آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

سخنرانی رییس‌جمهور، اظهارات مخالفان و موافقان و دفاع وزرا



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی  ,رییس‌جمهور

نمایندگان مجلس دهم در مهمترین روز فعالیت خود در این دوره از مجلس بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید را در دستور کار دارند.

 به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حدود ساعت 8 بامداد به ریاست علی لاریجانی برای بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان آغاز شد.

 

در آغاز جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس رسیدگی به صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان به عنوان اولین دستور کار جلسه علنی مجلس عنوان شد.

 

البته تاخیر حسن روحانی و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی موجب شد مجلس وارد بررسی طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی شود.

 

دقایقی بعد حدود ساعت 8 و 20 دقیقه حسن روحانی رئیس جمهور برای دفاع از وزاری پیشنهادی خود وارد صحن علنی مجلس شد.

 

رئیس جمهور و به همراه دانش آشتیانی، سلطانی‌فر و صالحی امیری با استقبال علی مطهری نائب رئیس مجلس وارد پارلمان شدند.

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی وزیر ارتباطات، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، نعمت‌زاده وزیر صنعت، امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور و دهقان وزیر دفاع نیز در این جلسه حضور دارند.

 

بعد از بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی،‌ حسن روحانی حدود ساعت 9 سخنرانی خود را در دفاع از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان آغاز کرد.

 

حسن روحانی در جریان دفاع از وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس ضمن قدردانی از همراهی خوب مجلس دهم با دولت، همفکری و ‏همکاری بیشتر مجلس و دولت را به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ایران دانست.‏

 

گزیده‌ی سخنان رییس‌جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی  آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان به این شرح است:‏

 

-از همراهی خوب مجلس دهم و دولت تشکر می کنم. همفکری و همکاری مجلس و دولت خواسته ملت است.

 

-هیچ دولتی بعد از دفاع مقدس با شدیدترین تحریمها، قطعنامه ها، تورم بالای 40 درصد و 8 فصل رشد منفی آغاز به کار نکرده است.

 

-ملت ایران در خرداد 92 و اسفند 94 مسیر اعتدال را انتخاب کرد.

 

-دولت در اقتصاد کلان گامهای بلندی چون تک رقمی کردن تورم و رشد بالای 4.4 درصد برداشته است.

 

-نسبت به بهار سال قبل هفتصد هزار اشتغال خالص ایجاد شده است. تمام تلاش دولت در ششماهه دوم سال 95 تحرک بیشتر در ایجاد اشتغال است.

 

-به اقدام ملی مردم، رهنمودهای رهبر انقلاب و دستیابی به حقوق ملت در برابر استکبار جهانی افتخار می کنیم.

 

-دیگر نمی توانند دور انتخاب ملت ایران دیوار بکشند؛ امروز به هر مقدار و هر کسی بخواهیم نفت می فروشیم.

 

-برجام، راه انتخابی ملت برای تعامل سازنده با جهان و رقابت در بازار بین المللی است.

 

-آنها که از ایران هراسی سخن می گفتند؛ امروز به لکنت افتاده اند.

 

-آرامش در اقتصاد و گشایش در سیاست خارجی مسیر حرکت دولت بوده و هست. عهد شکنان را مجبور می کنیم قدم به قدم تعهداتشان را عمل کنند. هر روز با گشایش نوینی در فناوری هسته ای و ارتباط با بانکهای بین المللی مواجهیم. امروز آب سنگین را به صورت نقد به آمریکا و روسیه می فروشیم.

 

-افزایش 40 درصدی تسهیلات به صنعت، به معنی حرکت در مسیر رونق اقتصادی است.

 

-مبنای دولت ترمیم مداوم کابینه نیست؛ تثبیت دولت قاعده اصلی است. دولت تا روز آخر پای پیمان با مردم خواهد ایستاد و از تخریبها هراسی ندارد. آنچه برای دولت مهم است خشنودی خداوند، رضایت ملت و اقتدار ایران است.

 

-هر زمان احساس کنیم که نیاز به تغییر سرعت و روش داریم، تردیدی نخواهیم کرد.

 

-سه وزیری که به مجلس معرفی شده اند؛ در امور فرهنگی و اجتماعی اند. در جلسه دیشب؛ رهبر معظم انقلاب نقش این سه دستگاه در مقابله با آسیب های اجتماعی را برجسته خواندند.

 

-ریشه بسیاری از آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد، ترویج نا امیدی در میان جوانان است. علیرغم اقدامات عده ای انقلابی نما؛ امروز همه دنیا اعتراف دارد که ایران بهترین و امن ترین کشور منطقه برای سرمایه گذاری است.

 

-خواسته من از سلطانی فر ترویج نشاط و روحیه مشارکت در میان جوانان است.

 

-با فرهنگ باید به مقابله با فساد رفت. ترویج گناه، آنهم به دروغ خلاف اسلام است.

 

-از خدمات جنتی تقدیر می کنم. صالحی امیری یک جامعه شناس نخبه فرهنگی با مدیریت اثبات شده است. وظیفه وزارت ارشاد جذب اهالی فرهنگ و هنر، کاهش شکافهای اجتماعی و ترویج فضیلت هاست.

 

-از اخلاق حسنه و تلاش دکتر گودرزی تشکر می کنم. با مدیریت خوب سلطانی فر شاهد تحرک و تحولات مثبت در امور ورزش و جوانان خواهیم بود.

 

-دکتر فانی با دلسوزی و تلاش بسیاری از مشکلات را برطرف کرد. کار فرهنگی قابل قیمت گذاری نیست. وزارتخانه های آموزش و پرورش و آموزش عالی باید بهم نزدیک شوند. دکتر دانش آشتیانی خدمات فراوانی در دفاع مقدس داشته و از متخصصین ارزشمند مدیریت در آموزش عالی و آموزش و پرورش است. تردیدی ندارم که آموزش و پرورش با حضور دکتر دانش آشتیانی متحول خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور پس از سخنرانی یک ساعته خود در دفاع از وزرای پیشنهادی صحن مجلس را ترک کرد.

 

در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی  و ورزش و جوانان  تعدادی از نمایندگان برای موافقت و  مخالفت با وزرای  پیشنهادی ثبت نام  کردند که اسامی  موافقان و مخالفان به قید قرعه انتخاب شد.

 

*** اظهارات موافقان و موافقان فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش****

 

تحصیلات دانش آشتیانی ربطی به آموزش و پرورش ندارد

 

یک نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که تحصیلات دانش آشتیانی ربطی به آموزش و پرورش ندارد.

 

به گزارش ایسنا، حشمت الله فلاحت پیشه به عنوان نخستین مخالف دانش آشتیانی در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و از روحانی گلایه کرد که ترمیم باید آسیب شناسانه باشد و انتظار این بود که در حوزه های انتخابی ترمیم صورت گیرد.

 

او خطاب به دانش آشتیانی گفت: تحصیلات شما به کار آموزش و پرورش نمی آید؛ اگر فضای فکری با فضای آن حوزه همخوان نباشد نمی توانیم به آن حیطه کمک کنیم. تحصیلات شما راه و سازه است. سوابقتان نیز غیر آموزش و پرورشی است. تنها سابقه آموزش و پرورشی شما مربوط به مجتمع مفید است که این مجتمع نیز در بین غیر انتفاعی ها اشرافی تر از بقیه است.

 

او ادامه داد: روز به روز از آموزش دولتی دور شده ایم و هر جایی هم شعاری داده شده برنامه عملیاتی داده نشده است. شما در مفید و جاهای دیگر که بودید باید مسئولیت آنها را بپذیرید. در فتنه و تحسن و تحریم انتخابات بودید باید آن را بپذیرید. آموزش و پرورش فضای حساسی است و سیاسی شدن آن به ضرر مملکت است.

 

او ادامه داد: چون شما با بدنه آموزش و پرورش ارتباط نداشتید امید نیست که مشکلات حل شود. برخی دوستان که با چند صد میلیون تومان پاداش خدمت بازنشسته می شوند نمی توان امید داشت مشکلات یک معلم را بفهمند. اگر میخواستید مشکلات حل شود فردی را از آموزش و پرورش می آوردید.

 

فلاحت پیشه متذکر شد: برنامه شما فقط شعار است و در عمل اتفاقی نیوفتاده است؛ هیچ طرح عملیاتی داده نشده است. روز به روز شکاف بین حقوق معلمان با متوسط کشوری بیشتر می شود. شما چقدر با درد معلمان حق التدریسی و آموزش یاران آشنا هستید. برخی از مدیرانی که بخش اعظم آنها در خارج درس خوانده اند نمی توانند آن را درک کنند. اگر ایران سرزمین ماست چرا در اینجا زندگی نمی کنند و درس نمی خوانند.

 

فلاحت پیشه با اشاره به برنامه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش در راستای پیگیری برنامه های یونسکو آن را برنامه های لاییک غربی خواند و افزود: این که دانش آموزان هر چیزی را در حوزه آموزش در مدرسه تجربه کنند خطرناک است پس اصول و اعتقاد دینی ما کجا می رود؟ مشکل اصلی ما این است که سند بنیادین آموزش در کشور اجرا نمی شود.

 

او در پایان از نمایندگان خواست به فردی رای دهند که فضای فکری اش با بدبختی های موجود نزدیک باشد.

 

اگر قرار بود جابجایی انجام شود از خود فرهنگیان استفاده می‌شد

 

یک نماینده مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگر قرار بود جابجایی انجام شود از خود فرهنگیان استفاده می‌شد.

 

به گزارش ایسنا، اسدالله عباسی وزیر دولت احمدی نژاد در ابتدای سخنان خود خطاب به رئیس جمهور گفت: چرا باز هم طبق معمول مشکلات کشور را به گردن دولت قبل می‌اندازید؟

 

او ادامه داد درباره مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان موضوع شما کافی نبود. ما هم نمی‌گوییم اختلاس صورت گرفته اما ۸۰۰۰ میلیارد تومان کجا رفته؟ چه کسی مطالبات را پرداخت نکرده؟ حتما در این زمینه شفاف‌سازی می‌شود. ما انتظار داشتیم درباره حقوق های نجومی هم صحبت شود؛ مشکل اصلی مردم ما اقتصادی است.

 

او درباره تغییر وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: زمانی که آقای فانی استیضاح شد انتظار بود دولت به کمک فانی می‌آمد و مشکلات حل می‌شد و شاید مثل مجلس هفتم پادرمیانی می‌شد؛ بنده در آن مجلس حضور داشتم و رهبری صلاح ندانستند آقای فانی استیضاح شود.

 

عباسی متذکر شد: اگر قرار بود جابجایی شود از خود فرهنگیان استفاده می‌شد. آنها هم می‌توانند آموزش و پرورش را به آموزش عالی پیوند بدهند. این نوعی بی‌احترامی به نظام آموزش و پرورش است.

 

این نماینده مجلس افزود: سنخیتی بین رشته آقای دانش آشتیانی و وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد. ایشان فقط می‌تواند در نوسازی مدارس کمک کنند. اگر ملاک مجتمع مفید است، تافته جدابافته‌ای است که ارزشی برای دولت و بازرسی دولت قائل نمی‌شود.

 

او افزود: برنامه‌های آقای دانش آشتیانی در شان فرهنگیان نیست و در این زمان ۹ ماهه نمی‌گنجد.

 

عباسی با انتقاد از برنامه‌های پیشنهادی دانش آشتیانی برای پیروی از یونسکو گفت: ما انتظار داشتیم مطالبات بازنشستگان پرداخت شود در ضمن در این برنامه ساماندهی معلمان حق التدریسی، پیش دبستانی و آموزش‌یاران چیزی مطرح نشده است.

 

او افزود: صدها کلاس بدون معلم اداره می‌شود و در همین تهران توازن جنسیت دبیران به هم خورده است. مسائلی هست که نمی‌توانیم به گردن دولت قبل بیندازیم. در بحث برنامه‌ریزی درسی و کتاب های درسی هم نمی توان در این ۹ ماهه کاری انجام داد.

آموزش و پرورش حزب سیاسی نیست

 

نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: آموزش و پرورش حزب سیاسی نیست بلکه مرکز تعلیم وتربیت است.

 

به گزارش ایسنا، سید حسین نقوی حسینی در سخنانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نخست وزیر دوران جنگ عامل فتنه شد.

 

وی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: شما هر بار به مجلس آمده صحبت می‌کنید وبعد تشریف می‌برید. همانطور که خود فرمودید ما از نقد استقبال می‌کنیم، بنده هم جسارت کرده وحرفهایی را به شما می‌گویم امیدوارم که به جهنم حواله نشوم. امیدوارم به بی سوادی  و بی انقلابی و نفهمی محکوم نشوم.

 

وی افزود: آقای رئیس جمهور انقلابی‌ها می‌فهمند متهم نکنید درست نیست. مگر در دولت جنابعالی به من رای داده نشد، احترام بگذارید ما انقلابی هستیم.

