آخرین اخبار سیاسی

مهاجری,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

آقای ذوالنور، نایب‌رییس مجلس و نماینده قم در اظهاراتی که پایه اصلی‌اش نقد به آقای قالیباف است، به نکته قابل اعتنایی اشاره دارد که هر چند…

فریدون مجلسی : «ترامپ» بساز بفروش و کاسب کار است، پس اهل حساب سیاسی است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ترامپ

فریدون مجلسی :

«ترامپ» بساز بفروش و کاسب کار است، پس اهل حساب سیاسی است/ دلواپسان خواهند گفت، دیدید بالاخره این آقایی که قول داده برجام را پاره میکند، رئیس جمهور شد؟!

در انتخابات ایران کسانی که دلواپس هستند بهانه خواهند کرد و میگویند دیدید بالاخره این آقایی که قول داده که برجام را پاره میکند رئیس جمهور شد و برجام را به هم میزنند. گروه مقابل هم میگویند برجام ربطی به آمریکا ندارد و برجام عبارت است از برداشته شدن تحریم های سازمان ملل بوده و ما به دلیل حق وتوی آمریکا رهایی نداشتیم. حالا با توجه به تغییر جو شورای امنیت دیگر اجازه تکرار تحریم ها را نمیدهند به شرطی که ایران به تعهداتش پايبند باشد.

 فریدون مجلسی کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با انتخاب  در خصوص انتخابات آمریکا و به ریاست جمهوری رسیدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور این کشور گفت : ترامپ برای تبلیغات انتخاباتی اش حرفهایی زد که باب طبع توده های مردم آمریکا بود. توده هایی که اهل بینش سیاسی نیستند ولی در خانه هایشان پرچم آمریکا را آویزان میکنند و طبعا از کشوری که پرچم کشورشان را آتش میزند, خوششان نمی آید.

 

او اضافه کرد: این گروه رای دهنده به ترامپ با تبلیغات شدید ایران هراسانه اسرائیل بزرگ شده اند و ترامپ هم از این شعارهای عوام فریبانه اش نهایت استفاده را برد و آنها بودند که به او رای دادند. وگرنه آن نیمه ای که ولو با آزردگی به کلینتون رای داده بود، جمعیت روشن بین، روشنگر و سطح بالاتر فرهنگی آمریکا بود که معمولا در انتخابات شرکت میکردند و برنده میشدند. 

 

مجلسی با اشاره به تجربه های تاريخی توده مردم امریکا گفت :دو تجربه اینچنینی در آمریکا وجود داشته که يکی بوش پسر بود و  ديگری ریگان که عوام آمریکایی توانستند قدرتشان را نشان دهند.  حالا هم همین جنس افرد ایشان را به ریاست جمهوری امریکا انتخاب کرده است. 

 

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در خصوص احتمال بر هم خوردن برخی زمینه های مساعد رابطه ایران و آمریکا با انتخاب ترامپ نیز گفت : این آدم بساز بفروش و کاسب کار است،  درنتیجه اهل حساب سیاسی هم هست. دوم اینکه در آمریکا سیاست ها را یک فرد تعیین نميکد. خصوصا اینکه ایشان گرچه رئیس جمهور جمهوری خواه است ولی در این کنگره جمهوری خواه هم برای همه خواسته هایش رای ندارد. رئیس مجلس و برادر بوش هم پیش تر گفته بودند که به او رای نمیدهند . یعنی بزرگان حزب جمهوری خواه به شکل مستقل تری عمل میکنند. 

 

مجلسی تاکید کرد که تصمیمات اصلی آمریکا تحت تاثیر اتاق های فکر و سازمان های مستقل سیاست گذاری است که منافع خاص آمریکا را در نظر دارد. در نتیجه معامله هواپیمایی چه ایرباس  که تحت تصمیم گيری آمریکاست و چه  بوئینگ به عنوان دو شرکت عمده تجاری که ابزار نظامی هم نیستند به راحتی تحت تاثیر انتخابات آمریکا نیست. 

