آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

70 اسمی که نمی گذارد پرونده تحقیق وتفحص از بنیادشهید دولت قبل به نتیجه برسد چه کسانی اند؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,بنیاد شهید

دیروز رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس نهم از «صاحبان نفوذ در پرونده» خواست که در این پرونده «دخالت نکنند.» او این حرف‌ها را در شرایطی زده که بعد از مدت‌ها از گشوده شدن این پرونده در بهارستان، با اقدام قوه قضائیه خبرهای جدیدی از آن به گوش می‌رسد.

  امیر خجسته به مهر گفته است: «پرونده تکمیل شده و گزارش آن در حال حاضر در مراجع قضایی تحت بررسی است؛ افرادی نیز طی مدت اخیر دستگیر شده‌اند.» 

 

اما مسأله این است که قفل پرونده در مجلس هنوز محکم به نظر می‌رسد. پرونده‌ای که در مجلس نهم تشکیل شد اما هیچ گاه به سرانجام نرسید. حتی بعد از چندین ماه اظهار نظر نمایندگان پیگیر این پرونده، رئیس مجلس در اظهار نظری گفت: «ما ندانستیم سرنوشت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید چه شد.» 

 

البته بعد از این اظهار نظر لاریجانی، امیر خجسته در یک نشست خبری موارد تخلف کشف شده در این پرونده را بیشتر باز و اعداد و ارقامی از برخی اختلاس‌ها و فسادها ارائه کرد.  اما آنچه که هنوز محل بحث می‌باشد، «فشارهای سیاسی» است که تفحص کنندگان معتقدند مانع به سرانجام رسیدن پرونده شد. فشارهایی که سخنان دیروز امیر خجسته هم ناظر به آن است. یعنی آنکه هنوز این فشارها ادامه دارد. 

 

عبدالرضا مصری، از مخالفان این تحقیق و تفحص در مجلس نهم و غلامعلی جعفرزاده عضو کمیته تحقیق و تفحص در دو مصاحبه همزمان به اظهار نظر درباره دلایل توقف پرونده در دوره قبل بهارستان پرداختند. 

 

عبدالرضا مصری :تفحص‌کنندگان یک برگ سند هم ندارند

 

شما به عنوان یکی از نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس نهم در جریان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بودید. الان در این مجلس چقدر محتمل است که این پرونده به سرانجام برسد؟

شما خودتان می‌گویید مجلس نهم. آن پرونده هم متعلق به مجلس نهم بود. گروهی آمدند و درخواست تحقیق و تفحص دادند، بعد با رأی مجلس این تحقیق و تفحص تصویب شد و رفتند دنبال کار آن که بودجه زیادی هم خرج آن شد. بعد هم آمد در کمیسیون اجتماعی و به جایی نرسید. پرونده روال قانونی خود را طی کرد و نهایتاً به نتیجه نرسید و به نوعی مختومه شد. خب این دیگر پایان کار بود. الان دلیلی ندارد دوباره بحث آن باز شود.

 

ولی برخی همکاران شما در تلاش برای به جریان انداختن مجدد آن هستند. یعنی امکان ندارد؟

آن پرونده متعلق به مجلس نهم بود. همانجا هم کار تمام شد. قانون می‌گوید که دیگر این پرونده هر چه هست، تمام شده است. ما در قانون چیزی نداریم که بگوید تحقیق و تفحص از مجلسی به مجلس بعدی به ارث می‌رسد. الان مجلس دهم است و تحقیق و تفحص بنیاد شهید مربوط به مجلس نهم بود و تمام شد، رفت.

 

چرا پرونده در کمیسیون اجتماعی مجلس متوقف شد؟

چون دوستان ما سند نداشتند. حتی خودشان هم با انگیزه کار را دنبال نمی‌کردند. شما بروید ببینید چند نفر از اعضای هیأت تحقیق و تفحص تا آخر پای ماجرا ماندند. چند نفر معدود بودند که برای خودشان هم دلایلی داشتند که خیلی از این دلایل هم سیاسی بود و می‌خواستند از دل بنیاد شهید فسادی یا تخلفی بیرون بکشند. اما نهایتاً موفق نشدند. ما در کمیسیون اجتماعی با آنها جلسه هم گذاشتیم ولی وقتی دست آنها خالی بود و چیزی نداشتند، ما که نمی‌توانستیم بیاییم یک موضوع بدون پشتوانه را تصویب کنیم و سر و صدای بی جهت راه بیندازیم.

