آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نماینده مجلس: بازگشت گشت ارشاد کار دولت است؛ وزارت کشور راسا آن را اداره می‌کند

بیگی درباره نقش رئیسی بابت بازگشت گشت ارشاد گفت: آقای رئیس جمهور در چندین صحبت خود گفته‌اند بساط بی حجابی را از کشور جمع می‌کنند. در نشست…

قاسمی: تمدید تحریم‌ها خلف وعده بود/آمریکا نمی‌تواند به تنهایی برجام را نقض کند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,قاسمی

سخنگوی وزارت خارجه تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خلف وعده خواند.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز در پاسخ به سوالی مبنی بر این که صالحی در دیدار اخیر خود با مونیز مراتب اعتراض ایران را برای تمدید قانون ایسا ابراز کرده است، نظر شما در این زمینه چیست و همین‌طور این که چه تضمینی وجود دارد که اوباما مانع اجرای آن شود و آیا فکر می‌کنید که زمانی که ترامپ روی کار بیاید در صورتی که اوباما این تحریم‌ها را لغو کرده باشد تمدید می‌کند یا خیر؟ گفت: آقای صالحی دیداری با مونیز داشتند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را تا آن‌جایی که اطلاع دارم مطرح کردند.

 

او ادامه داد: این دیدارها وجود داشته است و طبیعی است و فکر نمی‌کنم به دلیل خاصی انجام شده باشد ولی آن چه که در رفتار آمریکایی‌ها شاهد بودیم و خیلی هم غیرطبیعی نیست، این است که آمریکا کشوری است که به بدعهدی و کارشکنی و روش‌های خشن و غیرواقع‌بینانه عادت داشته است به خصوص در رابطه با جمهوری اسلامی ایران و ما تجارب تلخی را در دهه‌های گذشته از اقدامات غیر مسوولانه آن‌ها داریم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما شاهد دخالت‌های آمریکا قبل از انقلاب اسلامی و مسائلی در ۳۷ تا ۳۸ سال بعد از انقلاب بودیم و این که چه اتفاقی رخ خواهد داد باید بگویم در دولت آتی و دولت بعدی آمریکا قرار نیست پیش‌بینی داشته باشند چرا که در سیاست پیش‌بینی کاری اشتباه است و باید منتظر ماند و دید که روند تحولات در آمریکا به چه صورت پیش می‌رود.

 

قاسمی با تاکید بر این که وضعیت داخل آمریکا،‌ هیات حاکمه و انتصاب‌هایی که در این کشور انجام می‌شود در ایران رصد خواهد شد، خاطرنشان کرد: پس از رصد این موارد می‌توان در رابطه با آن صحبت کرد. من نمی‌توانم در مورد وضعیت آتی و یا دولت آتی آمریکا صحبت کنم.

 

وی ادامه داد: در مورد این که آقای اوباما چه خواهد کرد هم باید بگویم تصور بر این بود که باید ایشان طبق تعهداتی که داشته‌اند این مصوبات را وتو می‌کردند. اما اخباری که گهگاه جسته و گریخته از داخل آمریکا منتشر می‌شود نشان می‌دهد که احتمالا او مصوبات سنا و کنگره را وتو نخواهد کرد و آن را تصویب خواهد کرد.

 

قاسمی با اشاره به سفر باگدانف، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه به تهران گفت: نماینده آقای پوتین حامل پیام ایشان برای رهبران سیاسی ایران در پاسخ به تماس تلفنی اخیر آقای روحانی با رییس‌جمهوری روسیه است.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: نماینده آقای پوتین در امور سوریه و از مشاوران وی در سفر اخیرشان به تهران در سطوح عالی دیدارهایی داشتند. ایشان همواره ارتباط مستقیم با مقامات کشورمان در سطوح عالی دارد و سفرشان در پاسخ به تماس تلفنی آقای روحانی با آقای پوتین بود و ایشان حامل پیام پوتین برای رهبران سیاسی ایران بودند. در دیدار با مقامات کشورمان مطالبی را در حوزه مسائل دو جانبه، منطقه و به ویژه سوریه مطرح کردند و پاسخ هایی دریافت شد. طبیعی است با توجه به رابطه راهبردی تهران، مسکو و تحولات منطقه این سفرها وجود داشته باشد.

