آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

رسول منتجب نيا : اصلاح‌طلبان حمايت نكنند روحاني ضربه مي‌خورد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,  رسول منتجب نيا

  اين روزها انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم از مهم‌ترين موضوعاتي است كه در جلسات و گعده‌هاي سياسي دو جناح اصلي كشور مورد بررسي و بحث قرار مي‌گيرد. در يك سوي ميدان اصلاح‌طلبان هستند كه تكليف انتخاباتي آنها مشخص است و همانند سال ۹۲ از دكتر حسن روحانی حمايت خواهند كرد و در سوي ديگر اصولگرايان قرار دارند كه طيف مخالف دولت يازدهم اين جريان با وجود آگاهي از احتمال بالاي پيروزي حسن روحاني اما مي‌كوشد كه در اين مسير سنگ‌اندازي‌هاي زيادي داشته باشد و هدف آنها فراموش نشدن خودشان است.

 

اكنون در حالي كه زمان زيادي به پايان كار دولت يازدهم نمانده است روحاني اقدام به تغييراتي در كابينه كرده است و تا به امروز براي ۳ وزارتخانه ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و ارشاد گزينه‌هايي را به مجلس معرفي كرده است. برخي اين تصميم براي تغيير در كابينه را ديرهنگام مي‌دانند اما تاكيد دارند كه اقدام را بايد مهم ارزيابي كرد.

 

از سويي زمزمه‌هايي درباره تداوم اين تغييرات به گوش مي‌رسد و از احتمال تغيير وزراي علوم، صنعت ومعدن و اقتصاد صحبت‌هايی مي‌كنند اما رئيس‌جمهور تا اين مقطع، تغييرات را در ۳ وزارتخانه انجام داده است و شايد واكنش به اين تغييرات تداوم اين مسير يا توقف آن را مشخص كند. در راستاي اقدامات و تصميمات اخير رئيس‌جمهور براي لحاظ كردن تغييراتي در كابينه، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب نيا، قائم مقام حزب اعتماد ملي با «آرمان امروز» به گفت‌وگو پرداخته است كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

بيش از ۳ سال از فعاليت دولت تدبير و اميد مي‌گذرد و در اين مقطع رئيس‌جمهور تصميم به تغييراتي در كابينه گرفته است. ارزيابي شما از اين تصميم چيست؟

 ترميم در كابينه يك امر اجتناب ناپذير است. رئيس هر دولتي بايد عملكرد زيرمجموعه‌ها و وزراي خود را بررسي كند و در صورتي كه ضعف يا ناهماهنگي در مجموعه هويدا شود، مي‌تواند اقدام به تغيير و ترميم كابينه كند، زيرا رئيس دولت است كه پاسخگوي عملكرد هيات وزيران خواهد بود كه اين موضوع، عجيب و غيرمنتظره نيست و بسياري معتقدند اين تغييرات بايد خيلي زودتر از اين صورت مي‌گرفت. هيچ بعيد نيست كه در ساير وزارتخانه‌ها هم تغييرات صورت بگيرد حتي تا حدودي تداوم اين تغييرات لازم به نظر مي‌رسد و بايد نسبت به تداوم حضور برخي وزرا در دولت يازدهم تجديد نظر صورت بگيرد و با اين تغييرات شرايط را به احسن تبديل كرد.

 

اينكه اين تغييرات محدود كنوني، در راستاي تبديل به احسن بوده است يا خير، بايد در عملكرد وزراي جديد پاسخ را دريافت كرد، هر چند از هم‌اكنون مطمئن هستيم تغییرات در برخي وزراتخانه‌ها نويد آينده بهتري را مي‌دهد. در وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان اين اطمينان وجود دارد كه وضعيت از آنچه كه بود به مراتب بهتر خواهد شد. ۲ شخصي كه به عنوان وزير براي اين دو وزارتخانه معرفي شدند، شرايط بهتري نسبت به دو وزير قبلي دارند.