 

این نماینده مجلس در ادامه گفت: آقای رئیس جمهور این اقدام شما ترمیم کابینه نیست در جهت مطالبات مردم هم نیست. مردم امروز رفاه و رونق می‌خواهند . مردم جوانانشان با مدارک فوق‌لیسانس و دکترا بیکار هستند. دولت دراین مسیر چه قدمی برداشته است؟

 

نقوی حسینی اظهار کرد: آقای فانی را  مجلس می‌خواست استیضاح کند. دولت فرار رو به جلو کرد. در مورد آقایان جنتی و گودرزی هم بحث کارآمدی نبود. مباحث دیگری مطرح بود.

 

وی درادامه اظهارکرد: با آموزش و پرورش این کارها را نکنید، آموزش و پرورش حزب سیاسی نیست مرکز تعلیم وتربیت است و متعلق به همه ملت ایران. این وزارت‌خانه یک میلیون و صد هزار معلم دارد چرا سیاسی برخورد می‌کنید.

 

نماینده ورامین در مجلس افزود: آقای رئیس جمهور وزیر شما کاملا بازیگر سیاسی است بنده در گورم باید پاسخگوی رایم باشم. ما رای می‌دهیم باید جوابگو هم باشیم. باید از عزت و استقلال و آزادی و ولایت فقیه دفاع کنیم و در برابر فتنه بایستیم در حالی که زویر شما بازیگر نقش فتنه است و در مجلس قبل هم بیش از 70 رای نیاورد.

 

نقوی در ادامه اظهار کرد: دانش آشتیانی اولین مدیر مدرسه تهران است که به جرم فتنه بازداشت می‌شود. آقای رئیس جمهور چرا این گونه صحبت می‌کنید. چرا کارت زرد مجلس را دوباره به مجلس معرفی می‌کنید. آیا در بین این همه معلم یک نفر شایسته وزارت‌خانه نیست. شما دانش آشتیانی را در مجلس قبل برای وزارت علوم معرفی کردید. آیا این کارها حاشیه‌ سازی نیست.

 

وی ادامه داد: شما که شعار عقل گرایی می‌دهید این همه سند فتنه مطرح شده شما دوباره همان فرد را معرفی می‌کنید. به این توجه داشته باشید که آموزش و پرورش گره دارد. معلمان انگیزشان را از دست دادند. حق آموزش  و پرورش نیست که این گونه با آن برخورد شود.

 

نقوی در ادامه بار دیگر با مورد خطاب قرار دادن رئیس جمهور گفت: شما تعریف جدیدی از فساد ارائه کردید می‌گویید این اختلاس نیست. این وام است. آیا ملت حرفهای ما رانمی‌شنوند. مطابق تعریف جنابعالی در دولت شما 8 هزار میلیارد  تومان به 30 نفر وام داده شده، آیا این اختلاس نیست؟ چرا موافقان وزیر در این موارد صحبت نمی‌کنند.

 

نقوی در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرد:‌دانش آشتیانی موسس حزب منحله مشارکت، عضو فراکسیون مشارکت مجلس ششم، عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی معین، امضاء کننده‌ی بیانیه‌های مختلف در سال88 و حمایت کننده از تحصن‌های غیر قانونی بوده است. اسناد آن را می‌دهم بیایید ببینید.

 

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: آقای دانش آشتیانی بورس دولت هاشمی رفسنجانی در انگلیس بود و انشاءالله که بدون رابطه و بر اساس صلاحیت بوده باشد که وی در مدرسه ایرانیان مشغول تدریس شد. در آن مدرسه خواهر یک شهید گزارشی از عملکرد وی را برایم فرستاده است. آن رابه رئیس مجلس می‌دهم شما هم بیایید ببینید.

 

وی برخی ازمدارکی که در اختیار داشت را به رئیس مجلس ارائه کرد وگفت : اینها واقعیت است کسی که در دل و قلب خود راضی باشد دولت جمهوری اسلامی ایران شکست بخورد صهیونیست است. آیا ما نمی‌خواهیم دولت شکست بخورد. آقای روحانی مامی‌خواهیم دولت موفق و پیروز باشد. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با اقتدار حرکت می‌کند، در لوزان شرط گذاشتیم پذیرفتند. الان هم دلمان می‌خواهد وزیری در آموزش و پرورش بیاید که شایسته باشد.

 

وی اضافه کرد:آیا در مجموعه دولت، غیر از این سه نفر افراد دیگری نبودند که معرفی شوند. قحط الرجال است؟

 

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: امروز روز امتحان مجلس دهم است. مجلس نهم در مقابل فتنه ایستاد. به رئیس جمهور گله می‌کنم. مگر آقا نفرمودند فتنه خط قرمز نظام است، آیا دولت خط قرمز نیست . فقط مجلس و قوه قضاییه جزء خط قرمز هستند.

دانش آشتیانی به دنبال اصلاح جدی امور است

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که در برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش آمده است نشان می دهد که آقای دانش آشتیانی به وضع موجود راضی نیست و به دنبال اصلاح جدی امور است.

 

به گزارش ایسنا، ابوالفضل سروش که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس سخن می گفت تصریح کرد: در شرایط فعلی باید به آموزش و پرورش نگاه جدی داشت و برنامه سند تحول نظام آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالا دستی حتما باید مورد توجه قرار گیرد و ایشان به خوبی قادر به پیشبرد این سند است.

 

وی افزود: هدف اصلی آموزش و پرورش، پرورش در کنار آموزش است ولی آنچه که امروز خروجی این وزارتخانه است با اهداف تفاوت دارد و ما نظام آموزش محور را داریم و باید بدانیم افزایش محفوظات اساس و هدف آموزش و پرورش نیست بلکه تمرکز در پرورش نیروهای انقلابی، خوش فکر و سازنده باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش ما به لحاظ نیروی انسانی با استانداردها متفاوت است گفت: آنچه که آمار و ارقام نشان می دهد این است که کادر اداری در آموزش و پرروش بالاتر استانداردهای جهانی است، اما کادر آموزشی از استانداردهای بین المللی  کمتر است و این یکی از مشکلات اصلی ما در کشور است.

 

سروش خاطر نشان کرد: تامین منزلت و شان معلمان و تمرکز و سپردن کارهای مدارس به کادر آموزش و پرورش، تامین بودجه لازم و منابع جدید در آموزش و پرورش، مشارکت فرهنگیان در اداره مدارس، پاسخگویی شفاف در مورد عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله برنامه های مطلوب آقای دانش آشتیانی است که علاوه بر سایر برنامه هایشان به مجلس ارائه شده که قطعا می تواند به توسعه و تقویت آموزش و پرورش منجر شود.

 

وی با بیان اینکه معیار شایستگی و مهارت های حرفه ای معلمان برای اصلاح پرداخت و آموزش و پرورش می تواند بر افزایش رضایتمندی در آموزش و پرورش موثر باشد گفت: برنامه های آقای دانش آشتیانی عملیاتی، کارآمد، مثبت و خلاقانه است که قطعا موجب افزایش رضایتمندی در آموزش و پرورش می شود.

 

نماینده مردم تهران در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به ویژگی های شخصیتی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای دانش آشتیانی پرورش یافته خانواده ای متدین و انقلابی است و حضور فعالی در عرصه های مدیریتی و پشتیبانی جنگ داشته و در جبهه های مقدس ماندگاری زحمات ایشان تا اکنون ادامه دارد و در حوزه مدیریت شخصیتی سخت کوش، جدی و با سوابق معلمی و تدریس درخشانی بوده اند که به خوبی نیازهای آموزش و پرورش را می شناسد.

دانش آشتیانی دست پرورده شهید رجائی است

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:دانش آشتیانی دست پرورده رئیس جمهور شهیدمان، شهید رجائی است که در کنار ایشان خدمات ارزنده‌ای انجام دادند.

 

به گزارش ایسنا، داوود محمدی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس صحبت می‌کرد گفت: آقای دانش آشتیانی از اعضای فعال انجمن‌های اسلامی، انقلابی دانشگاه‌ها در پیش از انقلاب بودند و در ابتدای انقلاب لباس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به تن کردند و در رعایت احکام اسلامی همیشه در بین مدیران مثال زدنی بودند.

 

وی افزود: در زمینه تعلیم و تربیت آشنا به علوم تربیتی و علم معلمی هستند و عملکرد موفقی در مدیریت موسسه آموزشی مفید داشته اند و در حوزه های مدیریت خرد و کلان کشور حضور داشتند.

 

وی تصریح کرد: آقای دانش آشتیانی در سه دوره، در وزارت علوم معاونت این وزارتخانه را بر عهده داشتند که در هر سه دوره عملکرد موفقی را به جای گذاشتند و در استان‌های محروم کشور نیز مدارسی تاسیس کردند که به عنوان مدارس نمونه کشوری شناخته شد و قطعا با این عملکرد و سابقه و برنامه می‌توانند در آموزش و پرورش گره‌گشای مشکلات کشور باشند.

تا کی می‌خواهیم هر کس تزویر و تظاهر داشت را انقلابی‌تر بدانیم؟

 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بنده شهادت می‌دهم که اگر لحظه‌ای احساس کنم هر فرد و وزیری بخواهد در برابر جریان مقدس انقلاب بایستد به عنوان اولین نفر در برابرش بایستم.

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مهدی شیخ در دفاع از وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش، گفت: تا کی می‌خواهیم هر کس تزویر و تظاهر کرد، انقلابی‌تر بدانیم؟ تا کی می‌خواهیم این راه را ادامه دهیم؟

 

نایب رییس فراکسیون روحانیت مجلس گفت: خودم را برای موافقت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آماده کرده بودم اما سوالی دارم، تا کی می‌خواهید این روند را ادامه دهید؟ فردی آمد و وارد سیاست شد و سال‌ها نیروهای نظام را به جان هم انداخت و با پشت پا زدن به اخلاق، تخصص و نظارت مجلس بر دولت. به کجا می‌رویم؟ این فرد مجددا خواست وارد صحنه سیاسی کشور شود، مقام معظم رهبری هوشیارانه اجازه ندادند فضای کشور دوقطبی شود. چرا می‌خواهیم فضا را دو قطبی کنیم.

 

شیخ با انتقاد از سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: مخالفان و موافقان وزیر چه کسانی بودند. آقای ابوالفض سروش و آقای محمدی هر دو جانباز و آزاده هستند. آقای جعفرزاده نیز جانباز دفاع مقدس هستند. آیا امثال این آقایان کافر و ضدولایت فقیه هستند؟ این چه ادبیاتی است؟ این چه رفتار ضداخلاقی است؟ تا کی می‌خواهید این روش را ادامه دهید؟ آیا این نفاق و ایجاد انشقاق در نیروهای انقلاب نیست؟ با تهمت زدن و انگ زدن به نیروهای وفادار به انقلاب و به نیروهایی که  عمر و هستی‌شان را در راه انقلاب و نظام گذاشتند، تهمت نفاق بزنیم؟ آیا این کار با اسلام و با اخلاق  و سیاست‌مداری سازگار است؟

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: قرار بود به اخلاق رای  بدهیم. انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها و اخلاق بود. آیا این اخلاق و انسانیت و ارزش است؟ این رفتار کجای شعار انقلاب و راه شهداست؟ آیا دامن زدن به تفرقه، در قرآن آمده است؟ وظیفه ما در برابر تفرقه دشمن چیست؟ در آن تنور باید بدمیم یا باید آن را خاموش کنیم؟ حرکت دوستان عزیزم به کدام یک شباهت دارد؟ آیا زنده نگهداشتن اختلافات و نفاق‌ها که افرادی متاسفانه بدور از اخلاق ایجاد کردند، نیست؟

 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: عذرخواهی می‌کنم که حالت احساسی پیدا کردم. عقده‌ای بود که در دلم جمع شده بود. باید سیاستی اخلاق‌مدارانه و انسان‌مدارانه در پیش بگیریم.

 

دانش آشتیانی:

محور کلی برنامه‌ام در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و بر اساس خواست رهبری است

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با ابراز امیدواری به اینکه بتواند پس از رأی اعتماد دین خود را به فرهنگیان ادا کند، تأکید کرد که محور کلی برنامه‌اش در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است.

 

به گزارش ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیتش به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار کرد: از همه نمایندگانی که در طول این چند روز در جلسات مختلف مباحث تخصصی را در رابطه با آموزش و پرورش مطرح کردند و نقطه نظرات مفید و کلیدی ارائه کردند سپاسگزارم و امیدوارم که بتوانم پس از رأی اعتماد به عنوان یک خدوم ملت نسبت به آموزش و پرورش و معلمان دینم را ادا کنم.

 

وی افزود: از وزرای قبلی آموزش و پرورش خصوصاً آقای فانی کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم که در تمام مراحل در جهت ارتقای نظام آموزشی تلاش کردند.

 

دانش آشتیانی با اشاره به فرا رسیدن 13 آبان روز دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی یادآور شد: در این روز خون پاک دانش‌آموزان در برابر دانشگاه تهران به زمین ریخت.

