آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

دانش آشتیانی: برنامه پیشنهادی من واقع گرایی و تحول خواهی است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,  دانش آشتیانی

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه پیشنهادی من، واقع گرایی و تحول خواهی و بر اساس خواست رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش  ایرنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی روز سه شنبه در جلسه بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی افزود: مهمترین دغدغه چندین ساله من این است که آموزش را باید بخش سرمایه کشور نه بخش مصرفی دانست.

 

وی اظهار داشت: مدرسه را باید مهمترین واحد تاثیرگذار در توسعه به شمار آورد، لذا محور کلی برنامه من در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش است.

 

دانش آشتیانی اضافه کرد: اگر دوستان مجلس عنوان کردند که این برنامه ها اجرایی نیست، بله مسلم است که در مدت

 

7- 8 ماه امکان تحول نیست، همانگونه که در ابتدای برنامه اعلام کردم این برنامه دراز مدت است اما در انتها یک برنامه کوتاه مدت را هم آورده ام.

 

** آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه ای کشور دانست

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامه های خود را در چهار بخش تدوین کرده است، گفت: مهمترین مساله و دغدغه چندین ساله من این است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه ای و نه بخش مصرفی کشور دانست.

 

دانش آشتیانی ضمن تشکر از همه نمایندگان که در چند روز گذشته جلسات تخصصی در رابطه با مسایل آموزش و پرورش داشته اند، ادامه داد: امیدوارم پس از رای اعتماد همه عزیزان، بتوانم به عنوان خدوم ملت نسبت به معلمان دین خود را ادا کنم.

 

وی اظهار داشت: از همه وزرای قبلی آموزش و پرورش که در همه مراحل در جهت ارتقاء نظام آموزش و پرورشی تلاش کردند بخصوص آقای فانی آخرین وزیر آموزش و پرورش کمال تشکر را دارم.

 

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه در آستانه 13 آبان روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار هستیم، گفت: روزی که خون پاک دانش آموزان به زمین ریخت و پیوند میان مدرسه و دانشگاه و دانش آموختن و تعهد داشتن را نمادین کرد.

 

وی با بیان اینکه محور کلی برنامه در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش است، گفت: برنامه پیشنهادی بر اساس خواست مقام معظم رهبری ، واقع گرایی و تحول خواهی است و اگر نمایندگان مخالف عنوان کردند اینها اجرایی نیست بله مسلم است، در مدت کوتاه امکان تحقق برنامه کامل نیست ، ولی برنامه کوتاه مدتی هم مرتبط با برنامه دراز مدت آورده ام.

 

دانش آشتیانی افزود: در رابطه با آموزش و پرورش و توسعه باید توجه داشت که نظام آموزش و پرورش ما دچار بیماری های ساختاری است و آموزش و پرورش مساله ملی است و حل مساله ملی نیاز به اجماع ملی دارد و یک فرد به تنهایی نمی تواند آموزش و پرورش را به جایگاه خود برساند و همه، دولت و نمایندگان باید کمک کنند.

 

وی با بیان اینکه برای آنکه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مساله ملی و اهمیت دار کشور تلقی شود باید همه تلاش کنند، گفت: نگرانی نسبت به امروز و آینده سرمایه های انسانی، کم اهمیت تر از نگرانی به سرمایه های طبیعی و فیزیکی نیست.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: باید تمام تلاش خود را داشته باشیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم تا از طریق کیفیت بخشی به فرایندهای مدرسه، انسان هایی کارآمد تربیت کنیم که نظام توسعه ای کشور نیاز به این انسانهای کارآمد دارد.

 

دانش آشتیانی اضافه کرد: توسعه کشور نیازمند رشد متوازن و به هم پیوسته آموزش و پرورش و آموزش عالی است. آموزش و پرورش 13 و نیم میلیون دانش آموز و حدود یک میلیون معلم و مربی دارد که در بیش از 107 هزار مدرسه و آموزشگاه فعالیت دارند، درحالی که نظام آموزش عالی با بیش از دو هزار و500 واحد دانشگاهی و 5 میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارد اما ما در شهرستان هایی هستیم که دانشگاه دارد، اما با صندلی های خالی رو به روست.

 

وی گفت: در همان شهرستان مدرسه کم داریم، مدرسه به صورت شیفتی است و در برخی شهرها مدرسه هنوز کپری است و این عدم توازن یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش به شمار می رود.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: نتیجه تحقیقات ملی نشان داده که در جامعه به عنوان سرمایه اجتماعی معلمان بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی را دارند، یعنی از نظر شهروندان دارای بیشترین حرمت هستند.

 

وی ادامه داد: به رغم این احترام از نظر معیشتی و اقتصادی در وضع نابسامان به سر می برند. این عدم تعادل ساختاری یک مانع مهم توسعه ای و چالش اساسی است که باید به آن پرداخته شود.

 

دانش آشتیانی به تعدادی از چالش های پیش روی آموزش و پرورش که نیازمند یک تحول برای حل آنها است اشاره کرد و گفت: یکی از این چالش ها آموزش مخزنی و محوریت محفوظات و نمره است.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حاد بودن تنگناهای معشیتی معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی، ضعف مشارکت موثر خانواده ها، وجود شکاف میان دستگاه های ستادی و معلمان، گسست میان خانه و مدرسه، تمرکزگرایی، دیوان سالاری و سیاست زدگی را از دیگر چالش های پیش روی آموزش و پرورش عنوان کرد.

