آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نماینده مجلس: بازگشت گشت ارشاد کار دولت است؛ وزارت کشور راسا آن را اداره می‌کند

بیگی درباره نقش رئیسی بابت بازگشت گشت ارشاد گفت: آقای رئیس جمهور در چندین صحبت خود گفته‌اند بساط بی حجابی را از کشور جمع می‌کنند. در نشست…

رسول منتجب‌نيا : اصلاح‌طلبان خواهان مذاكره جدي با روحاني هستند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , رسول منتجب‌نيا

«برخي از وزراي دولت كه خاستگاه اصلاح‌طلبي داشتند پس از اينكه از مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد گرفتند به همه‌چيز و از جمله دوستان خود پشت كردند و پس از مدتي پشت سر خود را نيز نگاه نكردند. در نتيجه آقاي روحاني بايد يك ارزيابي و تجديد نظر جدي و جسورانه در رويكرد مديريتي خود انجام دهد و يك خانه تكاني جدي در دولت به وجود بياورد». جملات بالا سخنان حجت‌الاسلام رسول منتجب نيا قائم مقام حزب اعتماد ملي و چهره برجسته جريان اصلاحات است.

 

منتجب نيا همچنين تصريح مي‌كند:«در شرايط كنوني مصلحت و عقل سياسي حكم مي‌كند كه اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني حمايت كنند. در نتيجه در انتخابات۹۶ نيز اين اتفاق خواهد افتاد و گزينه اول اصلاح‌طلبان براي انتخابات آقاي روحاني است. با اين وجود اين حمايت به معناي اين نيست كه دست جريان اصلاحات از گزينه رياست‌جمهوري خالي شده و به همين دليل دست به دامن آقاي روحاني شده است». در ادامه ماحصل اين گفت‌وگو را مي‌خوانيد.

 

پس از صحبت‌هاي شما مبني براينكه اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري به آقاي روحاني چك سفيد امضا نخواهند داد واكنش‌هاي مختلفي از سوي چهره‌هاي سياسي نسبت به سخنان شما مطرح شد. آيا هنوز بر موضع خود در اين زمينه پافشاري مي‌كنيد يا اينكه جريان اصلاحات تصميم ديگري گرفته است؟

بنده با توجه به شرايط فضاي سياسي كشور و همچنين پتانسيل جريان اصلاحات در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري عنوان كردم كه اصلاح‌طلبان قصد ندارند به همان شكل كه در سال۹۲ از آقاي روحاني حمايت كردند در سال۹۶ نيز حمايت كنند. سخنان بنده در اين زمينه كاملا مستدل و با حساب و كتاب بود، به شكلي كه بسياري از دوستان اصلاح‌طلب همان سخنان بنده را تكرار مي‌كنند. تاكنون بيش از ده تن از شخصيت‌هاي برجسته جريان اصلاحات به صراحت عنوان كرده‌اند كه به هيچ عنوان در انتخابات رياست‌جمهوري۹۶ به آقاي روحاني چك سفيد امضا نمي‌دهيم و ايشان بايد با اصلاح‌طلبان وارد مذاكره جدي شوند. به نظر من بايد گروه‌هايي از طرف دولت و جريان اصلاحات انتخاب شوند كه درباره ادامه همكاري اصلاح‌طلبان و دولت تصميم‌گيري كنند. ما خواهان مذاكره جدي با آقاي روحاني هستيم و در اين زمينه هيچ گونه شك و ترديدي وجود ندارد. نكته ديگر اينكه تا انتخابات رياست‌جمهوري چند ماه باقي مانده و هنوز خيلي زود است كه جريان اصلاحات موضع اصلي خود را در اين زمينه مشخص كند.

 

به همين دليل بايد اجازه داد تا اصلاح‌طلبان با تحليل و تبيين انتخابات آينده به يك جمعبندی مناسب دست پيدا كنند. با اين وجود نكته مهمي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه بدون شك حمايت اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني در سال۹۶ مانند سال۹۲ نخواهد بود و تفاوت‌هاي معناداري خواهد داشت. جريان اصلاحات در سال۹۲ براي حمايت از آقاي روحاني در يك مضيقه زماني قرار داشت. در انتخابات رياست‌جمهوري اصلاح‌طلبان با كناره‌گيري آقاي عارف فقط سه يا چهار روز براي تصميم‌گيري زمان داشتند و به همين دليل چاره‌اي جز حمايت از آقاي روحاني براي ما باقي نمانده بود.