 

وی با بیان اینکه برنامه‌ام در چهار بخش تدوین شده است،‌ گفت: مهمترین دغدغه‌ام آن است که باید آموزش و پرورش را بخش سرمایه‌ای کشور و نه بخش مصرف کننده دانست. مدرسه باید مهمترین واحد تأثیرگذار در توسعه کشور به شمار آید.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه محور کلی برنامه‌اش در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است،‌ گفت: برنامه پیشنهادی‌ام واقع‌گرایی به تحول در نظام ‌آموزش و پرورش است، البته نمایندگان مخالف مطرح کردند که این برنامه اجرایی نیست. مسلماً احقاق تحقق آن در هشت ماه میسر نیست اما در انتهای برنامه‌ام، برنامه کوتاه مدتی منطبق با برنامه درازمدت آورده‌ام.

 

دانش آشتیانی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش گرفتار بیماری‌های ساختاری است،‌ گفت: مسأله آموزش و پرورش مسأله ملی است و حجم ‌آن به اجماع ملی نیاز دارد. مطمئناً بنده به تنهایی نمی‌توانم آموزش و پرورش را به جایگاه خودش برسانم. همه نمایندگان و دولت باید کمک کنند تا آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مسأله ملی و اهمیت‌دار کشور تلقی شود.

 

وی اضافه کرد: نگرانی نسبت به سرمایه‌های انسانی کمتر از نگرانی نسبت به سرمایه‌های طبیعی و فیزیکی نیست. ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم و از طریق کیفیت‌بخشی به فرآیندهای مدرسه، انسان‌هایی کارآمد تربیت کنیم چرا که نظام توسعه‌ای کشور به این انسان‌های کارآمد نیاز دارد و توسعه کشور نیازمند رشد متوازن و به‌هم پیوسته آموزش و پرورش و آموزش عالی است.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به وجود ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز و حدود یک میلیون معلم و مربی و بیش از ۱۰۷ هزار مدرسه و آموزشگاه، تصریح کرد: در همین حال نظام آموزش عالی با بیش از ۲۵۰۰ واحد دانشگاهی و ۵ میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارد. در بخش شهرستان‌ها دانشگاه هست اما با صندلی‌های خالی مواجه هستیم اما همان‌جا مدرسه کم داریم و مدارس به صورت شیفتی کار می‌کنند یا در برخی از مناطق متاسفانه هنوز مدرسه‌ها کپری است. این عدم توازن از مشکلات اصلی آموزش و پرورش است.

 

دانش آشتیانی با بیان اینکه طبق تحقیقات ملی معلمان، بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی در جامعه هستند، اضافه کرد:‌ یعنی از نظر شهروندان، معلمان دارای بیشترین حرمت هستند اما متاسفانه به رغم این احترام، از نظر معیشتی و اقتصادی در وضع نابسامان به سر می‌برند. این عدم تعادل ساختاری یک مانع مهم توسعه‌ای و چالشی اساسی است که باید به آن پرداخته شود.

 

وی همچنین به چالش‌هایی در حوزه‌ی آموزش و پرورش به این شرح اشاره کرد: آموزش  مخزنی و محوریت محفوظات و نمره، حاد بودن تنگنای معیشتی معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزش و پرورش، ضعف مشارکت موثر خانواده‌ها، وجود شکاف میان دستگاههای ستادی با معلمان، گسست میان خانه و مدرسه.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این که تمرکزگرایی، دیوان سالاری و سیاست‌زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده است، گفت: متاسفانه پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده و آموزش به مسابقه‌ای برای کسب صندلی‌های دانشگاه تبدیل شده است. ما شاهد اصالت دادن به کمیت آموزش و کم توجهی به مسائل جدید ملی و جهانی نظیر مهارت‌های زندگی، محیط زیست و  تفاوت‌های اقلیمی و جغرافیایی در مناطق کشور  هستیم که برنامه ریزی آموزشی را با تنگناهای مختلفی روبرو کرده است و برون داد این وضعیت ساختاری، تصویر نگران کننده‌ای از آموزش و پرورش در شرایط کنونی را به وجود آورده است.

 

دانش آشتیانی با بیان این که رتبه‌ی کنونی آموزش و پرورش در نظام بین‌الملل بر پایه‌ی ۱۵۱ شاخص بین‌المللی ، ۱۴۱ از ۱۸۷ است ادامه داد:‌ نظام آموزش  و پرورش دچار جمود و فرسودگی است و نظامی قدیمی فرسوده و کهنه است که آن را همین جور نگه داشته‌ایم و مثل یک موزه‌ی مقدس دست نخورده است . هر کس آمده گوشه و کنار آن را کم و زیاد کرده است و به طور کلی در نظام آموزش و پرورش ناکارآمد و غیر مولد، برنامه ریزی و مدیریت از پویایی و تحرک دور شده است که نمونه مشهود آن دور شدن زنان از جایگاه مطلوب در مدیریت است.

 

وی با بیان این که اکثریت دانش آموزان در آموزش و پرورش از دختران هستند افزود: متاسفانه با این وجود نقش خانم‌ها در مدیریت آموزش و پرورش کم رنگ است من این را نه به دلیل مسائل جنسیتی می‌گویم بلکه ما از نظر نگاه تربیتی نیازمند این هستیم که از این قشر فرهیخته در آموزش و پرورش بیشتر استفاده کنیم.

 

دانش آشتیانی کهنگی مدارس را از دیگر چالش‌های آموزش و پرورش بر شمرد و با اشاره به موضوع اقتصاد آموزش و پرورش یاد آور شد: من مطالعات زیادی در این رابطه داشته‌ام و معتقدیم با همین منابع مالی و مدیریت بهینه هزینه‌ها قسمتی از مشکلات قابل حل است اگر چه این موضوع در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد علاوه بر این که باید در تمام برنامه‌های کشور ارقام بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص یابد  و در رتبه‌های جهانی، درصدی که از GDP به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد باید  افزایش یابد، همین منابع می‌تواند بهتر هزینه شود.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین گفت:‌در سالهای ۸۴ و ۸۵ ،۹۱ درصد بودجه آموزش و پرورش به پرسنل و ۹درصد به کیفی سازی آموزش و پرورش اختصاص یافت و در وضع کنونی که ۳۰ هزار میلیاردتومان  بودجه آموزش و پرورش است، ۹۸ و نیم درصد به پرسنل و یک و نیم درصد به کیفیت بخشی اختصاص می‌یابد واین بدان معنا است که وزیر و مدیران آموزش و پرورش برای ۱۳ میلیون دانش آموز و ۱۰۷ هزار مدرسه، فقط ۴۰۰ میلیارد تومان در دست دارند که باید برای کیفی سازی تجهیزات و موارد دیگر هزینه کنند البته بر اساس آخرین اطلاعات، همه این مبلغ را هم نمی‌توان خرج کرد و بعضا می‌گویند ۲۰۰ میلیون تومان به این منظور اختصاص می‌یابد که با این رویه هیچ گاه نمی‌توان مشکل آموزش و پرورش را حل کرد.

 

وی با بیان اینکه باید رویکرد جدیدی به آموزش و پرورش داشته باشیم که نیازمند برنامه ریزی و اقدامات تدریجی است افزود:‌در مساله‌ی آموزش وپرورش نگاه جدید و روح حاکم بر سند تحول هم این است که مساله‌ی پرورش و مهارتهای زندگی باید تقویت شود و سیطره آموزش  بر پرورش کم رنگ شود و در واقع پرورش و آموزش غلبه کند تا در محیط مدرسه  از حافظه محوری به خلاقیت محوری، از کمیت‌های آموزشی به کیفیت‌های پرورشی ، و از فضای رقابتی غیر اخلاقی به فضای انسانی و اخلاقی میان دانش آموزان تغییر جهت دهیم.

 

پس از گذشت 22 و نیم دقیقه از زمان سخنرانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علی لاریجانی رییس مجلس با اعلام تنفس جلسه نوبت صبح را تعطیل کرد و بعد از رای‌گیری از نمایندگان، ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی را به جلسه ظهر امروز مجلس موکول کرد.

 

گزارش ایسنا از حواشی جلسه نوبت صبح مجلس برای بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را اینجا بخوانید.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه اظهارات خود در جلسه علنی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) مجلس در پاسخ به پرسش نمایندگان در مورد افزایش حقوق فرهنگیان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و عدالت آموزشی، اظهار کرد: من موضوع صندوق فرهنگیان را به شدت پیگیری می‌کنم و اجازه نمی‌دهم حقوق معلمین از بین برود. همچنین مسأله معیشت فرهنگیان را حل خواهم کرد و ان‌شاءالله در مورد معوقه فرهنگیان مبلغی که دولت تعیین کرده به عنوان قسمتی از بدهی معوق بازنشستگان پرداخت خواهم کرد.

 

دانش آشتیانی توجه به مناطق محروم و عدالت آموزشی را از اولویت‌های خود عنوان و خاطرنشان کرد: سابقه کاری من نشان می‌دهد که قطعاً به این مسأله خواهم پرداخت.

 

وی با اشاره به اظهارات نمایندگان مخالف نیز گفت: من نماینده دور ششم نبودم و نمی‌دانم که این اطلاعات را از کجا می‌گویند. همچنین در زمانی که برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در انگلستان بودم آقای انصاری که سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس بود با توجه به شناختی که از سابقه من در آموزش و پرورش داشتند از من خواستند در مدرسه جمهوری اسلامی ایران در انگلستان کمکی کنم و در هیأت امنای این مدرسه با حضور آقای انصاری عضویت پیدا کردم. مدیر مدرسه نیز از من خواست در این مدرسه به تدریس ریاضی بپردازم که این کار را کردم اما ریالی دریافت نکردم. اگر سندی هست که من ریالی از این بابت دریافت کردم آن را ارائه کنند.

 

دانش آشتیانی ادامه داد: من تمام زندگی خود را در راه انقلاب در بحران‌ها، مناطق محروم، جهاد سازندگی، جنگ و... گذرانده‌ام. در همین بحران وزارت علوم از من خواستند بعد از افتادن دو سه وزیر به وزارتخانه بیایم. اگر کسی دلسوز انقلاب نباشد در این شرایط حاضر نمی‌شود قبول مسئولیت کند یا در همین مقطع گفتند در وزارت آموزش و پرورش حضور پیدا کنم.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به سوابق خود یادآور شد: من روحانی‌زاده هستم، سوابقم را از میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو بپرسید که قدمی جز در راه انقلاب و جهاد برنداشتم. من برای انقلاب نگرانم و برای دانشجوها و دانش آموزانم که ببیند کسی که اینقدر در راه انقلابو مملکتش کار کرده می‌گویند بازداشت شده است. من یک روز هم بازداشت نشده‌ام. آقای نقوی مدرک بازداشت من را به هیأت رئیسه مجلس ارائه کند و اگر مدرکی نداشت از همین تریبون به مردم اعلام کند که ایشان بازداشت نشده است. این کار را نه برای من بلکه برای مردم انجام دهد.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: من وفادار به انقلاب و توصیه‌ها و منویات مقام رهبری هستم و معتقدم مقام رهبری با تیزبینی مسائل آموزشی و پرورشی را دنبال می‌کند. من دارم ایثار می‌کنم و می‌آیم که خواسته ایشان را درباره تحول در آموزش و پرورش اجرا کنم. کیست که برای هفت، هشت ماه بیاید و مشکلات ۱۳ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم را با کمبودهای مالی این وزارتخانه که بیش از صد مشکل دارد بپذیرد؟

 

دانش آشتیانی اضافه کرد: چرا کسانی را که تابع ولایت هستند می‌خواهید بی‌انگیزه کنید. من ۶۰ سال از عمرم گذشته و ۴۰ سال آن را در انقلاب بودم و ناامید نمی‌شوم. قبلاً هم تهمت‌های ناروایی به من زده‌اند که به آن پاسخ دادم اما به هیچ عنوان حاضر نیستم لطمه‌ای به انقلاب وارد شود و در هیچ جریانی که منجر به لطمه زدن به انقلاب بوده شرکت نداشته‌ام و نخواهم داشت. نمایندگان هم با سعه صدر مسائل من را شنیدند اگر تشخیص دادند می‌توانم کمکی به آموزش و پرورش کنم، سمعاً و طاعتا و اگر تشخیص ندادید باز هم در خدمت شما و آموزش و پرورش هستم.

 

اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

 

*** اظهارات موافقان و موافقان سیدرضا صالحی امیری ، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی****

 

سوالات نماینده اصولگرا از صالحی امیری

یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: آقایی که می‌گویی فتنه چیست، آقا گفته‌اند فتنه خط قرمز نظام است. دوستان اگر در فتنه نبودند، اعلام کنند، خلاص. افرادی که متهم به فتنه هستند معذرت‌خواهی کنند، آقا گذشت می‌کند اما این آقایان هنوز عذرخواهی نکرده‌اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نوروزی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: جای فرزندان شهدا یعنی ایثارگان و جانبازان در میان سه وزیر پیشنهادی خالی است. انتظار این بود یکی از این عزیزان از میان فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران معرفی می‌شدند.

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس اظهار کرد: مرده باد و زنده باد در پیشگاه خداوند زمانی ارزش دارد که تکلیف شرعی‌مان را انجام دهیم. بینی و بین‌الله به وزرای پیشنهادی به نحوی رای دهیم که در پیشگاه خداوند شرمنده نباشیم.

