آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

سخنگوی وزارت خارجه : عربستان به ما بدهکار است/ آزادی هودفر ربطی به مذاکره ظریف و همتایش نداشت



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سخنگوی وزارت خارجه :

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به حصول پیشرفت‌هایی در مذاکرات کارشناسی ایران و کانادا درباره از سرگیری روابط تهران و اتاوا، گفت: البته برخی موانع سیاسی و حقوقی باقیمانده و قرار است مذاکرات ادامه یابد.

 بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان عصر چهارشنبه 14 مهر ماه ضمن بازدید از خبرگزاری فارس و دیدار با مدیرعامل و دیگر مدیران این مجموعه، از نزدیک از بخش‌های مختلف خبرگزاری فارس دیدن کرد.

 

وی در پایان این بازدید در گفت‌وگو با  فارس، به سؤالات مطرح شده درباره مناسبات ایران و کانادا، آزادی هما هودفر، انتخابات آمریکا، گفت‌وگوهای حقوق بشری با اروپا، روابط تهران و ریاض پاسخ داد.

 

وی در این گفت‌وگو با اشاره به مذاکرات کارشناسی و دیدار وزرای خارجه ایران و کانادا اظهار می‌دارد که پیشرفت‌هایی در مذاکرات کارشناسی ایران و کانادا حاصل شده و البته برخی موانع سیاسی و حقوقی باقیمانده و می‌افزاید: حسن نیت از سوی طرفین نسبت به ادامه مذاکرات وجود دارد تا دو طرف بتوانند گام‌های بیشتری را بردارند و قرار است مذاکرات ادامه یابد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان می‌کند که آزادی هودفر در راستای اقدامات انسان‌دوستانه و با قید وثیقه صورت گرفته و این اقدام ربطی به مذاکره آقای ظریف و همتای کانادایی نداشت.

 

قاسمی در این گفت‌وگو با بیان اینکه عربستان به ما در قضیه منا و به ویژه حج بدهکار است و خیلی بد عمل کرد، بر این باور است که اتخاذ مواضع از سوی ایران در قبال مواضع منفی عربستان همواره متوازن، به موقع و دقیق بوده است.

 

همراهی سودان، امارات و بحرین با عربستان پس از قطع روابط ریاض - تهران نیز از دیگر مواردی بود که قاسمی در این گفت‌‌وگو به آن پرداخت.

 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد که فعلا گام عملی برای تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران برداشته نشده و عنوان می‌کند: باید صبر کنیم ببینم روند امور به چه سمتی می‌رود.

 

قاسمی همچنین گفت که ایران مذاکرات جدیدی را با اروپا در بحث حقوق بشر آغاز نکرده‌ است و در عین حال یادآور شد: ما مشکلی برای سخن گفتن و باز کردن مسائل حقوق بشر نداریم. چون احساس ما این است که در مبانی اسلامی ما ریشه‌های حقوق بشر و حقوق بشر اسلامی به قدری قوی است که می‌توانیم در آن خصوص صحبت کرده و از آن مبانی دفاع کنیم.

 

وی همچنین می‌گوید که پیش‌بینی انتخابات آمریکا از الان ممکن نیست و تحولات خاورمیانه، جهان عرب و اسلام و حتی تحولات اروپا بر انتخابات آمریکا اثرگذار است و می‌تواند تعیین کننده باشد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که چرا آقای ظریف در مجلس عصبانی شد؟ گفت: آقای ظریف عصبانی نبود. ایشان از همکاران زحمتکش خود دفاع جدی داشت و این جدیت را با بیانات محکمی ارائه کرد.

 

مشروح گفت‌وگوی فارس با سخنگوی وزارت خارجه در یکصد و هفدهمین روز از انتصابش به این سمت را در زیر می‌خوانید.

 

* روابط ایران و کانادا در گذر زمان

دهمین سخنگوی وزارت خارجه در این گفت‌وگو به تشریح مناسبات تهران و اتاوا در گذر زمان پرداخت و درباره قطع مناسبات دو کشور با بیان اینکه روابط دو کشور اصولا از بعد از انقلاب شکننده بود، خاطرنشان کرد: از بعد از انقلاب در مقاطع مختلفی بین دو کشور مشکلاتی پیش آمد و روابط دستخوش فراز و نشیب شد.

