آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

مطهري: اصولگرایان به ردصلاحیت‌ها دل بسته‌اند



اخبار,اخبار سیاسی,انتخابات مجلس


اخبار سیاسی  - اجازه نخواهند داد مجلس مستقل تشکیل شود
مطهري: اصولگرایان به ردصلاحیت‌ها دل بسته‌اند

 علی مطهری می‌گوید شورای نگهبان «اجازه» نخواهد داد مجلسی مستقل شکل بگیرد٬ و در انتخابات اخير، اصولگرایان به رد صلاحیت‌های شورای نگهبان دل بسته بودند. خلاصه‌اي از اظهارات علی مطهری در گفتگو با «نامه نیوز» را در زير مي‌خوانيد:

* با دولت قبلی یک مشکل اساسی داشتیم و آن بی‌انضباطی مالی بود. بی‌انضباطی مالی دولت گذشته باعث بسیاری از نابسامانی‌های اقتصادی شد.

* از انزوا و بستن دروازه‌های خود به روی ملل دیگر استقبال نمی‌کنیم. به نظرم در حال اصلاح سیاست خارجی خودمان هستیم. از ابتدای انقلاب نیز چنین تصمیمی نداشتیم که رابطه‌مان را با دنیا قطع کنیم.

* در دولت جدید، اصول‌گرایان به بازی گرفته نشدند و همین، مهم‌ترین عامل انتقادات آنهاست. می‌توان گفت اکنون قدرت اجرایی بیشتر در دست اصلاح‌طلبان معتدل است.

* روحانی باعث شد اصلاح‌طلبان به قدرت بازگردند و لذا بعید است که آنها قصد عبور از روحانی را داشته باشند.

* اصول‌گرایان تندرو دوست دارند دولت آقای روحانی شکست بخورد و راهی که باز شده است به نتیجه نرسد.

* ترکیب مجلس دهم به نوع رفتار شورای نگهبان بستگی دارد. اگر افراد مؤثر جریان اصلاحات یا مستقل را حذف کنند مجلس خوبی نخواهیم داشت.

* شورای نگهبان اجازه نخواهد داد یک مجلس مستقل یا اصلاح‌طلب به وجود بیاید و در مجموع ترکیبی با اکثریت اصول‌گرا و اقلیت قوی اصلاح‌طلب و مستقل ایجاد خواهد شد.

* اصول‌گرایان تلقی نادرستی از آقای هاشمی رفسنجانی داشتند که بیشتر ناشی از کینه شخصی بود.

* در هشت سال گذشته آقای هاشمی رفسنجانی خیلی مظلوم واقع شدند و به شدت به ایشان حمله می‌کردند و قصد حذف ایشان از انقلاب را داشتند. عده‌ای معتقد بودند همان‌طور که آقای منتظری حذف شد، ایشان نیز باید حذف شود. بزرگ‌ترین اشتباه آقای احمدی‌نژاد تلاش او برای حذف آقای هاشمی بود. مردم از این نوع رفتار‌ها خوششان نمی‌آید.

* بد‌ترین اتفاق سال را به شورای نگهبان برای رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی می‌دهم. این‌ها ترسیدند که آقای هاشمی بیاید و بسیاری از رشته‌های آن‌ها در این هشت سال پنبه شود و حقایق و اسراری آشکار شود.

* عقلای اصلاح‌طلب و اصولگرا برای دفع خطر افراطی‌ها بهم نزدیک شده‌اند.

* آقای روحانی آقای خاتمی را مأمور کرد که از طرف ایران در مراسم تشییع جنازه ماندلا شرکت کند ولی به ایشان اجازه داده نشد.

* افرادی هستند که نگران ورود آقای خاتمی به اجتماع هستند؛ چون از پایگاه اجتماعی خوب ایشان آگاهی دارند و نمی‌خواهند ایشان مطرح شود. تندرو‌ها از پایگاه اجتماعی آقای خاتمی می‌ترسند و می‌خواهند فضایی که در هشت سال گذشته وجود داشته است، حفظ شود. البته آقای خاتمی باید با جسارت بیشتری عمل کند.

* فضای رعبی که در جامعه وجود دارد نمایندگان مجلس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آن‌ها به فکر آینده خود هستند و بسیاری قصد دارند در آینده نیز کاندیدا شوند و معتقدند که اگر حرفی بزنند رد صلاحیت خواهند شد یا از طرف برخی گروه‌های فشار تحت فشار قرار می‌گیرند.