 

با توجه به اينكه به وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و ورزش و جوانان اشاره كرديد، تغيير در وزارت ارشاد را مفيد نمي‌دانيد؟ 

من نگران وزارت ارشاد هستم. مساله وزارت ارشاد، مساله آقاي علي جنتي نبود بلكه قضيه دو تفكر وبينش بود كه در تقابل قرار داشته و دارند. يك تفكر باز انقلابي و منطبق با ديدگاه‌هاي حضرت امام (ره)، رهبري و خيلي از بزرگان است و ديدگاه ديگر ديدگاه خشك و متصلب است كه با ديدگاه اول كاملا متفاوت است. صاحبان اين ديدگاه دوم در زمان امام نمي‌توانستند خودنمايي و اظهارنظر كنند يا اگر هم اظهارنظري داشتند، صدايشان به جايي نمي‌رسيد؛ تا چندين سال بعد از رحلت حضرت امام هم اين افراد در محل زندگي خود بودند و فريادشان به جايي نرسيد.

 

اين تفكر و انديشه در سال‌هاي اخير قوت و قدرت گرفته، شروع به فعاليت كرده و تلاش دارد ديدگاه خود را تحميل كند يعني ديدگاهي خشك و متصلب كه نه هنر را مي‌پسندد و نه رضايت و مطالبات مردم را قبول دارد، چه بسا ديدگاه‌هاي امام و رهبري نظام را قبول داشته باشد. اين دسته با هر شخصي كه سر كار باشد، مقابله مي‌كند يعني اگر آقاي مهاجراني باشد، با او مخالف هستند و اگر آقاي علي جنتي باشد، با او هم مخالفت مي‌كنند.

 

زماني هم رئيس دولت اصلاحات، وزير ارشاد بود كه حاميان اين ديدگاه كه ميزان را راي مردم نمي‌دانند، عنوان كردند شبيخون فرهنگي از كانال وزارت ارشاد وارد شده و البته در آن زمان هم، هدفشان شخص رئيس دولت اصلاحات بود و چنين اظهار مي‌كردند که اگر رئيس دولت اصلاحات نباشد، شبيخون فرهنگي و تهاجم فرهنگي خاتمه خواهد يافت، بنابراين وقتی رئيس دولت اصلاحات استعفا داد و شخص ديگري به وزارت ارشاد رفت، هيچ تغييري نيز حاصل نشد اما طرفداران جريان وتفكر مقابل ساكت شدند. آقاي جنتي به دليل اينكه روحاني‌زاده بود، ملاحظات زيادي داشت اما با اين همه، نتوانست با آنها كنار بيايد و آن اندازه فشار به او وارد مي‌شد كه در برخي موارد خود او را وادار به تقصير مي‌كردند كه در جايي آقاي روحاني به او تشر زد و در ادامه، با استعفاي وي از وزارت ارشاد موافقت كرد.

 

نگراني من بيشتر از اين مساله است كه ديدگاه حاكم بر كشور، منطبق با ديدگاه فرهنگي امام يا ديدگاه خشك برخي از متحجران است. اين مساله تا حل نشود ما همچنان دچار مشكل خواهيم بود. البته اين بدان معنا نيست كه آن ۲ وزارتخانه اهميت ندارد، بلكه وزارت آموزش و پرورش، وزارتخانه بنيادي است كه بايد در آن كارهاي اساسي صورت گيرد كه متاسفانه تا به امروز شاهد تحقق اين امر نبوده‌ايم. در وزارت ورزش و جوانان نيز بايد اقدامات موثري صورت بگيرد. اميدوارم وزراي جديد بتوانند تحول جديدي در اين وزارتخانه‌ها ايجاد كنند و بخشي از مطالبات مردم از دولت را محقق كنند.

 

با اينكه تغييرات در سطح وزراي سه وزارتخانه صورت گرفته، بيشتر توجهات و مانورها بر روي وزارت ارشاد است. اين مساله و توجه را ناشي از چه مي‌دانيد و تصور مي‌كنيد مجلس دهم چه رويكردي با اين موضوع خواهد داشت؟ 

وزارت ارشاد نقطه تلاقي دوتفكر است. يك تفكر باز و نزديك به تفكر امام خميني (ره) و انديشه نوين اسلامي كه در مقابل يك تفكر متحجرانه قرار دارد. هر ۲ تفكر مورد اشاره در وزارت ارشاد جمع و با همديگر تلاقي دارند. درباره هنر و موسيقي يك ديدگاه باز و ديدگاه ديگر بسته و مسدود با هم تلاقي دارند.

