آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

رونمایی از رقیب جدید روحانی!



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , اصولگرایان

 رقیب روحانی کسیت؟ پاسخ به این سوال و مشخص شدن رقیب روحانی درانتخابات سال ‌آینده نوع موضع‌گیری‌جناح‌های سیاسی را در آینده مشخص می‌کند. اصولگرایان حتی قبل از نهی محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده بودند که او کاندیدای جناح اصولگرا نیست تا جایی که  محمدرضا باهنر در مورد کاندیداتوری احتمالی احمدی نژاد اعلام کرد:«مگر قرار است که او کاندیدا شود!»

 

هرچند تحرکاتی در بعد رسانه‌ای از برنامه‌ریزی و دیدارهای اصولگرایان با یکدیگر در مورد کاندیداتوری یک اصولگرا درمقابل روحانی دیده نمی‌شد اما ناصرایمانی تحلیلگر اصولگرا از تصمیم اصولگرایان برای رقابت با روحانی بر اساس مدل ائتلاف اصولگران در انتخابات مجلس خبر داد. اگر چه اصولگرایان در آن انتخابات نتوانستند پیروزی چشمگیری داشته باشند ولی حداقل توانستند بعد از سالها به مدلی برای وحدت درون جناحی دست یابند.

 

موج انصراف از رقابت با روحانی

 اصلاح‌طلبان نیز از مدت‌ها  قبل اعلام کرده بودند که روحانی کاندیدای آنها است و هرگونه طرح برای عبور از روحانی را ناکام گذاشتند. هرچند اخیرا این دغدغه درجناح اصلاح‌طلب به وجود آمده که درصورت عدم احراز صلاحیت روحانی باید چه استراتژی ای را انتخاب کرد اما درمجموع اصلاح‌طلبان به هیچ وجه قصد ندارند کاندیدای دیگری به میدان بفرستند و  معرفی کاندیدای دیگر را منوط به عدم حضور روحانی می‌دانند.

 

باید به این نکته هم توجه داشت که با مشخص شدن آثار کاهش تورم بر زندگی مردم و  وعده  مساعد رئیس‌جمهور در مورد افزایش رشد اقتصادی به پنج درصد و صحه‌گذاشتن صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بر افزایش رشد اقتصادی ایران در سال۹۵ بیش از حد تصور، اصولگرایان و برخی شخصیت‌های برجسته کشور در ماه گذشته از کاندیداتوری و رقابت با روحانی انصراف داده‌اند. قبل از همه سردار سلیمانی  طی یک بیانیه از عدم کاندیداتوری خود خبر داد.

 

وی هیچ گاه در مورد احتمال رقابت باروحانی سخن نگفته بود و این رسانه‌ها بودند که از کاندیداتوری احتمالی وی خبر می‌دادند. محمد رضا باهنر شخصیت دیگری بود که رسانه‌ها خبر از احتمال کاندیداتوری او می‌دادند  اما خودش اعلام کرد: « برای انتخابات سال‌آینده نامزد نمی‌شوم، من بازنشسته شده‌ام.» محسن رضایی هم اظهار داشت:«من به سپاه برگشتم، دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نمی‌شوم.» علی لاریجانی هم دیگر گزینه مطرح برای حضور در انتخابات بود که او هم گفت:« در انتخابات آینده کاندیدا نخواهم شد»

 

اما از درون کابینه  روحانی این احتمال می‌رفت که  ظریف و قاضی زاده هاشمی رقیب وحانی باشند که  این  دو شخصیت نیز از عدم کاندیدتوری خود خبردادند. هر چند ظریف هیچ‌گاه در میان کاندیداهای اصولگرا مطرح نبوده است و برخی از اصلاح‌طلبان وی را در صورت رد صلاحیت روحانی و یا انصراف وی از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری۹۶ کاندیدای خود می‌دانستند.

 

اصولگرایان تقریبا هیچ اما...

هرچند برآیند بررسی کاندیدای اصولگرایان به منظور رقابت با روحانی یک نتیجه را مشخص می‌کند و آن تقریبا رسیدن به «هیچ» در برابر  اصلاح‌طلبان است اما تحرکات حزب موتلفه  و تکمیل کادر جامعه اسلامی مهندسین و سایرگروه‌های اصولگرا این احتمال را به ذهن متبادر  می‌کند که آنها به هیچ وجه حاضر نیستند قوه مجریه را دودستی و درسینی طلا به اصلاح‌طلبان و روحانی تقدیم کنند. اخیرا برخی از رسانه‌های اصولگرا از اجماع احتمالی ائتلاف اصولگرایان بر الیاس نادران و احمد توکلی خبر می‌دهند.

 

احمد توکلی یک بار در رقابت با رئیس دولت اصلاحات توانست چند میلیون رای به دست آورد و اخیرا نیز به منتقد جدی قراردادهای نفتی دولت در پسا برجام مبدل شده است. الیاس نادران هم از جمله اصولگرایانی است که گاه و بیگاه به بهانه‌های مختلف به دولت انتقادات تندی وارد می‌کند. حال باید دید در روزهای آینده واکنش اصولگرایان و این افراد به احتمال کاندیداتور از سوی اصولگریان چیست. هرچند این دو شخصیت اصولگرای شناخته شده رقیب جدی در برابر  روحانی تلقی نمی‌شوند اما می‌توانند بستر مهمی برای اجماع اصلاح‌طلبان وتمرین آنها برای رسیدن به وحدت باشند.

 

 اخبار  سیاسی  - آرمان  /احسان اسقایی 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------