 

او گفت: امروز نیز معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران آمده و دیداری با معاون وزیر خارجه دارد. این رفت و آمدها حاکی از حساس بودن شرایط کنونی در منطقه و جهان است که باعث شده رایزنی‌ها به صورت تنگاتنگ و گسترده‌تر انجام شود. ما امیدواریم این رایزنی‌ها به هم‌گرایی ما در منطقه و رفع مشکلات بینجامد.

 

برجام پشتوانه بین‌المللی خیلی قوی دارد

 

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با برجام خاطرنشان کرد: برجام یک توافق دو جانبه نیست بلکه توافق بین‌المللی با حضور کشورهای مهم است و نیز مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است. برجام پشتوانه بین‌المللی خیلی قوی دارد و نقض آن به سادگی اتفاق نمی‌افتد. حاکمان آمریکا نیز نمی توانند به سمت نقض برجام حرکت کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: من نسبت به این که برجام در مسیر واقعی خود قرار بگیرد و آمریکا از مسیر کنونی تمدید تحریم خارج شود خوش بین هستم. آمریکا این قدرت را ندارد که نقض برجام را به تنهایی انجام دهد. امیدواریم وضعیت در بحث برجام در مسیری قرار گیرد که به نفع جامعه جهانی و همگان باشد.

 

یش قدم برای نقض برجام نخواهیم شد

 

او تاکید کرد: ما پیش قدم برای نقض برجام نخواهیم شد. اما اگر دیگران بخواهند در هر لحظه و شرایطی نقض برجام کنند ما دستمان باز است و همانطور که با تدبیر ودقت از ابتدا وارد مذاکره شدیم با همان میزان حساسیت و دقت پیش‌بینی‌های لازم برای هر گونه خلف وعده در نظر گرفته شده است و برای همه شرایط و به اندازه هر اقدامی واکنشی را در نظر گرفته‌ایم.

 

وی گفت: ملت ایران برای رسیدن به این نقطه (برجام) زحمات زیادی کشیده و جبران ناپذیر است و اجازه نمی‌دهیم حق ملت ایران ضایع شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: درباره وضعیت فعلی به وجود آمده مربوط به تمدید قانون ایسا که از نظر ما کاری خلاف و غیرعقلانی است. منتظریم ببینیم که چنان چه امضا شود دوباره غیراجرایی می‌شود یا خیر. ما هشدارهای لازم را به طرف مقابل داده‌ایم و معتقدیم برجام نباید قربانی دوران انتقال قدرت در آمریکا شود.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تحولات یمن و برخی دیدگاه‌ها مبنی بر این که عربستان اقدامی ضدبشری در یمن صورت نداده است، که در رسانه‌های انگلیسی به چاپ رسیده گفت: مواضع ما درباره توقف خشونت و رایزنی سیاسی میان گروه‌های محلی در یمن روشن است و امیدواریم این گروه‌ها بتوانند در چارچوب مذاکرات فراگیر به تفاهمی جامع دست یابند تا کشورشان را از وضعیت فعلی خارج کنند.

 

او ادامه داد: یک سال و نیم از تجاوز عربستان به یمن و ورود رفتارهای غیر انسان دوستانه می‌گذرد و آثار اقدامات به طور مادی و معنوی مشخص است و بسیاری از مجامع بین‌المللی بر آن اذعان داشته‌اند. ما امیدواریم گفت‌وگوها برای رسیدن به راه‌حلی جامع برای خروج یمن از بحران هر چه سریع‌تر به دست آید.

