آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

دهان‌ها در بیان حق بسته نشود/ هیچ قوه‌ای از موضوع آزادی بیان طفره نمی‌رود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,وزیر دادگستری

وزیر دادگستری با بیان اینکه دهان‌ها در بیان حق بسته نشود، گفت: هیچ قوه‌ای از موضوع آزادی بیان طفره نمی‌رود.

 به گزارش ایلنا، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست خبری خود در محل بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها عنوان کرد: خوشحالیم که طبق سنت جاری نمایشگاه مطبوعات با حضور گسترده اصحاب رسانه برگزارشده است. جمهوری اسلامی از ظرفیت فوق‌العاده نرم‌افزاری برخوردار شده و‌آن جامعه اطلاع‌رسانی است. امروز دنیای سرعت اطلاع‌رسانی و اخبار است هر چه به جلو می‌رویم قدرت تحولات نرم تاثیرگذار تر می شود ابزار قدرت نرم هم رسانه‌ها هستند که افکار را شکل می دهند.

 

او افزود: امروز کسی نمی‌تواند بگوید در کشور آزادی بیان و اطلاع‌رسانی نیست هیچکس حرفش در گلو خشک نمی‌شود و هیچ خبری ناگفته نمی‌ماند اما باید این روند را سامان دهیم. البته در نظم‌دهی هم پیشرفت‌هایی کردیم. دغدغه‌هایی هم در سطوح بالا به ویژه در روزهای اخیر داشتیم.

 

پورمحمدی گفت: هر چه در فضای نقد سازنده حرکت کنیم، مفید خواهد بود اگرچه ممکن است تلخی‌هایی هم داشته باشد اما میوه شیرینی دارد این نقدها در جهت آزادی رسانه و بیان است تنها منطق ما باید قانون باشد مبنای هر نوع ابرز نظر و انتقاد باید در حیطه قانون باشد در این‌صورت همه گفت‌وگوها سازنده خواهد بود اگر قانون اشکالی دارد راهکار اصلاح آن را داریم.

 

او ادامه داد: اخیرا هم سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ شد. هیچ موضوعی به اندازه انتخابات مهم نیست در این زمینه ما نقص‌هایی داریم که این سیاست‌ها در جهت اصلاح بود، به ویژه در زمینه تبلیغات انتخاباتی.

 

وزیر دادگستری تاکید کرد: باید در بخش قانونگذاری بگویم فضای اقتصادی ما هم مهم است زیرا با جامعه اقتصادی بزرگی روبرو ه‍ستیم. چندی پیش وزارت ارشاد لایحه مفصلی را برای تبلیغات کالاها ادامه داد و در حال تهیه لایحه آن هستیم و شما رسانه‌ها هم باید در این زمینه کمک کنید.

 

او با بیان اینکه باید به فعالان رسانه‌ای حسن ظن داشته باشیم و با اعتماد برخورد کنیم، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم همین مسیر را تعقیب کنیم.

 

پورمحمدی در پاسخ به سوالی در مورد انتشار فیش‌های حقوقی و املاک شهرداری و رفتار تناقض‌آمیز قوه قضاییه در این مورد گفت: در این مورد از سخنگوی قوه قضاییه سوال کنید.

 

او در مورد شیوه برخورد با رسانه‌ها توسط دولت و قوه قضاییه گفت: در دولت سیاست حمایت را تعقیب می‌کنیم. قوه قضاییه هم خود را ملتزم به قانون می‌داند. البته در دولت و قوه قضاییه در این مورد ضعف‌هایی هم وجود دارد. بحث‌های موجود و مشکلات موجود گاهی ناشی از سکوت قانون است که در این موارد تفسیرهای متفاوت می‌بینیم. گاهی تفسیرها فراتر از قانون است در آنجا باید مقاومت کنیم و بایستیم.

 

پورمحمدی گفت: مواضع مختلفی از سوی دولت اعلام شده اما در مورد رسانه‌ها اجازه بدهیم دیدگاه‌ها بیان شود و ناراحت نباشیم و سعه صدر داشته باشیم.

 

وزیر دادگستری در خصوص سفر اخیر خود به عراق و قراردادهای منعقد شده گفت: ما چهار توافقنامه حقوقی با عراق داریم در این سفر تفاهمنامه‌ای برای همکاری منعقد شد. بیشتر هم در مورد بحث‌های حقوق بشری و دانشگاهی بود و نیاز به تصویب مجلس و دولت ندارد.

 

او در مورد صحبت‌های روحانی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات گفت: در اینکه نباید اجازه بدهیم قلم‌ها بشکند حرفی نداریم. اگر مخاطب خاصی دارد باید بنشینیم صحبت کنیم. قانون در حدی اجازه آزادی بیان را داده و نباید مانع ایجاد کنیم اما اگر این موضوعی به نهاد دیگری نسبت داده شود بحث دیگری است. همه ما باید تلاش کنیم دهن‌های ما در بیان حق بسته نشود و قلم‌ها برای اظهار نظر آزاد باشد باید از حاشیه‌ها فاصله بگیریم و اصل مطلب فاصله نگیریم هیچ قوه‌ای از موضوع طفره نمی‌رود که آزادی مطبوعات در محدوده قانون باید رعایت شود.

 

او در مورد وضعیت زندانیان خارج از کشور عنوان کرد: 

پورمحمدی در مورد شناسایی بسترهای فساد گفت: بارها گفتیم در مورد فساد اداری و مالی گلوگاه ها کجاست بزرگترین دشمن امروز جامعه ما فساد اداری و مالی ماست هرچه این فساد هم افزایش دارد فشارهای دشمنان هم افزایش پیدا می کند راه درمان اجرای دقیق قانون است اگر این را حل نکنیم مجازات ها چاره ساز نیست مسکن است اما درمان اصلی نیست.

 

او گفت: اساس همه پرونده های فساد عدم شفافیت و بی انضباطی مالی است برای همین ما اساس کار خود را روی انضباط دهی گذاشتیم تا نقاط کور و مبهم باشد فساد هم تولید می شود. سامانه های زیادی در این رابطه طراحی و اجرا شده است.

 

وزیر دادگستری در مورد املاک شهرداری و گزارش روز گذشته احمد توکلی تاکید کرد: سازمان بازرسی و دستگاه قضایی حق انتشار مطالب را تا زمانیکه نهایی نشده ندارد زمانی که در سازمان بازرسی هم بودم در این مورد کار شد أین موضوع املاک در گذشته و در زمان ما در سازمان بازرسی نبود البته خیلی از موارد را داریم که از گذشته وجود داشته و اخیرا به آن رسیدیم ما سازوکارهایی را در نظر داریم که تخلف تا زمان افشای آن زمان زیادی نبرد.

 

او در مورد اقدامات وزارت دادگستری در کنوانسیون مبارزه با فساد گفت: بی تفاوتی نسبت به فساد خوب نیست اما برخی از اعداد و ارقام در رقابت های سیاسی و جناحی مطرح می شود و فضا را ملتهب می کند در حالی که واقعی نیست ما خیلی سعی کردیم جلوی مفاسد بزرگ را بگیریم اما در مفاسد کوچک خیلی توفیق نداشتیم درحالیکه مردم با این دسته مفاسد بیشتر مواجه هستند بخش های اداری هم در این زمینه فعال اند این در سایه توسعه حقوق و شهروندی و دولت الکترونیک میسر است.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------