آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

پورمحمدی:3میلیون و400هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف بررسی شده است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , پورمحمدی

وزیر دادگستری با تاکید براین که نقش شوراهای حل اختلاف در دستگاه قضایی برجسته است، گفت: سه میلیون و 400 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف بررسی شده است.

 به گزارش ایرنا، مصطفی پورمحمدی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد درباره این که چرا هنوز با وجود بیش از 6 ماه از اجرایی شدن قانون شورای حل اختلاف هنوز آیین نامه این قانون تصویب و ابلاغ نشده است، اظهارداشت: مسئله فعالیت این شوراها در محدودیت صلاحیت وظایف من نیست اما به طور حتم این موضوع بسیار قابل توجه است و پرداختن به آن اهمیت دارد.

 

وی با بیان این که یکی از بخش های مفید و موثر در قوه قضاییه شوراهای حل اختلاف است، تصریح کرد: البته هر چند پرونده های کوچک و اختلافات محلی در این شوراها بررسی می شود اما چون حجم رسیدگی به پرونده ها زیاد است نقش این شوراها بسیار تاثیرگذار بوده و قطعا اگر این مقدار بخواهد در دادگاه ها رسیدگی شود وقت و امکانات زیادی را طلب می کند.

 

وزیر دادگستری ادامه داد: براساس آمارها در سال 94 حدود 3میلیون و 400 هزارپرونده در شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده است، امروز بیش از 37 هزار نفر در 7 هزار و 649 شعبه مشغول به فعالیت هستند که اکثر کارکنان آن را را کارمندان دولت، بازنشستگان، فرهنگیان و اساتید دانشگاه تشکیل می دهند که به صورت افتخاری مشغول به فعالیت هستند.

 

پورمحمدی تصریح کرد: از طرف دیگر براساس آمارها حدود 45 درصد از پرونده های ارجاعی به قوه قضاییه در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می شود که بر این اساس بیش از 6 میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی شده که حدود 3 میلیون و 300 هزار پرونده از آنها در شورای حل اختلاف رسیدگی شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین براساس آمارها حدود 33 درصد از پرونده های ارجاع شده در این شورا به صلح منجر شده که این مسئله ارزش دادرسی اجتماعی و اخلاقی دارد.

 

وزیر دادگستری با یادآوری این که در سال های گذشته حتی پرونده های مهمی مانند قتل و نزاع در شوراهای حل اختلاف بررسی شده است، گفت: بر اساس گزارش سازمان بازرسی طی بررسی هایی انجام شده با استناد به 100 هزار سند و 28 هزار ساعت تحقیقات مراجعان به شوراهای حل اختلاف از عملکرد این نهاد راضی بودند.

 

وی خاطر نشان کرد: از طرفی دیگر از مجموع پرونده ها حدود 6 درصد اعتراض داشته اند که یک درصد وارد تشخیص داده شده است.

 

وزیر دادگستری افزود: در شرایط کنونی یکی از مسائل شوراهای حل اختلاف مسئله کارکنان آنها است که حدود 13 هزار کارمند را تشکیل می دهند که قطعا باید مشکلات این افراد حل شود و ما شرمنده آنها هستیم.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه در شرایط کنونی حتی پرداخت حداقل حقوق نیز به سختی صورت می گیرد و حتی بعد از 13 سال کارکنان این شوراها در 3 سال اخیر بیمه شده اند.

 

پورمحمدی افزود: در رابطه با مسئله آیین نامه اجرایی شوراهای حل اختلاف نیز تلاش های خوبی در قوه قضاییه صورت گرفته که در اردیبهشت ماه آیین نامه آن تدوین شده و تقدیم رییس قوه شده است و امروز در حال بررسی کارشناسی است.

 

در نهایت نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد از پاسخ های وزیر دادگستری قانع شد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------