 

قاسمی در رابطه با برخی رفتارهای خشونت‌آمیز با مسلمانان در مالزی با بیان این که هر گونه برخورد تبعیض‌آمیز و خشونت علیه گروه‌های مذهبی محکوم است، افزود: ما به مسوولان مالزی توصیه داریم که برای ثبات و امنیت خود به یک راهکار خردمندانه و مرزی الطرفین روی بیاورند و از اعمال خشونت تبعیض به ویژه در رابطه با مسلمانان خودداری ورزند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سوال دیگر در رابطه با واکنش کشورهای دیگر عضو ۱+۵ به تمدید قانون تحریم‌های ایران از سوی سنای آمریکا گفت: انتظار ما از کشورهایی مثل کشورهای اروپایی روسیه و چین این است که پای تعهدات خود باقی بمانند. در عین حال ما معتقدیم نمی‌توان تضمین داد که کشورها تا پایان کار به تعهدات خودشان پایبند بمانند. کشورها در شرایط مختلف از اصول و منافع خاص خود تبعیت می‌کنند که ممکن است که با منافع ما در تضاد باشد. ما انتظار داریم سه کشور اروپایی و روسیه و چین در برجام در کنار ایران بایستند و این توقع ماست و تلاش داریم این کشورها نقش تاریخی خود را در این رابطه ایفا کنند. ما با تمام توان تلاش می‌کنیم روندی که در آمریکا در اثر تمدید قانون تحریم آغاز شده را متوقف کنیم در همین زمینه ما مذاکراتی با همه طرف‌ها داشته‌ایم و با چین مذاکراتی طی دیروز و امروز صورت گرفته و همان‌طور که ملاحظه کردید مواضع چین قاطع و مثبت بود.

 

وی خاطرنشان کرد: اروپا اجازه نمی‌دهد دیگران در تخریب برجام پیش روند. ما انتظار داریم همگان به تفاهم به طور متقابل احترام بگذارند. در عین حال چنان چه روند به سمت دیگری رود ما ابزارهایی موجود در چارچوب برجام و خارج از برجام را در اختیار داریم. با این حال معتقدیم این خلف وعده از طرف آمریکایی‌ها موجب بدبینی و بی‌اعتمادی بیش‌تر خواهد شد.

 

قاسمی در خصوص آخرین اقدامات در رابطه با نازنین زاغری گفت: از تحول جدیدی در رابطه با ایشان اطلاعی ندارم و باید در این رابطه از سیستم قضایی کشور سوال کنیم.

 

او درباره لایحه‌ای که نمایندگان مجلس در واکنش به تمدید قانون تحریم‌های ایران ارائه شده مبنی بر این که واردات آمریکا کنار گذاشته شود گفت: مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی در این زمینه دارند و این حق طبیعی آن‌هاست و براساس قانون اساسی هرگونه سوال و اقدامی که صلاح می‌دانند انجام دهند و وزارت خارجه نیز اگر سوالاتی وجود داشته باشد پاسخ می‌دهد. چنان چه این لایحه تصویب شود مسیر اجرایی خود را طی خواهد کرد. درباره تجارت با آمریکا در یک حد مشخص اما محدود این تجارت از گذشته تاکنون ادامه دارد و ما اقلامی را به آمریکا صادر می‌کنیم اما رقم آن قابل اعتنا نیست.

 

وی ادامه داد: لایحه مجلس می‌تواند به دلایل مختلف سمبلیک، سیاسی، روانی و اقتصادی مهم باشد و به عنوان یک سیگنال به آمریکا. در عین حال ما صبر می‌کنیم تا ببینیم روند به چه سمت و سویی حرکت می‌کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا واکنش ایران به تمدید تحریم‌ها به افزایش تولیدات آب سنگین یا غنی‌سازی ۲۰ درصد می‌انجامد گفت: در این رابطه باید از سخنگوی سازمان انرژی اتمی بپرسید. در عین حال واکنش ما در وهله نخست یک حرکت سیاسی و حقوقی است و اگر به نتیجه نرسیم به بسته‌هایی که از قبل در هر حوزه خاص خود پیش بینی شده می‌پردازیم.