 

وی در ادامه نطقش را به طرح سوالاتی از صالحی امیری اختصاص داد و از وی خواست تا به سوالاتش پاسخ دهد.

 

نماینده مردم رباط کریم در مجلس از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرسید: آقای صالحی امیری برای مبارزه با نفوذ فرهنگی چه برنامه‌ای دارید؟ در برنامه‌های شما چیزی ندیدم. در کتاب «احیای آسمانی» موضوع اشغال مسجدالاقصی حذف شده با این نفوذ چگونه می‌خواهید مبارزه کنید؟ جای ترویج سطح زندگی اسلامی، تقویت بنیان خانواده و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در برنامه‌های شما خالی است، برای این ها چه برنامه‌ای دارید؟ در زمینه تحول فرهنگی در کشور و در وزارت فرهنگ چه برنامه و طرحی دارید؟

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: اهداف کلان‌تان را اعلام کرده‌اید اما درباره برنامه‌های که این اهداف را تحقق خواهد بخشید هیچ برنامه‌ای اعلام نکرده‌اید. از کانونی ترین معضلات فرهنگی کشور مثل کتاب، سینما، مساجد، دیجیتال و کانون فرهنگی است، برنامه‌های عملیاتی شما در این حوزه‌ها چیست؟ در فرآیند صدور مجوز و به‌روزرسانی نظارت بر فعالیت‌های مضر چه برنامه‌ای دارید؟ برای جلوگیری از سیاسی شدن وزارتخانه و جلوگیری از دخالت سیاست در فرهنگ چه برنامه‌ای دارید؟ همین الان فرهنگ‌سراها به ستاد انتخاباتی تبدیل شده است که نتیجه عکس می‌دهد.

 

نوروزی با طرح این پرسش که خصوص‌سازی و دولت سازی در حوزه فرهنگ مطرح است، نوع تعاملات فرهنگی در برنامه‌های شما چیست، ادامه داد: وزارت فرهنگ چه برنامه‌هایی برای تهاجم و نفوذ فرهنگی دارد؟ به نگرانی مراجع عظام تقلید چه پاسخی خواهید داد؟ ایران اسلامی عزیزمان دارای ظرفیت‌های دینی و فرهنگی غنی است. در زمینه اوقاف چه برنامه‌ای دارید؟

 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس افزود: در زمینه اقتصاد فرهنگی و پیگیری صنعت فرهنگ به جای صنعت نفت برنامه عملیاتی دارید؟ البته در این زمینه موضع‌گیری کرده‌اید اما راه‌کار عملیاتی ارائه نداده‌اید. آیا در جهت آموزش‌های عمومی برای افزایش سطح آگاهی‌های مستمر با آموزش و پروش، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات برنامه‌ای دارید؟ در حوزه شناساندن افکار ایرانی اسلامی به جامعه چه برنامه‌ای دارید؟ برای فضای مجازی و تحقق اهداف رهبری در این حوزه و ساماندهی آن چه برنامه‌ای دارید؟ در حوزه شبکه‌های اجتماعی چه تدابیری دارید؟ چه برنامه‌ای در زمینه اقتصاد مقاومتی دارید؟

 

رییس‌جمهور یک سرهنگ را برای فرهنگ معرفی کرده است 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: مرور برنامه‌های شما نشان می‌دهد دست‌های شما خالی‌تر از آن است که بتوانید دردی از این حوزه دعوا کنید. نمی‌توانم میان عضویت در دادگاه، ارتش و فرهنگ ارتباطی پیدا کنم. رییس‌جمهور یک سرهنگ را برای فرهنگ معرفی کرده است.

 

به گزارش ایسنا، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز در حالی در این جایگاه مقدس ایستاده‌ام که خدا را شهادت می‌گیرم نیتی جز کمک به فرهنگ این سرزمین ندارم.

 

نماینده مردم فریمان در مجلس خطاب به هنرمندان، اندیشمندان و هموطنان گفت: آنچه می‌گویم تنها دغدغه فردی‌ام نیست بلکه انعکاس وظیفه نمایندگی در مجلس است. از رویش بی‌فرهنگی در عرصه فرهنگی کشور سخن می‌گویم.

 

ناظر مجلس در شورای نظارت صدا و سیما، مدعی شد:  اینجانب برخلاف بسیاری  عزیزان از نزدیک دارای سوابق فرهنگی هستم. حال فرهنگ بدتر از آن است که شما از پس آن بر بیایید. مدتهاست عرصه فرهنگ، عرصه سیاست‌بازی و جناح‌بازی آدم‌های غیرفرهنگی شده است و نفس فرهنگ را به شماره انداخته است. مرور برنامه‌های شما نشان می‌دهد دست‌های شما خالی‌تر از آن است که بتوانید دردی از این حوزه دعوا کنید. نمی‌توانم میان عضویت در دادگاه، ارتش و فرهنگ ارتباطی پیدا کنم. رییس‌جمهور یک سرهنگ را برای فرهنگ معرفی کرده است.

 

وی خطاب به صالحی امیری، پرسید: آیا می‌دانید چرا نوبت برای شما باز شده است؟ آقای جنتی نه شهید کنسرت شد و نه به دلیل توجه دولت به دغدغه مراجع کنار گذاشته شد.  اگر خبر ندارید دلیل برکناری جنتی را بعدا به اطلاع شما می‌رسانم. شما خود را چقدر متخصص‌تر از جنتی می‌دانید؟ شما کتاب‌هایی را برای خود منتشر کرده‌اید که بیشتر شبیه کتاب‌سازی است. شما با کدام جرات کتاب «نظریه‌های فرهنگی» را نوشته‌اید؟ کتاب «دانستی‌های یک رایزن فرهنگی» را از کجا آورده‌اید؟ درسش را خوانده‌اید  یا  تجربه‌ای رایزن فرهنگی را داشته‌اید؟

 

قاضی زاده هاشمی مدعی عضویت صالحی امیری در وزارت اطلاعات و مخفی کردن این مسئله توسط ایشان شد و خاطرنشان کرد: آیا سربازی گمنامی شما خدای نکرده باعث سرشکستگی شما بود که از نمایندگان مجلس مخفی کردید؟ «برادر سیدرضا فلاح» این اسم مستعار شماست. ما دست سربازان گمنامی که برای خدمت به مردم وارد می‌شوند را می‌بوسیم. آیا واقعا سربازی گنام را از قلم انداختید یا فکر کردید که نمایندگان حواس‌شان نیست؟ وقتی یک نویسنده یا فیلم‌ساز برای دریافت مجوز سراغ شما به وزارت فرهنگ و ارشاد بیاید آیا به جای موافقت و صدور مجوز، دنبال پرونده‌اش در وزارت اطلاعات می‌گردید؟ آیا دستورها و توصیه‌های بی‌قاعده را برای ممیزی‌ها انجام می‌دهید؟ اگر بر فرض رییس‌جمهور نامه نوشت که فلان بخش فیلم را سانسور کنید چه می‌کنید؟

 

نماینده مردم فریمان در مجلس خطاب به وزیر پیشنهاد فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرسید: با کدام جنبه یا چهره شما روبرو هستیم؟ گفتید دفتر حوزه علمیه را می‌خواهید در دفتر وزارتی راه بیندازید، قسم حضرت عباس را باور کنیم یا آن یکی دیگر را؟ در جایی کنسرت را مساوی مشروب الکلی دانسته‌اید، شما باید از افرادی که برای اعتلای موسیقی پاک ایران، تلاش می کنند عذرخواهی کنید.

 

تیم عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از استعلامی که از نادران و توکلی انجام داده سخن گفت و افزود: بنده از نادران استعلام کردم مبنی بر اینکه صالحی امیری معذرخواهی کرده یا توبه‌نامه نوشته اما ایشان این مسئله راتکذیب کرد. درباره پرونده دکتر توکلی نیز با وضعیت مشابهی روبرو هستیم.

 

دوران بگم‌ بگم‌ها به سر آمده است 

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت که صالحی امیری دغدغه فرهنگ دارد؛ او همچنین تأکید کرد که دوران بگم‌ بگم‌ها به سر آمده است.

 

به گزارش ایسنا، محمد بیرانوندی در ابتدای سخنان خود از جنتی که بار سنگین وزارت فرهنگ را به مدت سه سال بر عهده داشته تشکر کرد و افزود: مردم جهان ایران را نه با شاخص صنعت و معدن می‌شناسند بلکه ایران را با فرهنگ و میراث پرگستره، باورهای اسلامی و انسانی، ادبیات و میراث تاریخی می‌شناسند.

 

او افزود: فرهنگ مقوله‌ای پیچیده است آن هم در کشوری مثل ایران و دوره کنونی. همه دلسوزان نظام به ویژه رهبری نگران گسترش روزافزون آسیب‌های اجتماعی‌اند و ما موظفیم در این برهه انتخابی خطیر داشته باشیم. فرهنگی با این تنوع و اهمیت نیاز به سکانداری دارد که آنرا به عنوان سرمایه امنیتی ببیند نه فرهنگ امنیتی.

 

نماینده خرم‌آباد متذکر شد: صالحی امیری هم متخصص است هم متعهد. چه چیزی بالاتر از 30 سال خدمت صادقانه به نظام باشد. آیا ده‌ها مقاله و کتاب و سمت‌های ایشان نمی‌تواند نشانگر توانایی ایشان برای مدیریت حوزه فرهنگ باشد.

 

او تأکید کرد: دورن بگم بگم‌ها به سر آمده؛ اگر قرار به گفتن است بگویید؛ این چه فرهنگی است که همیشه باید بگویید؛ بگم بگم‌ها مردند.

 

او افزود: صالحی امیری ننوشته تا وزیر شود بلکه دغدغه‌های خودش را نوشته؛  آن کسی که می‌گوید دیگری نوشته پس چرا غالبشان در حوزه فرهنگ اتفاق افتاده؛ صالحی امیری دغدغه فرهنگ دارد.

 

او در ادامه با نقل قولی از داریوش ارجمند برای صلاحیت صالحی امیری در تصدی وزارت فرهنگ، گفت: گفته‌های فراوانی از این دست وجود دارد.

 

صالحی امیری زیر سوال است که چرا در حوزه فرهنگ کتاب نوشته است 

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از وزیر پیشنهادی فرهنگ،‌ صالحی امیری را مرد کم‌حاشیه دولت خواند.

 

به گزارش ایسنا، قاسم احمدی لاشکی، گفت: رهبری در ۱۶ /۳/ ۱۳۹۵ در دیدار با نمایندگان فرمودند فرهنگ مسأله مهمی است و در بلندمدت از اقتصاد هم مهم‌تر است. ما در فرهنگ احساس ولنگاری می‌کنیم.

 

وی در ادامه در پاسخ به اظهارات احسان قاضی‌زاده هاشمی، گفت: این رأی برای چند ماه بیشتر نیست بنابراین این وزیران برای اینکه با دولت بعد هماهنگ باشند آزمایشی در مجلس پس خواهند داد.

 

او افزود: اگر ‌آقای صالحی در دستگاه امنیتی کرده، خدمت به این نظام برای فرزندان و آرامش آنهاست. آیا در کا.گ.ب خدمت کرده یا برای سیا کار کرده است؟ اگر امروز امنیت را از او و همکاران سابقش می‌بینیم نقطه ضعف اوست؟ کتاب نظریه فرهنگی ایشان چاپ هشتم است نه چاپ ششم. من ۳۷ مقاله از ایشان دیدم که ۲۶ مقاله مربوط به فرهنگ است. آقای صالحی امیری چرا اینقدر در حوزه فرهنگ کتاب نوشتی؟ امروز به این خاطر زیر سوال قرار دارید؛ تز پایان‌نامه ایشان نیز در زمینه فرهنگ نوشته شده است.

 

احمدی لاشکی مهمترین مسأله وزارت فرهنگ را معیشت نیروهای انسانی آن دانست و گفت: انجمن‌های هنری که در دولت قبل منحل شده بود نیاز به سازماندهی دارد. اعتبارات هنری قطره چکانی است؛ از کدام برنامه هنری تقویت در خور شأن می‌شود؟ بیمه هنرمندان نیز دچار مشکل است و خبرنگاران نیاز به ساماندهی دارند.

 

او در پایان گفت: ایشان در دوره قبل ۱۸ رأی کم آورد و بر ایشان ظلم شد. او مرد کم‌حاشیه دولت است و می‌تواند کمک کند.

 

تحصیلات صالحی امیری ربطی به وزارت فرهنگ ندارد 

نماینده مردم قم در مجلس در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌تحصیلات صالحی امیری ربطی به وزارت فرهنگ ندارد.

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور که در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت می کرد گفت:‌افرادی صحبت کردند و گفتند آنهایی که معرفی شدند فیلتر های تائیدی و قانونی را طی کرده اند لذا میزان قانون است و آنچه که گفته می‌شود هم اگر کسی مشکلی داشته باشد مجاری قانونی باید نسبت به آن‌ها برخورد می کرد.

