آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

چرا برخی از اصولگرایان آشکارا از دونالد ترامپ حمایت می کنند؟ / دلواپسان ایرانی، روسی و امریکایی برای پیروزی ترامپ دست به دست هم داده اند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ترامپ

کاملا آشکار است که دلواپسان ایرانی هم ترامپ را نميشناسند و همین احتمال همدردی این گروه با ترامپ را بیشتر میکند.

  قاسم افتخاری استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در گفتگو با انتخاب  در خصوص دلیل اعلام مواضع صریح برخی جریانات و روزنامه های دلواپس داخلی از کاندیدای جمهوری خواهان انتخابات آمریکا گفت: از زمان رئیس دولت اصلاحات که مسئله ی اصلاح گرایی مطرح شد گروه بندی های سیاسی در ایران به گروه بنذی های سیاسی در امریکا شباهت پیدا کرد. در امریکا جمهوری خواهان و دیگر طرفداران سیاست های خارجی ستیزه جو را «باز» و حامیان نرمش و سازش در سیاست خارحی را «کبوتر» می نامند.

 

افتخاری اضافه کرد:حزب جمهوریجواه امریکا یا به اصطلاح حزب باز ها همیشه طرفدار افزایش قدرت نظامی و توسعه ای صنایع مرتبط با ان بوده اند. حزب جمهوریخواه و ارتش دست بدست هم یک نهاد اجتمایی بسیار پر قدرتی را بوجود اورده اند که مجتمع صنعتی - نظامی نامیده میشود و این مجتمع نفوذ عظیمی در سیاست خارجی امریکا دارد، به نحوی که ایزنهاور پس از دو دوره ریاست جمهوری امریکا بهنگام خداحافظی به امریکاییان هشدار داد که مواظب سلطه ی تمام عیار این مجتمع که ثروت کلان را به قدرت نظامی گره زده است ،باشند تا این مجتمع نتوناند به سیاست خارجی امریکا مسلط شود و ارسوی دیگر کبوتر ها لیبرال و صلح طلبند و بر انند که رونق تجارت در گرو صلح، ازادی های عمومی، اقتصادی و قانونمداری است. آنها تنها میخواهند که دنیا برای سرمایه گذاری آرام باشد و حکومت قانون درهمه جا برقرار گردد تا منافع اقتصادی و صلح مورد نظرنها به دست اید. کوتاه سخن انکه کبوتر ها و حزب دموکرات بجای تاکید بر قدرت نظامی و ماجاجویی های مربوط به ان خواستار انعطاف در سیاست خارجی امریکا هستند تا منجر به جنگ نشود .

 

افتخاری خاطر نشان کرد: طبیعی است هر اتفاقی در آمریکا رخ دهد همه جهان را تحت شعاع قرار میدهد و ایران به دلیل وصعیت خاص گروه بندی سیاسی که دارد بیش ازاغلب کشور های دیگر از نتیجه ی انتخابات پیش روی امریکا متاثر میشود. در حال حاضر مهمترین مسئله در سیاست خارجی ایران اجرای برجام است و می دانیم که در ایران هم گروه های سیاسی رقیب داریم که برخی از آنها وضع شبیه حزب جمهوریخواه امریکا و برخی دیگر هم گرایش های شبیه حزب دموکرات امریکا دارند و لذا پشتبانی دلواپسان ایران از نامزد حزب جمهوریخواه امریکا شگفت اور نیست.

 

او با بیان اینکه کلینتون یک دوره وزیر خارجه اوباما بوده و دموکرات است گفت: جریانات دلواپس از اول هم مخالف مذاکره بر سر برنامه های هسته ای ایران بود و از اجرای برجام هم دل خوشی ندارد. از انجاکه ترامپ هم اشکارا اعلام کرده است که به مانند صدام حسین سند توافق با ایران بر سر برنامه ی هسته ای را پاره خواهد کرد،میتوان فهمید چرا ترامپ نامزد ایده الی برای دلواپسان ایران است .