 

اين در حالي است كه اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ زمان بسياري دارند و به هيچ عنوان در مضيقه زماني قرار ندارند. به همين دليل اصلاح‌طلبان در مدت زمان باقي مانده مطالبات اصلي و مهم خود را با آقاي روحاني در ميان خواهند گذاشت و انتظار مي‌رود آقاي روحاني نيز با سعه صدر و منطق سياسي با مطالبات اصلاح‌طلبان برخورد كند. در شرايط كنوني چند ماه از مصاحبه بنده در اين زمينه مي‌گذرد. با اين وجود بنده معتقدم اگر ما عنوان كنيم گزينه‌اي جز آقاي روحاني براي انتخابات رياست‌جمهوري نداريم به نوعي دست خود را بسته‌ايم و خود را در يك چهارچوب خاص محدود كرده‌ايم. دايره جريان اصلاحات به اندازه‌اي بزرگ و گسترده است كه اين جريان هيچ‌گاه از نخبه و گزينه براي انتخابات خالي نخواهد بود.

 

در عين حال تا زماني كه آقاي روحاني رئيس‌جمهور كشور هستند اصلاح‌طلبان بر خود لازم مي‌دانند از ايشان حمايت كنند و در اين زمينه هيچ گونه شك و ترديدي وجود ندارد. در شرايط كنوني مصلحت و عقل سياسي حكم مي‌كند كه اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني حمايت كنند. در نتيجه در انتخابات۹۶ نيز اين اتفاق خواهد افتاد و گزينه اول اصلاح‌طلبان براي انتخابات آقاي روحاني است. با اين وجود اين حمايت به معناي اين نيست كه دست جريان اصلاحات از گزينه رياست‌جمهوري خالي شده و به همين دليل دست به دامن آقاي روحاني شده است.

 

برخي از اصلاح‌طلبان عنوان مي‌كنند كه اگر آقاي روحاني در انتخابات شركت نكند اصلاح‌طلبان از بين آقاي جهانگيري، نجفي و عارف يك گزينه معرفي خواهند كرد. شما اين مساله را تاييد مي‌كنيد؟

بنده براي جلوگيري از بروز شايعه و شائبه نام هيچ فردي را عنوان نمي‌كنم. با اين وجود به صورت كلي عنوان مي‌كنم كه جريان اصلاحات سرشار از نيروهاي كارآمد و توانا براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري است. البته ما اميدواريم كه هيچ گونه مانعي براي حضور آقاي روحاني در انتخابات وجود نداشته باشد و ايشان بتوانند به راحتي در انتخابات حضور پيدا كنند.

 

آيا اصلاح‌طلبان در طول آقاي روحاني گزينه معرفي خواهند كرد؟

خير، در شرايط كنوني به مصلحت نيست كه جريان اصلاحات با دو كانديدا وارد انتخابات شود. به همين دليل در صورتي كه اتفاق خاصي رخ ندهد گزينه اول ما آقاي روحاني است و اصلاح‌طلبان به صورت قاطع از ايشان حمايت خواهند كرد.

 

شما آخرين بار چه زماني با رئيس دولت اصلاحات ديدار و گفت‌وگو داشتيد؟ موضع ايشان درباره حمايت از آقاي روحاني چيست؟

ايشان معتقدند اصلاح‌طلبان بايد به صورت قاطع از آقاي روحاني حمايت كنند و موضع ايشان مبتني بر وحدت و انسجام دروني در جريان اصلاحات است.

 

اصلاح‌طلبان در زمينه انتصابات مديران در دولت چه انتظاري از آقاي روحاني دارند؟

اصلاح‌طلبان و آقاي روحاني بايد در زمينه انتصابات در دولت آينده مذاكره كنند. اين خلاف رويه است كه جريان اصلاحات به صورت كامل از آقاي روحاني حمايت كنند اما ايشان پس از اينكه به پيروزي رسيدند به هر شكل كه تمايل داشتند در زمينه انتصابات عمل كنند و از هر تفكر و جرياني كه خود تشخيص دادند در دولت آينده استفاده كنند. انتصابات آقاي روحاني در دولت اول براساس انتظار جريان اصلاحات نبوده و با آنچه ما تصور مي‌كرديم فاصله داشته است. دولت اول ايشان به صورت ائتلافي و براساس سليقه شخصي آقاي روحاني تعيين شده است. بدون شك اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترين جريان حامي آقاي روحاني بايد در انتصابات دولت دوم ايشان دخالت داشته باشند. ما در اين زمينه با آقاي روحاني مذاكره خواهيم كرد.