 

وی افزود: امروز شاهد بودیم که  در بیانات برخی ناطقین بسیار افرادی را محکوم کردند که در هیچ مرجع قانونی حتی یک برگ حکم علیه آن‌ها صادر نشده است لذا طبق منطقی که حاکم می‌شود باید یک منطق جاری باشد در جلسه. با یک بام و دو هوا نمی شود در مورد مسائل قضاوت کرد.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: کسی می گفت اگر وزیر رای اعتماد نگیرد چه می‌شود ؟ سه ماه وزارت خانه فشل شده و سرپرست معرفی می‌شود کجای قانون گفته شده که رئیس‌جمهور باید لج کند و کسی را معرفی کند . بله می‌تواند از فرصت سه ماه هم استفاده کند ، راه باز است. دولت همین فردا می‌تواند گزینه های خود را معرفی کند . این منطق نمی تواند درست باشد.

 

ذوالنور افزود: کسانی که گفتند تغییر در این سه وزارت خانه نشانه ولایت مداری است ، ما منکر نیستیم اما رهبری بارها به مسائل اقتصاد و معیشت جامعه تاکید داشته اند که این در اولویت قرار دارد و ما باید در راستای بهبود اقتصادی تلاش کنیم.

 

وی با بیان اینکه امام (ره) فرمودند میزان حال فعلی افراد است اظهار کرد: امروز افراد ر ا بر اساس نیازهای روز باید بسنجیم . اگر چیزی گفته می‌شود نفی گذشته و نابسامانی نیست.  این منطق که خود را نادیده بگیریم به خاطر دیروز از نظر شرعی و تاریخی صحیح نیست. قاتلین امام حسین (ع) از شام و بلاد کفر نیامدند کسانی بودند که پشت سر علی (ع) نماز خوانده بودند.

 

وی با اشاره به جلسه فراکسیون روحانیون مجلس با سه وزیر پیشنهادی اظهار کرد: بنده ابتدا قصد مخالفت نداشتم حتی به خود وزیر پیشنهادی هم گفتم و یادآور شدم که در دوران فتنه صالحی امیری با هشت نفر دیگر به وزیر اطلاعات وقت( محسنی اژه‌ای ) نامه نوشته ام و این نامه بعد از خطبه های رهبری در تاریخ 29/ 3 /88 بوده است. ابتدا آقای صالحی امیری منکر نامه شدند بعد که ما اصرار کردیم گفتند تعرضی به نظام و ولایت و تائیدی بر فتنه در این نامه نبوده است.

 

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: اما پس از جلسه بنده به نامه دسترسی پیدا کردم و آن را بررسی کردم و کاملا برخلاف آن چیزی بود که به من گفتند لذا احساس کردم که امروز باید وظیفه خود بدانم که در مخالفت صحبت کنم.

 

ذوالنور ادامه داد: سکوت خواص در فتنه پاشیدن بذر تردید به سرزمین دل های مردم است. امروز فرمودند فتنه کی تمام می‌شود؟‌بنده عرض می‌کنم تا زمانی که فتنه گرها در مسیر فتنه وجود دارد و تا زمانی که موضع شان مشخص نباشد این مسئله وجود دارد.

 

وی تاکیدکرد: چرا اصرار داریم از حافظه تاریخی این مسئله را تنزل دهیم و حد یک اعتراض انتخاباتی برسانیم؟ چرا از حقایق فرار می کنیم بر روی چه چیزی سرپوش می گذاریم؟ مگر می‌شود در چنین وضعیتی بی تفاوت باشیم؟ در دوران فتنه کدام رسانه دشمن سراغ دارید که با تمام امکانات در کوبیدن خط امام (ره) ورود نکرده باشد؟

 

وی افزود: اگر می گوییم فصل الخطاب رهبری است چرا باید از خطبه رهبری چنین نامه ای نوشته شود؟

 

ذوالنور ادامه داد: صالحی امیری به همراه هشت نفر دیگر در آن زمان به وزیر اطلاعات وقت نامه نوشتند که بر اساس این سه مورد وظیفه شناسی و دشمن شناسی و رویکرد خودی و غیرخودی را زیرسوال بردند . در صفحه ای از این نامه آمده است که به هیچ دلیل و منطقی مردم اگر حس کنند به هویتشان بی حرمتی شده به آن‌ها حمله می‌کنند. چرا باید از کسانی که بانک ها را آتش زدند؟ چادر از سر زن مردم برداشتند، دفاع شود؟ ا گر زیر سوال بردن خودی مطرح است ، اسم این را چه باید گذاشت؟

 

وی در ادامه اظهار کرد: در بخش دیگری از این نامه گفته شده که با امام خرداد ۴۲ ،‌ بهمن ۴۷ و امام سالهای جنگ بیعت می کنیم. این حضرات در نامه ۹ صفحه ای حتی یک جا از حمایت رهبری یاد نکردند .

 

نماینده قم در مجلس در پایان اظهار کرد: وزارت ارشاد ، ارشاد و اسلامیت است اما تحصیلات صالحی امیری ربطی به وزارت فرهنگ ندارد.

 

صالحی امیری سرمایه فرهنگ و هنر است

محمدرضا تابش اظهار داشت: شناخت جریان های فرهنگی در جامعه و دانش سیاست گذاری در عرصه فرهنگ با تاکید بر ارزش ها و آرمان های اسلامی و انقلابی دریافتی است که از مرور برنامه های آقای صالحی امیری حاصل می شود.

 

به گزارش ایسنا، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ارشاد اسلامی سخن می گفت تصریح کرد: در حوزه اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به سبقه فرهنگی کشور توجه کرد و باید آگاهی و دانش کافی در این حوزه را داشت و برنامه های آقای صالحی امیری نشان دهنده شناخت ایشان از مسائل فرهنگی و اهتمام به تحقق اهداف کلان فرهنگی در کشور است.

 

وی افزود: در حوزه نظارت حرکت بر مدار قانون با معیار عدالت سرلوحه برنامه های ایشان است و در زمینه سیاست های حمایتی نیز عدالت به جای برخی مصالح از شاخص ها و برنامه های پیشنهادی ایشان برای وزارت ارشاد است.

 

وی با بیان اینکه من برخلاف منتقدین سابقه امنیتی ایشان را یک نقطه مثبت می‌دانم گفت: آشنایی ایشان به شرایط فرهنگی و امنیتی می تواند در جهت امنیت فرهنگی متاثر از شناخت محدودیت‌ها و تنگناها و البته فرصت‌ها موثر باشد تا بتوان در جامعه فرهنگی آرامش و ثبات ایجاد نمود. همچنین شناخت مطلوب ایشان نسبت به مسائل و نیازهای فرهنگی نیز کارساز است و در کنار این موضوع که ایشان به امنیت یک نگاه فرهنگی دارند این نکته نیز می تواند موثر و مطلوب باشد.

 

وی ادامه داد: آقای صالحی امیری سرمایه فرهنگ و هنر است و اهل ذوق و علاقه‌مند به شعر و موسیقی هستند و در کنار این ویژگی‌ها ایشان یک شخصیتی کتاب‌شناس و مولف است و در سوابق خود در این حوزه عملکرد مطلوب و خوبی داشته اند.

 

تابش تاکید کرد: بردباری، ادب و آرامش از ویژگی‌های شخصی ایشان است و سابقه خوب ایشان در کتابخانه ملی و عملکرد مطلوب ایشان در عرصه فرهنگ باعث ایجاد تحولی در کتابخانه ملی شده است و امیدواریم حضور ایشان در عرصه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تداوم بخش این موفقیت‌ها باشد.

 

به گزارش ایسنا، تابش در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به نامه‌هایی که از سوی نقوی حسینی و ذوالقدر تقدیم رئیس مجلس شد گفت: من از آقای لاریجانی می‌خواهم این نامه‌ها را منتشر کند و اگر طبقه بندی ندارد آنها را در اختیار نمایندگان قرار دهد تا نمایندگان خود درباره آنها قضاوت کنند و اگر طبقه‌بندی نیز دارد چگونه است که این آقایان به آن دسترسی داشته‌اند؟

 

که در پاسخ به این موضوع لاریجانی تاکید کرد: این نامه‌ها طبقه بندی ندارد و در اینترنت نیز موجود اند.

 

در چارچوب حق و عدالت و انصاف حرف بزنیم

در ادامه نماینده مردم بندرعباس نیز که از بخشی از وقت نماینده مردم اردکان برای موافقت با وزیر پیشنهادی ارشاد استفاده می کرد گفت: ملاک و معیار همه ما باید منطق و قانون باشد و در چارچوب حق و عدالت و انصاف حرف بزنیم و از این مسیر خارج نشویم و با توجه به اینکه فرهنگ عرصه گسترده‌ای است تلاش کنیم که در جهت رفع دغدغه های اساسی جامعه در این حوزه حرکت کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به نامه ای که ذوالنور نماینده مردم قم در رابطه با صالحی امیری به آن اشاره کرده بود گفت: ۵ یا ۶ شبهه مطرح شده بود که مدارکی در رابطه با آنها به دست آمده که اثبات کننده ادعای آقای صالحی امیری است.

 

آشوری افزود: در کنار نامه های دیگری که علیه آقای صالحی مطرح شده نامه ای دیگری هم هست که اگر مطرح نشود ظلم در حق ایشان است.

 

صالحی امیری: سیاستمداران از بازی فرهنگ خارج شوند

وزیر پیشنهادی با بیان اینکه برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب شناسی کردند گفت:‌ اگر به من اعتماد کنید در خدمت فرهنگ، هنر و اصحاب فرهنگ خواهم بود و اگر مسئولیت ندهید باز هم در خدمت فرهنگ هستم.

 

به گزارش ایسنا،‌ سید رضا صالحی امیری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) در جریان بررسی صلاحیتش در مجلس ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور برای معرفی به مجلس و تشکر از موافقان و مخالفان گفت:‌ فرهنگ به مثابه اکسیژن در فضای جامعه است و فرهنگ می‌تواند تمام انسان‌های تشنه را سیراب کند. فرهنگ رود جاری دائمی برای تعالی فضیلت انسان ها است.

 

وی با بیان ایکه فرهنگ چهار جلوه اساسی انسجام، شخصیت سازی، هویت بخشی و  سازگاری را به دنبال دارد، گفت:‌جامعه فرهنگی جامعه ای است که در آن انسجام حکمفرما است و انسان‌ها شخصیت والایی دارند. انسان‌ها با یکدیگر سازگارند و از این منظر مقام معظم رهبری تعبیر زیبا را فرمودند که فرهنگ هویت ملت است و همه چیز مترتب به فرهنگ است. فرهنگ اقتصاد، حاشیه و ذیل سیاست نیست در واقع اقتصاد سیاست، حاشیه و ذیل فرهنگ هستند که باید به این مسئله توجه کرد. نمی‌توان فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کرد که با این نگرش و گفتمان رهبری باید فرهنگ را معرفی کرد.

 

صالحی امیری با اشاره به سابقه کاری و فعالیت هایش گفت: نزدیک به ۲۰ سال از عمرم را صرف مطالبات فرهنگی، اجتماعی کردم. دورانی پر افتخار در دستگاه امنیتی بودم که مطالبات فرهنگی رسانه ای از وظایف دائمی ما بود. برای اولین بار نگاه نرم افزاری از دید امنیتی را انجام دادیم و با تاسیس ۱۰ مرکز مطالعاتی تلاش شد نگاه نخبگان،  اندیشمندان و هنرمندان در تصمیمات امنیتی دخیل شوند.

 

وی با اشاره به فعالیتش در کتابخانه ملی گفت:‌ در دوره سه ساله حضورم در کتابخانه ملی گفت‌وگوی فرهنگی را در کشور نهادینه کرده و با نخبگان این پیام را دارم که با گفت‌وگو می توان مشکلات را حل کرد. ریشه گفتگو مباحثه است و که مباحثه ثمره حوزه علمیه است.

 

 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: من برای اولین بار نظام فرهنگی را آسیب شناسی کردم و ۴۳ آسیب را در آن برشمردم. همچنین ۲۳ آسیب را در ارشاد شناسایی کردم و شناخت نسبی از زمینی دارم که می خواهم روی آن قدم بگذارم.

 

وی افزود: ما در نظام فرهنگی زندگی می کنیم که مجموعه نهادها،‌ ساختارها و قوانین و روابط حاکم بر آن است. گفتمان غالب در این زمینه ، گفتمان مقام معظم رهبری است که نفی تحجر ، تصلب و جزم اندیشی از یک سو و  نفی ولنگاری فرهنگی از سوی دیگر و در واقع آزاداندیشی فرهنگی را پیگیری می‌کند. در ذیل این گفتمان، گفتمان آقای روحانی قرار دارد که در پایه اعتدال، عدالت، عقلانیت و دیانت فرهنگی استوار است.

 

صالحی امیری یادآور شد:‌ روح فرهنگ در جامعه ایران باید دینی باشد . همه حوزه های فرهنگ باید چارچوب های دینی را پاس بدارند و کسی نمی‌تواند از مرزهای دینی عدول کند. ما در یک نظام فرهنگی زندگی می کنیم که ملک مشاع است. یک ضلع آن سیاستگذاری فرهنگی است که بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد، یک ضلع مجلس، یک ضلع روحانیت،‌ مراجع و ائمه جمعه،‌ یک ضلع نهادهای عمومی مثل دانشگاه آزاد،‌ شهرداری‌ها، سازمان تبلیغات و ضلع دیگر نهادهای مردمی هستند. وزیر باید بداند که باید تعامل، سازگاری و همگرایی را در دستور کار قرار دهد.

