آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

سنجش عیار امیدی‌ها



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سنجش عیار امیدی‌ها

امروز اشخاصی جامه وکالت مردم تهران را به تن کرده و بر کرسی‌های سبزرنگ بهارستان نشسته اند که زمانی در زمره بازماندگانِ غربالِ اصلاح طلبان شاخص و سرشناس به شمار می‌رفتند..

چهره‌هایی کم ترشناخته شده یا به کل ناشناخته که حتی با بهره گیری از سرویس‌های جستجوگر در فضای مجازی نیز نام و نشانی از آن‌ها یافت نمی‌شد. با این حال سران اصلاحات به دلیل عاری بودن چنته‌هایشان از کاندیداهای مطرح و همینطور به خاطر ممانعت از ناامیدی مردم و تکرار مجلس نهمی‌دیگر ناگزیر به روی آوردن به این بازماندگان برای انتخابات هفتم اسفندماه شدند و اسامی‌آن‌ها را به عنوان منتخبان پایتخت نشینان در لیست امید تهران نگاشتند و حتی از سر اضطرار نام چهره‌هایی از جریان اصولگرایی را هم در این فهرست گنجاندند. پس از این اتفاق، سران اصلاحات به مردم و بخصوص پایتخت‌نشینان اطمینان خاطر بخشیدند که افراد حاضر در لیست امید تهران در عین ناشناخته بودن، از کارنامه عملکرد سیاسی، علمی‌و فرهنگی بسیار خوبی برخوردارند.

 

به هر روی هفتم اسفندماه 94 بود که پایتخت‌نشینان، به اتفاق، متاثر از توصیه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و بر مبنای اعتمادی به قدمت طول عمر انقلاب اسلامی‌‌به جریان اصلاحات، اسامی‌مندرج در فهرست امید را در برگه‌های رای خود به رشته تحریر درآوردند. این حرکت جمعی مردم تهران علاوه بر آفریدن یک شگفتی و حماسه و همینطور برانگیختن عصبانیت و تعجب اصولگرایان، موجب شد تا یکایک نفرات حاضر در لیست امید، امروز بتوانند کرسی‌های خانه ملت را تصاحب کنند.

 

در هشتم خرداد ماه سال جاری، با به صدا درآمدن زنگ آغاز به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی‌انتظارها برآن بود تا وکلای ناشناخته مردم تهران پاسخ اعتماد پایتخت‌نشینان را با عملکردشان در خانه ملت بدهند و مدرس وار به دفاع از حقوق مردم بپردازند. اما بنا بر بررسی‌های انجام شده از سوی «آفتاب یزد» در بازه زمانی «هشتم خرداد ماه تا دهم شهریور ماه» گروهی از نمایندگان تهران همچنان در لاک مهجوریت خود فرو رفته و به گونه ای در صحن خانه ملت حضور یافته اند که بود و نبودشان تفاوتی در روال یک روز کاری مجلس ایجاد نکرده است و در خارج از بهارستان هم که به کل عطای نمایندگی را به لقایش بخشیده اند و هیچ اثری از آنها یافت نشده است همچون «داود محمدی»،«عبدالرضا‌هاشم‌زائی»، «غلامرضا حیدری»، «علی نوبخت»، «سیده فاطمه حسینی» و «محمدرضا بادامچی». اما برخی دیگر در سه ماه و سه روز نخست کاری شان تاحدودی توانسته اند به ایفای نقش نمایندگی‌شان بپردازند و اگر در صحن کم کاری داشته اند این نقصان خود را با ارتباط با رسانه‌ها و فعالیت در شبکه‌های مجازی پوشش دهند و بالعکس.

 

در خلال این 30 نفر محمود صادقی آنچنان خوش درخشید که همگام با روسفید کردن سران اصلاحات و رای دهندگان خود، ثابت کرد که جامه وکالت به قواره اش دوخته شده است. علاوه بر صادقی افرادی چون «مصطفی کواکبیان»، «علی مطهری» ، «الیاس حضرتی» و «محمد علی وکیلی»در داخل و خارج از بهارستان نیز حضوری فعال داشته اند. نکته جالب توجه آنجایی است که از میان 30 نماینده تهران در سه ماه نخست تشکیل مجلس تنها 7 نفر به ایراد نطق میان دستور پرداختند و 23 نفر به کل پشت تریبون قرار نگرفتند.

 

در خصوص تعداد تذکرات شفاهی و کتبی نیز باید خاطر نشان کرد که در بازه زمانی مذکور 6 نماینده از 30 وکلای ملت به کل میکروفن نمایندگی شان روشن نشده است. آفتاب یزد، در یک گزارش آماری و با واکاوی «تعداد نطق‌ها، تعداد تذکرات شفاهی و کتبی، تعداد مصاحبه‌ها از سه خبرگزاری مرجع ( ایلنا، ایسنا و ایرنا)، میزان فعالیت در شبکه‌های مجازی (توئیتر و اینستاگرام) و مشارکت در صحن» به بررسی عملکرد نمایندگان تهران که همگی برآمده از لیست امید بوده اند، پرداخته است. لازم به ذکر است طی روز‌های آینده آفتاب یزد به تحقیق درباره عملکرد نمایندگان سایر حوزه‌های انتخابیه می‌پردازد:

 

گروهی از نمایندگان تهران همچنان در لاک مهجوریت خود فرو رفته و به گونه ای در صحن خانه ملت حضور یافته اند که بود و نبودشان تفاوتی در روال یک روز کاری مجلس ایجاد نکرده است همچون «داود محمدی»،«عبدالرضا‌هاشم زائی»، «غلامرضا حیدری»، «علی نوبخت»، «سیده فاطمه حسینی» و «محمدرضا بادامچی».

 

«محمود صادقی»، «مصطفی کواکبیان»، «علی مطهری»، «الیاس حضرتی» و «محمد علی وکیلی» در داخل و خارج از بهارستان نیز حضوری فعال داشته اند. نکته جالب توجه آنجایی است که از میان 30 نماینده تهران در 3 ماه نخست تشکیل مجلس تنها 7 نفر به ایراد نطق میان دستور پرداختند و 23 نفر به کل پشت تریبون قرار نگرفتند. در خصوص تعداد تذکرات شفاهی و کتبی نیز باید خاطر‌نشان کرد که در بازه زمانی مذکور 6 نماینده از 30 وکلای ملت به کل میکروفن نمایندگی شان روشن نشده است

 

ملاحظات: *تمامی‌بررسی‌های انجام شده در بازه زمانی هشتم خرداد ماه تا دهم شهریور ماه صورت گرفته است.

 

*برای بررسی میزان حضور نمایندگان مردم تهران در شبکه‌های مجازی دو شبکه اجتماعی توئیتر و اینستاگرام انتخاب شده است.

 

*محمدرضا عارف و الیاس حضرتی گرچه حضوری پررنگ در مجلس و رسانه‌ها نداشته‌اند اما آنها سخنرانی‌ها و نطق‌های رسمی‌و عمومی‌بسیاری در این بازه زمانی داشته و کمبود‌های فوق را جبران کرده اند.

 

* محمدعلی وکیلی علاوه بر موارد ذکر شده در جدول حضور فعالی در روزنامه منتسب به خود دارد

 

*محمود صادقی از 8 خرداد تا 10 شهریور 174 پیام توئیتری گذاشته است از همین روی وی به عنوان شاخصی برای فعالیت افراد در شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شد.

 

  اخبار  سیاسی  - آفتاب یزد/ مریم علیزاده منصوری 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------