 

درباره كتاب و مميزي نيزهمين روال حاكم است. وزير ارشاد مورد تهاجم هر دو ديدگاه است بدين معنا كه اگر بخواهد نظر پيروان امام و انقلاب را تامين كند، در مقابل خود صف محكمي از مرتجعان را خواهد داشت و اگر بخواهد خواست ديدگاه مرتجع و متحجر را تامين كند، از مسير امام و انقلاب عدول كرده و كشور را به سمت ارتجاع برده است. هرشخصي كه بتواند در اين شرايط، ميانه روي داشته باشد و نظر ۲ طرف را جلب كند، كار بسيار مهمي انجام داده است. از اين جهت نگراني خودم را ابراز كردم كه هر شخصي به وزارت ارشاد برود خواه ناخواه با گروهي مواجه خواهد شد كه در مقابل او به صف خواهند ايستاد.

 

انتقادات به عملكرد آقاي فاني در وزارت آموزش و پرورش زياد بود. تصور مي‌كنيد رئيس‌جمهور با توجه به آنچه از ضعف‌هاي اين وزارتخانه بيان و منتشر شده است، براي انتصاب وزير جديد چه نكاتي را مد نظر قرار داده است؟ 

 درباره آموزش و پرورش بايد نيروهاي ارزشمند و صاحب‌نظر جذب شوند اما پوشيده نيست كه در اين ۳ سال يعني از آغاز دولت يازدهم، بسياري از نيروهاي دولت گذشته بر سركار بودند و فعاليت مي‌كردند. در وزارت ورزش نيز تحولاتي بايد در عرصه ورزش ايجاد مي‌شد كه متاسفانه چنين نشد و اقدامات لازم صورت نگرفت. دربخش جوانان اين وزارتخانه به يك خانه‌تكاني و تحول عميق و گسترده‌اي نياز است و بايد نخبگان و صاحب نظران در آنجا جمع شوند و اقدام به اصلاح و رفع كاستي‌ها كنند.

 

پيش‌بيني شما از نحوه رفتار و تصميم مجلس با ۳ گزينه پيشنهادي رئيس‌جمهوري چيست؟

 تصور نمي‌كنم مجلس با اين ۳ گزينه معرفي شده از سوي رئيس‌جمهور مخالفتي داشته باشد يا اين افرد راي نياورند. احتمال قريب به يقين اين افراد راي خواهند آورد، زيرا وزراي معرفي شده داراي ديدگاه ميانه هستند و چهره‌ حساسيت‌زايي براي تصدي وزارتخانه‌ها معرفي نشده است. شخصيت‌هاي معرفي شده از سوي آقای‌روحاني، وزين و سابقه‌دار هستند و انشاءا... با راي مجلس بتوانند به انجام وظيفه بپردازند.

 

با تغيير مجلس، بسياري بر اين باور بودند كه تغيير وزير علوم نخستين تصميمي است كه رئيس‌جمهور باید بر انجام آن اصرار داشته باشد، اما چنين نشد. تصور شما از عدم تغيير وزير علوم چيست؟ 

من هم معتقدم كه دولت نبايد به تغيير سه وزارتخانه اكتفا كند و نياز به ترميم وسيع‌تري دارد. وزير علوم يعني آقاي فرهادي در شرايطي به عنوان گزينه پيشنهادي براي تصدي وزارت علوم به مجلس معرفي شد كه پيش از آن، گزينه‌هاي ديگر رئيس‌جمهور براي وزارت علوم نتوانستند راي اعتماد مجلس را كسب كنند. بنابراين در اين شرايط آقاي روحاني به دنبال گزينه‌اي رفت كه سابقه خوبي داشته باشد و بتواند نظر مجلس را جلب كند.

 

در اين شرايط بود كه آقاي فرهادي به مجلس معرفي شد و بهارستان نشينان به او راي مثبت دادند تا بر كرسي وزيرعلوم بنشيند كه اين، بدين معني نيست كه وزير علوم فعلي مطلوب و گزينه اول آقاي روحاني است. اكنون يا بايد تغييري در وزارت علوم صورت گيرد يا وزير بايد اين وزارتخانه را متحول كند. آقاي فرهادي با مجلس نهم براي حضور در وزارت علوم به مصالحه رسيد و توانست وزير علوم شود، در اين وزارتخانه كج‌دار و مريزحركت كرد و نتوانست نظر آقاي روحاني را در اين وزارتخانه به ويژه دانشگاه‌ها جلب كند.

