اصولگرایان کاندیدای دقیقه نودی‌ندارند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اصولگرایان

کاندیدایی که به زعم خود می‌توانست به رقیب جدی حسن روحانی درسال ۹۶ تبدیل شود، در نامه‌ای اعلام کرد که نامزد ریاست جمهوری درسال آینده نخواهد شد. مشاور وی نیز اعلام کرد که احمدی نژاد حتی درانتخابات شورای شهر نیز برنامه‌ای برای سامان دادن حامیان وطیف خود ندارد. به نظر می‌رسد روحانی بیش ازگذشته خود را رئیس‌جمهور دو دوره‌ای می‌بیند. هرچند که در رقابت با محمود احمدی نژاد برگ برنده‌هایی همچون برجام را دارد اما به نظر می‌رسد اصولگرایان روی شخص دیگری به وحدت خواهند رسید.

برای بررسی وضعیت اصولگرایان درپسااحمدی‌نژاد در انتخابات ۹۶ با ناصر ایمانی به‌گفت‌وگوی کوتاهی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

 

نهی احمدی نژاد از شرکت درانتخابات سال آینده چه تاثیری بر نگرش اصولگریان در انتخابات سال آینده دارد؟ 

این نهی، اردوگاه اصولگرایان را با انسجام بیشتری رو به‌روخواهد کرد؛ زیرا یکی از دو قطبی‌های انتخابات آتی کاندیداتوری احمدی‌نژاد بود. آمدن احمدی نژاد دو قطبی‌های زیادی را ایجاد می‌کرد. دو قطبی بین ملت و ملت، دو قطبی ملت و حاکمیت و دو قطبی میان نیروهای سیاسی وفادار به انقلاب با آمدن وی به صحنه انتخابات ایجاد می‌شد. این نهی هر گونه شک وشبهه را از بین برد. بنابراین بخشی از نیروهای طرفدار آقای احمدی نژاد که درداخل جناح اصولگرا یان هستند، تکلیفشان معلوم شد که احمدی نژاد نخواهد آمد و قاعدتا یکی دیگر ازگزینه‌های اصولگرایان را برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب خواهندکرد و این موجب انسجام اصولگرایان درانتخابات سال آینده خواهد شد.

 

اخباری درباره تحرکات اصلاح‌طلب در انتخابات در رسانه‌ها دیده می‌شود. به چه علت خبری از جناح اصولگرا البته به غیر از تحرکات حزب موتلفه دیده نمی‌شود؟

 در حال حاضر اصولگرایان درمحافل داخلی خود درحال رایزنی هستند تا بتوانند مانند سال ۹۴ به انسجام داخلی دست یابند. آنها تا امروز قاعدتا به وحدت نرسیده‌اند اما طیف‌های اصولگرا به فعالیت سیاسی خود ادامه می‌دهند و گزینه‌های خود را زیر نظر دارند و این به معنی آن نیست که حزب موتلفه‌ یا جبهه ایثارگرایان قصد دارند به صورت جدا گانه درانتخابات شرکت‌کنند، بلکه به دنبال وحدت هستند.

 

حزب موتلفه ازگزینه‌های ۱۸ گانه این حزب ونزدیکان احمدی نژاد ازکاندیداتوری سعید جلیلی و یا بخشی از اصولگرایان ازکاندیداتوری محمد باقر قالیباف درانتخابات سال آتی سخن می‌گویند. ممکن است این افراد گزینه‌های اصولگرایان درانتخابات آتی باشند؟ 

 این گزینه‌ها درحدگمانه زنی رسانه‌ای است و هیچ کدام از این گزینه‌ها قطعیت ندارند. اصولگرایان در مرحله ابتدایی، باید راهبردهای خود را در انتخابات۹۶ مشخص کنند و بعد متناسب با این راهبرد‌ها به سراغ کاندیدا بروند. حتی ممکن است در آن راهبرد‌ها به هیچ کدام از کاندیدای مطرح شده نرسند.

 

آیا درصورت کاندیداتوری سعید جلیلی رقابت جدی را در انتخابات سال آینده مشاهده نخواهیم کرد؟ 

رقابت جدی نه، ولی ممکن است به نوعی دوگانگی درانتخابات آتی را شاهد باشیم. اما اصولگرایان نیز توجه دارند که فضا درانتخابات آتی دو قطبی نشود. دو قطبی نشدن بسیار مهم است. رسانه‌های اصلاح‌طلب درچند ماه گذشته به دنبال دو قطبی کردن انتخابات آتی بودند؛ زیرا راهبرد آنها این بود که درفضای دو قطبی پرواز کنند. اصولگرایان از فضای دوقطبی پرهیز دارند. هرکاندیدایی که فضا را دو قطبی کند مد نظر اصولگرایان نخواهد بود.

 

پس اصولگرایان درسال آتی رقیبی برای روحانی ندارند؟ 

مساله رقابت با دوقطبی‌شدن انتخابات تفاوت دارد. درانتخابات۸۸ فضا دو قطبی شد ولی در انتخابات۹۲ فضای رقابت به وجود آمد. دو قطبی یعنی فضای دیو و دلبری توام با احساسات شدید به وجود آید، ولی رقابت یک فضای سالم است و در این فضا دشمنی ورزیدن وجود نداشت.

 

اصولگرایان از رقابتی شدن انتخابات استقبال می‌کنند؟ 

اصولگرایان از رقابتی شدن انتخابات استقبال می‌کنند. رقابت مفید است و جریان اصلاح‌طلب دوست ندارد فضا رقابتی شود و از رقابت واهمه دارد. اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که فضا رقابتی نشود، چون اگر این طور بود ازکاندیدای غیر از احمدی نژاد نیز حمایت می‌کردند. درصورتی که بعد از اعلام کناره‌گیری احمدی‌نژاد گزینه دیگری در رسانه‌های اصلاح‌طلب از سوی اصولگریان مطرح نمی‌شود. اصلاح‌طلبان باید از کاندیدای اصولگرایان حمایت کنند تا آنها نیز به میدان رقابت با روحانی وارد شوند و از این نظر رقابت‌های خوبی به وجود آید وسطح دانش سیاسی مردم نیز از این طریق افزایش یابد. تخریب نباید در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار داشته باشد.

 

پس ترس از تخریب کاندیداتوری اصولگرایان است که آنها کاندیدای مدنظر خود را معرفی نمی‌کنند؟ 

نه این طور نیست. احتمال اینکه کاندیدای اصولگرایان زودتر هم مشخص شود وجود دارد. معرفی کاندیدای اصولگران برای رقابت با روحانی دقیقه نودی نیست.

 

  اخبار  سیاسی  -  آرمان   

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------