 

او در توضیح گفت :  این آقایی که دم از توسعه صنایع آمریکایی میزند و با کارگر خارجی مخالف است و از صادرات حمایت میکند و از چین انتقاد میکند که جلوی ساخت آمریکا را گرفته در وهله نخست در فروش هواپیما نباید مانعی ایجاد کند، چون به بهانه استفاده نظامی نمیتواند از فروش هواپیماهای مسافربری پهن پیکری که قرار هم نیست استفاده نظامی داشته باشد جلوگیری کند. 

 

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ترامپ

او.ادامه داد : من گمان نکنم ایشان بتواند یا بخواهد که مخالفت کند. همین الان در آمریکا کنگره محافظه کار جمهور خواه اکثریت را در دست  دارد و اگر میخواست جلوی معامله هواپیما را ميگرفت. 

 

مجلسی در خصوص قرار داده ای نفت و انرزی و تاثیر ترامپ بر این قرار داد ها نیز گفت در مساله نفت و انرژی خواهید دید که ترامپ کنار خواهند آمد. فقط از نظر مسایل سیاسی و نظامی با واکنشهای شدید تر و اقدامات حاد تری میتواند رای دهندگان افراطی خودش را راضی نگه دارد اما حتی او هم مجبور است تن به مذاکرات و رفتار های اعتدالی بدهد.

 

مجلسی تاکید کرد : قبلا هم روابط چین و آمریکا که دشمن آمریکا بود و بیست و پنج سال جلوی ورودش را به سازمان ملل گرفته بود, توسط نیکسون سامان گرفت و روابط با چین برقرار شد و امروز میبینید که  روابط اقتصادی اش هم با این.کشور بسیار پیشرفته است.

  

مجلسی خاطر نشان کرد : ترامپ جلوی واردات به آمریکا را میگیرد . تنها مورد مشترکش با روسیه دشمنی اش با افراطی های اسلام گرا است. ایشان هم به همان اندازه با آنها مشکل دارد و گفته بود ورود هر مسلمانی را به آمریکا ممنوع میکند. این شعارههای نژاد پرستانه است و در عمل او نميتوتند کاری کند و مبارزه با سلفی ها در بصره را تشدید خواهد کرد.

 

مجلسی در ادامه گفت و گو با «انتخاب» ، در خصوص تاثیر احتمالی انتخابات آمریکا بر انتخاباتی آتی در ایران نیز گفت : در انتخابات ایران کسانی که دلواپس هستند بهانه خواهند کرد و میگویند دیدید بالاخره این آقایی که قول داده که برجام را پاره میکند رئیس جمهور شد و برجام را به هم میزنند. گروه مقابل هم میگویند برجام ربطی به آمریکا ندارد و برجام عبارت است از برداشته شدن تحریم های سازمان ملل بوده و ما به دلیل حق وتوی آمریکا رهایی نداشتیم. حالا با توجه به تغییر جو شورای امنیت دیگر اجازه تکرار تحریم ها را نمیدهند به شرطی که ایران به تعهداتش پايبند باشد. 

 

او افزود : البته در رابطه با ایران ترامپ با طرفی که دشمنی با آمریکا برایش جنبه ايدويولوزيک گرفته، رفتار خصمانه در پیش میگیرند. و این رفتار موجب میشود همه بفهمند دنیا فقط آمریکا نیست و کشورهای دیگر هم منافع خودشان را میبیند. چین و اروپا کره برزیل و بقيه به شرطی که ما در روابط بین المللی همه را نرجانيم به این.نتیجه خواهند رسید. 

 

او ادامه داد :  در این صورت  آمریکا دست تنها خواهد ماند و بازار را خواهد باخت. در این صورت مجبور است کاری کند که تا از باختن جلوگیری کند. 

 

مجلسی با بیان اینکه جواب گروه اعتدالی به او، بهانه جوییهای دلواپس را خنثی میکند گفت :  مگر اینکه در این فاصله دو طرف رادیکال بخواهند دست به اقدامات حادی بزنند که این اقدامات به ضرر کشور خواهد بود. امیدوارم کار به اینجاها نکشد و روش عاقلانه که با مذاکرات ظریف در بیروت در جریان است به نتیجه برسد .

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------