رونمايي از گزينه‌هاي جديد اصولگرايان



 ا  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , اصولگرايان

 مثل نقل‌ونبات از گزينه‌هاي انتخاباتي اصولگرايان رونمايي مي‌شود. آنها از يک‌سو دعوت به ائتلاف و وحدت مي‌کنند و توصيه به تجربه‌گرفتن از گذشته، ولي از سويي ديگر هر گروه و حزبي براي خود، نامزد انتخاباتي رو مي‌کند. محمدرضا باهنر چندي قبل ايده مهندسي معکوس را مطرح کرده بود. ايده او اين بود که اصولگرايان به‌جاي معرفي ده‌ها گزينه و انداختن نام افراد بر سر زبان‌ها و دست‌آخر تلاش براي منصرف‌کردنشان در دقيقه آخر، از ابتدا به سراغ افراد در مظان نامزدي بروند و آنها را از آمدن منصرف کنند و از همان ابتدا تنها روي يک گزينه که از قضا سابقه شکست و ناکامي انتخاباتي نداشته سرمايه‌گذاري کنند.

 

ايده باهنر اما مشخصا با شکست روبه‌رو شده است. در جريان اصولگرايي اجماعي وجود ندارد و هرکس ساز خود را مي‌زند تا جايي که در همين روزهاي گذشته اسامي چندين نفر ديگر به‌عنوان نامزد مطرح و معرفي شده است.ديروز ايسنا به نقل از محمدعلي پورمختار، نماينده اصولگراي مجلس، نوشت که قاليباف، ضرغامي و الهام از جمله گزينه‌هاي اصولگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده‌اند. پورمختار گفته است که اصولگرايان از نبود اجماع روي قاليباف در انتخابات سال ١٣٩٢ پشيمان هستند.

 

او همچنين اضافه کرده که احتمال حمايت اصولگرايان از آقاي روحاني بسيار کم است، زيرا عملکرد او در حوزه‌هاي سياسي يا اقتصادي آن چيزي نبود که توقع اصولگرايان را برآورده کند و درضمن اظهارنظرهاي اخير روحاني خلاف مشي اصولگرايي و انقلابي است. مشخص است که تمايل اصولگرايان به قاليباف از ميان گزينه‌هاي احتمالي موجود بيشتر است تاجايي‌که پورمختار هم ديروز گفته است: «نبايد تجربه شکست قاليباف در چند انتخابات رياست‌جمهوري را ملاک قرار دهيم، ما بايد به توانمندي شخصي و مديريتي ايشان و همچنين به مديريت جهادي آقاي قاليباف نيز که رهبري بر آن صحه گذاشتند توجه کنيم، اگر در انتخابات سال ١٣٩٢ اصولگرايان روي آقاي قاليباف اتفاق‌نظر داشتند اکنون شرايط متفاوت مي‌شد. قطعا اصولگرايان از اينکه درباره آقاي قاليباف به اجماع نرسيدند پشيمان هستند».

 

«سيد‌محمد حسيني»، عضو شوراي مرکزي جبهه «يکتا» و از نزديکان احمدي‌نژاد، هم در گفت‌وگو با فارس از مطرح‌بودن «رستم قاسمي» به‌عنوان يکي از کانديداهاي جبهه يکتا نام برده و گفته است: «آقاي قاسمي به‌عنوان يکي از گزينه‌هاي جبهه براي انتخابات ٩٦ مطرح است، اما ما هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده‌ايم. آقاي رستم قاسمي از جمله کساني است که تجربه مديريتي خوبي دارد و در وزارت نفت و قرارگاه خاتم‌الانبيا نيز داراي سابقه خوبي است». او درباره مطرح‌بودن «حاجي‌بابايي» به‌عنوان يکي ديگر از گزينه‌هاي جبهه يکتا براي انتخابات هم گفته است: «ايشان نيز يکي از گزينه‌هاست و درحال‌حاضر افراد مختلفي مدنظر ما هستند».

 

پرويز سروري، قائم‌مقام «جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي»، هم به تسنيم گفته است اين حزب تا آخر آذرماه نامزد خود را به شورايي که اين مسائل را پيگیري مي‌کند معرفي مي‌کند. هرچند سروري نام کانديداي حزب خود را بيان نکرده، اما به گزارش «٢٤ آنلاين»، يافته‌ها حکايت از آن دارند که اين تشکل که همسو و نزديک به جبهه پايداري است، الياس نادران را به‌عنوان نامزد خود به ساير اصولگرايان معرفي خواهد کرد. همچنين شنيده شده که جمعيت رهپويان در نظر دارد با ايجاد فضاي رواني که قرار است با همراهي جبهه پايداري صورت بگيرد، نامزد خود را به مجموعه اصولگرايان تحميل کند و نتيجه انتخاب نهايي جريان اصولگرا را به نام خود رقم بزند؛ اتفاقي که مشابه آن در ماجراي انتخابات مجلس دهم هم رخ داد و جريان تندرو توانست سهم درخور ‌توجهي از فهرست تهران اصولگرايان را به نام خود ثبت و البته نتيجه را به ضرر جريان اصولگرايي تمام کند. الياس نادران در انتخابات مجلس دهم به‌همراه ۲۹ کانديداي فهرست اصولگرايان از راهيابي به مجلس بازماند. 

