آخرین اخبار سیاسی

دور جدید طرح حجاب و عفاف  ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

برخوردهای خیابانی در موضوع حجاب؛ بدون‌ برنامه، بی‌قاعده و فاقد تدبیر | «تذکر خاص» به آمران طرح «نور»

دور جدید طرح حجاب و عفاف در میادین و خیابان‌های مهم اغلب شهرهای بزرگ کشور چنان گسترده و پرحاشیه آغاز شد که عده‌ای آن را لشگرکشی خیابانی…

دورخیز اصلاح‌طلبان برای تسخیر شوراها



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , اصلاح‌طلبان

گستردگی انتخابات شوراهای شهر و روستا مجالی برای برخی در جهت ایجاد شائبه‌هایی مبنی‌بر عدم‌موفقیت اصلاح‌طلبان در ارائه لیستی واحد به‌منظور حضور در این انتخابات را فراهم کرد. ادعایی که به‌سرعت ازسوی اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار تکذیب شد.

 این افراد یک بار دیگر نیز برای تظاهر به وجود افتراق بین اصلاح‌طلبان با این بهانه که بخش اعظم فعالان این جناح به تشکیل شورایعالی سیاست گذاری اعتقادی ندارند، تلاش کردند کمااینکه در این خصوص بیاینه نیز صادر کردند که در نهایت با ایجاد این شورا بر همگان نمایان شد که این احزاب مخالف، اقلیت این جناح را تشکیل داده و نقش تاثیرگذاری در روند تصمیم‌گیری‌ها ندارند.

 

کارشناسان سیاسی اصلاح‌طلب که اغلب در راس احزاب قدرتمند وابسته به این جناح فعالیت دارند بر این مهم تاکید کردند که همه احزاب شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب بر ضرورت حضوری یکپارچه در قالب لیستی واحد در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اتفاق‌نظر دارند. سیاستمداران اصلاح‌طلب با یادآوری پیروزی این جناح در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی راز آن را در وحدت میان اصلاح‌طلبان دانستند.

 

آنها معتقدند این تجربه تعیین‌کننده مسیر اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات پیش‌رو خواهد بود ضمن‌اینکه شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به‌عنوان محور ایجاد وحدت بین آنها برای انتخاب کاندیداهای حاضر در این لیست تصمیم‌گیری کرده و به‌طور قطع برای تحقق این امر از بین افراد مورد اطمینان که بعد از اتمام انتخابات مسیر خود را به سوی جناح مخالف تغییر ندهند، انتخاب خواهد کرد.

 

کارشناسان سیاسی با تاکید بر اینکه برخورداری توامان از دانش سیاسی و امور اجتماعی از دیگر معیارهای انتخاب کاندیداهای اصلاح‌طلب برای حضور در این لیست خواهد بود معتقدند منازعات سیاسی بر سر دفاع از حقوق شهروندان نه تنها مشکل ایجاد نمی‌کند بلکه می‌تواند راهگشا نیز باشد کمااینکه این روش در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته کارآمد بوده است هرچند که مبادرت به این دست اقدامات باید تاجایی صورت پذیرد که منافع جناح‌های سیاسی بر منافع ملت غلبه پیدا نکند. برخی کارشناسان نیز معتقدند مدیریت شهری از جنس اموراجتماعی است بنابراین افرادی که در سطوح شوراهای شهر و روستا حضور پیدا می‌کنند به‌نوعی وارد تمرین دموکراسی و مردم‌سالاری شده و فعالیت در قالب مدیریت شهری را تجربه می‌کنند به همین دلیل لازم است که از افرادی برای حضور در لیست شوراها انتخاب شوند که از اجماعی از تخصص‌ها و تجربه عام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، امور اجتماعی و فرهنگی، شهرسازی و معماری، ترافیک و حمل‌ونقل شهری، محیط زیست و فضاهای سبز و زیباسازی شهری و مجموعه‌ای از فعالیت‌های متعدد که لازمه فعالیت در این حوزه است، برخوردار باشند تا بتوان شورایی را در شهرها و روستاهای کشور تجربه کنیم که قادر به انجام مسئولیت‌های خود به بهترین صورت باشند.