* به این دلیل که نمایندگان احساس می‌کردند که نظر رهبری بر ماندن ایشان {احمدی‌نژاد} است؛ یعنی اگر خود نمایندگان مستقلاً تصمیم می‌گرفتند حتماً ایشان را عزل می‌کردند، ولی احساس همه این بود که رهبری به این کار راضی نیستند؛ بنابراین وارد نمی‌شدند. مقام رهبری مایل نبودند که چنین کاری انجام شود. فتنه سال ۸۸ نیز بهانه‌ای بود که نمایندگان می‌گفتند اگر رئیس جمهور عزل شود باعث تقویت آن‌ها خواهد شد.

* سخت‌گیری‌ها درباره زندانیان سیاسی و حصر آقایان باید زود‌تر به پایان می‌رسید؛ اما عده‌ای در داخل حکومت نمی‌خواهند این فضا از بین برود و همچنان می‌خواهند سوار بر موج فتنه کاسبی سیاسی و رقبا را از میدان بدر کنند.

* به نظرم مذاکرات هسته‌ای به نتیجه خواهد رسید؛ چون دو طرف اراده حل مسئله را دارند و تا زمانی که آقای اوباما هست باید این مسئله پایان یابد.

اصولگرایان به رد صلاحیت‌های شورای نگهبان دل بسته بودند
* در انتخابات اخير، اصولگرایان خیال آسوده‌ای داشتند از این که یک کاندیدای قوی اصلاح‌طلب یا مستقل وجود ندارد و فکر می کردند رقابت بین خودشان است؛ همچنین به رد صلاحیت‌های شورای نگهبان دل بسته بودند و رقیب سرسختی را در نظر نداشتند؛ بنابراین احساس نیاز به اتحاد نمی‌کردند و در واقع خود را از پیش پیروز می‌دانستند. از طرفی چون اصلاح‌طلبان تحت فشار و از نظر تعداد کاندیدا در اقلیت بودند، به راحتی متحد شدند.

* هر کس که مظلوم واقع شود، مردم از او حمایت می‌کنند. در هشت سال گذشته آقای هاشمی رفسنجانی خیلی مظلوم واقع شدند و به شدت به ایشان حمله می‌کردند و قصد حذف ایشان از انقلاب را داشتند. عده‌ای معتقد بودند همان‌طور که آقای منتظری حذف شد، ایشان نیز باید حذف شود. بزرگ‌ترین اشتباه آقای احمدی‌نژاد تلاش او برای حذف آقای هاشمی بود.

 

مردم از این نوع رفتارها خوش‌شان نمی‌آید؛ در نتیجه کسانی که مخالف آقای هاشمی بودند، حامی ایشان شدند و وقتی ایشان ثبت‌نام کرد شور و هیجانی در کشور ایجاد شد...اینها ترسیدند که آقای هاشمی بیاید و بسیاری از رشته‌های آنها در این هشت سال پنبه شود و حقایق و اسراری آشکار شود.

* روحانی می تواند از خاتمی به عنوان نماینده ایران در رابطه با غرب، هاشمی در رابطه با اعراب و احمدی نژاد در رابطه با کشورهای آمریکای لاتین استفاده کند.

* از پایگاه اجتماعی آقای خاتمی می‌ترسند و می‌خواهند فضایی که در هشت سال گذشته وجود داشته است، حفظ شود. البته آقای خاتمی باید با جسارت بیشتری عمل کند. به نظرم خوب بود در راهپیمایی 22 بهمن در تهران شرکت می‌کرد. ممکن بود بعضی تندروها ایشان را تحت فشار قرار دهند، به نظرم اشکالی ندارد و ایشان باید به وظیفه خود عمل کند، پشت سر هم عقب‌نشینی خوب نیست.

* فضای رعبی که در جامعه وجود دارد آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آنها به فکر آینده خود هستند و بسیاری قصد دارند در آینده نیز کاندیدا شوند و معتقدند که اگر حرفی بزنند رد صلاحیت خواهند شد یا از طرف برخی گروه‌های فشار تحت فشار قرار می‌گیرند، مثلا در نماز جمعه شهرشان علیه‌شان شعار می‌دهند. این اتفاقات امروز کمتر شده ولی در دوره هشتم و زمان نزدیک به حوادث سال 88 این نوع اتفاقات زیاد بود.

 

تا کسی صحبتی می‌کرد، بلافاصله در حوزه‌ انتخابیه‌اش علیه او تظاهرات می‌کردند و شعار می‌دادند و او را بی‌بصیرت می‌نامیدند. ولی یک مقدار هم ذاتی است. افراد شخصیت‌های متفاوت دارند؛ بعضی مانند من نمی‌توانند در لفافه صحبت کنند و حرف‌شان را صریح بیان می‌کنند.

* همان زمان که احمدی نژاد گفت قانون را اجرا نمی کنم باید عزل می شد
* مشایی و احمدی نژاد یک روح در دو بدن بودند و هستند
* به دولت آقای روحانی نمره 15 می‌دهم.

