آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

علی جنتی به کجا می‌رود!؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,علی جنتی

در حالی که درباره آینده فانی و گودرزی سکوت شده است، گمانه‌زنی‌ها پیرامون منصب بعدی وزیر سابق ارشاد ادامه دارد

 به  گزارش آفتاب یزد؛ علی جنتی نخستین وزیری بود که پیاده شدنش از قطار دولت«تدبیر و امید» خبرساز شد اما و در نهایت هر سه وزیر ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و ارشاد همزمان از همراهی با دولت حسن روحانی بازماندند.

 

محمود گودرزی از دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برای جانشینی حسن عباسی برگزیده شد و محتمل‌ترین گمانه‌زنی آن است که به پست قبلی خود در دانشگاه تهران بازگردانده شود و نیز علی اصغر فانی که یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به شمار می‌رود نیز احتمالا ترجیح خواهد داد تا به تدریس در دانشگاه بازگردد و اندکی از دنیای سیاست فاصله گیرد و اما علی جنتی فرزند دبیر شورای نگهبان که چندین هفته در دو راهی عزل و استعفا قرار داشت و در نهایت با پذیرش استعفا صندلی خود در طبقه پنجم ساختمان روبروی مجلس شورای اسلامی را رها کرد و جای خود را موقتا به سید عباس صالحی سپرد و اما جنتی بودن وزیر سابق ارشاد باعث شده است تا رسانه‌ها همزمان به دنبال گشودن جعبه سیاه استعفای این دیپلمات سابق بر آیند و نیز در مجموعه ای از گمانه زنی‌ها! به دنبال این باشند تا جای بعدی استقرار وی را زودتر از دیگر رسانه‌ها اطلاع رسانی نمایند.

 

هرچند علی جنتی به عنوان نخستین گزینه جا به جایی در دولت حسن روحانی که تاکنون بیش یا کمتر از 10 استاندار را عزل و نصب مجدد کرده است در رسانه‌ها مطرح شده اما گرمای خبرهای شنیده شده پیرامون وی از دو وزیر مستعفی دیگر دولت تدبیر و امید بیشتر است. در سوابق علی جنتی ریاست سازمان صدا و سیمای خوزستان، استانداری استان‌های خوزستان و خراسان(پیش‌از تبدیل به سه استان شدن)، معاونت بین الملل وزارت ارشاد، سفیر ایران در کویت در دو مقطع زمانی 1377 و 1385، مشاور امور خارجه، معاون سیاسی وزیر کشور و همچنین پژوهشگر سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ١٣٨٩ دیده می‌شود پس در گمانه‌زنی‌هایی که تاکنون به گوش رسیده به خوبی رد پای سوابق شغلی این وزیر تازه استعفا داده شده را می‌بینیم.

 

به عنوان نخستین و دم دستی ترین گمانه زنی، علی جنتی را معاون سیاسی وزارت کشور در آینده ای نزدیک دانستند و این گمانه زنی از آن جایی قوت گرفت که جا به جایی وزارت کشور و استعفای علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقریبا در یک زمان صورت پذیرفت. اگرچه تاکنون هیچ یک از مسئولان وزارت کشور به این جابه‌جایی و انتصاب احتمالی واکنش نشان نداده اند فلذا در بین سوابق کاری متعدد علی جنتی این پست یعنی معاونت سیاسی وزارت کشور نیز دیده می‌شود و چندان نیز بعید نمی نماید.

 

گمانه‌زنی بعدی علی جنتی را روانه تپه‌های جام‌جم نمود درست جایی که در اختیار علی عسگری قرار گرفت. این گمانه زنی و جا به جایی اندکی بعید می‌نماید زیرا تا پایان حکم ریاست سازمان صدا و سیما هنوز هفت ماه باقی مانده است و بعید به نظر می‌رسد که جنتی طی هفت ماه آینده بدون پست باقی بماند. این گمانه زنی از آن جایی نمی تواند چندان بی ارتباط باشد که نخستین پست علی جنتی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ریاست بر صدا و سیمای مرکز خوزستان بوده است.