 

آنچه مسلم است اگر قرار باشد که تعدادی از اعتدالگرایان نیز برای حضور در لیستی واحد با اصلاح‌طلبان ائتلاف کنند تحقق این امر کمی دشوار می‌شود اما بی‌تردید افراد اصلاح‌طلب واجد شرایطی که همچون گذشته با انسجام و به‌صورت یکپارچه در این لیست حضور پیدا کنند به‌دلیل پایگاه اجتماعی که دارند می‌توانند این شانس را داشته باشند که با وجود گستردگی فضای رقابتی هرکدام به یکی از کرسی‌های مدیریت شهری دست یابند و بار دیگر امید به تحقق مطالبات مردمی را در کشور زنده کنند ضمن‌اینکه تجربه حضور اکثریتی امیدی‌ها در مجلس شورای اسلامی نشان داد که فعالیت اکثریتی این جناح در هر بخشی میزان منازعات سیاسی را به‌طرز چشمگیری کاهش داده و فضا را برای همگرایی و حفظ وحدت در جهت تامین منافع ملی مهیا می‌کند.

 

اصلاح‌طلبان معتقد به تکروی در انتخابات شوراها کنار گذاشته می‌شوند

داریوش قنبری کارشناس امور سیاسی در انتقاد به اظهارنظر برخی مبنی‌بر عدم‌ارائه لیست واحد برای حضور کاندیداهای اصلاح‌طلب در انتخابات شوراها به «ابتکار» گفت: اصلاح‌طلبان هیچ تردیدی در ضرورت ارائه لیست واحد ندارند و به‌طور قطع اگر به موفقیت خود فکر می‌کنند باید لیست واحدی را برای حضور در انتخابات شوراهای شهر و روستا ارائه دهند و تا آنجا که بنده اطلاع دارم آنچه که اراده کلی اصلاح‌طلبان هم بوده ارائه لیست واحد است.

 

وی افزود: شاید فرد یا افرادی از این جناح دیدگاه‌هایی برای خود مدنظر داشته باشند و آن دیدگاه‌ها را ارائه دهند اما به‌طور قطع اراده کلی جریان اصلاحات ارائه لیست واحد است و بنده معتقدم که آن اهداف یا جریاناتی که از درون اصلاحات تصمیم دارند در این خصوص تکروی داشته باشند تبعید شده و کنار خواهند رفت. عضو شورای مرکزی جبهه مردم‌سالاری تصریح کرد: بی‌تردید آنچه مبنای عمل اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آتی است همان تصمیماتی بوده که شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به‌عنوان جایگاهی که نقش محوری در وحدت اصلاح‌طلبان را دارد، اتخاذ می‌کند و بنده احساس نمی‌کنم که به‌غیر از اجرای تصمیمات این شورا سایر گروه‌های وابسته به این جناح بتوانند در مقابل اکثریت اصلاح‌طلبان قرار بگیرند و به ارائه لیست‌های مجزا اقدام کنند.

 

قنبری یادآورشد: آنچه که مسلم است اکثریت اصلاح‌طلبان چه حزبی و چه غیر حزبی‌ها از تصمیمات شورایعالی سیاستگذاری به‌عنوان مبنای وحدت جریانات اصلاحات حمایت کردند و هر تصمیمی که در آن اتخاذ شود موردتوجه عموم اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد.نماینده ادوار ایلام، ایوان، شیروان چرداول و مهران در مجلس شورای اسلامی در اشاره به معیار موردنظر اصلاح‌طلبان برای انتخاب کاندیداهای انتخابات شوراها تاکید کرد: افراد برای حضور در لیست انتخابات شوراهای اصلاح‌طلبان لازم است که از دانش سیاسی و تخصصی توامان برخوردار باشند به این صورت که هم سیاست و هم تخصص معیار انتخاب کاندیداها قرار گیرد چراکه به‌طور قطع یکی از این دو ملاک تعیین‌شده نمی‌تواند نافی دیگری باشد بنابراین هم سوابق سیاسی و هم سوابق تخصصی افراد باید مدنظر قرار بگیرد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهارکرد: هم‌اکنون برای انتخاب کاندیداها به‌منظور حضور در لیست انتخابات شوراهای شهر و روستای اصلاح‌طلبان باید از بین افراد شناسنامه‌دار انتخاب شوند و احزاب سیاسی قابل‌اطمینان در این لیست حضور داشته باشند تا تزلزلی نداشته باشند و قضیه انتخابات اخیر مجلس نیز تکرار نشود که بعد از موفقیت در انتخابات به سمت جناح دیگر بروند.وی عنوان کرد: دیدگاه سیاسی باید به‌طور قطع در انتخاب این کاندیداها موردتوجه قرار بگیرد چراکه هرکدام به‌دنبال هویت و ادعایی دارند منافع شهروندان را موردتوجه قرار می‌دهند ضمن‌اینکه اگر دعواهای سیاسی بر سر تامین منافع ملی باشد نه تنها بد نیست بلکه مطلوب و پسندیده هم هستند کمااینکه ما در کشورهایی شاهد رشد و توسعه هستیم که دعواهای جدی بر سر منافع ملت دارند و در این مورد منافع فرد یا گروهی خاص را مدنظر قرار نمی‌دهند.