 

قاسمی ادامه داد: در ابتدای انقلاب تعدادی از گروگان‌های آمریکایی که توانسته بودند از سفارت آمریکا فرار کنند، در منزل سفیر وقت کانادا پنهان و تحت پوشش اتباع کانادایی از ایران خارج شدند که این موضوع بر روند روابط اثر گذاشت. در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی روابط تا حدی ترمیم شد و روابط همچنان در سطح سفیر برقرار بود و در دوران دولت بعد مشکلات چندانی وجود نداشت و بعد از آن در حدود 10سال سفارت ایران در سطح کارداران موقت اداره شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال یادآور شد: البته من نیز تحت شرایط خاص که وضعیت نامطلوبی در آنجا وجود داشت به اتاوا رفتم که سفارت را جمع و جور کنم، قابل ذکر است قبل از من نیز چند نفر برای اعزام به کانادا معرفی شده بودند که درخواست آگرمان آنها مورد پذیرش دولت کانادا قرار نگرفت.

 

وی با اشاره به حوادثی که منجر به قطع روابط تهران و اتاوا در شهریور1391 شد، اظهار داشت: دولت سابق کانادا در دوران نخست‌وزیری استفان هارپر به صورت یکجانبه و یک طرفه و تحت تاثیر رژیم صهیونیستی روابط با ایران را قطع کرد و از آن مقطع رابطه‌ای با اتاوا نداشتیم و نهایتا ارتباطمان قطع و خدمات کنسولی برای ایرانی‌ها متوقف شد و پس از آن دفتری در تهران برای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم کانادا ایجاد شد و از دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن نیز خواستیم که برای ارائه خدمات کنسولی کمک‌های لازم را انجام دهد که البته به دلیل حجم کار این دفتر، خیلی کار ساده‌ای نبود.

 

قاسمی با اشاره به انتخابات اخیر در کانادا و روی کار آمدن حزب لیبرال،  به ارتباطات نسبتا خوب جمعیت فرهیخته ایرانی در کانادا با این حزب پرداخت و افزود: مواضع حزب لیبرال معتدل‌تر و منطقی‌تری است و ارتباطات گسترده‌ای نیز با جوامع اسلامی و گروه‌های ایرانی در کانادا داشته است. این حزب در شعارهای انتخاباتی بحث بازنگری در روابط با ایران و برقراری رابطه را مطرح و بعد از پیروزی نیز آن شعار را تکرار کرد و در این مسیر جلو آمد.

 

*پیشرفت‌هایی در مذاکرات کارشناسی ایران و کانادا/برخی موانع سیاسی و حقوقی باقیمانده

وی در ادامه به مذاکرات کارشناسی ایران و کانادا در سطح سفرا که از حدود 6 ماه گذشته در کشوری ثالث آغاز شد نیز اشاره کرد و گفت: مدتی این مذاکرات برقرار بود، ولی به دلایلی بعدا این مذاکرات کند و متوقف شد. تا اینکه مجددا بعد از چند ماهی وقفه، قرار شد در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مذاکرات کارشناسی مجددا آغاز شود که این مذاکرات آغاز شد و علاوه بر آن دو وزیر امور خارجه نیز در حاشیه نشست مجمع با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

قاسمی اضافه کرد: پس از دیدار وزرا، مذاکرات کارشناسی ادامه یافت و پیشرفت‌هایی نیز حاصل شد، ولی باز هم برخی موانع سیاسی و حقوقی باقیمانده است.

 

وی یادآور شد: البته حسن نیت از سوی طرفین نسبت به ادامه مذاکرات وجود دارد تا دو طرف بتوانند گام‌های بیشتری را بردارند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که قرار است مذاکرات ادامه یابد.

 

* آزادی هودفر در راستای اقدامات انسان‌دوستانه بود و ربطی به مذاکره ظریف و همتای کانادایی نداشت

سخنگوی وزارت خارجه درباره آزادی هما هودفر آن هم بعد از دیداری که وزرای خارجه ایران و کانادا در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک داشتند و در پاسخ به این سؤال که آیا مبادله‌ای در این زمینه صورت گرفته؟ عنوان کرد: آزادی هودفر در راستای اقدامات انسان‌دوستانه و با قید وثیقه صورت گرفت و این اقدام ربطی به مذاکره آقای ظریف و همتای کانادایی نداشت.

