آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طرح نور و چالش‌های دوباره حجاب

شنبه، ۲۵ فروردین ۱۴۰۳، طرح «نور» برای برخورد با کشف حجاب آغاز شد. عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که این طرح در همه…

ما از پشت پرده خبر نداریم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,منتجب‌نیا

سخنان غلامعلی حدادعادل درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ و اهمیت آن، با واکنش فعالان اصلاح‌طلب مواجه شد. حدادعادل در مصاحبه‌ای که با هفته‌نامه «نماینده» داشت، گفته بود صحبت اصلاح‌طلبان از نامزدنداشتن اصولگرایان، نشان از ترس آقایان است. او پیش‌بینی کرده بود که انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ از همه انتخابات‌های ریاست‌جمهوری جدی‌تر باشد.

 

او ادامه داد که با نزدیک‌ترشدن به انتخابات شواهد این سخنش را اعلام خواهد کرد. این سخنان حالا با واکنش رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی و علی صوفی از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مواجه شده است. منتجب‌نیا گفته است لابد حدادعادل از پشت‌پرده‌هایی خبر دارد که ما خبر نداریم. هم او و هم علی صوفی معتقدند که اگر مبنای تحلیل را وضعیت فعلی اصولگرایان قلمداد کنند، آنها در برابر روحانی در انتخابات ٩٦ شانسی ندارند.

 

این البته سخنی است که اصلاح‌طلبان قبلا هم در تحلیل‌های خود به آن اشاره کرده بودند، همین تأکید بر نداشتن رقیب جدی برای روحانی ٩٦ از سوی اصولگرایان، منجر شد تا حدادعادل بگوید: «بنده تعجب می‌کنم از بعضی اصلاح‌طلبان که مرتبا اعلام می‌کنند طرف مقابل ما نفسی برای شرکت در انتخابات ندارد، فردی ندارند... به‌ نظر بنده این‌جور سخن‌گفتن، به دستاورد انتخابات که اهمیت آن گفته شد، لطمه می‌زند و هم اگر نیک بنگریم، نشانه ترس آقایان است از اینکه مبادا طرف مقابل با قدرت وارد شود. بنده احتمال می‌دهم انتخابات ریاست‌جمهوری آینده یک انتخابات بسیار جدی باشد و شاید در میان انتخاباتی که از اول تا حالا برگزار شده، انتخابات سال ۹۶ از همه جدی‌تر باشد؛ البته من برای حدسی که می‌زنم دلایلی هم دارم و در آینده که به انتخابات نزدیک می‌شویم، می‌توانم آنها را تشریح کنم».

 

منتجب‌نیا اما در گفت‌وگو با سایت «انتخاب» در واکنش به سخنان حدادعادل گفت: «اگر آقای حدادعادل از پشت‌پرده برخی مسائل خبر دارد که ما خبر نداریم بحث دیگری است. بالاخره او ارتباط بیشتری با پشت پرده دارد و ممکن است از چیزهایی اطلاع داشته باشد که ما نداریم. اما آنچه تحلیل‌ها نشان می‌دهد این است که روحانی در شرایط کنونی رقیب هم‌ارزی ندارد و او در واقع بی‌رقیب است. حتی برخی حدس می‌زنند رأی ایشان به‌مراتب از سال ٩٢ بیشتر خواهد بود؛ اما اینکه حادثه جدی‌ای اتفاق بیفتد که این انتخابات را نظر به صحبت‌های حدادعادل از بقیه ممتاز کند ما خبر نداریم».

 

علی صوفی هم در گفت‌وگو با همین سایت، تأکید کرد: «اینکه اصلاح‌طلبان تبلیغ می‌کنند که روحانی بی‌رقیب است به دلیل تحلیل‌های واقع‌بینانه آنها از اوضاع است».