 

قاسمی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با مذاکرات ایران و روسیه و احتمال درخواست مسکو برای استفاده مجدد از آسمان ایران برای انتقال جنگنده‌هایش به سوریه گفت: همکاری‌های ما با روسیه اساسی و عمیق است و در برخی حوزه‌ها به ویژه در منطقه منافع مشترک داریم. اما اینکه آنها نیاز دارند مجددا از فضای ما استفاده کنند بستگی به شرایط آینده دارد. در شرایط فعلی چنین درخواستی را منتفی می‌دانم. با این حال اگر در هر شرایطی نیاز به همکاری دو کشور باشد می‌توانیم با هماهنگی‌های لازم آن را انجام دهیم.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر تحویل سامانه S۳۰۰  گفت: همکاری‌های ما با روسیه روند رو به جلو و مثبتی را طی می‌کند و مشکلی اساسی میان ما وجود ندارد. در تعهداتی که دولت روسیه به ایران به ویژه در حوزه نظامی از جمله S۳۰۰  داشته است، با دقت و به طور منظم و با سرعت لازم روند رو به جلو است و روسیه به تعهداتش پایبند بوده است.

 

خبرنگاری از قاسمی در  رابطه با ارتباط افزایش سهم تولیدات نفتی ایران در اوپک در تعامل و رایزنی با عربستان پرسید که وی پاسخ داد: آنچه در اوپک اتفاق افتاد نتیجه مقاومت مردم و تلاش همکارانمان در دولت و وزارت نفت بود. می‌توان این اتفاق را پیروزی دیپلماسی انرژی دانست و ما توانستیم سقف تولیدی خود را به قبل از تحریم‌های یک جانبه برسانیم. این موفقیت برای دولت و وزارت نفت است و جای تبریک دارد.

 

وی ادامه داد: این که این موضوع در اثر مذاکره ایران با عربستان و یا با کشور دیگری روی داده است موضوعی نیست که بخواهم به آن ورود پیدا کنم. اما اگر آنطور که شما می‌گویید بخواهیم به مساله نگاه کنیم شاید بتوان گفت که افزایش سهم ایران در اوپک دومین گام همراهی ایران و عربستان در منطقه بعد از انتخاب رئیس جمهور در لبنان است. ما امیدواریم همه کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که راهی به جز همکاری و تعامل برای رفع بحران‌ها نداریم. ما دست گرم هر کشور همسایه را در صورتی که حسن نیت داشته باشد می‌فشاریم.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با درخواست ترکیه از ایران، چین و روسیه برای انجام تعاملات اقتصادی با یک ارز واحد با استقبال از این پینشهاد گفت: اگر پیشنهادی که ترکیه مطرح کرده با جدیت و در دراز مدت دنبال شود فکر می‌کنم ایده قابل قبولی باشد و می‌تواند از آثار منفی اثرگذاری ارزهای بین المللی بر تعاملات اقتصادی در سطح منطقه بکاهد. تا جایی که می‌دانم هدف دولت ترکیه ایجاد چنین تعاملی با کشورهای روسیه، چین و ایران است و اگر چنین حلقه‌ای شکل بگیرد، می‌تواند نقطه عطف جدیدی در تعاملات منطقه‌ای باشد. هر چند که ما می دانیم کار ساده ای نیست.

 

قاسمی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با برجام واکنش ایران در صورت عدم توقف اجرای قانون ایسا پس از امضای رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر این قانون امضا شود و پس از آن با دستور رئیس جمهور بخش‌های مربوط به برجام متوقف نشود، این اقدام سنگ قبری است که آمریکایی‌ها روی برجام می‌گذارند. تمدید قانون تحریم‌های ایران خود خلاف برجام است. با این حال اجرایی شدن این قانون نقض قطعی برجام خواهد بود.

 

وی خاطر نشان کرد: هر خسارتی که به خاطر مصوبات کنگره و سنا به برجام و ایران وارد شود، مسئولش آمریکاست و آنها باید پاسخگو باشند. در هر حال ما هیچ اقدام منفی را بی پاسخ نمی گذاریم.

 

وی تاکید کرد: تغییر دولت‌ها نباید تغییری در تفاهمات و معاهدات ایجاد کند و دولت بعدی آمریکا نیز مسئول اجرای این توافقات است.

