آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

ناصر ایمانی : تجربه در ایران نشان داده، مردم در دور دوم به رئیس جمهور های کنونی رای میدهند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ناصر ایمانی

ناصر ایمانی :

تجربه در ایران نشان داده، مردم در دور دوم به رئیس جمهور های کنونی رای میدهند/ اصلاح طلبان مترصد شناسایی کاندیدای اصولگرایان هستند تا آتش توپخانه ای یر سرش بریزند/ پس انتظار نداشته باشید ۸ ماه زودتر کاندیدایشان را معرفی کنند/ احتمال ائتلاف بر سر روحانی را کمتر از 5% میدانم/ در بین اصولگرایان اختلاف نظر وجود دارد

تکلیف آقای روحانی از نظر اصولگرایان روشن شده که چه تمایلات سیاسی و روش های اجرایی ای دارد/ اختلاف نظر آنها در مورد میزان خطر روحانی برای کشور است

 ناصر ایمانی، تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا در گفت  و گو با انتخاب  در ارتباط با راهبرد و استراتژی اصولگرایان گفت: راهبردهای اردوگاه اصولگرايي مبتنی بر وحدت جمعی است که به یک یا دو گزینه نهایی برسند، ولی این که چقدر این ائتلاف قابل حصول است، معلوم نیست.

 

او خاطر نشان کرد : گزینه های مدنظر هر طیف معرفی می شود و اگر قرار باشد وحدتی حاصل شود در جریان وحدت مطرح می شود ، پالایش شده و در نهایت یک تا دو نفر انتخاب میشود . 

 

اختلاف در نظر در اصولگرایان، مثل اصلاح طلبان

ایمانی در خصوص اینکه آیا قرار است جریان اصلاح طلبی حول محور جامعه روحانیت یه ائتلاف برسد و اینکه آیا جریان هایی نظیر جریان مصباح یزدی حاضرند به انتخاب جامعه روحانیت لبیک بگویند گفت: در سال 94 این اتفاق افتاد یعنی با همه این گمانه زنی هایی که در باره عدم تن دادن طیف آقای مصباح به رای نهایی جامعه روحانیت میشد، اینها در ائتلافی با اصولگرایان به اجماع رسیدند . 

 

او در واکنش به اظهارات طیف های مختلف اصولگرایی نظیر گفته های اخیر جبهه پیروان در خصوص عدم صلاحیت کاندیداهایی که قبلا سابقه شکست دارند و یا این گفته بادامچیان مبنی بر لزوم ائتلاف حول محور کاندیدای موتلفه گفت: یقینا در بین جریانات اصولگرایی اختلاف نظر وجود دارد . چه کسی گفته همه طیف های اصولگرا یکسان فکر میکنند.  مگر در جریان اصلاح طلب همه یکسان فکر میکنند ؟ حتی در مورد روحانی هم در حال حاضر در جناح اصلاحات اختلافاتی وجود دارد که آیا از ایشان بدون قید و شرط حمایت کنند یا به صورت مشروط . در نتیجه اختلاف نظر اشکال ندارد.  

 

اصولگرایان از ۸۴ تا به امروز به وحدت نرسیدند جز انتخابات مجلس ۹۴

ایمانی در ادامه در خصوص دوره های گذشته انتخابات و ظرفیت جریان اصولگرایی برای ائتلاف گفت : تا قیل از سال 94 در جریان اصولگراها اختلاف نظر در انتخابات های مختلف اعم از مجلس و ریاست جمهوری و شورای شهر اختلاف نظر وجود داشت. این داستان از انتخابات 84 شروع شد. جریان اصولگرایی در هیچ یک از انتخابات ها به وحدت جامعی نرسید اما در سال 94 این اتفاق در مورد انتخابات مجلس افتاد و فارغ از نتیجه نهایی ، اینها به ائتلاف رسیدند. 

 

او با بیان اینکه نقد وارد بر اصولگرایان در مورد تشتت آرا و عدم توانایی در دستیابی به یک ائتلاف سراسری، نقد واردي است، گفت: این انتخابات پیش رو دومین تجربه اصولگرایان بعد از انتخابات 94 است که باید دید آیا موفق خواهند بود یا نه . ضمن اینکه الان انگیزه های خوبی برای ائتلاف وجود دارد. چرا که برای این انتخابات اصولگرایان مجلس را از دست داده اند و انتخابات ریاست جمهوری 92 را نیز از دست داده اند.