 

وی تشریح کرد: البته اگر دعاوی جناحی به‌نوعی طراحی شوند که منافع جناح‌های سیاسی بر منافع ملت غلبه پیدا کند امری خطرناک تلقی می‌شود ضمن‌اینکه اقتضای فعالیت‌های سیاسی این گونه است که فعالان سیاسی برای دفاع از حقوق مردم دعواها و منازعاتی داشته باشند و در این مورد لازم است بین جناح‌ها و گروه‌های سیاسی حساسیت وجود داشته باشد به هر حال تضادها در هر جامعه‌ای وجود دارد و جامعه ما نیز از این موضوع مستثنی نیست و نباید ما نگران این دعواها باشیم بلکه باید آنها را در جهت پیشبرد اهداف ملی ساماندهی کنیم.

 

ارائه لیست واحد موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها را تضمین می‌کند

مجید محتشمی رییس جبهه اصلاح‌طلبان با رد ادعای برخی که ارائه لیستی واحد توسط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات شوراها را غیرممکن دانسته بودند به «ابتکار» گفت: اکثریت اصلاح‌طلبان بر این مهم اتفاق‌نظر دارند که ایجاد یکپارچگی در بین احزاب اصلاح‌طلب و تشکیل ستادی واحد در سطح شهرهای کشور به‌ویژه 9 کلان شهر و مراکز استان‌ها امکان پیروزی آنها را تا دوبرابر افزایش می‌دهد.وی افزود: هرچند که جنس انتخابات شوراهای شهر و روستا بیشتر جنبه اجتماعی دارد اما شهرهای بزرگی همچون تهران، تبریز، مشهد، اهواز، اصفهان، شیراز و کرج جنبه‌های سیاسی و اجتماعی را توامان در انتخاب اعضای شورای شهر به‌ویژه در کلان شهر تهران که به‌طور کامل تحت‌تاثیر تنش‌ها و فعالیت‌های سیاسی قرار دارد، مدنظر قرار می‌دهند.دبیرکل حزب آزادی تصریح کرد: با توجه به نتیجه دو انتخابات سال 92 و 94 و پیروزی اصلاح‌طلبان به‌ویژه در انتخابات ریاست جمهوری این مهم را نوید می‌دهد که حضور اصلاح‌طلبان در صورت همکاری یکپارچه و در قالب لیستی واحد در کلان شهرها و مراکز استان‌ها با موفقیت همراه خواهدبود.محتشمی یادآورشد: با توجه به اینکه مدیریت شهری از جنس اموراجتماعی است برداشت ما این است که افرادی که در سطوح شوراهای شهر و روستا حضور پیدا می‌کنند به‌نوعی وارد تمرین دموکراسی و مردم‌سالاری شده و به‌عبارتی فعالیت در قالب مدیریت شهری را تجربه می‌کنند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهارکرد: طبیعی است اکثریت شوراها که بیشتر جنبه صنف اجتماعی بر آنها غلبه دارد باید کاندیداهای انتخاباتی لیست شوراها را به گونه‌ای انتخاب کنند که از اجماعی از تخصص‌ها و تجربه عام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، امور اجتماعی و فرهنگی، شهرسازی و معماری، ترافیک و حمل‌ونقل شهری، محیط زیست و فضاهای سبز و زیباسازی شهری و مجموعه‌ای از فعالیت‌های متعدد که لازمه فعالیت در این حوزه است، برخوردار باشد تا بتوان شورایی را در شهرها و روستاهای کشور تجربه کنیم که قادر به انجام مسئولیت‌های خود به بهترین صورت باشند.