 

وی با بیان اینکه اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نتواند با منظومه فرهنگی در جامعه سازوگار باشد دچار چالش می‌شود گفت:‌ اولین کار من در وزارت ارشاد در ۹ ماه آینده ایجاد ثبات و آرامش در محیط فرهنگی است چرا که توسعه در بستر اغتشاش و تنش شکل نمی‌گیرد. اصلاح طلب و اصولگرا، ولایتمدار و معتدل همه زیر سقف ولایت و انقلاب اسلامی و در یک دایره قرار دارند.

 

صالحی امیری با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد نباید وارد عرصه کار سیاسی شود ، ادامه داد: غیرسیاسی کردن حوزه فرهنگ از جمله مسائلی است که آن را پیگیری می‌کنم. انتقال بازی از زمین سیاست به فرهنگ از مسائل مهم است و سیاستمداران باید از بازی فرهنگ خارج شوند که لازمه آن انسجام و تعامل است.

 

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه انسجام و تعامل با خرده فرهنگ ها از مهمترین راهبردهای وی خواهد بود،  گفت: ما بدون درک یکدیگر نمی‌توانیم با هم همکاری کنیم. اقوام ایرانی واقعیت های این سرزمین هستند و ما نباید این سرمایه‌ها را انکار کنیم ما باید تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم وبدانیم همه زیر فرهنگ بزرگ ایران اسلامی زندگی می‌کنند. ما ضمن اعلام وفاداری به فرهنگ ملی،‌ تنوع فرهنگی را به رسمیت می شناسیم و می گوییم حق اقوام است که آنطور که فکر می‌کنند بیندیشند،  به زبان خود سخن بگویند و با آداب و رسوم خود پایبند باشند.

 

وی در پاسخ به یکی از مخالفان مبنی بر اینکه تحصیلات مربوط به حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست گفت:‌ بنده دکترای مدیریت دارم و در حوزه مطالعات و منازعات قومی در ایران و الگوی تنوع و انسجام فرهنگی در ایران بسیار کار کردم. طبیعتا کسی که تحصیلات مدیریت برنامه ریزی دارد می‌تواند دستگاهی را اداره کند.

 

صالحی امیری همچنین با بیان اینکه دغدغه رهبری ولنگاری، نفوذ فرهنگی و مقاومت فرهنگی است، گفت:‌بنده ولله معتقد به ولنگاری و لیبرالیسم فرهنگی نیستم چون لیبرالیسم فرهنگی مبتنی بر اومانیسم، سکولاریسم و فمنیسم است در  حالیکه اندیشه دینی ما مبتنی بر وحدانیت،‌ شریعت و وفقاهت است. نمی‌توان در جامعه‌ای که مبانی آن وحدانی است لیبرالیستم را تقویت کنیم.

 

وی تاکید کرد: بر این اساس پاسداری از مرزهای دینی و رفع دغدغه های مراجع و در راس آن مقام معظم رهبری وظیفه قطعی دستگاه فرهنگ کشور است از این رو بنده به جای شعار، سخنرانی، همایش  و بنر ساختاری ایجاد خواهم کرد و گزارش آن را به مجلس خواهم داد.

 

صالحی امیری با تاکید بر لزوم تقویت و توجه جدی کانون‌های فرهنگی و دینی و قرآنی در کشور گفت: استراتژیی که رهبری مطرح کردند آن است که روح حاکم بر فرهنگ باید فرهنگ دینی باشد. باید این را به صورت عملیاتی، برنامه‌ای و پروژه‌ای در سطح نظام فرهنگی اعمال کرد.

 

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم ایجاد سازوکاری برای نیازسنجی فرهنگی گفت: نظام تولید، ‌توزیع ،‌ ترویج و مصرف فرهنگی به سامان نیست.  این کار به الگویی نیاز دارد تا اینکه بدانیم چه چیزی را به چه میزان تولید کرده و چه کسانی باید در عرصه فرهنگی مصرف کنند. امروز در فضای مجازی با انبوهی از فرصت‌ها و تهدیدها روبرو هستیم ولی نمی‌توان انکار و اجبارسازی کرد و در مقابل آن باید به سمت درک و هدایت نیازهای نسل جوان رفت.

 

به گفته وی، باید این نیازها را به سمت اهداف متعالی انقلاب اسلامی احیا کرد. تقابل،  انکارسازی و اجبار سازی راه حل حوزه فرهنگ نیست. تعامل، گفت‌وگو، سازگاری و داشتن نگاه محبت آمیز به جوانان و اصحاب فرهنگ و  هنر باعث تعالی فرهنگ می‌شود.

 

صالحی امیری با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ عمومی گفت:‌جامعه باید در حوزه اخلاقی تقویت شود . باید الزاما در حوزه اخلاق فردی در جامعه کار کنیم ، صداقت، پاکدستی، راستگویی، اعتماد به نفس، همگرایی و همنوایی و دیگر دوستی از اصول اخلاقی اسلامی و ایرانی است اما چرا در جامعه کم رنگ شده؟ باید روی سرمایه فرهنگی و اجتماعی در جامعه کار شود.

 

وی با بیان اینکه می‌تواند ابزار فرهنگی برای گفتمان سازی استفاده کرد، گفت:‌ گفتمان سازی از فرهنگ آغاز می‌شود و نباید در سطح دولت‌ها  باقی بماند بلکه باید به سطح جامعه منتقل شود. مردم باید به گفتمان اقتصادی نیاز داشته و در سبد نیازهایشان آن را ببینند. این نگاه به حوزه اقتصاد مقاومتی ضروری است.

 

صالحی امیری با اشاره به موضوع اقتصاد فرهنگ گفت: گردش مالی اقتصاد  فرهنگ در دنیا ۸۲۰ میلیارد دلار است که از این میزان سهم چین ۱۲۰ میلیارد دلار ،آمریکا ۸۰ میلیارد دلار ، کره ۴۲ میلیارد دلار و سهم جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است.

 

وی افزود: ما تقریبا یک هزارم گردش مالی صنعت فرهنگ را در دنیا داریم که این فاجعه آمیز است در حالیکه ظرفیت صنعت‌ هنر، فیلم ، خط ، نقاشی، تذهیب، انیمیشن، هنرهای تجمسی و صنایع دستی در این کشور می‌تواند در بلند مدت جایگزین صنعت نفت شود لذا باید طبق گفته رئیس‌جمهور برنامه استراتژیک کلان را در دستور کار داشت. حتما در صورت دادن رای اعتماد به مجلس در بودجه ۹۶ به دنبال بسترسازی و حمایت و سرمایه گذاری در اقتصاد فرهنگ خواهیم بود.

 

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صنعت فیلم ما در آسیا مقام چهارم را دارد و می‌تواند به مقام اول برسد گفت: صنعت نقاشی ما در منطقه اول است و می توان با استفاده از صنعت فرهنگ،‌اشتغال ایجاد کرد. همچنین حجم زیادی از نیروهای داخلی را به کار گرفت که باید به این نکات مهم توجه شود.

 

وی با بیان اینکه گردش مالی هنرهای تجسمی در جهان ۵۶ میلیارد دلار است گفت‌: این در حالی است که سهم ما به سرعت در حال افول است و باید توجه جدی به این موضوع شود.

 

صالحی امیری توجه جدی به معیشت و ا منیت فکری و شغلی هنرمندان، سینماگران،‌ مولفان و تمامی اصحابان فرهنگ و هنر به عنوان سرمایه‌های فرهنگ ملت را در دستور کارش عنوان و اظهار کرد: باید به موضوع بیمه هنرمندان نیز توجه شود . همچنین گسترش و تقویت تعاملات بین‌المللی فرهنگی برای شناساندن ارزش های فرهنگ ایرانی و اسلامی به جهانیان یک ضرورت است.

 

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به وضعیت نامطلوب کتابخوانی گفت:‌ نهاد کتابخانه های عمومی در وضعیت خوبی نیستند باید همه در گسترش کتاب و کتابخوانی کمک کنیم در حال حاضر روستاها در حوزه کتاب مشکل دارند و بسیاری از شهرها کتابخانه ندارند و کتابخوانی در ایران بسیار بسیار کم رنگ شده. در این حوزه به عزم ملی نیاز است.

 

صالحی امیری همچنین خطاب به نمایندگان و هیأت رئیسه مجلس گفت: به این باورم که مجلس در راس امور است. این ایده‌ای متعلق به امام و رهبری است و ما همگان باید این استراتژی را قبول داشته باشیم. لذا تعامل و همکاری حداکثر با مجلس یک استراتژی دائمی در این وزارتخانه خواهد بود.

 

وی با تاکید بر اینکه معیار حرکتش قانون است، گفت:‌ بنده هرگز به شما دروغ نخواهم گفت و به اموال مردم دستبرد نخواهم زد . هرگز رای جمعی را به رای فردی ترجیح نخواهم داد. تا جان دارم در ارشاد باشم یا نه در دفاع از حقوق اصحاب فرهنگ و هنر تلاش و از امام، رهبری و انقلاب  دفاع خواهم کرد.

 

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت:‌ خدایا تو شاهد باش پذیرش این مسئولیت برای نام و نان نبود برای کمک به اصحاب فرهنگ بود. با آگاهی این مسئولیت را قبول کردم تا به ملت بزرگ بگویم سربازان شما همیشه فداکاری خواهند کرد.

 

*** اظهارات موافقان و مخالفان مسعود سلطانی فر  وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان***

سلطانی‌فر در کسوت استانداری گیلان نتوانست بحران بارندگی گیلان را حل کند

نماینده مردم تالش در مجلس گفت: آقای سلطانی‌فر در قضیه فتنه که آن زمان استاندار گیلان بود به همراه ۱۶ فرماندارش استعفا کردند و از برگزاری انتخابات در زمان مشخص شده ابزار ناتوانی کردند.

 

به گزارش ایسنا، محمود شکری در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان،‌ گفت: به تشخیص رییس‌جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی احترام می‌گذارم اما از باب دخالت برخی عزیزان در جریان فتنه، مسائلی مطرح شد اما باید دانست که دلیل آرامش فعلی نظام جمهوری اسلامی فرمایش امام بود که فرمود«پشتیبانی ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد». اگر امروز استکبار جهانی نمی‌تواند به ایران عزیز آسیبی بزند به دلیل داشتن ولی امری مدیر، مدبر، عالم و هوشمند و پشتیبانی مردم است.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سخنانش معطوف  زمان مدیریت سلطانی‌فر در استان گیلان است، گفت: خدا شاهد است که کلمه‌ای یا جمله‌ای  که واقعیت و مستند است به زبان می‌آورم و خدای نکرده بر علیه ایشان مطلبی به زبان نمی‌آورم.  روز قیامت هیچ احدی که اکنون کف می‌زند یا احسنت می‌گوید، حضور نخواهند داشت و بنده به این مسئله واقفم.

 

وی اظهار کرد: امام عزیز حاضر یعنی مقام معظم رهبری در باب فتنه مباحثی مطرح کردند که شمار این مطالب به ۲۴ مطلب می‌رسد. نمونه این سخنان این است که «فتنه تا زمانی که وجود دارد، باید جانباز و بسیج و همه ملت و مسلمانان باید حساسیت داشته باشند. باید بصیرت داشته باشیم تا دشمنان نتوانند خدشه وارد کنند.» ایشان فتنه را خط قرمز نظام اعلام کردند. براساس آیه شریفه ۲۱۷ سوره بقره فتنه‌گری شدیدتر از قتل است و همه مسلمانان باید به فتنه دشمنان اسلام حساس باشد.

 

نماینده مردم تالش در مجلس با نقد عملکرد سلطانی‌فر در مسئولیت سابقش در استان گیلان، گفت: در دوره‌ای از تاریخ بحرانی در استان گیلان پیش آمد، ایشان نتوانست بحران را جمع کنند و موجب شد سخنگوی دولت وقت، عذرخواهی کرد چون مسئول وقت به دلیل ناکارآمدی نتوانست چالش‌های بعد از باران‌های سنگین استان گیلان را سامان دهد. در قضیه فتنه نیز ایشان که آن زمان استاندار گیلان بود به همراه  ۱۶ فرماندار استعفا کردند و از برگزاری انتخابات در زمان مشخص شده ابزار ناتوانی کردند.

 

شکری با بیان اینکه از سوابق تحصیلی ایشان سخن می‌گویم، تصمیم با شما، اظهار کرد:  امروز روز امتحان است. لیسانس و فوق لیسانس ایشان سیاسی است در حالی که دکترای متخصص ورزش در کشور داریم که هم تجربی و هم علمی بلد است چطور وزارت ورزش و جوانان را اداره کند. انسان تعجب می‌کند که سه وزیر پیشنهادی در مجلس نهم برای پست وزارت ورزش و جوانان با تخصص غیرمرتبط معرفی شدند که رای نیاوردند اما  باز همین رویه در مجلس دهم نیز تکرار می‌شود. چه اصراری وجود دارد که این اتفاق مجددا تکرار شود. ایشان سابقه مدیریتی در سازمان تربیت بدنی وقت دارد.

