آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

نگرانی احمد توکلی از تصمیمات دونالد ترامپ در مورد برجام



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , احمد توکلی ا

نماینده پیشین مجلس گفت: این احتمال وجود دارد که تصمیمات ترامپ بعد از به دست گرفتن زمام امور در مورد برجام، تا حدی مناسبات خارجی ایران را دشوار کند.

به  گزارش امید ایرانیان  ؛احمد توکلی در مورد انتخاب ترامپ و تاثیرش بر اقتصاد ایران و برجام گفت: اقتصاد ایران امروز با معضلات گسترده و عمیقی نظیر بیکاری و رکو مواجه است این مشکلات هم بیشتر از آن که تحت تاثیر سیاست های برجام باشد از فسادها و سوء تدبیرهای داخلی ناشی می شود. البته این احتمال وجود دارد که تصمیمات ترامپ بعد از به دست گرفتن زمام امور در مورد برجام ، تا حدی مناسبات خارجی ایران را دشوار کند و صدماتی را به اقتصاد ایران تحمیل وارد آورد اما نباید فراموش کنیم که مناسبت خارجی ایران تا قبل از اجرای برجام هم  سالها به دلیل اعمال سیاست های تحریم مخدوش بود و حتی با لغو تحریم ها با وجود افزایش فروش درآمدهای نفتی همچنان مبادلات پولی بین ایران و کشورهای خریدار نفت به سختی انجام می شود. این موضوع هم منجر به افزایش تورم و هزینه های ناشی از واردات شده است.

 

نماینده مجلس پیشین ادامه داد: با وجود همه آنچه گفته شد این مسئله نمی تواند مشکل اساسی در اقتصاد کشور ایجاد کند چون مشکل اصلی اقتصاد کشور مسئله فساد اقتصادی و مالی اداری است که هزینه های بسیار بالایی را به اقتصاد تحمیل کرده و این موضوع چندین برابر تحریم ها به اقتصاد کشور ضربه زده است. نکته دیگر این که اقتصاد ایران به شدت به درآمدهای نفتی متکی است و سهم اندکی در اقتصاد بین الملل دارد، بنابراین تصمیمات بین المللی می تواند تاثیر بسیار اندکی در وضعیت اقتصادی ایران بگذارد. 

 

وی در مورد سخنان ترامپ درباره برجام و میزان پایبندی آمریکا به آن گفت: اظهارات ترامپ در مورد نحوه اجرای برجام در مورد ایران می تواند بسیار تعیین کننده باشد، اما نباید فراموش کنیم که طی یک سال گذشته هم به دلیل خباثت ها و سیاست های تنگ نظرانه اوباما و کنگره آمریکا در مورد ایران ، برجام به درستی اجرایی نشد، امروز هم به نظر می رسد با روی کارآمدن ترامپ شاهد کارشکنی های بیشتری از سوی این کشور در خصوص اجرای برجام خواهیم بود. آنچه که در این شرایط می توانست تاثیر سیاست های آمریکا را در مورد ایران بی اهمیت کند اجرای اقتصاد مقاومتی بود که متاسفانه دولت به آن نپرداخت.

 

وی افزود: به این ترتیب در شرایطی که سیاست اقتصاد مقاومتی اجرایی و عملیاتی نمی شود اقتصاد کشور به شدت از سیاست خارجی و درآمدهای حاصل از فروش نفت تاثیر می گیرد به عبارت دیگر وضعیت اقتصادی ایران به گونه ای شده که حتی  با سرما خوردن بازارهای نفتی،  اقتصاد ایران به دلیل وابستگی بالا به درآمدهای این صنعت به شدت دچار تب و لرز می شود. بنابراین  درشرایط فعلی لازم است دولت بسترها و شرایط اقتصاد مقاومتی را فراهم کند تا پس از انتخابات آمریکا اثر شوک ها و تصمیمات خارجی در اقتصاد کمرنگ شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------