 

* عربستان به ما بدهکار است/تماسی بین تهران و ریاض برقرار نیست

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اینکه آیا بعد از قطع روابط بین ریاض و تهران گفت‌وگویی درباره مناسبات صورت گرفته؟ گفت: تماسی بین دو کشور برقرار نیست.

وی تصریح کرد: عربستان به ما در قضیه منا و به ویژه حج بدهکار است و خیلی بد عمل کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان به اوضاع شکننده اقتصادی و سیاسی عربستان اشاره کرد و افزود: عربستان اشتباهات و خطاهای راهبردی زیادی را در منطقه و در قبال ایران صورت داده است.

 

وی با بیان اینکه این کشور قطعا در یمن پیروز نخواهد شد، عنوان کرد: ریاض تصور می‌کرد ظرف یکی دو هفته داستان یمن تمام می‌شود، ولی الان یک سال و نیم از قضیه یمن می‌گذرد.

 

به باور وی عربستان در سوریه و عراق نیز وضعیت خوبی ندارد.

 

*در برخی مواقع متهم هستیم که زود واکنش نشان داده‌ایم

قاسمی در پاسخ به انتقادهای وارده به وزارت خارجه مبنی بر اینکه واکنش سریع و به موقع در قبال برخی تحولات ندارد، ضمن رد این انتقادات عنوان کرد: من کاملا رد می‌کنم، اینها اشتباه محاسبه است. از شما می‌خواهم که در خبرگزاری فارس ساعات مخابره یک خبر و ساعات اتخاذ موضع در قبال آن خبر را نیز پیدا کنید و کامنت‌ها را بخوانید. ما در برخی مواقع متهم هستیم که زود واکنش نشان داده‌ایم.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: من همه این موارد را بررسی کردم که ببینم خطای ما کجاست. یکی از خبرگزاری‌هایی که همسو با شما نیز هست در گفت‌وگو با اینجانب این موارد را مطرح کرد که من مکتوب به آن‌ها نشان دادم که ساعت‌های مخابره خبر و واکنش ما بسیار نزدیک بود.

 

وی اضافه کرد: نسبتا سرعت عمل ما در اعلام مواضع بالاست. البته در برخی موارد می‌دانیم که ساعاتی دیرتر اقدام کردیم. چون ما نمی‌توانیم همه واکنش‌ها را خودمان اعلام کنیم و باید برخی واکنش‌ها را با سایر دستگاه‌های اجرایی هماهنگ و نظر آنها را دریافت کنیم و از سوی دیگر در درون وزارت خارجه هم باید نظر برخی بخش‌های کارشناسی را نیز بشنویم.

 

*توهم کاذب ریاض

قاسمی در خصوص اینکه گفته می‌شود ایران در قبال مواضع تند عربستان واکنش‌های تند اتخاذ نمی‌کند نیز این موضوع را کاملا رد کرد و گفت: اتخاذ مواضع از سوی ما در قبال مواضع منفی عربستان همواره متوازن، به موقع و دقیق بوده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه به ترس عربستان بعد از برجام اشاره کرد و گفت: آنها فکر می‌کنند بعد از برجام ایران و آمریکا با هم بسته‌اند و قرار است وضعیت منطقه را تغییر دهند و مقابل عربستان بایستند و به همین خاطر از این توهم کاذب وحشت دارند. بعد از اینکه آقای ظریف مقاله‌ای را در نیویورک تایمز نوشت آنها وحشت زده شدند و کلی هزینه کردند و جبیر مقاله‌ای را در وال استریت نوشت، ولی مقاله اول کار خود را کرده بود.

 

*در قضیه منا از همه ظرفیت‌هایمان استفاده کردیم

قاسمی درباره اینکه گفته می‌شود وزارت خارجه در قبال عربستان منفعل عمل کرده به ویژه در قضیه منا، عنوان کرد: ما در موضوع منا از همه ظرفیت‌های خودمان استفاده کردیم. ستادی بدین منظور در وزارت خارجه تشکیل شد که مسئول آن آقای حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه است و از سازمان حج و زیارت و سایر ارگان‌ها نیز در آن عضو هستند.

