان احمدی نژاد رییس جمهوری پیشین با مخالفت و تضادهایی در درون اردوگاه خود یعنی اردوگاه اصولگرایان نیز مواجه شده است.

 سایت "المانیتور" با انتشار گزارشی به قلم "سعید جعفری پویا" روزنامه نگار با اشاره به تلاش احمدی نژاد برای بازگشت به قدرت می نویسد":"او سخت در تلاش برای بازگشت به صحنه سیاست است تلاشی بیش تر از همیشه. او می داند که در این مسیر با چالش های زیادی روبروست. مخالفت ها علیه او تنها در میان بسیاری از مردم واصلاح طلبان نیست بلکه او با مخالفت بسیاری از جانب چهره های اصوگرایان نیز مواجه است. آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد نظر خود را به عنوان یکی از اصلی ترین رهبران اصولگرایان درباره احمدی نژاد مشخص و اعلام کرده است:"آقای احمدی نژّاد فردی است که گمراه شد و دوره او به پایان رسید. او  یک جنبش نیست او در برابر ولایت فقیه ایستاده بود و سقوط کرد".

به گزارش خرداد، این سایت در ادامه اشاره می کند که هر چند که او بعدا این گفته ها را تکذیب کرد اما حسین شریعتمداری سردبیر روزنامه دلواپس کیهان نیز به شدت در ماه های اخیر به احمدی نژاد تاخته است. او در جمع دانشجویان در دهم سپتامبر گفته بود:"اگر بخواهم به احمدی نژاد نمره دهم نمره بسیار کمی را می دهم. او در طول 11 روز در سال 2011 میلادی در مقابل مقام عالی رهبری ایستاد. زمانی که حزب اللهی ها این موضوع را می بینند دیگر نمی خواهند به او رای دهند. من فکر می کنم بعید است که شورای نگهبان نیز صلاحیت او را تایید کند".

جعفری پویا در ادامه می نویسد:"گذشته از رادیکال ها برخی از چهره های معتدل در اردوگاه اصولگرایان نیز از رییس جمهوری سابق انتقاد کرده اند از جمله غلامرضا مصباحی مقدم که از روحانیون بلندپایه محافظه کار است و گفته است که احمدی نژاد فاقد صلاحیت های لازم برای بازگشت به قدرت است. او می گوید که احمدی نژاد وجهه خود را در میان بسیاری از چهره های برجسته از بین برده و به حاشیه رانده شده است".

در ادامه این گزارش می آید:"با این حال، به نظر می رسد که احمدی نزاد روز به روز فعال تر می شود و بر حجم حج سفرهای استانی خود و سخنرانی هایش علیه روحانی می افزاید. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفته است که به احمدی نژاد هشدار داده شده که راه اندازی کارزار سیاسی پیش از آغاز قانونی دوران مبارزات انتخاباتی غیر قانونی است و او برای برگزاری تجمعات به مجوز نیاز دارد.

جعفری پویا در ادامه این پرسش را مطرح می کند که چگونه است که فردی که با تکیه بر پشتیبانی اصولگرایان در دو دوره انتخابات ریاست جمهروی موفق به کسب قدرت شد اکنون مورد انتقاد صریح از جانب اصولگرایان هم اردوگاهی خود قرار گرفته است؟

"صادق زیباکلام" استاد دانشگاه تهران در این باره به المانیتور می گوید:"او می داند که تنها کسی است که می تواند روحانی را به چالش بکشد. او می داند که اصولگرایان هیچ نامزد دیگری جز او را ندارند. سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف در انتخابات قبلی در مقابل روحانی شکست خوردند. آنان توانایی رقابت در برابر روحانی را ندارند. احمدی نژاد امیدوار است با نزدیکی به انتخابات 2017 میلادی بتواند اصولگرایان را متقاعد به حمایت از خود کند".

در بخش دیگری از این گزارش اشاره می شود که فراتر از مخالفت اصولگرایان موضوع چالش رد صلاحیت احتمالی نیز پیش روی احمدی نژاد قرار دارد و در این باره به پیام اخیر "احمد توکلی" نماینده پیشین محافظه کار مجلس اشاره می شود که نوشته بود دلایل شرعی و قانونی کافی برای رد صلاحیت احمدی نژاد وجود دارد.

"سعید لیلاز" تحلیلگر در مصاحبه با المانیتور می گوید:"ما امیدواریم که احمدی نژاد و هر نامزد دیگری تایید صلاحیت شود چرا که اساسا با رد صلاحیت نامزدها مخالفیم. از طرف معتقدم که حضور احمدی نژاد باعث ایجاد اختلاف بیش تر در درون اردوگاه اصولگرایان می شود و آنان شانس اجماع بر سر یک نامزد واحد را از دست می دهند و از سوی دیگر به تقویت موضع اصلاح طلبان و روحانی خواهد انجامید".

این سایت در ادامه اشاره می کند که اکنون اصولگرایان با فقدان چهره ای قدرتمند و تازه برای نامزدی در انتخابات مواجه هستند و اکثر نامزدهای آنان در برابر روحانی شکست خورده اند و به نظر هم نمی رسد که علی لاریجانی رییس مجلس که روابط خوبی  با روحانی دارد قصد داشته باشد در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو او را به چالش بکشد.

جعفری پویا در ادامه می نویسد:"ممکن است مشکل اصلی اصولگرایان با احمدی نژاد به دلیل اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر او باشد مردی که اعتقادات مذهبی خاصی که داشت مورد انتقادات شدید اعضای سنتی تر اردوگاه اصولگرایان بود. شریعتمداری نیز در این باره اشاره کرده بود که اختلاف احمدی نژاد با  مقام عالی رهبری نیز بر سر رحمی مشایی بود که احمدی نژاد مصرانه خواستار حفظ او در منصبش برخلاف نظر مقام رهبری بود".

در بخش پایانی این گزارش آمده است:"علیرغم همه این موارد احمدی نژاد از هدف خود برای بازگشت به قدرت سیاسی عقب نشینی نکرده است به ویژه آن که برخی محافل می گویند که او در جمع دانش آموزان گفته است که روحانی به دلیل افزایش فشار افکار عمومی و ناکارآمدی پیش از ماه مه مجبور به استعفا خواهد شد. در حال حاضر مشخص نیست که ایا اصولگرایان حاضر به پذیرش شکست دیگری در برابر روحانی می شوند یا آن که آمده هستند در برابر احمدی نژاد تسلیم شوند و چالش های ایجاد شده از سوی او را بپذیرند. شاید هم پیش بینی احمدی نژاد درست از اب درآید و روحانی در انتخابات مه 2017 میلادی نامزد نباشد".

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------