آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

روایتی از 24ساعت منتهی به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مطهری

روزنامه اعتماد نوشت:لغو یک سخنرانی و حاشیه‌هایی که همچنان ادامه دارد. دادستان مشهد سخنرانی علی مطهری در روز اربعین را به بهانه ایجاد حاشیه‌های احتمالی لغو کرد اما فکرش را نمی‌کرد حاشیه‌های این منع تا امروز هم ادامه داشته باشد.

 

در ميان ادعاها و اظهارنظرهای مطرح شده تا به امروز اما عليرضا رحيمي نماينده مردم تهران در مجلس صحبت‌هاي تازه‌اي از زبان رييس قوه‌قضاييه بيان كرد؛ صحبت‌هايي كه در ديدار جمعي از نمايندگان با آملي لاريجاني گفته شده. رحيمي گفت: «آيت‌الله آملي از اقد‌ام د‌اد‌ستان مشهد‌ د‌فاع كرد‌ و گفت ١٠ نوبت د‌اد‌ستان تلاش كرد‌ه با استاند‌ار تماس بگيرد‌ تا د‌رخواست كند‌ شوراي تامين برگزار شود‌. اما ايشان پاسخگو نبود‌ند‌ و شوراي تامين را برگزار نكرد‌ند‌. د‌ر نهايت د‌اد‌ستان مشهد‌ پيك فرستاد‌ند‌ و د‌رخواست مكتوب د‌اد‌ه‌اند‌ كه شوراي تامين برگزار شود‌ و بعد‌ كه برگزار نشد‌ه د‌ستور لغو اين جلسه را د‌اد‌ند‌.» 

 

اكنون اما استانداري خراسان رضوي توضيحات جديدي به «اعتماد» در مورد اتفاقات جنجالي روز اربعين مشهد ارايه داده است. محمد حسيني، معاون سياسي استاندار خراسان رضوي با صراحت مي‌گويد: نه تنها دادستان با استاندار تماسي نداشته بلكه شخص او بوده كه تماس‌هاي استاندار را بي‌پاسخ گذاشته است.

 

‌ سخنگوي قوه‌قضاييه در آخرين نشست خبري خود گفتند كه تشكلي كه باني سخنراني علي مطهري بوده است مجوزي از سوي وزارت كشور نداشته است. اگر اين تشكل مجوز نداشته چگونه استانداري و فرمانداري براي برگزاري مراسم آنها مجوز صادر كرده است؟

چنين چيزي صحت ندارد. مجمع مشورتي اصلاح‌طلبان از كميسيون ماده 10 احزاب مجوز فعاليت را اخذ كرده است و مراحل صدور پروانه‌اش در حال طي شدن است. وقتي به تشكلي مجوز داده مي‌شود اجازه برگزاري كنگره و عضو‌گيري به آن داده مي‌شود و حق فعاليت براي آنها وجود دارد. اين تشكل درخواست مجوز جهت برنامه‌اي با سبك و سياق عزاداري برای روز اربعين كرده بود و حتي مداح هم دعوت كرده بودند و بنا داشتند تا سخنران برنامه شان آقاي مطهري باشد و موضوع اين سخنراني هم اربعين بود. قرار بود اين برنامه در محيطي مسقف انجام شود كه فرمانداري مشهد و دفتر سياسي استاندار خراسان هم با برگزاري آن موافقت كردند و مجوز صادر شد و در پي تمهيد مقدمات از نظر امنيت و انتظامي بودند.

 

نكته جالب ديگر اين است كه ابتدا قرار بود اين برنامه در تالار دانشگاه فرهنگيان برگزار شود اما با توجه به اينكه آن روز بنا بود در سراسر مشهد مراسم بزرگداشت شهداي گمنام برگزار شود و دانشگاه فرهنگيان هم يكي از محل‌هاي برگزاري اين مراسم بود براي اينكه تنشي ايجاد نشود، تشكل مجمع مشورتي تصميم گرفت مكان برنامه‌اش را تغيير دهد و به تالار رازي دانشگاه علوم پزشكي انتقال دادند.

منظورتان از تنش چيست؟

مقصود من تنش‌هاي صوتي و اداري است. بالاخره برگزاري چنين برنامه‌هايي مي‌تواند با سر و صدا همراه باشد به ويژه كه در دو برنامه مداحي نيز داشتند.

از چند روز پيش متوجه مخالفت مقام‌هاي قضايي شديد؟

درست يك روز پيش از برگزاري مراسم حدود ساعت 3 بعدازظهر بود كه از طرف دادستاني نامه‌اي به استانداري فكس شد. در اين نامه آمده بود هيچ گونه مراسمي در ساعت 9 الي 12 در محل تالار رازي برگزار نشود. اين دقيقا حكم دادستاني بود. من و آقاي استاندار مرتب با دادستان محترم تماس گرفتيم اما پاسخگو نبودند. من خودم نزديك به پنجاه بار هم تلفن همراه ايشان را گرفتم و هم شماره ثابت‌شان را و جالب بود كه تلفن همراه‌شان زنگ مي‌خورد و پاسخ نمي‌دادند. وقتي ديدم كه پاسخگو نيستند ناچار شديم به صورت كتبي اعلام كنيم و نامه ارسال كرديم به دادستاني كه اين برنامه چون مجوز دارد و تهديد امنيت و انتظامي هم متوجه آن نيست و با توجه به استعلامي كه از نيروي انتظامي و دستگاه اطلاعاتي هم گرفتيم و آنها هم برگزاري برنامه را بلامانع مي‌دانند از نظر ما برگزاري برنامه ايرادي ندارد و شما هم همكاري لازم را با ما داشته باشد.