 

اما آقای خجسته می‌گوید که 30 هزار برگ سند دارند.

خب اگر دارند، کاش اینها را به ما هم داده بودند تا ما هم می‌دانستیم آقایان از کدام تخلفات حرف می‌زنند. حتی یک برگ سند هم در مجلس نهم بابت این موضوع توسط کمیته تحقیق و تفحص ارائه نشد. ما از آنها خواستیم که سند بدهند، زمان هم داشتند اما وقت‌کشی زیادی شد و در نهایت ما سندی ندیدیم. از این چند هزار برگ سند کاش یکی را به ما داده بودند تا بفهمیم که این پرونده پشتوانه‌ای هم دارد.

 

یعنی شما معتقدید که در بنیاد شهید تخلفی صورت نگرفته است؟

این را من نمی‌دانم. اما بحث این است که آقایان از تخلفات زیادی حرف زدند اما حتی یکی از آنها را هم در کمیسیون برای نمایندگان نتوانستند اثبات کنند. در کمیسیون هم فقط من نبودم.

 

چندین نفر دیگر از همکاران ما هم بودند.

 

خب چرا آنها رأی به نفع تحقیق و تفحص ندادند؟

تفحص‌کنندگان می‌گویند مخالفت‌ها سیاسی بوده.

اتفاقاً کار آنها و آن تحقیق و تفحص سیاسی بود و می‌خواستند یک جریان را با آن بزنند. هدف تسویه حساب بود نه کشف فساد. شما نگاه به سابقه افراد پیگیر این پرونده بیندازید. همان ها که سر و صدا می‌کنند. خب اینها خودشان بنیاد شهیدی بودند و با مدیریت وقت مشکل داشتند و آمدند تا تلافی کنند.

 

اما با وجود اینها الان روی برخی از همان مسائل در قوه قضائیه پرونده تشکیل شده و این نشان می‌دهد که به هر حال مسائلی در کار بوده است. این مسائل نباید پیگیری شود؟

اگر مسأله‌ای هست، چرا خود مدیران و رؤسای فعلی بنیاد شهید شکایت نمی‌کنند؟ اینها که دیگر به همه اسناد دسترسی دارند و با تفحص کنندگان هم همسو هستند. اگر موردی بود باید مسئولان فعلی بنیاد شهید می‌رفتند و به قوه قضائیه شکایت می‌بردند. برای آنها که درآوردن اسناد نه کاری دارد و نه هزینه چندانی. اینکه این اتفاق نمی‌افتد، به آن دلیل است که اصل ماجرا سیاسی بود و می‌خواستند جمعی را زمین بزنند که نتوانستند.

 

غلامعلی جعفرزاده :وجود70 اسم خاص، پرونده را در مجلس نهم متوقف کرد

 

چه اتفاقی افتاد که پرونده بنیاد شهید متوقف شد؟

افتراقی که در هیأت رئیسه کمیته تفحص ایجاد شد به همراه برخی سیاسی‌کاری‌ها باعث شد تا این پرونده بی سرانجام بماند. تخلفات یاد شده که تنها قسمتی از موارد هستند با مستندات متقن موجود است. با آن چیزی که ما دیده‌ایم تخلف محرز است و البته نظر نهایی را دستگاه قضایی می‌دهد نه ما.