 

هنوز فضاي خوبي بردانشگاه‌ها حاكم نشده است و برخي چنين مي‌گويند كه شاهد بي‌عدالتي‌هايي در وزارت علوم بوده‌اند. هنوز بسياري از افرادي كه در دولت گذشته حضور داشتند و به‌شدت با ديدگاه‌هاي آقاي روحاني مخالف هستند، در دانشگاه‌ها و بخش‌هاي مختلف وزارت علوم تعيين‌كننده و اثرگذار هستند. آقاي فرهادي يا بايد در وزارتخانه تحول عظيمي ايجاد كند يا آقاي روحاني براي اين وزارتخانه فكر جدي داشته باشد.

 

در بخش اقتصادي، دولت نياز به ترميم و بازنگري ندارد؟ 

در ارتباط با مسائل اقتصادي باید تيم و ستاد اقتصادي متحول شود و افراد صاحب نظر و قوي‌تر در بخش اقتصاد بيايند و قدم‌هاي بلندي در زمينه اقتصاد بردارند. همچنين بايد در وزارت صنايع، تحولاتي انجام شود كه يك تحول آن تغيير وزير يا تكميل وزارتخانه با حضور چهره‌هاي جوان و قوي است كه خون تازه‌اي به اين وزارتخانه تزريق شود. روند ترميم كابينه بايد به سرعت ادامه پيدا كند، زيرا به انتخابات رياست‌جمهوري در سال آينده نزديك‌تر مي‌شويم و فرصت از دست خواهد رفت، بنابراين در چند وزارتخانه اين تغيير و تحول لازم است.

 

آقاي روحاني پشتوانه قوي مانند مجلس دارد كه مي‌تواند با تكيه بر آن، دولت را متحول و هماهنگ كند. در اين ۳ سال بخشي از دولت با آقاي روحاني همراه نبودند و بيشتر بارها به دوش شخص رئيس‌جمهور بود. آقاي روحاني بايد بين وزرا تقسيم كار كند و براي ماه‌هاي پاياني دولت اول خود قدم‌هاي بلندي بردارد و براي دور دوم رياست‌جمهوري خود مبنايي ايجاد كند.

 

دبيركل حزب اتحاد ملت در مصاحبه‌اي عنوان كرد كه به دليل اينكه، آلترناتيوي براي آقاي روحاني نداريم، نمي‌توانيم براي حمايت از وي شرط بگذاريم. اين مساله را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ 

هنوز در مجامع اصلاح‌طلب فصل بحث درباره كانديداي رياست‌جمهوري نيست و آنچه گفته مي‌شود نظرات و گمانه زني‌هاي شخصي است. قطعا و مسلما بايد درباره اين موضوع، بحث و گفت‌وگو انجام شود. چند ماه قبل با روزنامه آرمان صحبتي داشتم و تاكيد كردم بايد بزرگان بنشينند، صحبت كنند و تيم‌هايي تشكيل دهند. دولت نيز بايد با اصلاح‌طلبان هماهنگي داشته باشد، زيرا اگر آقاي روحاني اصلاح‌طلبان را به صورت منسجم پشت خود نداشته باشد، ضربه خواهد خورد بنابراين بايد اين پشتوانه قوي را براي خود حفظ كنیم.

 

اصلاح‌طلبان نيزبايد تا آخرين لحظه از آقاي روحاني حمايت كنند و نبايد كارهايي در جهت تخريب وي انجام شود. اين‌طور نيست كه از اكنون چك سفيد امضاء دهيم و بگوييم كانديداي ما منحصر به فرد است. البته خداي نكرده ممكن است اتفاقي بيفتد. بايد روي همه گزينه‌ها و سناريوها در جلسات بحث شود تا در مجموع تصميم كامل و جامعي گرفته شود. آنچه من خبر دارم هنوز روي گزينه‌ها بحثي صورت نگرفته و مباحث مطروحه صرفا نظرات شخصي افراد و اشخاص است. 

 

اخبار  سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------