 

* کشورهایی که به انبار باروت بدل شده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره همراهی سودان، امارات و بحرین با عربستان پس از قطع روابط ریاض - تهران، با بیان اینکه آنها در این قضیه گیر کرد‌ه‌اند، اظهار داشت: کشورهای یاد شده الان بین قدرت و اثر ایران در منطقه و وضعیت عربستان دچار سرگردانی هستند. آنها هیچکدام رابطه خوبی با عربستان ندارند و اصولا دولت‌های عربی هیچ وقت با هم سازگاری کاملی نداشتند و اگر داشتند حداقل در دورانی که شعار ضداسرائیلی سر می‌دادند، می‌توانستند دور هم جمع شوند و اقدامی علیه رژیم متجاوزی مثل اسرائیل صورت دهند.

 

قاسمی اضافه کرد: چیزی که آنها را ظاهرا دور هم جمع کرده، نگرانی‌های بی جا و واهی است که از ایران دارند. از سوی دیگر ایران هراسی که قدرت‌ها و صاحبان کمپانی‌های فروش تسلیحات ایجاد کرده و چهره ترسناک و مخوفی از ایران را برای آنها ترسیم کرده‌اند تا از این طریق تسلیحات خود را به این کشورها بفروشند، مزید بر علت بوده است. متاسفانه این کشورها به علت بی خردی فریب اینها را می‌خورند و درآمدهای نفتی خود را هر از چندگاهی صرف خرید این تسلیحات می‌کنند.

 

وی افزود: هر از چند سالی این وضعیت تکرار می‌شود. از بعد از انقلاب اسلامی دول غربی و کمپانی‌های بزرگ سلاح، جیب این کشورها را با دلایل مختلفی چه در جنگ ایران و عراق برای کمک به صدام، چه در جنگ کویت و چه در حمله به عراق و ... خالی کردند و اخیرا در بعد از برجام نیز آنها را به خرید سلاح تشویق کرد‌ه و این کشورها به انباری از باروت تبدیل شدند که مجبورند هم اسلحه را بخرند و هم هزینه آموزش، نگهداری و استفاده از سلاح را بپردازند.

 

* عدم وجود تفکر صحیح و خردگرایانه در عربستان/تنگناهایی که ریاض با آن روبروست

دهمین سخنگوی وزارت خارجه گفت: به دلیل عدم وجود تفکر صحیح و خردگرایانه در عربستان آنها از جیب ملت‌هایشان هزینه‌های سنگینی را می‌پردازند که هیچ دلیل عقلایی در آن نهفته نیست و خودشان را قربانی افکار ناسنجیده و متوهم خود می‌کنند.

 

به باور این دیپلمات ارشد کشورمان، عربستان در تنگناهای مختلفی قرار دارد و نهایتا قادر نخواهد بود این ائتلاف را حفظ کند و اگر زمانی بگذرد دوستانی که احساس می‌کند در کنارش هستند، ولی عملا نیستند و به صورت مقطعی در کنار آن هستند را با طولانی شدن جنگ یمن و دیگر بحران‌های منطقه‌ای، کم‌کم از دست می‌دهد و آنها از عربستان دور خواهند شد.

 

قاسمی تصریح کرد: این کشورها نمی‌توانند واقعیتی به نام ایران را نادیده بگیرند و فراموش کنند و یا در مقابل ایران بایستند.

 

*مذاکرات جدیدی را با اروپا در بحث حقوق بشر آغاز نکرده‌ایم

به گزارش فارس، وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپا، با بیان اینکه ما مذاکرات جدیدی را با اروپا در بحث حقوق بشر آغاز نکرده‌ایم، گفت:‌ آقای محمدجواد لاریجانی سفری به ایتالیا داشت و یکی دو ملاقات با سیستم قضایی این کشور انجام داد. ولی این به منزله گفت‌وگوهای حقوق بشری ما نبود.

 

قاسمی با بیان اینکه این تبادلات با برخی کشورهای اروپایی نیز در گذشته وجود داشت، اظهار داشت: ما با اتحادیه اروپایی مذاکراتی داشتیم که بعد از قطعنامه‌های شورای امنیت و تغییر چهره در روابط ما با اروپا، تمام این مذاکرات و تعاملات قطع شد و ادامه نیافت. 