 

وی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با رابطه افزایش سهم ایران در اوپک با مصوبات اخیر سنا و کنگره در تمدید تحریم های مربوط به سال های گذشته با رد این ارتباط گفت: ارتباط این مسائل به یکدیگر نوعی خیال پردازی است. نمی پسندم که فکر کنم آمریکا همه چیز را در اختیار دارد و هر روز که مقاماتشان از خواب بیدار می‌شوند برای دنیا تصمیم می‌گیرند. امروز آمریکا نسبت به گذشته بسیار ضعیف شده است. در عین حال که می‌دانیم گروه های تندرو و جنگ طلب در درون آمریکا و نیز لابی‌های صهیونیستی تلاش دارند تا در مقطع کنونی و در حالی که آمریکا مرحله انتقال قدرت را می‌گذارند کاری کنند که دولت آینده آمریکا را مقابل ایران قرار دهند.

 

وی گفت: شاید این گروه‌ها به دنبال آن هستند که ایران به سمت نقض برجام پیش قدم شود. تا به نوعی فضای انزوا و تحریم مجدد ایران را فراهم کنند.

 

قاسمی تاکید کرد: اجماع و اتحاد مردم و دولتمردان ما در چنین شرایطی بسیار ضروری است و نباید اجازه داد دیگران از اختلاف نظر بین ما سوء استفاده کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه ایران درخواست تشکیل کمیسیون مشترک برجام را با توجه به مصوبه اخیر مجلس سنای آمریکا نداشته است؟ گفت: ما منتظر نتیجه جلسه کمیته نظارت بر برجام در شورای عالی امنیت ملی هستیم که قرار است در هفته جاری برگزار شود. یکی از راهکارهایی که به ذهن می‌رسد با طرح موضوع و اعتراض ایران به کمیسیون حل اختلاف در چارچوب برجام است. البته در این رابطه تاریخ و زمان دقیقی مشخص نشده است و وارد پروسه اجرایی نشده‌ایم.

 

وی خاطر نشان کرد: ابتدا منتظر نتیجه نشست کمیته نظارت بر اجرای برجام در کشور هستیم و براساس آن تصمیمات بعدی را اتخاذ کرده و به دستگاه های ذیربط جهت اجرا ابلاغ می شود.

 

قاسمی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه آیا در رابطه با برجام تعامل و ارتباطی میان وزارت خارجه ایران با تیم مشاوران و سیاست خارجی ترامپ صورت گرفته است یا خیر؟ با تاکید بر اینکه هیچ ارتباطی میان ایران و تیم ترامپ تاکنون وجود نداشته است، گفت: دولت آمریکا از نظر ما هنوز تشکیل نشده و فرصت زیادی تا این که ترامپ به طور رسمی در کاخ سفید مستقر شود باقی است. ما جز برجام و موضوع هسته‌ای مذاکره‌ای با آمریکا نداشته و نخواهیم داشت. ما امیدواریم آمریکا از مسیری که طی هفته‌ای که گذشته به آن وارد شده است خارج شود؛ چرا که در غیر این صورت میراث شومی را به دولت بعدی منتقل می کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با انتخاب سفیر ایران در سوریه گفت: روند انتخاب سفرا برای چند کشور مراحل خود را طی می کند اما برای دو کشور تقریبا قطعی شده است و سایر کشورها در اصرع وقت مشخص خواهند شد.

 

قاسمی در خصوص آخرین تحولات مربوط به بهبود روابط میان ایران و کانادا گفت: تحول خاصی در این رابطه اتفاق نیفتاده است. ما همچنین منتظریم برخی الزامات و تعهدات حقوقی محقق شود و بعید می‌دانیم این تحول در کوتاه مدت محقق شود. در عین حال ارتباطات و رایزنی‌ها میان دو طرف ادامه دارد. اما تحول ویژه‌ای که منجر به برداشته شدن یک گام رو به جلو در این رابطه باشد رخ نداده است.

 

وی در رابطه با موضع اروپا در مورد مصوبه سنای آمریکا در تمدید تحریم ها علیه ایران تاکید کرد: همانطور که مقامات اروپایی اعلام کردند آنها هم منتظرند تا ببینند روند به چه سمتی می‌رود. به نظر می‌آید آنها هم صبورانه تحولات را رصد می‌کنند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------