با کدام یک از سیاست‌مداران رفت و آمد خانوادگی دارید؟
طبعاً با آقای لاریجانی رفت و آمد دارم؛ چون ایشان داماد ما هستند، گرچه رفت و آمد زیادی ندارم و اکثر نمایندگان بیشتر از من ایشان را می‌بینند.

البته شما در مجلس هشتم گفتید که داماد خوبی نیستند.
نه، اتفاقاً داماد خوبی هستند. آن موضوع یک مزاح بود؛ چون برای سؤال از رئیس‌جمهور مشکلاتی به وجود آوردند و مقاومت می‌کردند من در نطق استعفایم گفتم به دلیل این قضیه داماد ناخلفی است؛ ولی مزاح کردم.

اگر در سال جدید درخواست تحقیق و تفحص کنید دوست دارید از کدام سازمان یا نهادی تحقیق و تفحص صورت گیرد؟
دوست دارم از جاهایی مثل بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که خود را در حاشیه امن می‌دانند تحقیق و تفحص صورت گیرد. رهبر انقلاب فرمودند که همه زیرمجموعه من، حتی دفتر من را حق تحقیق و تفحص دارید.

* به عملکرد علی مطهری در سال 92 نمره 14 می‌دهم.
* روی فیلم زندگی‌‌ام نام «اتلاف وقت» می‌گذارم!

معمولاً قبض تلفن همراه شما چقدر می‌آید؟
مبلغ زیادی نیست؛ چون زیاد تماس نمی‌گیرم و کلاً تلفن همراه را علی‌رغم حسن‌هایش یکی از عوامل سلب آسایش انسان‌ها می‌دانم.

آخرین لطیفه‌ای که شنیدید، چیست؟
لطیفه زیاد می‌شنوم ولی وقتی می‌خواهم نقل کنم یادم نمی‌آید.

در انتخابات به چه کسی رأی دادید؟
به آقای روحانی. دو الی سه روز قبل از انتخابات بیانیه حمایت از ایشان را صادر کردم.

به کدام یک از خواننده‌ها علاقه دارید؟
آوازهای سنتی را دوست دارم مثل آواز مرحوم بسطامی و سالار عقیلی و مختاباد و افتخاری و قربانی. آواز آقای شجریان را هم دوست دارم. آنهایی که سنتی می‌خوانند؛ چون خواندن به این سبک مشکل است. البته اظهارنظرهای سیاسی هنرمندان را نباید جدی گرفت.

بهترین و بدترین روز سال 92؟
بهترین روز، روز پیروزی آقای روحانی و بدترین آن، روز رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی. صبح روزی که آقای هاشمی رد صلاحیت شدند، عده‌ای به ایشان اصرار کردند که من را به عنوان رئیس ستاد اصول‌گرایان خود انتخاب کنند و ایشان نیز من را انتخاب کردند. من نیز جلسه گذاشتم و معاونان مشخص شدند. بعدازظهر همان روز ایشان رد صلاحیت شدند و ستاد منحل شد و ما فقط صبح تا عصر رئیس ستاد بودیم.

بهترین خبری که دوست دارید در سال 92 بشنوید، چیست؟
خبر پیروزی مردم سوریه.

نظرتان را درباره اسامی که عنوان می کنم بفرمایید؟
امام خمینی (ره): تاریخ‌ساز
مقام معظم رهبری: رسالت سنگین هدایت جامعه را تحمل می‌کنند.
شهید مطهری: اسلام شناس و خالص لله
علی لاریجانی: سیاستمدار معتدل
هاشمی رفسنجانی: دلسوز انقلاب
اسفندیار رحیم مشایی: پان‌ایرانیست
محمود احمدی‌نژاد: موجود ناشناخته
سیدمحمد خاتمی: مدافع آزادی
مهدی کوچک‌زاده: خوش قلب و احساسی
آیت‌الله مصباح یزدی: دقیق در مسائل فکری
حسن روحانی: با تدبیر
محمدجواد ظریف: ذخیره‌ای برای امروز انقلاب و البته هم مدرسه من
امام موسی صدر: پدر معنوی شیعیان لبنان
صدای ملت: حزبی بین زمین و آسمان
جبهه پایداری: جبهه‌ای ایدئولوژیک و گرفتار هوای نفس
دولت تدبیر و امید: خواست مردم
مجلس نهم: مجلسی که در شرایط ویژه شکل گرفت
اصلاحات: تیغ دو دم
سؤال از رئیس‌جمهور: برای رؤسای جمهور قانون ستیز
مذاکرات هسته‌ای: بندبازی جسورانه و مصلحانه
صحن علنی: محل شور و مشورت و کار برای خدا یا شیطان


اخبار سیاسی - نامه نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------