 

ایمانی در ارتباط با برخی شنیده ها در خصوص حضور حسن روحانی در بین کاندیداهای احتمالی اصولگرایان گفت : اینکه گفته میشود لیست 30 نفره ای از کاندیداهای بالقوه تهیه شده یعنی همه ظرفیت های موجود را دارند بررسی میکنند و خوب قاعدتا یکی از آنها آقای روحانی است . 

 

تکلیف روحانی با اصولگرایان مشخص تر شده

این روزنامه نگار اصولگرا با بیان اينکه «میزان کارآمدی دولت روحانی و اینکه استمرار دولت روحانی چقدر قابل تحمل است، در بین اصولگرایان محل اختلاف است»‌، ادامه داد : برخی آسیب ادامه کار دولت روحانی را بیشتر و برخی کمتر میدانند.  اما آنهایی که آسیب دولت روحانی را برای کشور کمتر می دانند تمایل 100 درصدی با روحانی ندارند. 

 

او در ادامه گفت: پرونده روحانی از نظر اصولگرایان مشخص است و نباید منتظر معجزه بود ، به ویژه با وزرای جدیدی که به کابینه معرفی شده است نشان دهنده این است که تکلیف آقای روحانی از نظر اصولگرایان روشن شده که چه تمایلات سیاسی و روش های اجرایی ای دارد. 

 

ایمانی تاکید کرد: همه طیف های اصولگرا در مورد اینکه گزینه دیگری از اصولگرایان از روحانی بهتر است، اتفاق نظر دارند و اختلاف نظر آنها در مورد میزان خطر روحانی برای کشور است. 

 

او در خصوص اینکه جریانات مختلف اصولگرایی حسن روحانی را با قاطعیت از میان کاندیداهای بالقوه شان حذف نکرده اند گفت : این درست است که آنها به طور کامل از روحانی عبور نکرده اند اما گاهی شما از بین گزینه ها انتخاب بین بد و بدتر به قول خود روحانی در مورد کلینتون و ترامپ مجبور باشید یکی را انتخاب کنید .در شرایط فعلی نیز در انتخاب بین بد و بدتر ممکن است جریان هایی از اصولگرایی روحانی را انتخاب کنند . 

 

ایمانی در پاسخ به اینکه "بدتر"های جریان اصولگرایی چه کسانی هستند گفت : الان بحث جریان مطرح نیست بلکه بحث فرد است . در انتخابات ریاست جمهوری ممکن است به فردی برسند که اجرایی باشد و از لحاظ جریان شناسی چندان هم به اصولگرایی تعلق نداشته باشد. 

 

تفرق و تجمع آراء جریان مصباح در جبهه اصولگرایان

او در خصوص وضعیت و استراتژی جریان آیت الله مصباح و امکانیت ائتلاف این جریان با سایر جریان های میانه رو اصولگرایی گفت: وقتی یک جریان بداند که در تفرق قطعا آرایی نخواهد داشت ولی در تجمع آرایی خواهد داشت ولو اینکه میزان قدرتشان کمتر باشد مسلما گزینه دوم را انتخاب میکنند .

 

ایمانی در ادامه تفاوت انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را در تفاوت شکل سهم خواهی جریان ها در انتخابات خواند و گفت : در انتخابات مجلس شما میتوانید برای هر طیفی سهم تعیین کنید ، ولی دز انتخابات ریاست جمهوری اینگونه نیست. اگر یک طیفی از جریان اصولگرایی به اين نتیجه برسد که کاندیدای مستقل آنها امکان پیروزی ندارد قطعا ار خواسته هایش کوتاه می آید چرا که به دنبال این است که فردی انتخاب شود که دست کم در کابینه او نقش بازی کند . 

 

تجربه در ایران نشان داده، مردم در دور دوم به رئیس جمهور های کنونی رای میدهند/ اصلاح طلبان مترصد شناسایی کاندیدای اصولگرایان هستند تا آتش توپخانه ای یر سرش بریزند/ پس انتظار نداشته باشید ۸ ماه زودتر کاندیدایشان را معرفی کنند/ احتمال ائتلاف بر سر روحانی را کمتر از 5% میدانم/ در بین اصولگرایان اختلاف نظر وجود دارد

 

این روزنامه نگار اصولگرا تاکید کرد: در انتخابات ریاست جمهوری نباید به دنبال کاندیدای مستقل بود چرا که ده تا کاندیدا از یک جریان مسلما شانسی ندارد و تنها منجر به شکستن رای ها میشود . هر عقل سیاسی ای این را می فهمد . 