 

 امثال بنده هم خدا را می‌خواهیم و خرما را

یک نماینده اصولگرای مجلس، گفت: رییس‌جمهور وعده داد از سیاست فریب، استفاده نشود، ما هم موافقیم اما چرا دو سوم زمان خود را به کاری غیر از دفاع از وزرای پیشنهادی اختصاص داد؟

 

به گزارش ایسنا، سیدمحمدجواد ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان،‌ گفت: خطبه ۵۰ نهج‌البلاغه امیرالمومنین(ع) تاکید دارد اگر باطل یا حق روشن بود، تکلیف روشن بود اما اگر قسمتی از حق با قسمتی از باطل مخلوط شود، مردم گمراه می‌شوند اینجاست که آقا وارد شدند به خواصی که ساکت فتنه بودند، تذکر دادند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مدعی شد: بنده از آقای آشتیانی به دلیل تبری نجستن از فتنه تشکر می‌کنم اما امثال بنده هم خدا را می‌خواهیم و خرما را. باید خطوط فاصل، رعایت شود. مسئله فتنه و فتنه‌گران از مسائل مهم و از خطوط قرمز است.

 

وی ادامه داد: رییس‌جمهور وعده داد از سیاست فریب، استفاده نشود ما هم موافقیم اما چرا دو سوم زمان خود را به کاری غیر از دفاع از وزرای پیشنهادی اختصاص داد؟ سه وزیری از یک جناح سیاسی به مجلس معرفی شدند که در مجلس قبل رد شدند. آقای رییس‌جمهور شما به اعتدال فرا می‌خوانید اما با وجودی که برای یک سخنرانی در دانشگاه شیراز مجوز صادر شده اما در فرودگاه از ورود سخنران جلوگیری می‌شود.

 

ابطحی اظهار کرد: در معرفی آقای سلطانی‌فر شایسته‌سالاری رعایت نشده است همچنین در برنامه ایشان ورزش مادم‌العمر به معنای تضمین عدم هرگونه محدودیت بر اساس جنس، سن، طبقه بندی اجتماعی و وضعیت اجتماعی مطرح شده است،  آیا این مسئله با آموزه‌های دینی قابل جمع است؟ خانم‌ها چطور بازی کنند؟ این چه مدلی است دیگر؟ همچنین قانون ورزش باید چند سال قبل تهیه می‌شد اما این قانون در صحن دولت خاک می‌خورد.

 

قسمتی از جامعه مدیریت را از خدمت به انقلاب حذف نکنیم

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت که نباید قسمتی از جامعه مدیریت را از خدمت به انقلاب حذف کنیم.

 

به گزارش ایسنا، سید ابوالفضل موسوی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جلسه بعدازظهر امروز (سه شنبه) مجلس سخن می‌گفت اظهار کرد: وقتی اعضای هیأت دولت خدمت مقام معظم رهبری رسیدند ایشان فرمودند در وقت باقی مانده، دولت باید برای مردم کار کند. بدیهی است اگر دولت بتواند خدمت خوبی ارائه کند قضاوت مردم هم قضاوت خوبی خواهد بود.

 

وی افزود:‌ من بصیرت را در این دیدم که تمامی نیروهای خدوم، وفادار به انقلاب  و کسانی که در انقلاب زجر کشیدند را کمک کنیم خدمت کنند و قسمتی از  جامعه مدیریت را از خدمت به انقلاب حذف نکنیم.

 

موسوی یادآور شد: آقای سلطانی‌فر مدیری آزموده و امتحان پس داده است . ایشان استانداری و معاونت سیاسی را درشش استان تجربه کرده و با تجربه دو سال معاونت در سازمان تربیت بدنی نسبت به مسائل ورزش کاملا آگاه است. آقای سلطانی‌فر هنر مدیریت کلان خود را با سی سال مدیریت در استانداری‌ها ،‌معاونت و قائم مقامی تربیت بدنی  و ریاست سازمان میراث فرهنگی نشان داده است.

 

وی ادامه داد: ایشان به سبب موهبت هوش، زکاوت، حافظه و شناخت وسیع و عمیق از ورزش که به تعبیر رئیس‌جمهور دایره المعارف ورزش است، می‌تواند به شایستگی در سمت وزارت در خدمت ورزش و جوانان باشد.

 

نماینده مردم یزد در مجلس مسئله جوانان را فرابخشی توصیف کرد و ادامه داد: نباید این موضوع را تنها از وزارت ورزش بخواهیم و این وزارت خانه را تنها متولی بدانیم بلکه حتما این موضوع همکاری همه دستگاه ها را می طلبد. حضور آقای سلطانی‌فر در راس این وزارت خانه به سبب همکاری و تعامل با دیگر اعضای هیأت دولت و سایر متولیان امر انشالله به کمتر شدن مشکلات این حوزه منجر خواهد شد.

 

این عضو فراکسیون امید با ابراز امیدواری نسبت به ساماندهی حوزه ورزش و جوانان تصریح کرد: از همکاران می خواهم به آقای سلطانی‌فر رای اعتماد بالا بدهند. ایشان آشنایی عمیق و وسیع به ورزش دارند،‌توانایی مدیریتی کلان و راهبردی ایشان ثابت شده است، نگاه حمایتی به قهرمانان و پیشکسوتان دارند،‌ در تصمیم گیری و انتخاب مدیران به جوانان فرصت های خوبی دادند و این را در میراث فرهنگی هم نشان دادند.

 

موسوی با بیان اینکه سلطانی‌فر می‌تواند وزارت ورزش به صورت دانش بنیان در بیاورد ، اظهار کرد: روحیه تفاهم و تعامل آقای سلطانی‌فر در سطح بسیار بالایی است . ایشان ارتباطات قوی با رئیس دولت و دیگر اعضای کابینه دارند و علاقمند به حضور جوانان دلسوز به ورزش در وزارت خانه هستند و نشان دادند که در آرام کردن فضا و رفع حاشیه ها و اختلافات تبحر کافی را دارند.

 

وی در ابتدای اظهارات خود به فرارسیدن ماه صفر نیز اشاره کرد و گفت که بزرگان دین تاکید کردند که در اول صفر صدقه ای کنار بگذاریم و حالا خوب است پیش از ورود به رای گیری برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی صدقه کنار بگذاریم تا خداوند ما را در تصمیم گیری یاری کند.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز به مزاح گفت: آقای وزرا صدقه خوبی به ما بدهید که وضع بودجه مان خوب نیست.

 

این نماینده مجلس با اشاره به فارغ التحصیلی اش از دبیرستان مفید در سال 53 یادآور شد:‌آقای دانش آشتیانی معلم جبر و ریاضی ما بود و زمانی که ایشان معاون وزارت علوم بود من از سوی سپاه مسئول رسیدگی به مسائل دانشجویان بودم و تا امروز هم با هم کار کرده ایم و لذا صراحتا می گویم بسیاری از مطالبی که در جلسه صبح در مورد ایشان گفته شد صحت نداشت اما به هر حال بیان شد.

 

سلطانی فر توجه ویژه ای به استفاده از بانوان در پست‌های مدیریتی دارد

نماینده اراک با تاکید بر لزوم توجه به ورزش بانوان گفت: آقای سلطانی فر توجه ویژه ای به موضوع استفاده از مدیران خانم در فدراسیون ها، کمیته ها و سایر پست ها به عنوان یک حق برای آنها دارد چون بانوان باید جایگاه واقعی خود را در حوزه ورزش داشته باشند.

 

به گزارش ایسنا، مهدی مقدسی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به عنوان موافق گفت: آقای سلطانی فر 2 سال قائم مقام سازمان تربیت بدنی بوده و سابقه ریاست در شورای هماهنگی استان ها را دارد. ایشان همچنین سوابق مدیریتی بسیاری داشته که با برخورداری از اصالت خانوادگی و با اعتقاد به داشتن تعامل با نمایندگان گزینه ای مناسبی برای وزارت ورزش و جوانان است.

 

وی با اشاره به حمایت ورزشکاران و بزرگان ورزش از سلطانی فر گفت: آقای سلطانی فر هیچگاه از ورزش دور نبوده و اشراف کاملی به این حوزه دارند کما اینکه اگر مجلس نهم به ایشان رای می داد مشکلاتی که امروز گریبان گیر جوانان و ورزش است را کمتر شاهد بودیم.

 

مقدسی با بیان اینکه در سال های گذشته به جوانان توجه نشده است گفت: سلطانی فر در 23 سال گذشته خانه جوانان را تاسیس کرد و همواره از نظر مشاوران جوان استفاده می کند. ایشان در حوزه جوانان حرف برای گفتن دارد.

 

وی با اشاره به برنامه های سلطانی فر در حوزه ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه ای گفت: ایشان به حوزه کاری اش اشراف کامل دارد و می تواند تحول آفرین باشد. اهل تعامل است و می تواند ورزش کشور را به ساحل نجات برساند.

 

تغییر سه وزیر غیر اقتصادی با چه ادبیاتی قابل توجیه است

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی با وزیر پیشنهادی ورزش مخالفت کرد و گفت که بهتر بود سلطانی‌فر در سازمان میراث فرهنگی باقی می ماند.

 

به گزارش ایسنا، شهاب نادری در ابتدای سخنان خود انتقاداتی را نیز به ذوالنور مطرح کرد  و گفت که مقایسه مسائل تاریخی صدر اسلام با مسائل روز و بیان آن‌ها باید باعث تشتت شود.

 

او بر لزوم توجه به اقتصاد تاکید کرد و افزود: تغییر سه وزیر غیر اقتصادی با چه ادبیاتی قابل توجیه است، آقای روحانی باید در مسائل اقتصادی ورود پیدا می کردید نه آموزش و پرورش.

 

او افزود: کلیدتان به جای گشایش اقتصاد و صنعت صرفا در صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره فرهنگیان را برای رانت خواران گشود.مشکل کشور ما اقتصاد نابسامان است و شما با فشار آوردن به وزیر آموزش و پرورش باعث شدید در صحن حاضر نشود و در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان پاسخگو نباشد.

 

نادری خاطر نشان کرد: با این تغییر در کابینه مشکل اقتصاد حل نمی شود، شما در سفر به کرمانشاه اعلام کردید کرمانشاه قطب اقتصادی است ولی هیچ  اقدامی در این زمینه نشد.

 

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد:‌ ورزش از نظر رهبری پدیده ارزشی و اخلاقی است که در صورت برخورداری از شرایط لازم می‌تواند موجبات پیشرفت کشور را از طریق پرورش نیروی انسانی فراهم آورد.

 

او  افزود:‌ آقای سلطانی‌فر کارنامه موفقی در میراث فرهنگی داشته؛ چه دلیلی برای انتقال ایشان به این پست وجود دارد. اگر شاهد رشد 80 درصدی گردشگری هستیم حق این است که چنین مدیری فرصت کافی را برای دیدن ثمره تلاش اش داشته باشد نه اینکه در نیمه راه مسئولیت جدیدی به او بدهیم.

 

او افزود:‌سیاست اقتصاد مقاومتی در برنامه وزیر پیشنهادی مشخص نیست. آیا روح برنامه های بالادستی در برنامه ایشان جاری خواهد بود؟ تمرکز ایشان بر باشگاه های بزرگ کشور است در حالیکه وزرش کشور در این مسئله خلاصه نمی شود. در برنامه های ‌آقای سلطانی ابهام قابل توجهی در زمینه ورزش دانش آموزی و دانشجویی وجود دارد.

 

کارنامه مدیریتی سلطانی‌فر موفق بوده است

نماینده مردم ایران شهر در مجلس با اشاره به سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت : وی شخصیت وفادار داشته و کارنامه مدیریتی اش موفق بوده است.

 

به گزارش ایسنا، محمد نعیم امینی فرد که در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان صحبت می کرد گفت:‌ سلطانی‌فر که معاون رئیس‌جمهور هم بوده است کارنامه خوبی دارد و فردی وفادار نیز می باشد که بر اساس سیاست های تدبیر و امید خطر کرده و خود را عرضه کرده است.

 

وی افزود:‌با توجه به برنامه هایی که سلطانی‌فر ارائه کرده توجه ویژه ای به ورزش همگانی و تاثیراتی که این ورزش دارد داشته است که امیدواریم با حمایت ها بتواند برنامه خود را محقق کند.

 

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه توجه به ورزش مناطق محروم از شاخص ترین برنامه هایی است که وی ارائه کرده است گفت:‌توجه به ورزش روستایی و همچنین ورزش بانوان که دارای پتانسیل های قوی هستند از دیگر برنامه های مهمی است که وی به آن‌ها اشاره کرده که بتواند در دوران تصدی مسئولیت به آن‌ها جامه عمل بپوشاند.

 

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس به مسئله جوانان اشاره کرد و گفت:‌یکی از نقاط قوت برنامه های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان این است که به دغدغه های جوانان توجه ویژه ای شده است چرا که جامعه ما نشاط لازم را ندارد. در واقع با توجه به نگرشی که وی در برنامه های خود داشته است حتما به این بخش توجه خواهد داشت.

