آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

روحاني تصميم گير نهايي است!



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,جنتی

 بركناري يا استعفاي وزير ارشاد روی‌میز رئيس‌جمهور

روحاني تصميم گير نهايي است!

 

سه سال ديگر، ۷۰ ساله مي‌شود. آقازاده هم هست؛ البته آقازاده‌اي كه با پدرش آیت‌ا... جنتی اختلاف‌نظر دارد.شايد به دليل همين اختلاف‌نظر بود كه حسن روحاني تصميم گرفت «علي جنتي» را به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به بهارستان معرفي كند، اما علي جنتي نشان داد كه به پيروي از حزب متبوع خود، اهل اعتدال است، همان‌طور كه شعار دولت تدبير و اميد نيز اعتدالگرايي بود.

 

اما در سه سالي كه از عمر دولت يازدهم و وزارت علي جنتي مي‌گذرد، او از چپ و راست آماج انتقاد بود. انتقاداتي كه گاه او را به تندروي به سود جناح چپ و گاه به سود جناح راست، متهم مي‌كردند، اما جنتي نيز مانند بسياري از وزراي كابينه تدبير و اميد، بنا به‌رسم «لبخند» از كنار بسياري از نيش‌ها و كنايه‌ها گذشت. اما حكايت ازآنجا تلخ مي‌شود كه آقاي وزير، از سوي حاميان دولت سرزنش شود.

 

پرواضح است كه بحث جنجالي لغو پي‌درپي كنسرت‌ها در شهرهاي مختلف كشور و عقب‌نشيني جنتي در موضوع برگزاري كنسرت در مشهد، افكار عمومي و همچنین‌ جامعه هنري را از آقاي وزير دلگير كرد. آنچه در قم به اسم «كنسرت» برگزار شد و واكنش تند علماي قم و به‌طور مشخص، آیت‌ا... محمد يزدي و جامعه مدرسين حوزه علميه قم را به دنبال داشت و مديركل ارشاد قم را مجبور به استعفا كرد، سلسله اتفاقاتي بود كه كار را به اينجا كشاند تا شايعه استعفا يا بركناري علي جنتي، در جامعه دامن گيرد؛ شايعه‌اي كه بسياري در باب آن سخن گفتند جز شخص وزير ارشاد!

 

چرا بركناري؟

بديهي است كه كارنامه هر وزارتخانه‌اي بعد از سه سال و اندي فعاليت، منتقدان و حاميان خاص خود را دارد، اما علي جنتي، در بسياري موارد باب انتقاد را به روي خود گشوده است. جلوگيري از اكران فيلم «رستاخيز» كه فيلم برگزيده جشنواره فجر شد، يكي از انتقادات سينما گران به علي جنتي است؛ چراكه در ماجراي رستاخيز، وزير ارشاد يك گام از مواضع وزارتخانه خود عقب نشست و به فشارها تن داد.

 

در حوزه موسيقي، بحث لغو كنسرت‌هايي كه وزارت ارشاد مجوز آنها را صادر كرده بود، باب ديگري شد كه عقب‌نشيني‌هاي وزير ارشاد، موردانتقاد جامعه هنري و افكار عمومي قرار گيرد. علي جنتي درحالي در پي انتقادات آیت‌ا... سيد احمد علم‌الهدي از برگزاري كنسرت در مشهد عقب نشست كه سخنگوي وزارت ارشاد، مدعي شده بود ۱۱ سال است كه هيچ كنسرتي در مشهد برگزار نشده است.

 

درعين‌حال، پيروز ارجمند، مديركل سابق دفتر موسيقي ارشاد به «آرمان امروز» گفت كه در مدت يك سال و نيمي كه مديركلي آن دفتر را در وزارت ارشاد عهده‌دار بوده، بيش از ۳۰۰ كنسرت در مشهد برگزار كرده است. مضاف بر اين، وزارت ارشاد در حالي متهم به برگزاري كنسرت در قم شد كه خود مدعي است مراسمي كه در هفته نخست مهرماه در قم برگزار شد، كمترين شباهتي به كنسرت نداشته است. بااين‌حال، جنتي در برابر هجمه مخالفان و تاكيد بر استعفاي مديركل ارشاد در قم سر فرود آورد و حجت الاسلام عباس دانشي، استعفاي خود را تقديم آقاي وزير كرد. تمام اين موارد و همچنین انتقاد علني رئيس‌جمهور از وزير ارشاد در جريان غائله كنسرت‌ها در مشهد، مزيد بر علت شد تا به شايعه بركناري يا استعفاي جنتي دامن زده شود.