 

او با تاکید بر اینکه «تندرو ها و کندرو ها در سال 94 بعد از تقسیم سهم ائتلاف کردند» ، گفت : به هر حال این اتفاق یک بار افتاد و نشان گر این است که این اتفاق می تواند دوباره رخ دهد . در انتخابات ریاست جمهوری به طور طبیعی باید روی یک نفر که امکان رای آوری بالاتری دارد ائتلاف کنند و در کابینه ها به دنبال سهم خواهی باشند.

 

ایمانی در خصوص اینکه همه رئیس جمهور ها در ایران دو دوره ای هستند و اینکه تا امروز نیز  هیچ بویی از ائتلاف از اردوگاه اصولگرایی به مشام نميرسد گفت : با وجود اینکه انتخابات ها همیشه دو دوره ای بوده و امکان انتخاب کاندیدای دیگری با جز رئیس جمهور فعلی خیلی ضعیف است اما به هر حال هر احتمالی ولو بسیار کوچک باز هم یک احتمال است. بنابراین هیچ گاه یک جریان سیاسی این احتمال را کنار نميگذارد. 

 

او افزود: روحانی در میان روسای جمهور بعد از انقلاب در دور دوم ، از کمترین میزان محبوبیت آرا در دور دوم برخوردار است. ایشان در دور اول هم کمترین رای را در مقایسه یا سایر روسای جمهور داشته . در نتیجه جریان اصولگرایی علی رغم اگاهی از سنت دو دوره ای شدن روسای جمهور در ایران باز هم این شانس ضعیف را از دست نمیدهند . 

 

انتقاد از بمباران تبلیغاتی اصلاح طلبان علیه کاندیدای اصولگرایان

ایمانی با بیان اینکه اگر آنها در ماه های آتی به ائتلاف برسند به لحاظ تبلیغاتی امکان کار بر روی کاندیدایشان را دارند ، افزود: مشکل اخلاقی ای که ما در جامعه داریم این است که اصلاح طلبان مترصد این هستند که کاندیدای احتمالی اصولگرایان را شناسایی کنتد تا آتش توپخانه ای یر سرش بریزند که از حیز انتفاع خارج شود . الان رسانه های اصلاح طلب هفت هشت ماه است به دنبال این هستند که احتمالات را بررسی کنند و کاندیداهای اصولگرایی را بمباران تبلیغات منفی کنند. 

 

او افزود: اصلاح طلبان با جای اینکه افراد را تشویق به کاندیداتوری کنند که قدرت انتخاب مردم بالا برود و مردم قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند ، علی رغم شعارهایشان سعی میکنند این کاندیداها را تخریب کنند . درنتیجه شما نباید در چنین شرایطی انتظار داشته باشید هشت ماه زودتر اصولگرایان کاندیدایشان را معرفی کنند.

 

او در واکنش به این ضرب المثل که «طلا که پاک است چه منتش با خاک است» ، گفت : هیچ کس نیست که نشود در موردش هیچ حرفی را زد. محال است و وجود ندارد. برخی از سوابق سیاسی شان و برخی از سوابق شخصی شان دچار آسیب پذیری اند. کافیست شما شبهاتی را در افکار عمومی ایجاد کنید تا این فرد به یک باره از بین برود . 

 

ایمانی ادامه داد: شما در ماه های اخیر به کاندیداهای احتمالی اصولگرایان نگاه کنید . یک مدت آقای باهنر مطرح شد، یک مدت آقای ضرغامی ، یک مدت آقای قالیباف که هنوز هم مطرح است . دیدیم که برای هر کدام تبلیغاتی علیه شان آغاز شد . این اخلاق بد سیاسی است. ما خواهان انتخابات پرشور هستیم چرا باید یکدیگر را بکوبیم؟!

 

لاریجانی نیازی به حمایت روحانی و اصولگرایان نداشت

این روزنامه نگار اصولگرا در خصوص رابطه متقابل حمایتی بین روحانی و علی لاریجانی در زمان انتخابات رئیس مجلس و در طول مذاکرات هسته ای خاطر نشان کرد : پیش از هر چیز باید از خودمان بپرسیم آیا در مجلس دهم بدون حمایت طیف روحانی از لاریجانی ، لاریجانی رئیس مجلس نمی شد ؟ لاریجانی نیازی به حمایت هیچ طیفی اعم از اصولگرا و دولت نداشت. حتی اگر اصولگرایان مجلس هم از او حمایت نمي کرپند رئیس مجلس میشد.  