 

امینی فرد کارنامه کاری سلطانی‌فر را موفق ارزیابی کرد و گفت:‌اتفاقا یکی از نقاط قوت ایشان تجربه در حوزه گردشگری است که بتواند به مسئله توریسم ورزشی هم توجه کرده و موثر باشد.

 

وی در پایان اظهار کرد: تحقق برنامه های ارائه شده قطعا نیاز به حمایت مجلس و دولت دارد و امیدواریم که نمایندگان با رایی که به او می دهند کمک کنند تعاملات ادامه داشته و با روش علمی ورزش کشور هدایت شود.

 

سلطانی‌فر از مدیران موفق اجرایی در سطح کشور است

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه امروز اولین آزمون مجلس دهم است گفت: وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان از مدیران موفق اجرایی در سطح کشور است.

 

به گزارش ایسنا پروانه سلحشوری که در موافقت با برنامه های پیشنهادی ورزش و جوانان صحبت می کرد گفت: امروز گرد آمده‌ایم که اولین آزمون مجلس دهم را به هموطنانمان نشان دهیم .

 

وی افزود: امروز در ماه های واپسین دولت یازدهم و ماه‌های آغازین مجلس دهم هستیم و قرار است بنای نویی را بگذاریم، این مجلس متفاوت است و هویت متفاوت دارد؛ ضمن اینکه بر نقاط قوت افراد تکیه خواهد کرد.

 

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به سوابق کاری وزیر پیشنهادی ورزش گفت: کارنامه کاری او نشان می دهد در هر حوزه ای که مدیریت داشته موفق عمل کرده است. آیا ما نمایندگان مجلس غیر از این می خواهیم؟ همه بهتر می دانید که سلطانی‌فر شایسته وزارت ورزش و جوانان است و بنده به رئیس‌جمهور بابت انتخاب صحیح تبریک می گویم. همچنین به همکاران خود هم تبریک می گویم چون مطمئنم سلطانی‌فر با رای بالایی این آزمون را پشت سر خواهد گذاشت.

 

وی در ادامه اظهار کرد: شخصی برای من تعریف می کرد زمانی که سلطانی‌فر استاندار گیلان بوده بیشترین خدمات را انجام داده است و او قدردان خدمات اوست و نذر کرده که به هر زیارتی می رود دو رکعت نماز بخواند.

 

سلحشوری در ادامه اظهار کرد: بهترین دستگاه ا ز نظر اجرایی دستگاهی است که مدیریت اجرایی داشته باشد و سلطانی‌فر مرد عرصه عمل است.

 

وی با بیان اینکه توجه به ورزش زنان از اهمیت برنامه های این وزیر پیشنهادی ورزش است، گفت:‌قطعا چنین تحولی ایجاد خواهد شد زیرا ورزش و جوانان عرصه های مهمی هستند. اگر سیاسیون دنیا رابه جنگ و منازعات می کشانند، سلطانی‌فر ویژگی خوب تعاملی بودن را دارد و همه جریانات در مجلس هم از این ویژگی وی یاد می‌کنند.

 

وی در پایان اظهار کرد: بنده آخرین سخنران امروز مجلس هستم و انتظار دارم که فقط به خاطر یک کلیدواژه کشور را از افراد لایق محروم نکنید و به حرف وزیر رای دهید تا مجلس هویت جدید خود را معرفی کند.

 
سلطانی فر:
موضوع جوانان را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهم
وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار کرد: با همه آگاهی بر موانع و مشکلات و چالش‌های حوزه جوانان با توکل به خدا و به لطف برنامه راهبردی و تجربه بیش از سه دهه مدیریت در سمت‌های مختلف من‌جمله سمت قائم مقامی سازمان تربیت بدنی و همچنین عضویت در شورای شهر تهران و سه سال حضور در سازمان میراث فرهنگی که در این مدت توانستیم یک سازمان بی‌سروسامان را به سازمانی موفق تبدیل کنیم. در مسیری گام برمی‌داریم که موضوع جوانان بیش از گذشته مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر طی سخنانی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود برای تصدی مسئولیت وزارت ورزش و جوانان،‌ گفت: بر اساس عهدی که با منتخبان ملت می‌بندم آماده‌ام با درایت و متانت،‌ صداقت و صلابت، اعتدال و انصاف و با جلب همکاری بخش‌های مختلف کشور با علما و دانشگاهیان مدیریت راهبردی در سه سطح کلان، میانی و خرد را به کار گیرم و با ترکیب خوش تلفیقی از عقلانیت فهم درستی از واقعیت اجتماعی، سیاست‌های معطوف به انعطاف حداکثری در عین پافشاری بر اصول جوانان را فرصت طلایی و ذخیره فراموش نشدنی از عشق، شور و نشاط بدانم.

وی افزود: گنج شایگان جوان را به رایگان از کف نمی‌دهم و با تمام توان آتش شوق بر نیستان او می‌زنم و امید را پیشکش می‌کنم و با اعتماد به نسل جوان همراهی کنشگرایانه آنان را جلب می‌کنم و با همدلی و اغنای جوانان گذار موفقیت‌آمیز از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب را شکل می‌دهم و قول می‌دهم مسأله جوانان مسأله اصلی کشور شود و این مهم در صورتی محقق می‌شود که همه دستگاه‌های مسئول مشارکت مجدانه نمایند و با همکاری فرابخشی و فراقوه‌ای همه ظرفیت‌های پیدا و پنهان کشور برای ارتقاء جایگاه جوان ایرانی به کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی،‌ نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مرتبط با امور جوانان از طریق شورای عالی جوانان، ناهماهنگی بین سازمان‌ها و دستگاه‌های هم‌عرض در ارائه خدمات به نسل جوان را با بهبود نظام آماری و جلب مشارکت فعالانه جوانان در فرآیند تصمیم‌سازی برطرف و ناهمگونی از درک مشترک ملی از مسأله جوانان را سامان دهم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر نهادینه شدن الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت، گفت: برای نیل به مقاصد ملهم از فرهنگ دینی و ملی این ملت باید ساماندهی وضعیت جوانان در صدر مأموریت و وظایف دولت قرار گیرد و تفاهم نهادهای سهیم در حوزه جوانان گسترش یابد و با مهندسی مأموریت‌های دستگاه‌ها و نهادهای فعال در حوزه جوانان استفاده حداکثری از  ظرفیت جوانان صورت گیرد.

سلطانی‌فر ادامه داد: معتقدم در این راه استفاده از تجربیات جهانی راه‌گشاست. در جهان جدید به مدد تکنولوژی و فناوری جوانان بر مرکز تحول قرار گرفته‌اند و بسیاری از ابداعات و اختراعات از اندیشه چالاک و دستان پاک جوانان سرچشمه می‌گیرد و در کشورهای صاحب تکنولوژی معضل بیکاری گسترده جوانان به مدد فناوری‌های جدید برطرف شده به صورتی که تا سال ۲۰۳۰ بیکاری در این کشورها خاتمه می‌یابد چرا که دنیای بیکران فناوری جذابیت و درآمدهای بیشمار برای جذب و جلب جوانان را فراهم می‌کند.

وی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: در دنیای کنونی کشور ضعیف و غنی از جهت دارا بودن منابع وجود ندارد. بلکه این مدیریت قوی و ضعیف است که سبب پیشرفت و یا پسرفت و این همان فرمایش امام معصوم است که فرمودند «لا تصلح ‌الامور الا بالرجال».

وزیر پیشنهادی جوانان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص برخی از برنامه‌ها در مورد بخش جوان، گفت: بنیادی‌ترین اقدامات در حوزه جوانان به این شرح خواهد بود تبدیل مسأله جوانان به مسأله اصلی کشور و ایجاد حساسیت در بین مسئولین و مدیران برای همراهی در رفع موانع، فعال کردن شورای عالی جوانان و ایجاد هماهنگی میان سازمان‌ها و دستگاه‌ها در ارائه خدمات به نسل جوان و پاسخگو کردن دستگاه‌ها، ساماندهی و توانمندسازی نیروی انسانی فعال در حوزه جوانان،‌ پایش دائمی شاخص‌های مختلف امور جوانان، ارزیابی ارتقای این شاخص‌ها و ایجاد بانک اطلاعاتی جوانان به منظور ثبت این شاخص‌ها،‌ شناسایی خلاءهای نظری، فکری و قانونی در حوزه جوانان و تنظیم قوانین برای رفع مشکلات جوانان و حمایت از تأسیس تشکل‌های در حوزه جوانان و توانمندسازی تشکل‌های موجود و نظارت بر عملکرد آنان و ظرفیت‌سازی و مدیریت اوقات فراغت جوانان با استفاده از امکانات وزارت ورزش، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، نیروهای مسلح، ادارات، کارخانجات و شهرداری‌های مختلف.

سلطانی‌فر در ادامه ورزش را پدیده چندوجهی دانست که نقش ممتازی در معرفی توانمندی‌ها و تقویت هویت ملت‌ها دارد و افزود: ورزش شاخص شادی و نشاط و از جمله شاخص‌های مهم توسعه پایدار و نشانگر کارآمدی نظام‌های سیاسی است. نقش اقتصاد ورزش در اقتصاد کلان یکی از ویژگی‌های ممتاز کشورهای توسعه یافته است و سران کشورهای توسعه یافته هرگز از فرصت همراهی با ملتشان در شادترین میادین ورزشی دریغ نمی‌کنند دیپلماسی ورزشی بخش مهمی از دیپلماسی کشورها در عرصه بین‌المللی است.

او افزود: پس باید برای نشاندن نام بلند ایران بر قله ورزش جهان مجهز به عزم و ارداده جدی بود. برنامه‌های ما برگرفته از برنامه‌های بالادستی است و با دو راهبرد منطقی کردن ساختار وزارتخانه و بهبود سیستم کار و کاهش تصدی‌گری و برجسته کردن نقش حقوقی و اجرایی فدراسیون‌ها و واگذاری تصدی به آنها اجرایی می‌شود.

سلطانی‌فر سیاست‌های وزارت ورزش و جوانان را تهیه سند توسعه ورزش کشور و طرح جامع ورزش کشور، افزایش سهم اقتصاد ورزش در اقتصاد کشور، جلب همکاری سازمان‌های مردم نهاد در استفاده از منابع بخش خصوصی، همکاری با وزارتخانه‌های آموزش و علوم به منظور تقویت ورزش مدارس و دانشگاه‌ها و کشف استعدادهای ورزشی، تقویت ورزش عمومی و مادام‌العمر، حضور مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و مدنی، حضور قدرتمندانه در میادین ملی در رشته‌های مختلف ورزشی خصوصاً ورزش پایه، مسابقات ‌آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و المپیک ۲۰۲۰ ژاپن به گونه‌ای که جهان سر تعظیم فرود آورد برشمرد. توسعه ورزش زنان، توسعه ورزش‌های ملی و محلی، تقویت ورزش روستایی و عشایری و تعامل با کمیته المپیک و پارالمپیک و ضعف و نارسایی‌ها از دیگر برنامه‌هایی بود که او برشمرد.


مجلس به سه وزیر دولت اعتماد کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) مجلس پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، به هر سه وزیر دولت اعتماد کرد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) به بررسی صلاحیت و برنامه های دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و در ادامه در جلسه نوبت بعدازظهر صلاحیت و برنامه‌های صالحی امیری و سلطانی‌فر وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را بررسی کردند و در نهایت به هر سه وزیر اعتماد کردند.

پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و دفاع رییس‌جمهور و وزرا رای‌گیری برای سه وزیر پیشنهادی انجام شد که بر این اساس نمایندگان با ۱۵۷رای موافق ، ۱۱۱رای مخالف و  ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای اخذ شده به دانش آشتیانی اعتماد کردند.

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حشمت الله فلاحت پیشه نماینده کرمانشاه، اسدالله عباسی نماینده رودسر و سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین به عنوان مخالفان و داوود محمدی، ابوالفضل سروش و مهدی شیخ نمایندگان تهران و غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت به عنوان موافقان به اظهار نظر پرداختند.

همچنین براساس رای گیری انجام شده، صالحی امیری با ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی حسن نوروزی نماینده رباط کریم ، سید احسان قاضی زاده نماینده فریمان و مجتبی ذوالنوری نماینده قم به عنوان مخالفان و محمد بیرانوندی نماینده خرم آباد ، قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر، محمدرضا تابش نماینده اردکان و محمد آشوری نماینده بندرعباس به عنوان موافقان به ایراد سخن پرداختند.

همچنین سلطانی‌فر با ۱۹۳ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع وزیر ورزش و جوانان شد.

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، محمود شکری نماینده تالش، محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر و شهاب نادری نماینده پاوه به عنوان مخالفان و ابوالفضل موسوی نماینده یزد، مهدی مقدسی نماینده اراک، محمد نعیم امینی‌فرد نماینده ایرانشهر و پروانه سلحشوری نماینده تهران به عنوان موافقان به ایراد سخن پرداختند.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------