 

افتخاری در ادامه عنوان کرد: از سوی دیگر ما ترامپ را نمی شناسیم ولی او چندین بار به صراحت گفته اولین کاری که میکند پاره کردن سند برجام است. البته من اعتقاد ندارم او بتواند چنین کاری بکند اما میتواند در راه اجرای ان چنان مشکلاتی پدید اوردکه عملا ان را بی معنا سازد .علاوه بر ان ترامپ میتوند برقراری تحریم های یکجانبه ودو جانبه حتی چند جانبه را دو باره از سرگیرد. آمریکا سی سال است که مرتبا دارد ایران را تحریم میکند . بر پایه ی توافق برجام تنها تحریم های سازمان ملل برداشته شده ،تحریمهای دو جانبه و چند جانبه آمریکا که از زمان گروگانگیری سفارت امریکا اعمال شده همچنان بباقی مانده و این تحریم ها را نه تنها امیریکا بلکه دیگران هم محترم ميشارند.

 

او در توضیح خاطر نشان کرد دلیل اینکه آنها به تحریم های آمریکا اهمیت میدهند این است که در غیر این صورت با مجازات هایی مواجه میشدند. نفع روابط همه با آمریکا چندین بربر نفع تجارت با ایران است. ممکن است آمریکا تنها یک کشور باشد و ظاهرا دز سازمان های بين الملل هم تنها یک رای داشته باشد اما پشت این رای قدرت زیادی خوابیده است. برای همین قدرت باعث میشود کشورها با آمریکا همکاری کنند. آلمان و ژاپن و اروپا سالهاست به واسطه تحریم های آمریکا ایران را تحریم میکردند.

 

او در ادامه جمهوری خواهان امریکا را با برخی اصولگرایان مقایسه کرد و گفت: محافظه کاران یا جمهوری خواهان به دنبال روابط خصمانه با ایرانند. دلواپسان هم اعتقادشان این است که روابط فعلی یاید همان طور که هست بماند و از این رو با لفظ اصلاح طلبی مخالفند، از جمله اصلاح سیاست خارجی.

 

افتخاری ادامه داد: روش دلواپسان نیز مشابه محافظه کاری است. محافظه کاران نیز میگویند در این میان دلواپسان دیگری وجود دارند که در فدراسيون روسیه مستقرند. پوتین و عواملش قائل به اصول بازگشت به شوروی اند. یعنی دلواپسان ایران، روسیه با دلواپسان امريکايي دست به دست داده اند. ترامپ یکی از حامیان روابط با روسیه است. دلواپسان میتوانند همکاری های نزدیک تری با هم داشته باشند . آنچه که الان مشاهده میکنیم این است که دلواپسان ایرانی روسی و امریکایی دست به دست هم داده اند و پشتيبان ترامپ هستند

 

او با بیان اینکه از سوئی ما ترامپ را نمی شناسیم و نميدانیم او رقیب ما هست یا نه اما در مورد کلینتون شناخته شده است گفت: گرچه به طور اصولی در مورد ایران و روسیه دموکرات ها سیاست خارجی نرم تری داشتند. اما گفته میشود شاید ترامپ به نادیده گرفتن حقوق بشر به روس بیاورد . 

 

افتخاری خاطر نشان کرد کاملا آشکار است که دلواپسان ایرانی هم ترامپ را نميشناسند و همین احتمال همدردی این گروه با ترامپ رابیشتر میکند. چرا که کلینتون را خوب میشناسند ومیدانند که او به توافق برجام پایبند است. طبیعی است عده ای که از روز اول در راه ایجاد برجام سنگ اندازی کرده اند و اگر امروز ترامپ بیاید و جلوی اجرای ان را بگیرد با رویه فکر آنها همخوانی بیشتر خواهد داشت .

 

افتخاری اضافه کرد: برای برخی از آقایان دلواپس هدف وسیله را توجیه میکند، اعتقاد به درستی یک هدف مهم است. فارغ از درستی یا نادرستی راه، دستیابی به هدف مهم است. بنا براین دلواپسان امریکایی، ایرانی و روسی میتوانند با هم همکاری کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------