 

*مشکلی برای سخن گفتن و باز کردن مسائل حقوق بشر نداریم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه به توافق ظریف و موگرینی برای انجام مذاکرات سالانه وزیر خارجه ایران و وزیر خارجه اتحادیه اروپا (موگرینی) و همچنین مذاکرات شش ماهه معاونان وزرای خارجه ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: ما و اتحادیه اروپا هر کدام دارای یکسری علائق هستیم. ما از گذشته نسبت به وضعیت مسلمانان در اروپا، نقض حقوق بشر در اروپا، نژادپرستی،تبعیض و ... معترض بودیم و به آنها اعتراض کردیم و ریشه‌های نژادپرستی را در اروپا می‌دانیم، نه در شرق و جهان اسلام.

 

قاسمی افزود: اروپایی‌ها نیز نظرات خود را نسبت به حقوق بشر در جهان اسلام دارند، از حقوق بشر در اسلام آگاهی کافی ندارند و برداشت‌های سطحی را از حقوق بشر در ایران دارند. نسبت به بحث اعدام سؤال می‌کنند و برایشان مسئله است که آن هم به دلیل عدم آشنایی آنها به مبانی حقوق اسلامی است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: قرار بوده روی این مباحث صحبت کنیم. مبانی خودمان را برای آنها توجیه کنیم و می‌توانیم حرف‌های آنها را هم بشنویم و یک تعاملی داشته باشیم که ببینیم می‌توانیم اشتراکاتی را برای همکاری پیدا کنیم یا خیر، ولی اینها به صورت عملی و جدی شروع نشده است.

 

سفیر اسبق ایران در ایرلند، اسپانیا و ایتالیا و مدیرکل اسبق غرب اروپای وزارت امور خارجه عنوان کرد: ما مشکلی برای سخن گفتن و باز کردن مسائل حقوق بشر نداریم. چون احساس ما این است که در مبانی اسلامی ما ریشه‌های حقوق بشر و حقوق بشر اسلامی به قدری قوی است که می‌توانیم در آن خصوص صحبت کرده و از آن مبانی دفاع کنیم و علاوه بر آن از حقوق مسلمانان و حتی غیرمسلمانان در اروپا و رنگین‌پوست‌ها نیز حمایت کنیم. 

 

به گفته قاسمی این گفت‌وگوها می‌تواند شروع خوبی باشد و ایران از این گفت‌وگوها استقبال می‌کند.

 

* مهم این است که اروپایی‌ها ظرفیت و حد خود را بشناسند و در مسائل داخلی دیگران دخالت نکنند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مصوبات پارلمان اروپا با بیان اینکه مصوبات پارلمان اروپا خیلی ضمانت اجرایی ندارد، گفت: اسنادی که در صحن پارلمان تصویب شود خیلی ضمانت اجرایی ندارد، ولی در نزد افکار عمومی اروپا و دولتمردان اروپایی و همچنین در خارج از اروپا به لحاظ روانی تاثیرگذار می‌باشد.

 

وی گفت: اروپایی‌ها در برخی مسائل در جهان مدعی هستند و ادعا دارند ارزش‌های خاص اروپایی، ارزش‌های والایی است و از آن دفاع می‌کنند و ما نیز دارای ارزش‌هایی هستیم که از آن دفاع می‌کنیم، ولی این بدان معنا نیست که نتوانیم با هم همکاری کنیم. مهم این است که آنها ظرفیت و حد خود را بشناسند و در مسائل داخلی دیگران دخالت نکنند و براساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی دیگران، می‌توانیم با اتحادیه اروپا و هر کشور دیگری در هر موردی صحبت کنیم.

 

* فعلا گام عملی برای تاسیس دفتر اتحادیه اروپا برداشته نشده/باید صبر کنیم ببینم روند امور به چه سمتی می‌رود

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه درباره تاسیس دفتر اتحادیه اروپایی در ایران با بیان اینکه دو دهه اخیر این بحث مطرح و گاهی هم به فراموشی سپرده شده، عنوان کرد: در دوران جدید که تعامل بیشتری با اروپا وجود دارد و اروپا به جایگاه ایران توجه بیشتری کرده است، بحث دفتر می‌تواند مطرح باشد و ما در حال بررسی هستیم و باید ببینیم روند روابط به چه سمتی پیش می‌رود که درباره آن هم تصمیم بگیریم.

 

وی اضافه کرد: این موضوع در دستورکار دو طرف وجود دارد. البته سفارت ما در بروکسل دفتر نمایندگی ما در اتحادیه اروپا نیز بوده است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: فعلا گام عملی در این زمینه برداشته نشده و باید صبر کنیم که ببینیم روند امور به چه سمتی می‌رود.