 

اصلاح‌طلبان بايد در دولت آينده سهم بيشتري داشته باشند و درصد قابل توجهي از كابينه ايشان را تشكيل بدهند. اين مساله شامل وزرا، معاونان و همچنين استانداران مي‌شود و در همه اين زمينه‌ها بايد تغييرات جدي صورت بگيرد. به همين دليل ما در انتخابات رياست‌جمهوري آينده با آقاي روحاني مذاكره و مفاهمه انجام خواهيم داد. در انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز ما با وجود مخالفت‌هاي برخي از دوستان اصلاح‌طلب با حاميان دولت و به‌طور خاص حزب اعتدال و توسعه مذاكره و مفاهمه انجام داديم و در نهايت نيز به يك جمعبندی مناسب دست پيدا كرديم. در انتخابات رياست‌جمهوري ما نه بدون قيد و شرط از آقاي روحاني حمايت خواهيم كرد و نه اينكه تصميم داريم گزينه ديگري در مقابل آقاي روحاني معرفي كنيم. ما تلاش مي‌كنيم با مذاكره و مفاهمه با آقاي روحاني و دولت ايشان به يك جمعبندی مناسب برسيم.

 

درسه سال گذشته اصلاح‌طلبان در مقابل مخالفان دولت سينه سپر كردند و به خوبي از دولت آقاي روحاني حمايت كردند. بدون شك حمايت اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني در سه سال گذشته بيشتراز اعضاي دولت بوده است. ما انتظار داريم به همان اندازه كه از دولت حمايت مي‌كنيم دولت نيز گوشه‌چشمي به اصلاح‌طلبان داشته باشد. آقاي روحاني نبايد از اينكه از اصلاح‌طلبان حمايت كند ترس وواهمه‌اي داشته باشد. وقتي يك جريان يا حزب به صورت كامل نيروي انساني و امكانات خود را در جهت حمايت از يك نفر به كار مي‌گيرد انصاف حكم مي‌كند كه آن شخص نيز از پشتوانه اجتماعي و سياسي خود حمايت كند و كوتاهي نكند. در همه كشورهاي جهان كسي كه در انتخابات رياست‌جمهوري به پيروزي مي‌رسد نسبت به پشتوانه اجتماعي و سياسي خود تعلق خاطر دارد. متاسفانه اين وضعيت در سه سال گذشته درباره آقاي روحاني وجود نداشته است.

 

در انتصابات صورت گرفته در دولت مانند انتخاب وزرا و استانداران نيز آقاي روحاني حمايت اصلاح‌طلبان را در نظر نگرفت و براساس مصلحت فردي عمل كرد. چه اشكال دارد آقاي روحاني به صراحت عنوان كند با حمايت كامل جريان اصلاحات و در رقابت كامل با اصولگرايان به رياست جمهوي رسيده است. آقاي روحاني بايد به صراحت از اصلاح‌طلبان حمايت كنند و در اين زمينه هيچ گونه ملاحظه و ابايي نداشته باشد. بنده با آقاي روحاني دوستي ديرينه دارم و با ايشان در زمينه‌هاي مختلف همكاري داشته‌ام. به همين دليل از ايشان درخواست مي‌كنم باب مفاهمه را با جريان اصلاحات باز بگذارند و براي تعامل و همكاري بيشتر با جريان اصلاحات برنامه‌ريزي كند. از بزرگان جريان اصلاحات نيز درخواست مي‌كنم به هيچ عنوان در انتخابات آينده به كسي چك سفيد امضا ندهند و دولت را به همكاري و تعامل بيشتر دعوت كنند.

 

به نظر شما تغيير سه وزير در حالي كه دولت آقاي روحاني در ماه‌هاي پاياني خود به‌سر مي‌برد با چه اهدافي صورت گرفته است؟آيا معرفي سه وزير اصلاح‌طلب براي رضايت خاطر برخي منتقدان اصلاح‌طلب دولت در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري صورت گرفته يا نقطه آغازي بر تغييرات گسترده در دولت است؟

بنده بارها عرض كرده‌ام آقاي دكتر روحاني يا بايد محكم پاي مواضع خود بايستد، نه اینکه فقط حرف بزند، بلكه مقدماتي فراهم كند كه اعضاي دولت با وي هماهنگ باشند و هر كدام كه كوتاهي كردند با او برخورد كند. اشكالي ندارد كه دولت آقاي روحاني به برخی تغييرات دست بزند و ترميم در كابينه و معاونان خود را هر كدام كه با مواضع ايشان هماهنگ نيست آغاز كند. نتيجه اين عمل به طور قطع پيروزي و رضايت مردم است. آقاي روحاني بايد اين نكته را در نظر داشته باشد كه اگر در مسيري اين حركت كند و خود را سرگرم سياست خارجي كند و سياست داخلي را رها كند و تنها حرف بزند و مقدمات و ابزارهاي عمل را فراهم نكند مردم قضاوت ديگري درباره ايشان خواهند كرد.

