آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

دولت نهم ودهم فساد را به سطح وزیران رساند



اخبار ,اخبار سیاسی,طرح رسیدگی به اموال مسئولین


اخبار سیاسی -  «محمد خوش چهره»، اقتصاددان و نماینده پیشین مجلس :

دولت نهم ودهم فساد را به سطح وزیران رساند

طرح رسیدگی به اموال و دارایی های مسئولین اگرچه طرح مهمی است ولی مسئله اصلی درباره آن این است که اراده جدی و مرکز فرماندهی برای اجرای آن وجود ندارد. ما در زمینه برخورد با مفاسد اقتصادی در کشور قوانین زیادی داریم اما ضمانت اجرایی برای آنها وجود ندارد و دربرابر آنها مقاومت های جدی وجود دارد. 

این طرح در مجلس هفتم مطرح و تصویب شد اما به خاطر مخالفت شورای نگهبان با برخی مفاد آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و آن جا هم مسکوت ماند. در مجلس هشتم طرح تغییر نام داد و عنوان «رسیدگی به اموال و دارایی های مسئولین» را به خود گرفت اما باز هم شورای نگهبان به آن ایراد داشت و پس از اتمام عمر مجلس هشتم، حالا مجلس نهم آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده تا مجمع درباره آن تصمیم بگیرد.

اما آن چه اکنون ذهن صاحبنظران را به خود مشغول کرده است، تصویب شدن یا نشدن این طرح نیست بلکه ضمانت اجرای آن است.

«محمد خوش چهره»، نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و از طراحان طرح صیانت از جامعه دربرابر مفاسد اقتصادی به «تدبیر» می گوید که این طرح اگرچه طرحی مهم است اما درمجموع اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد و اساسا چنین اراده ای را برای برخورد با هیچ یک از مفاسد اقتصادی در کشور شاهد نیستیم.

خوش چهره گفت:« طرح رسیدگی به اموال و دارایی های مسئولین اگرچه طرح مهمی است ولی مسئله اصلی درباره آن این است که اراده جدی و مرکز فرماندهی برای اجرای آن وجود ندارد. ما در زمینه برخورد با مفاسد اقتصادی در کشور قوانین زیادی داریم اما ضمانت اجرایی برای آنها وجود ندارد و دربرابر آنها مقاومت های جدی وجود دارد. حتی زمانی که در مجلس هفتم این طرح عنوان شد درصدی از نمایندگان که نگران وضعیت خودشان بودند با این طرح مقابله کردند.»

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رسیدگی به دارایی های مسئولین تنها بخشی از مقابله با مفاسد اقتصادی است گفت:« بیش از بیست سال پیش مقام معظم رهبری فرمانی را برای مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح کردند که مخاطب آن سران قوا بودند.

 

اگر آن فرمان را ببینیم خواهیم فهمید که هنوز تازگی خود را از دست نداده است اما در همه این سالها نه تنها فساد اقتصادی کاهش پیدا نکرده بلکه بسیار پیچیده تر، عمومی تر، وقیح تر و گسترده تر شده است. موضوعی که در اینجا مطرح است این است که ما در مباحثی که مقام معظم رهبری مطرح کرده بودند از نظر عملیاتی و اجرا دچار چالش هستیم.»

او درباره دلایل عدم برخورد با مفاسد اقتصادی گفت:« مقابله نکردن با مفاسد اقتصادی می تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از این دلایل عدم درک صحیح از مفاسد اقتصادی و پیامدهای آن است. دلیل دیگر که از دلیل اول خطرناکتر است عدم باور به مبارزه با مفاسد اقتصادی است. ما در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی سطوحی از مقامات تصمیم گیر را داریم که به این موضوع باور ندارند. یکی دیگر از دلایل این موضوع این است که برخی از افراد وام دار این انحرافات هستند. در یک نگاه بدبینانه هم می توان گفت که برخی از تصمیم گیران در این زمینه از وجود جریان فساد منتفع هستند.»

او افزود:« همه این دلایل باعث شده برخی از رواج پدیده فساد اقتصادی در ایران بسیار نگران باشند. آن ها معتقدند که فساد در حال تبدیل شدن به فساد سازمان یافته است که همه سطوح را درگیر می کند از کسانی که مستقیما در فساد نقش دارند تا دستگاه های نظارتی و کنترلی.»

خوش چهره ادامه داد:« ما در حال حاضر قوانین و مقررات برای مقابله با فساد اقتصادی کم نداریم اما متاسفانه عدم اجرا وجود دارد یعنی چه در قوه مجریه که دستگاه پولی و مالی کشور را در اختیار دارد، چه در قوه مقننه و دستگاه های نظارتی آن مثل دیوان محاسبات، کمیسیون اصل 90 و... و چه در قوه قضاییه چنین اراده ای وجود ندارد. حتی در مورد دستگاه قضایی عدم تخصص و ناآشنایی این دستگاه با پیچیدگی های پرونده های مفاسد اقتصادی باعث اطاله بررسی هاست و این باعث کم اثری و حتی بی اثری پرونده است.»

این نماینده اصولگرای مجلس هفتم همچنین گفت:« این را هم باید بگویم که اقتصاد نفتی خود باعث فساد است. مطالعات نشان می دهد هرچقدر وابستگی ایران به نفت بیشتر شده، غلظت و عمق فساد هم بیشتر شده است. بیش از 4دولت پس از جنگ روی کار آمده که هر کدام تابلوها و سیاستهای متفاوت خود را داشته اند اما کارکردهای آنها در حوزه وابستگی به نفت، افزایش واردات و غلظت و گستردگی فسادها بیشتر شده است.»

او تاکید کرد:« حتی دولت نهم و دهم که با شعار پاکدستی سر کار آمده بود، عمق و دامنه فسادهای اقتصادی اش از دولت های پیش از آن بیشتر بود.

 

البته نظام جمهوری اسلامی مثل کشور کره که زمامدارانش فاسد است، نیست و ما قبل از دولت نهم و دهم فساد در حد وزیران نداشتیم اما این اتفاق در دولت نهم و دهم رخ داد. در دولت گذشته بود که معاون اول رئیس جمهوری پرونده دار شد اما قبل از آن شاهد چنین چیزی نبودیم. به همین دلیل وابستگی به نفت خود عامل فسادهای کلانی است که امروز تحت عنوان بابک زنجانی ها شاهد آن هستیم.»

خوش چهره گفت:« طرح بررسی دارایی های مسئولان یک بند از سی بندی است که در مبارزه با مفاسد اقتصادی باید مدنظر باشد. این طرح کمک می کند مسئولینی که چه عامدانه و چه غیرعامدانه درگیر فساد می شوند حداقل با بررسی اموالشان کنترل شوند و از مورد طمع قرار گرفتن آنها توسط کانون های قدرت و ثروت جلوگیری شود. اما این طرح صرفا راه حل نیست.»

اخبارسیاسی - تدبیر

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------