آخرین اخبار سیاسی

محمد صدر،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش محمد صدر به لایحه عفاف و حجاب: ایده‌های ضد اسلام توسط برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند به نظام تحمیل می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به…

عباسعلی کدخدایی : احتمال الکترونیکی شدن برخی از صندوق‌های اخذ رای/حقوق‌های نجومی یک خلاف بود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,عباسعلی کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان از احتمال الکترونیکی شدن برخی از صندوق‌های اخذ رای خبر داد.

 به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری ضمن گرامیداشت روز 9 دی و تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) و آغاز سال نو میلادی به مسیحیان در ابتدا گزارشی اجمالی از مصوبات بررسی شده توسط شورای نگهبان ارائه کرد و گفت: 38 مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی داشتیم که 11 مورد عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی داشت. مصوبات عمدتاً در قالب موافقتنامه دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر بود.

 

عباسعلی کدخدایی در رابطه با بررسی لایحه احکام توسعه در این شورا، تصریح کرد: در بازگشت از مجلس 8 ایراد از سوی شورای نگهبان بر آن وارد شد و ایرادات برای مجلس شورای اسلامی ارسال شد، البته مجلس موارد را اصلاح کرده و در دستور کار این هفته شورای نگهبان قرار دارد.

 

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیراً شاهد این هستیم که توسط برخی تریبون‌ها به عنوان مثال مجلس مطرح می‌شود که فتنه باید فراموش شود. آیا شورای نگهبان هم قصد دارد فتنه را فراموش کند یا اینکه در احراز صلاحیت‌ها آن را مدنظر دارد، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند 9 دی در تاریخ ماندگار خواهد شد. 9 دی پاسخی به حوادث 88 بود. اینها قابل فراموش شدن نیستند. در جایی که ملاک قانون داشته باشیم، آنها هم مدنظر شورای نگهبان خواهد بود.

 

وی در خصوص موافقتنامه پاریس چنین توضیح داد: موافقتنامه پاریس در خصوص موضوعات جوی و آب‌وهوا بود، این موافقتنامه بسیار طویل بود که جمهوری اسلامی ایران آن را امضا کرده و مراحل تصویب آن در مجلس در جریان است. یک ایراد و یک ابهام از سوی شورای نگهبان مطرح شد، بندهای 8 و 9 ماده 4 و بند 11 ماده 13 به پیوست‌ها اشاره دارد که ضمیمه نبود و شورای نگهبان درخواست کرده که پیوست‌ها ارسال شود و در ماده 23 هم معلوم نیست پیوستی وجود دارد یا خیر و دارای ابهام است.

 

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص جلسه اخیر هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، گفت: جلسه‌ای تشکیل شد؛‌ هیات نظارت 15 استان تعیین شد و جلسه‌ای دیگر خواهیم داشت تا سایر استان‌ها هم تعیین تکلیف شوند.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالات خبرنگاری مبنی بر اینکه وزارت کشور در خصوص 10 هزار صندوق رای الکترونیکی اعلام آمادگی کرده، نظر شورای نگهبان در این‌باره چیست؟ و اینکه نظر این شورا در خصوص شفاف‌سازی حقوق‌های نجومی که در این رابطه مصوبه‌ای در مجلس مطرح است، چیست؟ گفت: ما همکاری خوبی با وزارت کشور داشته‌ایم و جلسات کارشناسی مختلفی و همچنین مکاتباتی انجام گرفت که این همکاری‌ها رو به جلو است.

 

وی افزود: در خصوص احراز هویت قبلاً هم گفته‌ایم که به شرط تأمین شرایط امنیتی، احراز هویت می‌تواند در تمام شعب صورت گیرد که وزارت کشور در تلاش است این موضوع عملیاتی شود. در خصوص صندوق‌های الکترونیکی به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم، ولی احتمال می‌دهیم در بعضی صندوق‌ها این موافقت‌ انجام دهیم که منوط به جلسات کارشناسی و موافقت اعضای شورای نگهبان است. برای استفاده از صندوق‌های الکترونیکی باید شرایط کافی وجود داشته باشد تا انتخابات ریاست جمهوری را تحت الشعاع قرار ندهد.