 

پايگاه اجتماعي آقاي روحاني در سال۹۶ با پايگاه اجتماعي ايشان در سال۹۲ چه تغییری كرده است؟آيا حاميان اجتماعي آقاي روحاني به همان شكل كه از ايشان در سال ۹۲ حمايت كردند حاضر خواهند بود در سال۹۶ نيز حمايت كنند؟

پيروزي آقاي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲ به صورت رواني، فضاي اميدواركننده‌اي را در جامعه به وجود آورد و موجي از اميد در دل مردم ايجاد كرد. با اين وجود مردم ما نشان داده‌اند قسم نخورده‌اند که با هيچ فرد يا دولت و مسئولي در هر صورتي همراهي كنند و از او حمايت كنند. مردم تا زماني از دولت آقاي روحاني حمايت مي‌كنند كه به او اعتماد داشته و مطمئن باشند او براي مملكت كار مي‌كند و خوب هم كار مي‌كند.

 

بنابراين استمرار اين اميدواري نيازمند مديريت خوب، به‌ويژه دادن پاسخ مثبت به مطالبات مردم است. البته اين را بايد عرض كنم همه مطالبات مردم قابل اجرا و اعمال نيست، زيرا امكانات كشور محدود است، شرايط خاصي است و چه بسا بخشي از انتظارات، غيرواقعي باشد. ما تاييد نمي‌كنيم مسئولان بايد به هر مطالبه‌اي كه مردم داشته باشند و هر انتظاري كه وجود دارد، جامه عمل بپوشند. براساس امكانات موجود بايد تلاش كنند به مطالبات مردم پاسخ دهند و هر كجا كمبود يا محدوديتي هست با صراحت و صداقت با مردم در ميان بگذارند.

 

با توجه به اتفاقات رخ داده بين اصلاح‌طلبان و حاميان دولت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي آيا جريان اصلاحات حاضر خواهد بود در انتخابات رياست‌جمهوري نيز دوباره با حاميان دولت و به‌طور خاص حزب اعتدال و توسعه ائتلاف كند و در يك جبهه قرار بگيرد؟

جريان اصلاحات با توجه به شرايط خاص انتخابات مجلس شوراي اسلامي تصميم گرفت با حاميان دولت و به‌طور خاص حزب اعتدال و توسعه ائتلاف كند و در يك جبهه قرار بگيرد. از نظر بنده حزب اعتدال و توسعه يك حزب محترم و مباركي است و بنده احترام زيادي براي اعضاي اين حزب قائل هستم. با اين وجود اين حزب بايد بپذيرد كه داراي تشكيلات و تاثيرگذاري محدودي است و هنوز موفق نشده در بدنه جامعه نفوذ كند. اين حزب هنوز در سطح كشور و در ميان عامه مردم شناخته شده نيست. اين حزب نبايد فكر كند پيروزي آقاي روحاني در سال۹۲ مرهون برنامه‌ريزي اين گروه بوده است. بدون شك حزب اعتدال و توسعه جدا از جريان اصلاحات جايگاه قابل توجهي در بين اقشار مختلف جامعه ندارد.

 

نزديكي اعتدال و توسعه به جريان اصلاحات باعث شده كه مردم تاحدودي براي اين حزب احترام قائل شوند. اگر اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني حمايت نكنند حزب اعتدال و توسعه نمي‌تواند به تنهايي بار حمايت از آقاي روحاني را به دوش بكشد. بنده به برخي از دوستان هشدار مي‌دهم كه نه خود دچار توهم شوند و نه آقاي روحاني را دچار توهم كنند. جريان اصلاحات يك حزب نيست و بلكه يك انديشه، تفكر و گفتمان سيال و مواج است كه در ميان اقشار مختلف مردم داراي جايگاه و ارزش است. هنگامي كه اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني حمايت كنند به معناي اين است كه اكثريت مردم از آقاي روحاني حمايت مي‌كنند. به همين دليل اگر آقاي روحاني از فرصت حمايت اصلاح‌طلبان از خود استفاده نكند دچار يك اشتباه تاريخي شده است.

 

به همين دليل آقاي روحاني بايد از فاصله گرفتن از اصلاح‌طلبان پرهيز كند. متاسفانه آقاي روحاني دراغلب استان‌ها حداقل انتظارات اصلاح‌طلبان بومي را محقق نكرده است. از سوي ديگر برخي از وزراي كابينه ايشان عملكرد قابل قبولي نداشته‌اند. برخي از وزراي دولت كه خاستگاه اصلاح‌طلبي داشتند پس از اينكه از مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد گرفتند به همه‌چيز و از جمله دوستان خود پشت كردند و پس از مدتي پشت سر خود را نيز نگاه نكردند. در نتيجه آقاي روحاني بايد يك ارزيابي و تجديد نظر جدي و جسورانه در رويكرد مديريتي خود انجام دهد و يك خانه تكاني جدي در دولت به وجود بياورد

 

اخبارسیاسی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------