 

وی تاکیدکرد: در اینجا از دولت محترم آقای روحانی تقاضا داریم در اجرای طرح ایجاد مدیریت واحد شهری که در ماده 137 و 136 قانون برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه بدان تاکید شده است، فعالیت‌های مرتبط با مدیریت شهری و زیرمجموعه امور اجرایی کشور را احصاء کرده و به‌صورت یکپارچه و به‌مرور به مدیریت شهری واگذار کند چراکه به‌درستی می‌توان از مدیریت شهرهای کشور با نام مدیریت شهرداری نام برد که فاقد اعمال سازماندهی و برنامه‌ریزی در تمام امور مربوط به شهروندان است.

 

محتشمی عنوان کرد: هم‌اکنون دولت در تمام شهرهای کشور چه به لحاظ راه و شهرسازی چه محیط زیست و چه ثبت اسناد مالکیت، ثبت احوال، ثبت ازدواج و طلاق ، مجموعه امور اصناف و خدمات آب، برق، گاز و تلفن و سایر فعالیت‌ها در این حوزه را دراختیار دارد که در عمل مدیریت شهرداری را فشل و سست کرده است بنابراین ارتقای فعالیت‌های شهری و پاسخگویی در این بخش به استقرار مدیریت واحد و یکپارچه شهری نیازمند است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بسترهای اداری و مالی از اصلی‌ترین راه‌های مبارزه با فساد است. این بسترها کجاست؟ گفت: فساد اداری و مالی از هر دشمن بزرگ ضرر بیشتری دارد و اگر دشمن خارجی به ما طمع می‌کند به واسطه میزان فساد اداری و مالی ماست. هر چه فساد بیشتر شود، طمع دشمن بیشتر می شود. بسترسازان داخلی هم مفساد اقتصادی و مالی هستند. راه درمان، بستر اصلاح، انضباط، قانون و اجرای دقیق قانون است.

 

اگر این را حل نکنیم، پرونده‌ها، زندان‌ها، بگیر و ببندها چاره‌ساز نیست ولی درمان اصلی نخواهد بود. گزارش‌ها این روزها منتشر می‌شود. وقتی وارد می‌شویم می‌بینیم اساس آن بی‌انضباطی است. عدم نظارت، عدم شفافیت به مبنای اصلی است. این‌ها باید حل شود. وی ادامه داد:‌در این دولت، تمام تلاش را روی اصلاح بسترها گذاشته‌ایم که زمانبر است. مثلا نظام بانکی 90 سال سابقه دارد، جاهایی ضعف و اشکال دارد تا نقاط کور و ابهام هست، فساد هم تولید می‌شود. اعتبارات و تسهیلاتی بدون اخذ وثیقه و پشتوانه داده می‌شود. وقتی هنگام اخذ اقساط می‌شود، می‌بینیم گیرنده تسهیلات، پول ندارد. امروز اعلام می‌شود 100 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داریم. ما توانستیم 2-3 درصد نسبت معوقه به کل تسهیلات را کاهش دهیم ولی چون بهره روی آن می رود، عدد بزرگتر می شود. چون نسبت معوقات به تسهیلات کاهش یافته، این دستاورد است. در نظام پولشویی خیلی کار شده.

 

دبیرخانه نظام مبارزه با پولشویی خیلی کار کرده. با قاچاق از 3 سال پیش تاکنون 10 میلیارد دلار کاهش داشتیم. این زیرساخت‌ها جلو رفته ولی همچنان مشکل داریم. اگر این روند با جدیت ادامه یابد می‌توان خوشبین بود با فساد مقابله کردیم. وقتی متهمان را باز داشت می‌کنیم، این آرامش و مسکن است ولی فساد  راه خود را ادامه خواهد داد.

 

  اخبار  سیاسی -  ابتکار  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------