 

* پیش‌بینی انتخابات آمریکا کاری دشوار

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتخابات آمریکا و ارزیابی‌اش از نتیجه این انتخابات و اینکه چه کسی پیروز این انتخابات می‌شود؟ با بیان اینکه در عالم سیاست‌ پیش‌بینی درست نیست، گفت: پیش‌بینی این انتخابات کاری دشوار است.

 

وی افزود: تحولات منطقه و جهان به قدری سریع است که هر روز یک حادثه جدید رخ می‌دهد. چند هفته پیش تفاهم روسیه و‌ آمریکا را درباره آتش بس در سوریه داشتیم و خیلی گوش‌هایشان حساس و تیز شد که آتش بس دائمی و روند مثبتی رخ خواهد داد، ولی چندی بعد جنگنده‌های آمریکا منطقه‌ای را در سوریه بمباران کردند و بعد از آن پوزش خواستند و روس‌ها گفتند عمدی بوده و هنوز روشن نیست و بسیاری از قرائن نشان می‌دهد این حمله طولانی مدت بوده و نمی‌تواند بدون حساب و کتاب باشد.

 

قاسمی ادامه داد: الان مناسبات آمریکا و روسیه در قضیه سوریه بسیار متشنج است و طی چند ماه آینده می‌تواند اتفاقاتی بیفتد که حتی یک وضعیت ثابت و مشخص را نیز دگرگون کند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: نظری در جهان هست که عده‌ای را به سمت ترامپ سوق می‌دهد و آنها را به سمت این تحلیل می‌برد که ترامپ رای می‌آورد که آن نگاه پوپولیستی در سطح جهان است که براساس آن احزاب نوظهور جدیدالولاده که چند سال از عمرشان نمی‌گذرد، در مقابل احزاب سنتی 50 ساله اروپا قد علم می‌کنند و گاهی مردم به آن احزاب سنتی کلاسیک به راحتی نه می‌گویند.

 

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: به عنوان مثال در فرانسه حزب جبهه ملی به سرعت در حال رشد است. در انگلیس احزاب جدید ظهور می‌کنند و تاثیرگذار هستند. البته این احزاب خیلی دیرپا نیستند و به همان شدتی که ظهور می‌کنند می‌توانند افول هم کنند. لذا برخی بر این عقیده‌اند این وضعیتی که در اروپا است می‌تواند به آمریکا هم کشیده شود و تیپ‌هایی مثل ترامپ به قدرت برسند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: پیش‌بینی دقیق از الان ممکن نیست و تحولات خاورمیانه، جهان عرب و اسلام و حتی تحولات اروپا بر انتخابات آمریکا اثرگذار است و می‌تواند تعیین کننده باشد.

 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه افزود: جهان ما جهانی در حال گذار است و سرعت تحولات آن خیلی سریع و غیرقابل پیش‌بینی است.

 

* ظریف عصبانی نبود/از همکاران زحمتکش خود دفاع جدی داشت

قاسمی در پایان این گفت‌وگو و درباره اینکه چرا آقای ظریف در مجلس عصبانی شد؟ نیز گفت: آقای ظریف عصبانی نبود. ایشان از همکاران زحمتکش خود دفاع جدی داشت و این جدیت را با بیانات محکمی ارائه کرد.

 

به گزارش فارس، بهرام قاسمی سی‌ام خرداد ماه طی حکمی از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به‌ عنوان سخنگو و رئیس جدید مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه و جایگزین جابری‌انصاری سخنگوی سابق این وزارتخانه شد.

 

او پیش از این در سمت‌هایی چون کاردار جمهوری اسلامی ایران در یوگسلاوی سابق، سرپرست موقت سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتحاد شوروی سابق (مسکو)، اولین سفیر جمهوی اسلامی ایران در جمهوی ایرلند، رئیس اداره دوم سیاسی وزارت امور خارجه، رئیس اداره مشترک المنافع وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پادشاهی اسپانیا، مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، سفیر آکردیته جمهوری اسلامی ایران در کشور مالت، رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کانادا، مدیر گروه مطالعات اروپا و آمریکای معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک و معاون پژوهش‌های روابط بین‌الملل مرکز تحقیقات استراتژیک فعالیت کرده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------