آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

احمد علیرضابیگی گفت: «دولت باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات خودش استفاده کند تا وقتی انتقاداتی صورت می‌گیرد، آن را حل کند و کارنامه موفقی از…

اگر برجام بد است چرا آمریکا و اسرائیل به دنبال نابودی آن هستند؟



دلواپسان برجام در خارج از مرزهای ایران تلاش می‌کنند برجام را ملغی کنند تا ایران به روزهایی برگردد که یکی از منزوی ترین کشورهای دنیا بود.

حالا که بحث برجام در کشور داغ شده و بازهم فضای جامعه برجامی شده است. خوب است به سوالی در مورد توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 پاسخ بدهیم. تا حال از خود پرسیده‌اید اگر برجام برای ایران بد است چرا آمریکا، اسرائیل، عربستان و ... تلاش می‌کنند این توافق به سرانجام مطلوب خود نرسد؟

 

تعدادی از فعالان سیاسی می گویند برجام منافع ملی ایران را از بین می‌برد و اقتدار کشور را دچار خدشه می‌کند. مگر نه اینکه آمریکا و اسرائیل به دنبال همین هدف هستند. مگر نه اینکه آنها بعد از انقلاب تمام تلاش خود را کردند تا اقتدار جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند، خوب اگر برجام بد است چرا آنها از این فرصت استفاده نمی‌کنند. واقعا چه فرصتی بهتر از برجام برای تخریب ایران؟

 

وقتی ترامپ از راه رسیده، نتانیاهو و سران کشورهای جنوب خلیج فارس نگران برجام هستند و هر کاری می‌کنند تا این توافق هسته‌ای به پایان خود برسد. این موضوع نشان می‌دهد ایران برنده این بازی است و بهتر است تلاش کند تا این دستاورد ادامه پیدا کند.

 

همه مخالفان برجام در جهان استدلال می کنند این توافق به سود ایران است و منافع زیادی را متوجه این کشور می کند.

 

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می‌گوید: «درباره آنچه که می توان در برابر این توافق هسته ای بد انجام داد با ترامپ گفتگو خواهم کرد. با برجام مخالفت کردم زیرا مانع از مالکیت ایران به سلاح هسته ای نمی شود بلکه راه را برای کسب سلاح هسته ای از سوی تهران هموار می کند. مشکل این نیست که ایران برجام را نقض خواهد کرد بلکه ایران توافق را حفظ خواهد کرد زیرا به آسانی می تواند در مدت حداق یک یا دو دهه وارد غنی سازی صنعتی اورانیوم شود چیزی که عنصر اساسی ساخت بمب اتمی است.»

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , برجام

اسرائیل از توافق هسته‌ای احساس خطر می‌کند. برجام بال‌های ایران در منطقه و جهان را گسترش می‌دهد و باعث می‌شود ایران از کشوری منزوی به کشوری با دوست‌های فراوان تبدیل شود. برجام باعث شد در اتفاق کم نظیری رئیس ایالات متحده (اوباما) رودرروی نخست وزیر اسرائیل بایستاد و اعلام کرد نظرات او اشتباه و ساده انگارانه است.

 

از سوی دیگر ترامپ و جمهوری‌خواهان در آمریکا بر این باور هستند که ایران در مذاکرات هسته‌ای سر آمریکا کلاه گذاشته است. آنها می‌خواهند آمریکا را از شر این توافق خلاصه کند. در جریان مذاکرات هسته‌ای، دیوید فِرام فردی که سخنرانی محور شرارت بوش را نوشت در مقاله ای تحت عنوان «ایران چگونه در توافق هسته ای سر آمریکا کلاه گذاشت» نوشت: «یک سال پیش، تهران با بحران مواجه بود. اکنون در آستانۀ یک پیروزی دیپلماتیک است. چه دستاورد فوق العاده ای در مذاکرات! باید آن را به عنوان یک مطلب درسی در دانشگاه ها تدریس کنند. حاکمان ایران به راستی چطور توانستند این کار را بکنند؟»

 

عربستان امروز به شدت از قدرت گرفتن ایران می‌ترسد. علت این ترس را می‌شود در این معنا دانست که ایران بعد از برجام می‌تواند تبدیل به قدرت اقتصادی و نظامی برتر منطقه شود. ایران از جایگاه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک برای قدرت‌های اقتصادی جهان بسیار جذاب تر از تمام کشورهای جنوب خلیج فارس است. کشوری که می‌تواند مسیر ترانزیت فوق‌العاده‌ای میان ایران و اروپا شود.

 

ریاض بر این باور است که رشد اقتصادی ایران مساوی است با قدرت گرفتن بیشتر حزب‌الله در لبنان، بشار اسد در سوریه و حوثی‌ها در یمن. عربستان از تشکیل مربع مخالفان خود به شدت وحشت دارد.

 

به زبان ساده می‌توان گفت عربستان از قدرت گرفتن ایران وحشت دارد. سعودی ها می‌ترسند رهبری کشورهای عربی منطقه را از دست بدهند و ایران تبدیل به کشور یکه تازه منطقه شود. شاید به همین دلیل است که وزیر خارجه عربستان آرزو می‌کند:«امیدواریم که با ایران به دوره حسن همجواری برگردیم همانگونه که قبل از انقلاب 1979 (1357 ) بود.»

 

می‌بینید تمام مخالفان جمهوری اسلامی ایران از برجام عصبانی هستند و آشکارا این عصبانیت را نشان می‌دهند. تمام این سخنان نشان می‌دهد که ایران برنده برجام است و در سال‌های پیش رو آثار آن را خواهد دید.

 

دلواپسان برجام در خارج از مرزهای ایران تلاش می‌کنند برجام را ملغی کنند تا ایران به روزهایی برگردد که یکی از منزوی ترین کشورهای دنیا بود. منزوی بودن ایران بازهم لبخند را بر لبان نتانیاهو، ترامپ و حاکمان عربستان سعودی خواهد آورد.

 

 اخبار  سیاسی  -   عصر ایران/ مصطفی داننده  

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------