 

تكذيب مجدد سخنگو

بعد از استعفاي عباس دانشي، مديركل ارشاد قم كه شائبه فشار وزارت ارشاد بر او براي چنين اقدامي هنوز باقي است، شايعه بركناري يا استعفاي جنتي مطرح شد؛ شايعه‌اي كه حسين نوش‌آبادي، سخنگوي وزارت ارشاد در ۱۸ مهرماه آن را تكذيب كرد، اما لحن سخنان آقاي سخنگو در ۲۴ مهرماه، حكايت از آن دارد كه گويي اتفاقي رخ‌داده و نوش‌آبادي، مجبور به لب فروبستن است.

 

تسنيم نوشت؛ نوش‌آبادي در پاسخ به سوالي درباره استعفاي علي جنتي گفت: آنچه درباره استعفا و يا تعيين جانشين آقاي جنتي مطرح مي‌شود، بيشتر يك گمانه‌زني رسانه‌اي است و بنده به عنوان سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نمي‌توانم درباره تاييد آن سخني بگويم. او بابيان اينكه طرح برخي گمانه‌زني‌ها در حالي است كه آقاي وزير در سفر رسمي خارجي بوده است، تاكيد كرد: تصميم‌گيري نهايي درباره اين موضوعات با آقاي رئيس‌جمهور است. بديهي است كه آنچه رئيس‌جمهور در باب آن تصميم گير نهايي خواهد بود، استعفا يا بركناري علي جنتي است كه حسين نوش‌آبادي كوشيد تا سر حد امكان از تاييد آن خودداري كند!

 

حمايت از وزير

با اين‌حال و در شرايطي كه بسياري نيمه‌خالي ليوان عملكرد علي جنتي را مي‌نگرند و حتي خبرهايي مبني بر انتخاب او به عنوان معاون سياسي وزارت كشور نيز شنيده مي‌شود، فعالان چاپ، نشر و مطبوعات كشور به ياري آقاي وزير آمدند. ايلنا نوشت؛ در پي انتشار خبرهايي مبني بر استعفاي علي جنتي از مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، جمعي از اعضاي اتحاديه‌هاي ناشران، چاپخانه‌داران و شركت‌هاي تعاوني مطبوعات كشور و ليتوگرافان ايران حمايت خود را از استمرار حضور او به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كردند.

 

غلامرضا شجاع، مديرعامل شركت تعاوني ليتوگرافان ايران و نماينده اتحاديه‌هاي چاپخانه‌داران سراسر كشور، در همين باره گفت: اقدامات اخير علي جنتي در مقام وزير ارشاد مانند كمك و پشتيباني به جلوگيري از افزايش تعرفه واردات كاغذ، چاپ و روزنامه درسال گذشته، تخصيص ۳ هزار ميليارد تومان تسهيلات براي اهالي صنعت چاپ و بسته‌بندي كشور، نامه به وزير اقتصاد و دارايي در حمايت از اهالي صنعت چاپ، بررسي و رسيدن به اينكه جايگاه سخت‌افزاري صنعت چاپ در وزارت ارشاد نيست، او را نسبت به ديگر عزيزان خدمت به حوزه صنعت چاپ كشور متمايز كرده است.

 

پس حمايت ما از علي جنتي عقلانيت و خدمت دوطرفه به كشور مي‌باشد. از سوي ديگر، محمود آموزگار، رئيس اتحاديه ناشران و كتاب‌فروشان تهران نيز ضمن حمايت از ادامه كار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرده است: اقداماتي ازجمله واسپاري امور به اتحاديه‌هاي صنفي و توجه به مشكلات كتاب‌فروشان، محقق شدن معافيت مالياتي كتاب‌فروشان، همفكري و دخالت دادن اتحاديه در برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و ديگر اقدامات نيمه‌كاره‌اي كه در شرف انجام مي‌باشد و همين اندازه اين اتفاقات مناسب در حوزه نشر كافي است كه ناشران و كتاب‌فروشان كشور از آقاي دكتر علي جنتي چهره يك وزير دوست‌داشتني، دلسوز مردم و خادم به فرهنگ و نشر كشور در نظر داشته باشند.

 

همچنين رئيس هيات‌مديره شركت تعاوني مطبوعات كشور نيز گفت: شركت تعاوني مطبوعات كشور با داشتن حدود ۲۵۰۰ عضو از اهالي رسانه، طي نامه‌اي محكم به رياست محترم جمهور جناب دكتر روحاني و با ارائه مستندات لازم از خدمات دكتر علي جنتي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي حمايت نموده و خواستار ادامه كار اين وزير اعتدالي و كوشا شدند. اتحاديه‌هاي چاپخانه‌داران سراسر كشور ازجمله استان‌هاي تهران، خراسان رضوي، اصفهان، آذربايجان، قم، قزوين، مركزي، همدان، ايلام، خراسان شمالي و البرز نيز از ادامه كار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام حمايت كرده‌اند.

 

 اخبار  سیاسی  -  آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------