 

کدخدایی در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار، گفت: زمانی اظهارنظر می‌کنیم که مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی به دست ما برسد، اما اصل این بود که حقوق‌های نجومی یک خلاف بود و امیدواریم دیگر این مسائل را شاهد نباشیم و مجلس شورای اسلامی کارهای لازم را در این‌باره انجام دهد.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگاران در رابطه با اینکه آیا فراخوانی که شورای نگهبان درباره سیاست‌های کلی انتخابات داده بود مورد استقبال قرار گرفت یا خیر، پاسخ داد: استقبال خوبی انجام شد که در مرکز تحقیقات شورای نگهبان در حال بررسی است و تا دو هفته آینده نتایج این جلسات را اعلام خواهیم کرد.

 

به گزارش ایسنا، وی درباره سئوالی دیگر مبنی بر اینکه بعضی جبهه‌ها فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند، آیا فعالیت جبهه‌هایی که بدون مجوز سیاسی هستند و فعالیت خود را برای انتخابات آغاز کرده‌اند در رابطه با احراز صلاحیت‌ها مورد بررسی شورای نگهبان خواهد بود یا خیر، گفت: اگر تبلیغات خلاف واقع و زودهنگام باشد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر خواهد داشت، ولی موضوع وجود مجوز و عدم مجوز را وزارت کشور باید پیگیری کند.

 

کدخدایی در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه یکی از اعضای شورای نگهبان در رابطه با انتشار منشور حقوق شهروندی معتقد بوده که این موضوع تبلیغات انتخاباتی است نظر شورای نگهبان در این‌باره چیست، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مصوبه‌ای برای ما از سوی مجلس یا هیات وزیران ارسال نشود فارغ از اظهارنظر رسمی هستیم، اما اعضای شورای نگهبان می‌توانند درباره موضوعات مختلف نظرات خود را اعلام کنند.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه جامع انتخابات، گفت: برخی از مسئولین دولت اعلام کرده‌اند می‌توانند آن را برسانند. البته مجلس هم درگیر لایحه برنامه ششم است و همچنین در حال بررسی بودجه هستند. امیدواری که دوستان در مجلس دادند این بود که شاید در قالب طرح برخی مسائلی که در سیاست‌های کلی انتخابات آمده به عنوان اصلاح قانون انتخابات پیشنهاد داده شود. اگر این کار انجام شود شاید برخی مشکلات قانون انتخابات برطرف شود.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ملاک تأیید صلاحیت‌های شورای نگهبان چیست و آیا زنان هم می‌توانند در انتخابات شرکت کنند یا خیر، گفت: شورای نگهبان بر اساس قوانین انتخاباتی و قانون اساسی فعالیت می‌کند و وظیفه بررسی صلاحیت‌ها را بر عهده دارد. همه می‌توانند ثبت‌نام کنند، ولی در خصوص بحث رجل سیاسی هنوز در شورای نگهبان به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه از آنجایی که شورای نگهبان درباره تأیید صلاحیت‌ها هزینه‌های زیادی را داده آیا نباید شفاف‌سازی بیشتری در این‌باره انجام شود، آیا بستگان در بررسی صلاحیت افراد مورد نظر شورای نگهبان هستند، گفت: ممنون هستسم که به فکر شورای نگهبان هستید که شورای نگهبان درباره صلاحیت‌ها هزینه داده و از رسانه‌ها می‌خواهیم که در این‌باره اطلاع‌رسانی کافی را انجام دهند. اما ما هنوز با توجه به سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده بحث شاخص‌های رجل سیاسی را در دست بررسی داریم تا بتوانیم معیارهای شفافی را اعلام کنیم. اما در رابطه با بررسی صلاحیت افراد موارد مربوط به خود افراد است. مگر در قانون ذکر شود که باید پیگیری به عمل آمده باشد. مانند بحث مباشر و سبب در قانون مجازات که قانون اجازه دهد بستگان فرد هم مورد بررسی قرار گیرند.

 

کدخدایی در پاسخ به آخرین سئوال در رابطه با مشکل حجم عظیمی از ثبت‌نام‌های انتخاباتی،‌ پاسخ داد: این ضرورت وجود دارد که ما در تمام انتخابات‌ها سازوکاری داشته باشیم که از ثبت‌نام بی‌رویه و بی‌فایده جلوگیری کند. این باید هم در انتخابات شوراها، هم انتخابات ریاست‌ جمهوری و هم مجلس شورای اسلامی وجود داشته باشد تا از ثبت‌نام‌های بی‌رویه از طریق قانون جلوگیری شود.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------