آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

اصولگرایان به دنبال چانه‌زنی با روحانی!



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اصولگرایان

صحنه‌گردان واقعی سیاسی ایران احزاب وگروه‌های سیاسی هستند که بر اساس خواست کنشکران واقعی عرصه سیاسی یعنی مردم، موضوعات طبقه‌بندی شده‌ای را فراهم آورده تا براساس چنین موضوعاتی بتوانند درصحنه سیاسی به فعالیت بپردازند. اصلاح‌طلبان به‌رغم تمامی محدودیت‌ها توانسته اند با فهم صحیح از دیدگاه مردم که تحولخواهی است، صحنه سیاسی سال ۹۲ را تا به امروز بازتعریف و تغییردهند. اما از سوی دیگر در اردوگاه اصولگرایان خبری از تحریکات سیاسی نیست.

 

شش ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، یک کاندیدای پرقدرت با یک بدنه اجتماعی منسجم درقدرت قرار دارند که قرار است درسال ۹۶ به عنوان نماینده اصلاح‌طلبان واعتدالیون«تحولخواهان»به کنش سیاسی دست بزنند وخود را درمعرض رای مجدد مردم قرار دهنداماٰ، اصولگرایان با وجودچنین حریف قدرتمندی هنوز نتوانسته‌اند حول یک محور به جمع‌بندی برسند. واقعیت آن است که آنها بعد از شوک انتخاباتی ۹۲سعی کردند درسال ۹۴ به قدرت بازگردند که با قدرت تمام نه ازسوی اصلاح‌طلبان بلکه از سوی مردم‌کنارگذاشته شدند. هرچند دودی ازکلبه اصولگرایان بیرون نمی‌آید اما در مجموع بعید است اصولگرایان صحنه ریاست جمهوری را دو دستی به اصلاح‌طلبان وطرفداران دولت تحویل دهند.

 

اصولگرایان در مقابل روحانی نامزد ندارند

در این زمینه سیدمحمود میرلوحی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است:«اصولگرایان درمقابل‌روحانی نامزد رای آوری ندارند و در برابرروحانی واصلاح‌طلبان چند شاخه شده‌اند. اگر یک ارزیابی از اردوگاه اصولگرایی ازانتخابات ۹۴ تا به حالا به عمل‌آید، درک‌خواهیم کرد این جریان برای قراردادن ‌کاندیدایی مقابل روحانی تلاش کرد اما حقیقتا کسی را در قواره او نداشت. این جریان هر۱۵روز یک‌بار به سمت یک نفر برای کاندیداتوری حرکت می‌کنند و پاسخ نمی‌گیرند. به نظرمی‌رسد یک نوع نا آرامی در اردوگاه این جریان برای تصمیم گیری وجود دارد. شاید به قصد خالی نکردن صحنه، یا به قصد چانه زنی با آقای روحانی می‌خواهند درعرصه انتخابات حضور یابند.

 

وی با تشریخ زمان‌بندی تا انتخابات معتقد است: در آذرماه قرار داریم، معمولا تا مهرماه ماه باید جریانات تکلیف خودشان را برای معرفی نامزد مشخص می‌کردند. به گمان من اصولگرایان معتدل در ترازوی موازنه به سمت روحانی گرایش پیدا کردند و در نهایت احتمالا رقابت میان جبهه پایداری و آقای روحانی شکل خواهد گرفت.

 

اصولگرایان به سوی روحانی

اصولگریان ازپایگاه اجتماعی قدرتمندی برخوردارنیستند. بخش‌سنتی این‌جناح مدت هاست بازنشسته ‌شده‌ است. هرچند هنوز بازماندگان آنها درصحنه اصولگرایی به فعالیت مشغولند اما درشرایط فعلی همین بازماندگان راست سنتی مانند موتلفه نتوانسته اند درفاصله باقی مانده تا انتخابات به وحدت با سایر احزاب اصولگرا دست یابند. تا جایی که شنیده می‌شود شاید موتلفه با کاندیدای حزبی در عرصه انتخابات حاضر شود. تصمیمی که اگر اجماعی از سوی سایر گروه‌های اصولگرایان از جمله جامعه مهندسین با آن صورت نگیرد در مقابل هرکاندیدایی حتی یک کاندیدای دسته چندم شکست خواهند خورد. اما هستند گروه‌های منطقی اصولگرا که روحانی را به دلیل سبقه جامعه روحانیت او و نزدیکی به آیت‌ا... هاشمی هنوز یک اصولگرا می‌دانند.

 

این دسته از اصولگرایان هرچند هنوز اعلام نکرداند اما به طور یقین به سوی روحانی خواهند چرخید. دسته‌ای دیگر از اصولگرایان که لزوم حضور در کنش سیاسی را تغییر رویه قبلی اصولگرایان واصلاح گفتمان اصولگرایی می‌دانند و درسال۹۴ در انتخابات مجلس با اصلاح‌طلبان و هوادارن دولت بیعت کردند، بیعتی که دستاورد آن در مجلس کم شدن پیداری‌ها بود که به نفع هر دو جناح کشور تمام شد این دسته از اصولگریان به طور یقین از روحانی حمایت خواهند کرد.

 

درچنین پازلی تنها پایداری‌ها هستند که با کاندیداتوری احتمالی سعید جلیلی وحتی درصورت تغییر موضع قالیباف به سوی حمایت از او حرکت خواهند کرد. در نهایت اینکه به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به اضافه اصولگریان سنتی و تحولخواهان اصولگرا کاندیدایی جز روحانی در سال آتی ندارند. حتی این احتمال وجود دارد که درماه‌های آینده این دسته از اصولگرایان به چانه زنی با روحانی بر سر حمایت از وی مشغول شوند.

 

  اخبار  سیاسی  -  آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------