آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

طرح‌حجاريان به مجلس رفت!



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,حجاریان

 سعيد حجاريان در مجلس بود؛ شايد كمي عجيب باشد كه شنيده يا خوانده شود كه تئوريسين اصلاحات در بهارستان حضور داشته است. اوهيچ‌گاه خود را براي حضور در مجلس كانديدا نكرد و همواره ترجيح داد نقش مشورتي و هدايتي خود را براي جريان اصلاحات حفظ و تقويت كند. اگر به اظهارات او درباره مجالس مختلف دقت شود، بيش از هر موضوعي به تحليل شرايط پيش رو و برنامه‌هايي پرداخته كه بايد مورد توجه نمايندگان قرار گيرد.

 

تاثیرگذاري ديدگاه‌ها و نظرات حجاريان چنان بود كه دايره را از جريان اصلاحات فراتر برد و عده‌ای‌ از اصولگرايان هم به تمجيد مواضع و راهكارهاي ارائه شده از سوي او پرداختند كه به عنوان نمونه مي‌توان به آنچه محمد رضا باهنر نماينده ادوار مجلس و دبيركل جامعه اسلامي مهندسين بيان كرده بود اشاره داشت. چندي پيش سعيد حجاريان پيشنهاد اصلاح قانون انتخابات را مطرح كرده بود كه مورد استقبال آگاهان به موضوع قرار گرفت و باهنر هم به يكي از نشريات درباره پيشنهاد حجاريان گفته بود: « آمار بالاي ردصلاحيت‌ها مي‌تواند براي ساير كشورها سوال ايجاد كند، اما وقتي دقيق نگاه كنيم واقعا تعداد بسيار بالايي از اين افراد صلاحيت رئيس‌جمهور شدن را ندارند. ممكن است انسان‌هاي خوبي باشند اما رياست‌جمهوري حد و اندازه‌اش بزرگ‌تر از اين حرف‌هاست.

 

طبق قانون اساسي بعد از رهبري بالاترين مقام كشور است. اينگونه نيست كه هر فردي كه انسان خوبي بود، رئيس‌جمهور خوبي هم مي‌شود. آقاي حجاريان در اين مورد كاملا درست گفته‌اند.» يا اينكه چنان به گفتار حجاريان اعتماد دارند كه آن را باز خواني و البته براي حفظ جايگاه اصولگرايي خود به طرح‌ها و پيشنهادات حجاريان موضوعي را اضافه مي‌كنند كه مصداق آن باز هم باهنر است كه گفته بود: «اين احزاب هستند كه مي‌توانند افراد را براي پست‌هاي مهم تربيت كنند و به قول آقاي حجاريان كادر‌سازي شود. اما من يك مساله ديگري را هم مي‌خواهم بيان كنم كه آقاي حجاريان به آن اشاره نكرده بود و آن نقش احزاب در كنترل فسادهاست.»

 

پيشنهاد حجاريان بر روي ميز نمايندگان 

اكنون هم طرح ديگري از او مدنظر نمايندگان است كه به نظر مي‌رسد به دليل اينكه در پيشنهادات و طرح‌هاي حجاريان مولفه منافع و مصالح ملي بسيار پررنگ است، از سوي هر دو جناح مورد توجه قرار مي‌گيرد. آنچه اخيرا او بيان كرده، پيشنهادي درباره فيش‌هاي حقوقي نامتعارف است. ۱۱ مهرماه بحث فيش‌هاي حقوقي نامتعارف داغ شده بود و برخي از دو جناح سياسي پرداخت چنين حقوق‌هاي بالايي را مربوط به زماني مي‌دانستند كه دولت داراي گرايش سياسي رقيب بر سر كار بوده است.

 

در اين شرايط سعیدحجاريان به اصلاح‌طلبان پيشنهاد داد تا پرچمدار مبارزه با فساد باشند، فيش‌هاي حقوقي خود را منتشر كنند و در آزمون «قانون از كجا آورده‌ايد؟» شركت كنند. تئوریسين اصلاحات گفت:«بد نيست كه در اين ميان اصلاح‌طلبان فيش‌هاي حقوقي خود را منتشر كنند و اعلام كنند كه قوه قضائيه قانون «از كجا آورده‌ايد؟» را از آنها شروع كند. معتقد هستم اكثريت قريب به اتفاق اصلاح‌طلبان از اين آزمون سربلند بيرون مي‌آيند.

 

جوان‌هاي اصلاح‌طلب كه تازه وارد صحنه شده‌اند و چيزي از خودشان ندارند، بزرگ‌ترها و قديمي‌ها پيشقدم شوند و در اين آزمون شركت كنند، نكته اينجاست كه اگر از ميانشان كسي وجود داشت كه از رانت‌ها استفاده كرده بود و در اموراتش فساد مشاهده شد را هم بايد معرفي كنند و به هيچ‌وجه از او حمايت نكنند. من مطمئن هستم اصلاح‌طلبان رو سفيد از اين امتحان بيرون مي‌آيند.» پس از اين پيشنهاد بود كه معدود اصولگراياني هم به نوعي آن را از سوي خود مطرح كردند، اما آنچه اهميت داشت در اين راستا بود كه افراد داراي جايگاه با اهميت به بررسي اين پيشنهاد بپردازند و یکشنبه اين اتفاق رخ داد.

 

عبدالكريم حسين‌زاده، نايب‌رئيس فراكسيون اميد از بررسي پيشنهاد تئوريسين جريان اصلاحات (حجاريان) در جلسه هيات رئيسه فراكسيون اميد خبر داد. حجاريان به اين نكته واقف است كه جريان اصولگرا دربسياري مواقع پس از اجراي طرحي از سوي اصلاح‌طلبان اقدام به اجراي آن مي‌كند. بنابراين اين هم پيش بيني مي‌شود با بررسي اين پيشنهاد در فراكسيون اصلاحات، اصولگرايان هم به زودي‌سازو كاري براي انتشار فيش‌هاي حقوقي خود در نظر بگيرند.

 

 اخبار  سیاسی  -  آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------