 

او با بیان اینکه رقابت درون‌گروهی در جبهه اصلاحات منتفی است، تأکید کرد: «اصلاح‌طلبان فقط یک نگرانی دارند و آن این است که نکند روحانی را اگر به عنوان تنها کاندیدای اصلاحات ببینند وسوسه شوند که رد صلاحیت کنند. بیشتر اصلاح‌طلبان نظرشان این است که کسانی در کنار روحانی باشند که حداقل در مناظره‌ها با او همراهی کنند تا ایشان در این محافل تنها نباشد. 

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: «تحلیل ما این است که روحانی اولا کاندیدای بی‌رقیبی در داخل اصلاحات است و در ثانی ایشان در دور دوم ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور خواهد شد؛ بنابراین اگر روحانی در سال ٩٢ با اما و اگر آمد، الان به عنوان کاندیدای مسلم و قطعی خواهد بود. اینجا قضیه رقابت منتفی است. ما در جناح رقیب کسی را نمی‌بینیم. اینها تا الان هیچ کاندیدای واحدی نداشته‌اند، اگر هم داشته باشند کاندیدای متعدد خواهد بود که منتهی به همان نتیجه سال ٩٢ خواهند شد».

 

احمدی‌نژاد: یک ثانیه هم طول نکشید

در کنار تأکید اصلاح‌طلبان بر تحلیل‌هایی که از اردوگاه رقیب دارند، اما محمود احمدی‌نژاد هم به‌تازگی لب به سخن گشوده است. او محتمل‌ترین گزینه‌ای بود که می‌توانست برای انتخابات ٩٦ از جانب اصولگرایان در برابر روحانی قرار بگیرد؛ اما بعد از توصیه مقام معظم رهبری، او برای اولین‌بار به توضیح آن دیدار پرداخت. به گزارش انتخاب، او در سخنانی در جمع هوادارانش گفت: «... ایشان یک مصلحتی دیدند.

 

من حتی سؤال نکردم چرا و به چه مصلحتی این را می‌گویید. آقا فرمودند مصلحت نیست، گفتم باشد. یک ثانیه هم طول نکشید. حالا بیاییم بنشینیم و بگوییم علت چه بود؟ برخی شعارها ابراز احساسات مردم بود؛ البته من تذکر دادم اینها را نگویید. اما دلیل اینها نیست. مسائل کلان کشور و انقلاب که این‌طور نیست... من به شما این را بگویم. به‌خدا اگر یک در ده‌ هزار‌ میلیارد موضوع انتخابات در ذهن من بود، الان آن هم نیست. انسان که تمام نمی‌شود.

 

انسان که بند به عنوان نیست. دوستانی که می‌خواهند در انتخابات کار کنند و در انتخابات نظری دارند، بروند و در این مجموعه نباشند. چون آسیب می‌بیند. من می‌دانم در این انتخابات حساسیت و فشار زیاد است. می‌آیند فشار می‌آوررند، وادار می‌کنند که آقا حمایت کن و اطلاعیه بده! من گفتم هیچ برنامه‌ای در رقابت‌ها ندارم؛ معنایش این است که در انتخابات شورا یا ریاست‌جمهوری چیزی به معنای حمایت از شخص یا فهرست وجود ندارد. اگر نزدیک‌ترین فرد به من هم آمد و گفت؛ محترم و آزاد است.

 

گرچه من به او می‌گویم این کار را نکن؛ ولی ارتباطی به من ندارد. روشن است که اگر از کسی حمایت کنم می‌شود همان بحث دیگر! شوخی و بازی نیست. بگویند آقا خودت نباش، اعتبارت بیاید پشت این آقا، خب خنده‌دار است دیگر! اگر با من مشورت کنند که می‌گویم حتما نروید چون ضرورتی ندارد و در این صحنه نمی‌توانید کاری کنید و موفق نمی‌شوید. حضورتان نمی‌تواند مفید باشد. دلایلش هم موجود است... من اصلا نگران تحولات آینده نیستم. تحولات عالی است و انقلاب جهانی جلو می‌رود. من محرم و صفر سفرها را تعطیل کردم. ان‌شاءالله بعد از صفر ادامه می‌دهیم و سفر هم می‌رویم».

 

 اخبار  سیاسی -   شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------