 

برای علی جنتی همچنین نزدیک شدن به مرکز پژوهش‌های مجلس نیز محتمل است. نخست آن که وی سابقه کاری در این حوزه به عنوان پژوهشگر دارد و دیگر این که فرد باتجربه ای در امور سیاسی، اجرایی و دیپلماتیک به شمار می‌رود اما در بین گمانه‌هایی که مورد بررسی قرار گرفت چنین گمانه‌زنی ای دیده یا شنیده نیز نشد!

 

دیگر وزارتخانه‌ای که محتمل است علی جنتی سر‌از آن درآورد وزارت امورخارجه است، وزارت‌خانه‌ای که این وزیر مستعفی در دوران سپری شده هم به عنوان سفیر و نیز به عنوان مشاور با آن همکاری داشته است. پس از گمانه‌زنی سنگین و نزدیک به احتمالی که جنتی را تا نزدیکی‌های میدان فاطمی همراهی کرد این وزارتخانه نیز می‌تواند مقصد بعدی علی جنتی سفیر سابق ایران در کویت باشد. از آن جایی که این روزها زمزمه تغییر استانداران همچنان به گوش می‌رسد چندان بعید و دور از ذهن نیست که استانداری یکی از استان‌های مهم کشور به وی سپرده شود؛ استان‌هایی که وزن استانداری آن کم از وزارتخانه‌ای همچون ارشاد نباشد و اما از مجموعه گمانه زنی‌ها آن چه بیشتر مورد توجه می‌تواند قرار گیرد، سکوت همه جانبه علی جنتی و نزدیکان وی بوده است که تاکنون هیچ‌گونه واکنشی به آن‌ها نشان داده نشده است.

 

از میان انبوهی از گمانه زنی‌ها از معاونت سیاسی وزارت کشور گرفته تا قبول پست سفارت و نیز مواردی همچون صدا و سیما و مرکز پژوهش‌های مجلس، به جز مرکز پژوهش‌ها، صحت احتمالی تمامی گمانه زنی‌ها به منزله بازگشت جنتی به بدنه دولت حسن روحانی است و این یعنی وجود اراده ای که علی جنتی را مجاب کند که همچنان با تیم تدبیر و امید ادامه راه و همکاری دهد که اگر جز این باشد قطعا تنها گزینه‌هایی که همچنان روی میز باقی خواهد ماند، صدا و سیما و نیز مرکز پژوهش‌ها است. از آن جایی که رسانه‌ها اصرار و ابرام پدر در استعفای علی جنتی را موثر دانسته اند تمامی گمانه زنی‌هایی که پیرامون ادامه همکاری علی جنتی و دولت تدبیر و امید دور می‌زند به خودی خود از گردونه خارج خواهد شد و اما برای جنتی با تجربه که مشی اعتدالی نزدیک به اصولگرایی دارد چندان بعید به نظر نمی رسد که سر از مراکزی درآورد که اولا صبغه آموزشی ـ پژوهشی داشته‌باشد و ثانیا چندان ارتباطی با خط و ربط دولت نیز پیدا نکند.

 

هر چه که هست، بوده و می‌تواند رخ‌دهد این است که او چندان در انتظار پست باقی نخواهد ماند و خیلی زود یکی از مراکز تاثیرگذار دولت را در اختیار خواهد گرفت در این میان آن چه بیشتر از همه برای رسانه‌ها اهمیت داشته آن است که ادامه و عدم ادامه همکاری جنتی با دولت حسن روحانی با قبول چه مدل پست و مسئولیتی رونمایی خواهد شد زیرا پستی که مرتبط با دولت نباشد تفاسیر عدیده می‌تواند داشته باشد که در تخمین فاصله ایجاد شده و تخمینی علی جنتی و رئیس دولت تدبیر و امید را می‌تواند روشن و آشکار سازد. این‌هایی که ارائه شد تنها بخش‌هایی از گمانه‌زنی‌های موجود است اما آن چه در نهایت عملیاتی خواهد شد بسیاری از اگر و اما و معماها را حل خواهد کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------