 

محمدحسن غفوري‌فرد، نايب‌رئيس خانه احزاب و عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه، هم از نامزدهاي ديگري رونمايي کرده است. درحالي‌که در گذشته بيشتر نام اسدالله بادامچيان به‌عنوان گزينه مؤتلفه مطرح شده بود و حتي ديدارهاي حزبي مؤتلفه با بزرگان اصولگرا و نهادهايي چون جامعه روحانيت و جامعه مدرسين در همين راستا ارزيابي شده بود، اما غفوري‌فرد پا را از اين هم فراتر برده و از بادامچيان به‌عنوان گزينه جبهه پيروان خط امام و رهبري نام برده است. او علاوه بر بادامچيان، به نام ميرسليم و باهنر هم اشاره کرده و آنها را ديگر گزينه‌های مطرح جبهه پيروان خط امام و رهبري دانسته است. اين در حالي است که ظاهرا محمدرضا باهنر تمايلي به حضور در انتخابات ندارد و هربار از او دراين‌باره پرسش شده، از تمايل‌نداشتن خود براي نامزدي در انتخابات رياست‌جمهوري آينده سخن گفته است. 

 

اصولگرايان و شوراي شهر

انتخابات شوراي شهر سال آينده هم براي اصولگرايان بسيار حياتي است تا جايي که براي نخستين‌بار جامعه روحانيت مبارز هم وارد آن شده است. بسياري معتقدند اصولگرايان حتي اگر نتوانند نامزد مورد نظر خود را به رياست‌جمهوري سال ٩٦ برسانند، اما با فتح دوباره شوراهاي شهر، مسير رياست‌جمهوري ١٤٠٠ را براي خود هموارتر کرده‌اند.

 

اين حساسيت تا جايي است که حسين طلا، فرماندار تهران در دولت احمدي‌نژاد، درباره لزوم توجه اصولگرايان نسبت به انتخابات شوراها هشدار داده و تلويحا دولت اعتدال و جريان اصلاح‌طلبي را به تقلب در انتخابات متهم کرده است. او به خبرآنلاين گفته است: «اصولگراها الان بايد نگران انتخابات شوراها باشند چون مجري و ناظر انتخابات از يک تفکر سياسي است.

 

اتفاقا سابقه يک‌سري کارها در انتخابات را در جريان اصلاحات سراغ داريم. چه زماني ٨٠٠ هزار رأي در تهران باطل شد؟ در انتخابات مجلس ششم آقاي عبدالله نوري، وزير کشور و مصطفي تاج‌زاده، معاون سياسي و رئيس ستاد انتخابات او بود، هرچند مي‌گويند شوراي نگهبان با هدف آنکه آقاي هاشمي را وارد مجلس کند اين ابطال آرا را رقم زد، يعني، اينکه گفتند صندوق‌ها و مخزن‌ها شيشه‌هايش کثيف بود و گربه داخلش رفته بود غلط بود؟ مثلا اگر آقاي هاشمي به مجلس مي‌رفت چه اتفاقي مي‌افتاد؟ چه‌کار مي‌خواست انجام دهد؟ آقاي هاشمي هم که آقاسي شد، گذاشت رفت؛ يعني نفر سي‌ام شد و قبول نکرد وارد مجلس شود». غفوري‌فرد هم در ادامه همان صحبت‌هاي خود گفته است که مهم‌ترين محور اقدامات اصولگرايان، ايجاد وحدت بين آنها براي انتخابات شوراي شهر در کلان‌شهرها و رياست‌جمهوري است تا به فهرست واحدي برسند. 

 

کنايه حدادعادل به اصولگرايان

غلامعلي حدادعادل هم در چهارمين مجمع عمومي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي درباره ماجراي تکراري ائتلاف‌هاي شکست‌خورده در جريان اصولگرايي گفت: «مؤمن از يک سوراخ دوبار گزيده نمي‌شود، ولي ما چندبار گزيده شده‌ايم. سؤال اين است که اين تجربه بايد چندبار ديگر تکرار شود تا برايمان تبديل به يک تجربه شود».

 

به گزارش فارس، او افزود: «جداي از اينکه چه کسي ببرد و چه کسي ببازد، بايد يک رقابت جدي در انتخابات براي اصل نظام شکل گيرد و اين امري ضروري است». حدادعادل با اشاره به اينکه اتفاقات تازه‌اي در مسائل سياسي کشور مي‌افتد، گفت: «در انتخابات قبل، تبليغات غرب به سمت تبليغات براي يک جريان رفته است و امروز غربي‌ها علاقه‌مند شده‌اند که در انتخابات ايران اثرگذار باشند، درحالي‌که قبلا تبليغاتشان معطوف به شرکت‌نکردن مردم در انتخابات بود. در گذشته در انتخابات، ما دو طرف اصلاح‌طلب و اصولگرا را داشتيم و خودمان بوديم، ‌گفت: ولي امروز ضلع تازه‌اي پيدا شده و اين وحدت، وحدت مضاعفي مي‌خواهد تا در اين انتخابات خالص‌تر، بابصيرت‌تر و هوشمندتر وارد شويم».

 

  اخبار  سیاسی -  شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------