آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

ردپای آمریکا به تحقیق و تفحص مجلس باز شد /آمریکایی‌ها یک ساختمان ایران را کوبیده و پارکینگ ساخته‌اند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , پرونده های حقوقی ایران و آمریکا

تحقیق و تفحصی در جلسه امروز مجلس تصویب شد که می خواهد بررسی کند پرونده های حقوقی ایران و آمریکا در محاکم بینالمللی چه تناسبی با هم دارند.

 به گزارش خبرآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس درخواست تحقیق و تفحصی با موضوع «پیگیری پرونده های حقوقی مربوط به دولت و ملت ایران در رابطه با کشور ایالات متحده آمریکا و مقایسه داده ها و ستانده های این حقوق بر اساس داده ها و ستانده ها در محاکم بین المللی» در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت.

 

این درخواست که از طرف 15 نماینده مجلس مطرح شده، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی و اکثریت اعضای کمیسیون به آن رای مثبت داده بودند.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در توضیح این درخواست بیان کرد: غارت اموال ما در آمریکا به اموال غیرمنقول هم تسری پیدا کرده است.

 

حسین نقوی حسینی با تاکید بر اینکه بررسی‌ها مربوط به دولت خاصی نیست، گفت: ما بیش از دو هزار سفر و ماموریت برای این موضوع در دولت های مختلف داشته ایم و می خواهیم ببینم تا چه اندازه موفق بوده ایم.تا از حقوق ملت ایران دفاع کنیم و ببینیم چه مدارکی باید برای دفاع در مجامع بین المللی نیاز داریم.

 

وی ادامه داد: می خواهیم معاونت حقوقی ریاست جمهوری را کمک کنیم، به ویژه که این معاونت کارهای بسیار خوبی داشته و در سال های اخیر توانسته بیش از 70 میلیارد دلار از آمریکا حکم بگیرد.

 

به گفته نقوی حسینی،‌ متقاضیان تحقیق و تفحص پنج سوال اصلی را محور کار خود قرار داده اند که به این شرح است:‌ دفتر حقوقی ریاست جمهوری چه کارهای انجام داده است؟، چه احکامی با چه ارقامی صادر شده؟ برای مقابله حقوقی چه اقداماتی صورت گرفته؟ به طور مشخص دولت در برابر مصوبات مجلس چه کرده است؟ و به طور موردی دولت درباره پرونده ایرباس چه کرده است؟

 

در ادامه جلسه حشمت الله فلاحت پیشه، یکی از متقاضیان تحقیق و تفحص درباره درخواست خود توضیحاتی را ارائه کرد. نماینده مردم اسلام آباد غرب با بیان اینکه موضوع کار، دعاوی حقوقی بین ایران و آمریکاست، اظهار کرد:‌ من یک مثال می زنم تا شرایط برای ما روشن شود. یک خانم آمریکایی که پنج سال شوهرش در لبنان اسیر بوده و بعد برگشته، چون افسرده شده، علیه ایران پرونده تشکیل داده است در حالی که اصلا معلوم نیست پرونده چه ارتباطی به ما دارد،‌ اما او توانسته یک میلیارد و 150 میلیون دلار حکم بگیرد. در برابر پرونده ایرباس ما که یک هواپیما سقوط کرد و 290 نفر شهید شدند و کل مصالحه 60 میلیون دلار گرفت یعنی خرده پولی که آن خانم برای افسردگی می خواهد بگیرد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه تاکنون ما دشمنی آشکار با آمریکا در موضوعات مختلف داشته ایم، اظهار کرد: در دوران تحریم در آمریکا راهبردی برای غارت اموال ایران صورت گرفته است و آن استفاده از اموال ایران است.

 

وی به سابقه این تحقیق و تفحص در مجلس نیز اشاره کرده و گفت: حدود هشت سال پیش تحقیق و تفحصی صورت گرفت و سوالاتی مطرح شد که هنوز هم رفع نشده است. یک مورد این بود که در اختلافات مصالحه باید رای مجلس گرفته شود اما هیچگاه این اتفاق نیفتاد و در عمل مجلس حذف شده است.

 

فلاحت پیشه گفت:‌ بر اساس محاسبات آمریکایی ها 60 میلیارد دلار حکم قطعی و 40 میلیارد دلار حکم بدوی علیه ایران گرفته است اما ایرانی ها در این زمینه کم کاری می کنند.

 

وی ادامه داد: ما با آمریکایی ها توافق کرده بودیم که اموال منقول را تسویه کنیم اما اموال غیرمنقول به صورت دعاوی مراعا بماند اما آمریکایی ها برای اموال غیر منقول پرونده تشکیل داده اند. برخی از آنها را به رومانی و امثالهم کرایه داده اند. یک ساختمان را هم کوبیده و پارکینگ ساخته اند.

 

وی ادامه داد: در برابر کسانی که برای دفاع از ما رفته اند برخی حتی دیپلم ندارند، برخی دیگر اصلا زبان خارجی بلد نیستند،‌ اینها چگونه می خواهند از حقوق ایران دفاع کنند؟

 

نماینده مردم اسلام آباد غرب اظهار کرد: یک حساب باز یک میلیارد دلاری که نباید به کمتر از 500میلیون دلار برسد، برای برداشت گذاشته اند اما هیچ ضمانت اجرایی نگذاشته اند.

 

با این توضیحات اکثریت نمایندگان با درخواست تحقیق و تفحص موافقت کردند؛ از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر در جلسه، ۱۸۲ نماینده مجلس به این تقاضا رای موافق و ۱۱ نماینده رای مخالف دادند. همچنین ۶ تن از نمایندگان رای ممتنع دادند.

 

نمایندگان پس از تصویب این تحقیق و تفحص فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------