 

وی با بیان این که پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است گفت: اکنون آموزش و پرورش به مسابقه ای برای کسب صندلی های دانشگاه تبدیل شده است.

 

دانش آشتیانی افزود: اصالت دادن به کمیت آموزش و کم توجهی به مسایل جدید ملی و جهانی نظیر مهارت های زندگی، محیط زیست، تفاوت های اقلیمی و جغرافیایی در مناطق کشور مسایلی را به دنبال داشته که برنامه ریزی آموزشی را با مشکلات و تنگناهای مختلف رو به رو کرده است.

 

وی گفت: برون داد این وضعیت ساختاری یک تصویر نگران کننده ای از آموزش و پرورش در شرایط کنونی به وجود آورده است. رتبه کنونی آموزش و پرورش ما در نظام بین المللی بر پایه 151 شاخص جهانی که متاسفانه 141 از 187 است.

 

دانش آشتیانی افزود: نظام آموزش و پرورش ما گرفتار نوعی سکون، جمود و فرسودگی است. کاری که می خواهم در جهت تحقق دیدگاه رهبر معظم انقلاب انجام دهم این است که آموزش و پرورش را از این جمود و سکون در بیاورم.

 

وی در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ایشان فرمود؛ نظام آموزشی ما نظامی قدیمی، فرسوده و کهنه است. همین جور نگهش داشته ایم، مثل یک موزه مقدس که دست به آن نخورده است و هرکس آمده است گوشه و کنارش را کمی کم و زیاد کرده ایم. باید نوسازی بشود. در نظام آموزش و پرورش ناکارآمد و غیرمولد برنامه ریزی و مدیریت از پویایی و تحرک دور شده است.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این که دور شدن زنان از جایگاه مطلوب در مدیریت نمونه مشهود آن است گفت: ما در آموزش و پرورش که اکثریت دانش آموزان را دختران تشکیل می دهد، اما نقش خانم ها در مدیریت آموزش و پرورش کمرنگ است.

 

دانش آشتیانی گفت: این را نه به دلیل مسایل جنسیتی عنوان می کنم بلکه از نظر نگاه تربیتی نیازمند این مساله هستیم از این قشر فرهیخته در آموزش و پرورش استفاده شود.

وی از دیگر چالش های آموزش و پرورش را کهنگی مدارس و اقتصاد این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: مطالعات زیادی در رابطه با اقتصاد آموزش و پرورش انجام داده ام و معتقدم با همین منابع مالی و مدیریت کردن بهینه هزینه ها، قسمتی از این مشکلات قابل برطرف شدن است، اگرچه این مساله در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد.

 

دانش آشتیانی ادامه داد: علاوه بر این که باید در برنامه های کلان کشور ارقام بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص داده شود و در رتبه های جهانی باید براساس درصدی که جی تی پی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا می کند افزایش داده باشد.

 

وی به اقتصاد آموزش و پرورش در وضعیت کنونی اشاره کرد و گفت: در سال 84 تا 85، 91 درصد از بودجه آموزش و پرورش به موارد کیفی سازی آموزش اختصاص داشت.

 

دانش آشتیانی یادآور شد: در سال 91 بودجه اختصاص به پرسنل آموزش و پرورش داشت و حدود 9 درصد برای کیفی سازی هزینه می شد. اما در وضعیت کنونی ما که 30 هزار میلیارد بودجه آموزش و پرورش است 5/98 درصد پرسنلی و 5/1 درصد برای کیفیت بخشی به مدارس و آموزش و پرورش اختصاص دارد.

 

وی اضافه کرد: یعنی دست وزیر و مدیران آموزش و پرورش برای 13 میلیون دانش آموز و 107 هزار مدرسه فقط 400 میلیارد تومان برای کیفی سازی و تجهیزات وجود دارد که هزینه شود و براساس آخرین اطلاعات با این 400 میلیارد نمی توانیم همه را در این بخش استفاده کنیم و بعضا هم عنوان می شود 200 میلیارد تومان است که اگر بخواهیم همین وضعیت را ادامه دهیم هیچ زمان نمی توانیم مشکل آموزش و پرورش را حل کنیم.

 

دانش آشتیانی گفت: برای گذر از وضع موجود مهمترین مساله این است که باید نگاه و رویکرد جدیدی به آموزش و پرورش داشته باشیم و این نیازمند برنامه ریزی و اقدامات تدریجی است که بتوانیم از این وضعیت خارج شویم.

  

دانش آشتیانی ادامه داد: روح سند تحول حاکم بر این مساله است که باید در نظام آموزشی به مساله پرورش به معنای مهارت های زندگی که باید دانش آموز در محیط مدرسه کسب کند توجه شود تا کارآمدی لازم داشته باشد و تلفیق این مهارت ها با مواد درسی باید وجود داشته باشد تا سیطره آموزش بر پرورش کمرنگ شود.

 

وی خاطرنشان کرد: شاید بهتر است بگوییم باید کاری کنیم که پرورش بر آموزش غلبه کند، ما در این جهت باید توجه داشته باشیم که در محیط مدرسه کاری کنیم که از حافظه محوری به خلاقیت محوری، از کمیت های آموزشی به کیفیت های پرورشی و از فضای رقابتی غیراخلاقی در مدارس به فضای اخلاقی و انسانی میان دانش آموزان برسیم. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------