 

او ادامه داد : نظر لاریجانی نسبت به دولت در مقایسه با بقیه طیف های اصولگرا نرم تر است. لاریجانی رئیس یکی از قوای سه گانه کشور است. این قوا باید تعامل داشته باشند . در نتیجه هر رئیس مجلسی غیر از لاریجانی هم بود ار دوان حمایت میکرد . باید علی لاریجانی  را در جایگاه یک فرد عادی فارغ از کرسی ریاست مجلس ببینید از چه کسی حمایت میکنند . 

 

ایمانی افزود: تعامل علی لاریجانی با روحانی به دلیل این است که او رئیس مجلس است و یک رئیس مجلس نمی تواند در ضدیت کامل با دولت باشد . 

 

او در خصوص اختلافات لاریجانی در دور نهم مجلس با رئیس دولت قبلی یعنی احمدی نژاد گفت: آن اختلافات در اواخر دولت احمدی نژاد بین رئیس مجلس و رئیس جمهور مساله عادی ای نبود . اين دو در سال آخر روبه روی هم شروع به پرخاشگری به یکدیگر کردند ، این مطلوب نبود . 

 

ایمانی با بیان اینکه بخشی از تعاملات بین لاریجانی و روحانی به دلیل قرار گیری آنها در راس دو قوه است اذعان داشت : البته قبول دارم که شخص علی لاریجانی صرف نظر از جایگاهش در مجلس ، نسبت به دولت روحانی متعادل تر از بقیه اصولگرایان است. 

 

نظر باهنر، شخصی است

او در خصوص اظهارات تلویحی برخی طیف های اصولگرایی نسبت به کاندیداتوری قالیباف و جلیلی و اظهاراتی مبنی بر منتفی بودن کاندیداتوری افرادی که قبلا تجربه شکست را داشته اند گفت : این اظهارات از سوی باهنر نظر طیف جبهه پیروان نیست و شخصی است . البته من نیر منطقا با این نظرات موافقم . چرا که کسی که امتحان خود را یک بار یا بیشتر از یک بار امتحان پس داده، نباید دوباره پا به عرصه بگذارد . 

 

او در توضیح افزود : کاندیداهای جدید در ایران از وثوق بیشتری برخوردارند. کما اینکه در دوره های قبل مثلا در سال 76 نیز آقای خاتمی تا دوماه قبل فکرش را هم نمی کرد که رئیس جمهور شود . در سال 84 و انتخاب احمدی نژاد هم همین اتفاق افتاد. در. سال 92 هم آقای روحانی کاندیدای جدی ای از نظر مردم نبود . شاید گزینه های دیگر مطرح تر بودند حتی آقای عارف مطرح تر بود. 

 

ایمانی با این مقدمه خاطر نشان کرد : این اظهار نظر باهنر مبنی بر شکست قطعی کاندیداهایی که قبلا شانسشان را امتحان کرده اند از این منظر که چند بار تجربه پیروی کاندیداهای جدید در ایران وجود داشته منطقی است . 

 

او گفت منظور باهنر این است که کساني که چند دوره دائما خودشان را با رای مردم امتحان کرده اند شانس کمتری نسبت به سایر افراد ناشناخته تر دارند . این نظر منطقی است و هر کس که کارشنان سیاسی باشد صرف نظر از بحث های جناحی و طیفی  آن را مي پذیرد. 

 

ایمانی تاکید کرد : در برخی مقاطع خاص به این نتيجه می رسیم که امکان مطرح کردن کاندیداي جدید نیست و باید از همان کاندیداهای قدیمی استفادا کنیم. اما در ایران و خیلی از کشورهای دنيا افراد شناخته نشده ای یا مقام و منصب ميزشيدند. 

 

احتمال ائتلاف اصولگرایان بر سر روحانی ، کمتر از 5% 

او با بیان اینکه همان طور که تجربه در ایران نشان داده، مردم در دور دوم به رئیس جمهور های کنونی رای میدهند گفت: از سویی دیگر مردم ایران به اشخاص جدید و کمتر شناخته شده از هر جناحی تمایل بیشتری دارند. این هم درمورد خاتمی و هم درمورد احمدی نژاد و حتی تا حدودی  در موررد روحانی نیز صادق بوده است. 

 

ایمانی در پایان درصد احتمال اجماع اصولگرایان پیرامون روحانی گفت : احتمال ائتلاف بر سر آقای روحانی را کمتر از 5% میدانم .

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------