 

‌ دادستاني پاسخ نامه شما را داد؟

نه، نامه ما بي‌پاسخ ماند.

خب با بي‌پاسخ ماندن نامه تصميم گرفتيد كه مانعي در برگزاري برنامه ايجاد نكنيد؟

اين برنامه مجوزهاي لازم را داشت و همانطور كه گفتم دستگاه‌هاي انتظامي و اطلاعاتي هم برگزاري آن را بلامانع مي‌دانستند ولي با اين حال استاندار با مديركل دادگستري استان تماس گرفتند كه بعد از تماس‌هاي مكرر ايشان بالاخره حدود ساعت پنج و شش بعدازظهر پاسخگوي تلفن‌شان مي‌شوند. استاندار شرح ماوقع مي‌كند و توضيحات لازم را مي‌دهد و مي‌گويد كه برگزاري اين برنامه اشكالي ندارد و اين برنامه همه مجوزهاي لازم را كسب كرده است و مديركل دادگستري استان هم مي‌گويد آقاي دادستان دغدغه‌هايي داشتند كه من با ايشان صحبت مي‌كنم و نتيجه را به شما اطلاع خواهم داد. اما آقاي رييس كل دادگستري هم هيچ تماسي با ما نگرفتند تا نتيجه را اعلام كنند و تماس‌هاي ما و استاندار را هم بي‌پاسخ گذاشتند.

 

‌ چه اتفاقي افتاد كه سالن برنامه از تالار رازي دانشكده علوم پزشكي هم تغيير كرد، آيا شما در جريان اين موضوع بوديد؟

چون در نامه دادستاني بيان شده بود كه برنامه‌اي در تالار رازي برگزار نشود، برگزار‌كنندگان اين تلقي را داشتند كه دادستاني به خاطر مسائل ترافيكي و مركز بودن اين مكان چنين حكمي را صادر كرده است و مكان ديگري را در نظر گرفتند و به ما هم اطلاع دادند و ما هم در فرمانداري و استانداري اعلام كرديم كه مشكلي با تغيير مكان نداريم و برگزاري برنامه همچنان از نظر ما بلامانع است. برگزار‌كنندگان هم اعلام كردند كه مكان برنامه تغيير كرده است و ما هيچ واكنشي از سوي دادستاني نديديم. اما در ساعتي كه برنامه قرار بود برگزار شود اين‌بار دادستان نه به صورت كتبي كه به صورت شفاهي دستور پلمب آن مکان را مي‌دهد و عملا مانع برگزاري سخنراني آقاي مطهري مي‌شود.

عليرضا رحيمی، نماينده مردم تهران گفته‌اند رييس قوه‌قضاييه در جلسه‌اي كه با نمايندگان داشته اعلام كرده دادستان بيش از 10 بار با استاندار تماس گرفته اما استاندار پاسخگو نبوده است؟

دادستان هيچ تماس تلفني با استاندار نداشتند بلكه خود دادستان بود كه تماس‌هاي استاندار را بي‌پاسخ گذاشت.

 

‌ مساله ديگري كه عليرضا رحيمي به نقل از رييس قوه‌قضاييه گفته اين است كه استانداري به درخواست تشكيل جلسه شوراي تامين از سوي دادستاني توجه نكرده است.

مسير درست و قانوني همين است كه اگر هر يك از اعضاي شوراي تامين دغدغه‌اي در مورد برگزاري يك برنامه دارند به شوراي تامين انتقال دهند تا به آن رسيدگي شود. يا آن دغدغه قابل رفع است يا غيرقابل رفع كه در آن صورت ما خودمان برنامه را لغو مي‌كنيم. الان مساله ما همين است كه اصلا چنين مساله‌اي صحت ندارد و دادستاني هيچ دغدغه‌اي را به ما منتقل نكرد و هيچ درخواستي ارايه نداد. اگر دادستان محترم دغدغه خود را به صورت كتبي يا حتي تلفني بيان مي‌كرد ما قطعا آن را پيگيري مي‌كرديم اما ايشان هيچ مساله‌اي را بيان نكرد. شوراي تامين استان خراسان دو سال است كه در كشور از جهت تدابير و هماهنگي با نهادهاي ديگر رتبه اول را كسب كرده است.

يعني هيچ درخواستي مبني بر تشكيل جلسه شوراي تامين از سوي دادستاني به شما داده نشد؟

اصلا چنين درخواستي چه به صورت تلفني و چه به صورت كتبي به ما ارايه نشد. مطمئن باشيد اگر چنين درخواستي به ما ارايه مي‌شد ما به آن توجه مي‌كرديم. ما كه حاضر نيستيم اجتماعي صورت بگيرد و منجر به جرم شود. اما هم نيروي انتظامي و هم اداره كل اطلاعات به ما گفتند كه مشكلي در برگزاري برنامه وجود ندارد. ما معتقديم اتفاقا لغو اين برنامه مشكل‌ساز شد و برگزار شدنش هيچ مشكلي نداشت.

 

‌ بعد از لغو سخنراني، استاندار با چه كساني تماس داشتند؟

آقاي استاندار در اين فاصله با وزير كشور، رييس قوه‌قضاييه، دادستان كل كشور و رييس مجلس تماس گرفتند و گفت‌وگوهاي تلفني مفصلي را انجام دادند و همه آنها اين موضوع را كه يك سخنراني اينگونه لغو شود را درست ندانسته بودند و گفتند موضوع را پيگيري خواهند كرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------