 

الان آقای لاریجانی می‌تواند برای آن کاری کند؟

رئیس مجلس می‌تواند درباره این پرونده اظهار نظر کند و من از سخنان قبلی آقای لاریجانی که گفته بود ما نفهمیدیم سرانجام این ماجرا به کجا رسید، متعجب شدم. با توجه به اینکه ما در دو کتابچه بزرگ و حجیم تنها لیست تخلفات را که حدود 30 تا 40 هزار برگ سند هم دارد، تهیه کردیم. ما حتی برای این راهکار هم تهیه کرده بودیم و از جمله اینکه داشتن زیرمجموعه اقتصادی برای بنیاد شهید، هم به صلاح نیست و هم ایجاد مفسده می‌کند و در شأن یک سازمان خدماتی که به افضل‌ترین مردم جامعه ما خدمت می‌کند، نیست. چنین جایی نباید بیاید و کار بنگاه‌داری بکند. قطعاً این پرونده باید به دادگاه برود، تکلیف آن مشخص شود و قوه قضائیه درباره آن نظر بدهد. بعضی از دوستان ما در مجلس نهم کم لطفی کردند و اگر این نبود، امروز باید این پرونده به سرانجامی می‌رسید.

 

همکار شما آقای مصری به ما گفته‌ است که هیأت تحقیق سندی در کمیسیون ارائه نکرده است.

آقای مصری قبلاً هم این حرف‌ها را زده بود و من شخصاً ایشان را به مناظره تلویزیونی دعوت کردم. آقای مصری خودش تمایلی به سرانجام رسیدن این پرونده نداشت. یکی از عواملی که باعث شد پرونده به سرانجام نرسد، آقای مصری و دوستان ایشان بودند. متأسفانه آقای مصری برای توقف این پرونده خیلی تلاش کرد و تا الان هم موفق بود.

 

انگیزه آنها چه بود؟

بالاخره همین جبهه‌گیری‌های سیاسی مانع شد. آنها تصورشان این بود که قرار است با این پرونده برخوردی با جریان اصولگرایی انجام شود. ولی اصلاً این حرف‌ها نبود.

 

شما به آنها اسناد را ارائه داده بودید؟

بله. ما همه چیز را ارائه کرده بودیم. مگر می‌شود چنین پرونده‌ای با این حجم را بدون سند جلو ببریم. ما اسناد را به این دوستان تحویل دادیم، حالا اینکه وقتی یکی نمی‌خواهد ببیند، ما که نمی‌توانیم بیاییم به زور او را بینا کنیم. این دوستان باید زمانی جواب بدهند. بالاخره این پرونده با حجم تخلفی که ما دیدیم، یک روزی رو می‌شود. ما حتی بابت اسنادی که به همکاران در مجلس نهم دادیم، رسید هم گرفتیم.

 

الان منتقدان این تفحص می‌گویند اگر تخلفی هست، مسئولان بنیاد شهید شکایت کنند.

یعنی چه؟ مدیران بنیاد شهید که تفحص کننده نبودند. ما آمده‌ایم از اختیارات نمایندگی استفاده کردیم، کار قانونی کردیم و به مواردی رسیدیم. تکلیف ما مجلسی‌ها چیست؟ این متأسفانه زیر سؤال بردن شأن مجلس توسط نماینده مجلس است.

 

زمینه آن سیاسی‌کاری که شما می‌گویید، کجا بود؟

من نمی‌دانم. ولی به هر حال در آن مقطع این طور به نظر می‌رسید که با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس، برخی از همکاران ما نگران سوختن برخی چهره‌های اصولگرا هستند که پتانسیل نامزدی و بازیگری در عرصه انتخابات داشتند.

 

اینها چه کسانی و در چه سطوحی بودند؟

در همه سطوح بودند. بالاخره اسامی خاص حدود 70 نفر در این پرونده هست که برخی از آنها هم دارای جایگاه و حتی شهرت هستند. من خودم حتی پیشنهاد دادم که برای مسائلی اسامی را به اختصار در گزارش بنویسیم. اما روی این اسامی و وجود رد پای آنها هم در پرونده بنیاد شهید نگرانی‌هایی بود. یکی از دلایل مهمی که پرونده در کمیسیون اجتماعی مجلس قبل گیر کرد و متوقف شد، وجود همین اسامی بود که نمی‌خواستند پرونده جلوتر برود. ما فقط امیدواریم که پرونده به جایی برسد. به هر حال وقتی قوه قضائیه در مواردی مانند بانک دی وارد شده و حتی افرادی بازداشت شده‌اند، یعنی اینکه مسائلی هست که تخلف بوده و نیاز به رسیدگی دارند.

 

اخبار  سیاسی -  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------